פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
דף הבית > פרשת השבוע > פרשת בראשית > “וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד” – ומה עם הדברים שלא נעשו ?

“וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד” – ומה עם הדברים שלא נעשו ?

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בראשית נדמה לי שהגענו לפרק א'
‫בפסוק למד א' למדנו עיקרון

‫אני קורא כאן בפסוק למד א'

‫ויער אלוהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד

‫והערב היה בוקר יומה שישי

‫מזה משתמע שמה טוב מאוד?

‫כל אשר אלוהים עשה

‫ומה אם משהו לא עשה?

‫קודם כל בוא נהיה הגיוניים

‫אם משהו עשה זה טוב מאוד

‫אז מה שהוא לא עשה הוא לא טוב מאוד

‫עכשיו אתה על זה שואל שאלה נוספת

‫האם יש דבר כזה? ועוד איך?

‫אנחנו ראינו בשיעורים הקודמים

‫נדיד בשיעור שעבר

‫שבפרק א' פסוק כבב

‫תוכנן מעשה ולא נעשה

‫נכון? איך כתוב בפסוק כבב?

‫ויאמר אלוהים נעשה אדם

‫אם כן האדם מתוכנן היה להיעשות

‫נכון?

‫ומה קרה? פסוק כבזיין

‫מה כתוב מה קרה?

‫והעברה אלוהים את האדם

‫אם כן לא עשה רק ברא

‫אם כך יש סתירה

‫בין התוכנית לבין הביצוע

‫לכן כשכתוב בפסוק למד א'

‫ויער אלוהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד

‫זה כולל את כל מה שהוא עשה ולא את האדם

‫האדם איננו כלול בטוב מאוד הזה

‫איך זה יוצא?

‫נכון? כלומר נכנסנו אל סיום היום השישי

‫ולתחילת היום השביעי

‫כשהאדם עוד לא עשוי

‫בואו נראה מה שכתוב בפרק ב' פסוק א'

‫זה לא שגמרנו עם פרק א'

‫אבל נעשה דילוג מקדים לעבר פרק ב'

‫פסוק א'

‫ויכולו השמיים והארץ וכל צבעם

‫אז השמיים וצבעם, הארץ וצבעם

‫כל זה כולה

‫ויכל אלוהים ביום השביעי

‫ויכל אלוהים ביום השביעי

‫מלאכתו אשר עשה

‫מה כלול במלאכתו אשר עשה?

‫הרבה דברים, השמיים, המאורות

‫כן כתוב ויעש אלוהים את הרקיעה

‫ויעש אלוהים את המאורות

‫אז ויכל אלוהים ביום השביעי מלאכתו אשר עשה

‫את זה הוא גמר

‫וישבוט ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה

‫הוא לא עשה דברים חדשים

‫והיוורך אלוהים את יום השביעי והיקדש אותו

‫כי והוא שבת מכל מלאכתו אשר ברא אלוהים

‫כלומר מלבד זה שהוא שבת מילה אסות

‫הוא גם הותיר את מה שהוא ברא לא מושלם

‫כתוב מלאכתו אשר ברא זה האדם

‫זה האדם, כתוב ויברא אלוהים את האדם

‫ובמקום להשלים את האדם ‫הוא השאיר אותו בלתי עשוי

‫אשר ברא אלוהים

‫לעשות, מה זה לעשות? זה מה שנשאר

‫נשאר לעשות

‫כלומר האדם נכנס לתוך ‫ההיסטוריה כשהוא לא עשוי

‫בסדר?

‫כן, זה מתארץ למשל איזה ‫תופעה שאנחנו רואים בעולם

‫שבעלי החיים, כל בעלי החיים שאנחנו פוגשים

‫הם מושלמים בתור שכאלה

‫האדם הוא בעל החיים היחיד שמתלבש

‫למה אני צריך בגדים?

‫אני צריך תוספת על הנתון הטבעי

‫יש אומנם כמה כלבים, כלבי פודל, מסכנים

‫שמתאכזרים אליהם ומגלחים ‫אותם ושמים להם סוודר

‫כדי לתת איזושהי הרגשה טובה ‫לכמה משועממות בגיל מסוים

‫אבל מצד הטבע אין לבעלי חיים בגדים

‫אם כך, האדם מבחינת הטבע הוא בלתי מושלם

‫זה רק דוגמה אחת

‫אגב, התחושה הזאת של אי ‫ההשלמה של הזהות האנושית

‫יותר בולטת אצל נשים מאשר אצל גברים

‫למשל, אישה פותחת ארון מלא בגדים

‫מה היא אומרת?

‫אין לי מה ללבוש

‫כלומר, התחושה שעדיין עוד לא הגענו ‫אל הדגם האידיאלי של הזהות האנושית

‫זו תחושה חזקה מאוד אצל ‫האישה יותר מאשר אצל האיש

‫זה דבר שנצטרך לעמוד עליו, למה?

‫למה התחושה של התסכול בעצם, התסכול מאחורי זה

‫זה יותר חזק אצל הגברים שאצל הנשים

‫נראה לי שעד פרק ג' עוד לא נבין את זה

‫לפרק ג' משהו יתברר שם

‫אבל, זה הרבה יותר עמוק מזה

‫גם מבחינה מנטלית

‫בעצם אנחנו היצור היחיד שעדיין מתפתח

‫שיש לו אבולוציה

‫לא בתחום הביולוגי, כי ‫אם בתחום התרבותי-מנטלי

‫כלומר, בעלי חיים גם הם מתפתחים

‫יש אבולוציה, אבל זה נורא איטי

‫עד שיש מוטציה אצל החתולים

‫עוברים אלפי שנים

‫גם אצל האדם, מבחינה ביולוגית

‫מוטציות, הן נדירות

‫אבל, יש אצל האדם אבולוציה מסוג נוסף

‫האבולוציה התרבותית

‫אדם של היום איננו מבין אדם שלפני אלף שנה

‫ואפילו שלפני חמישים שנה הוא לא מבין אותו

‫כלומר, הנפש משתנה

‫אפילו הרגישות המוזיקלית משתנה

‫יש היסטוריה של המוזיקל, זה יכול להיות

‫סימן שאדם עוד לא גמר להתפתח

‫אם כן, האדם הוא בלתי מושלם

‫ייתכן לומר שאי השלמות הזאת מהווה יתרון

‫זה הופך אותו ליצירתי מאוד

‫אבל זהו נתון מבחינת הטבע, יש פה פיגור

‫האדם הוא בפיגור ביחס לטבע

‫לעומת זה, חתול של היום

‫וחתול מצרי חנות

‫אתם יודעים, במצרים היו חונטים את החתולים

‫ואם תפתחו אחד כזה, תורידו לו את כל התחבושות

‫הוא יגיד מיהו, במבטא מצרי עתיק

‫אבל זה לא יהיה שונה כל כך

‫זה בכתב יתדות יצא, בכתב חרטומים יצא

‫מיהו בכתב חרטומים

‫אבל מאוד דומה למיהו בין זמננו

‫כמעט ולא יהיו הבדלים

‫מה שאין כן, אם תשאלו אדם ממצרים

‫תורידו לו את התחבושות

‫ותתחילו לדבר איתו

‫הוא לא יבין על מה אתם מדברים

‫אלא אם כן, תגידו שצריך לקדם את תהליך השלום

‫אז זה כנראה עדיין מתאים לתקופה שלו

‫זה בערך מה שיישאר

‫כי זה דבר שלא עוזבים, זה דת

‫לכן צריך מאוד להיזהר שלא יהיה שלום

‫כי אם יהיה שלום אז לא יהיה תהליך

‫אז מה יהיה?

‫עכשיו, יש פה אם כן משהו מאוד מאוד עמוק

‫שנאמר לגבי היום השביעי

‫שהאדם לא מושלם

‫נשאלת השאלה, מי ישלם אותו?

‫או האדם בעצמו? אני עוד לא יודע

‫אני בינתיים מעלה את השאלה

‫עצם זה, שאומרים שהאדם לא מושלם

‫אבל כתוב לעשות, אשר ברא אלוהים

‫לעשות, אז משהו צריך להשתלם

‫והשאלה היא, איך ישתלם האדם?

‫ייתכן על ידי עצמו, אינני יודע

‫אנחנו עוד נלמד, ייתכן שבהמשך

‫יש הסבר מה צריך האדם לעשות

‫כדי להשתים את עצמו

‫בסדר? כן, בבקשה

‫שאלה קטנה, לא אמרתי איך הגעתי למסקנה

‫שהאדם לא סיים את

‫שהאדם לא סיים את הרגילה שלו של האדם?

‫איך הגעתי למסקנה בשיעור שעבר

‫שאלוהים לא סיים את ה...

‫הזכרתי בשיעור הזה

‫את מה שהזכרתי בשיעור שעבר, בהרחבה

‫את הראייה שהקב' לא השלימת עשיית האדם

‫אני אגיד את זה בקצרה שוב

‫תסתכל בפרק א' פסוק קבב

‫מה יש בתוכנית?

‫נעשית

‫נעשה, בפסוק קבזיין מה כתוב?

‫אז הוא לא עשה אותו

‫רק ברא

‫נכון? רק התחיל אותו ולא גמר אותו

‫מי היה צריך לגמור אותו אגב?

‫לפי מה שלמדנו, הארץ הייתה צריכה לגמור אותו

‫אבל כנראה שהארץ לא גמרה

‫מסיבות ש...

‫בא לי לתבונן, אבל לכל ‫פנים יש איזה יצור פרדוקסלי

‫שהוא היחיד בעולם שעדיין ‫משתנה ועדיין לא מושלם

‫נכון?

‫כלומר, אני שואל, החיה ‫היחידה שמשתמשת בדיאודורנט

‫זה פשוט תמוה מאוד

‫כלומר, יש משמעות לכל הדברים האלה

‫אנחנו צריכים להבין מה זה אומר

‫התורה כאן מספרת לנו קצת רמז

‫בגלל שהעבודה הופסקה באמצע

‫מעניין

‫כמה זמן יש כדי להשלים

‫מה זה יכול להיות אין סוף זמן?

‫טוב, בואו ננסה לראות

‫אני רוצה לחזור עוד פעם

‫על פסוק ג'

‫כן, פרק ב', פסוק ג'

‫והיוורך אלוהים את יום השביעי

‫והיקדש אותו

‫כיוו שבת מכל מלאכתו

‫אשר ברא אלוהים לעשות

‫ויהי הערב ויהי בוקר יום השביעי

‫כלומר, אנחנו רואים שבסיומו של כל יום

‫התורה מציינת

‫ויהי הערב ויהי בוקר יום פלוני

‫נגיד בסיומו של יום הראשון, תודה רבה

‫התורה אומרת ויהי הערב ויהי בוקר יום אחד

‫בסיומו של יום השני ויהי ‫הערב ויהי בוקר יום שני

‫וכן בסיומו של השלישי, רביעי, חמישי

‫בסיומו של השישי נאמר ויהי ‫הערב ויהי בוקר יום השביעי

‫וגם פה אנחנו מוצאים ויהי ‫הערב ויהי בוקר יום השישי

‫וכאן אנחנו מוצאים בסיומו של יום השביעי

‫ויהי הערב ויהי בוקר יום השביעי, נכון?

‫מה לא?

‫מה זה לא?

‫אתה אומר שהפסוק הזה לא קיים?

‫כלומר, אתה מאשיב אותי בפומבי בהמצאת פסוקים

‫נכון? זה מה שאתה עושה

‫אני עכשיו נבוך

‫רציתי להמציא פסוק

‫והפסוק לא קיים, מה יהיה?

‫נכון? אתה עשית ככה אחר כך, מוטי קהל

‫נכון?

‫פחות הוא סימפטי, הוא רצה לעזור לי

‫האמת היא, מה כתוב מיד

‫אשר ברא אלוהים לעשות?

‫סברי מרנה

‫מה, גם זה לא כתוב, תגידו לי

‫כן?

‫טוב, אז יש פה באמת שאלה

‫אז בואו ננסה עוד פעם להבין מה שכתוב כאן

‫אמרנו שבסיומו של כל יום

‫התורה מציינת ויהי הערב ויהי בוקר יום פלוני

‫וכך באמת בסיומו של יום הראשון, ‫של השני, שלישי, רביעי, חמישי, שישי

‫אם התורה לא אמרה

‫ויהי הערב ויהי בוקר יום השביעי

‫מה זה אומר?

‫שהיום השביעי לא הסתיים

‫אז איזה יום עכשיו?

‫שני, שני

‫יפה, אנחנו עכשיו בעיצומו של היום השביעי

‫עכשיו זה דבר מאוד חשוב להבין

‫כי זה מסביר קושייה גדולה

‫אנחנו אומרים שהעולם נברא

‫אבל אנחנו רואים שהעולם קבוע, לא משתנה

‫אם הוא קבוע ובלתי משתנה

‫אולי זה אומר שהוא קדמון, שהוא תמיד היה

‫כפי שאמרו הפילוסופים הקדמונים

‫כלומר, אני מתהלך בעולם, אני אף פעם ‫לא רואה עולם נברא, אני רואה עולם קיים

‫אז התורה מסבירה לך, אתה יודע למה אתה ‫רואה את העולם קיים? כי אתה ביום השביעי

‫זה בינתיים, זה סוגריים כאלה

‫בינתיים אתה ביום השביעי, ‫והקדוש ברוך הוא שובט

‫הוא עושה עכשיו שבת, אז תן לו לנוח

‫איך העולם מתקיים? על שעון שבת

‫זה נקרא הטבע

‫רציתי להגיד משהו

‫זה ההלכה שיום בביני הקריאה ‫זה תקופה, זה לא יום ממש

‫זה יוצא פשוט מה שנקרא ככה

‫אני בכלל לא יודע מה זה יום פה בתורה

‫לא יודע מה זה יום

‫לא יודע

‫אני רק יודע שהתורה מדברת על מצבים

‫ושיש מצב שקוראים לו יום אחד, יום שני וכו'

‫האם יש פה סדר קרונולוגי?

‫רשי כבר גילה לנו בתחילת התורה

‫שלא בא הכתוב ללמד לך סדר ‫המוקדמים והמאוחרים, כלום

‫זה מה שאומר רשי

‫אתה לא יודע מתי נבראו המים

‫אתה לא יודע מתי הארץ נבראת

‫בקיצור אומר רשי, אתה לא ‫יכול לדעת בכלל מהו הסדר

‫זאת אומרת שהתיאור פה של מעשה ‫בראשית איננו תיאור קרונולוגי של מה שהתרחש

‫אלא מדובר במישורים שונים של המציאות

‫והמישור שאותו אנחנו ‫חווים היום נקרא יום השבעים

‫ואת כמובן, ולכן כל הניסיונות ‫של הטעמה או של סתירה עם המדע

‫לגניזה

‫כן, זאת אומרת שרשי שולם ‫את הסדר הקונולוגי, אתה רואה

‫שכל הבניין לא קיים, כל ‫הבניין שבקוראים לזה לא קיים

‫היום אנחנו רואים, כן

‫יום השלישי לא יהיה חשבה, זה ברור

‫אני מבין

‫אתה דבר זה שיום השלישי לא יהיה חשבה נקרא

‫נכון

‫אין לנו שום מושג על פי, ‫הכתוב האם הצמח למשל

‫הופיע לפני שנקבעו סדרי ‫הטבע הפיזיקליים או לא

‫סליחה, אני רוצה לשאול אותך ‫שאלה קטנה אדוני, אם תסתכל בפרק ב'

‫כן, בפסוק ה', מה כתוב

‫וכל שיח השדה תרם יהיה בארץ ‫וכל עישב השדה תרם יצמח כאילו

‫אם תירה השם אלוהים על ‫הארץ ואדם אין לעבוד את האדמה

‫זאת אומרת רגע, אם אתה לוקח את זה ‫כתיאור בריאת האדם, זאת אומרת שהאדם

‫עוד לא הופיע, כל הזמן שהוא לא ‫הופיע אין צמח, בניגוד לנאמר בפרק א'

‫שאלו האדם הראשון אדם השני בתנאי

‫נכון, אז זה מוכיח מה שאני אומר

‫יותר מזה, בעלי החיים נבראו אחרי ‫האדם לפי התיאור של פרק ב', נכון

‫מה כתוב בפרק ב', בפסוק י'

‫פסוק י' קודם כל

‫והי אומר, השם אלוהים לא טוב להיות ‫אדם לבדו, אסלו איזהר כנגדו, וייצר

‫השם אלוהים מן האדמה כל חיית ‫השדה ואת כל אוף השמיים וייבא אל האדם

‫זאת אומרת שהיצירה של בעלי ‫החיים, של האופות בבעלי החיים,

‫זה נעשה אחרי בריאת האדם ‫לפי פרק ב', בניגוד לנאמר פרק א'

‫מה זה מלמד אותך? שאין שום כוונה בפסוקים ‫האלה ללמד אותך את סדר הבריאה, נקודה

‫אני מדבר בפרק ב', זאת אומרת שאנחנו בערה רבה שאנחנו ‫בהם משביעים, זה צמחים אמורים להיות באיזה שיעור

‫יומי, סתיכל היום שלישי, אין לו שם, כל פעם אומרים ‫שהצמחים כרגע, זאת אומרת אנחנו סיימנו את התהליך

‫היום אנחנו כבר אחרי כל זה, בסדר, אז זה היום, ‫אבל איך הדברים הופיעו מבחינה קרונולוגית,

‫איך היה הסדר של איווצרות החיים ואיווצרות ‫הצומח וכו', התורה לא דיברה על זה בכלל

‫כן אף כמינה בעצם, כן אף ‫כמינה לעניינה של התורה, כלומר

‫אין אף כמה מינה מוסרית ‫ערכית ולכן זה לא נהיה מה, כן

‫עכשיו אולי לומר שפרק א' הוא לא יותר ‫קרונולוגי אבל לפי זה זה ממש, פרק ב'

‫הוא יותר מתאים אל הקרונולוגי, או ‫שכל מה שגם פרק ב' לא רואה מה זה נראה

‫אני לא יכול לדעת, אני לא יכול ‫לדעת מה קרונולוגי ומה לא פה, זה

‫רק מוסרית, נכון, ברור, ואכן פרק ‫א' ששם את אלוהים בראש הפירמידה

‫הוא מראה את הדברים בסדר מסוים, פרק ב' ששם ‫את השם אלוהים בראש הפירמידה שם בסדר אחר

‫אז אם אתה בעולמו של אלוהים יש סדר מסוים ‫לבריאה, אתה בעולמו של השם אלוהים זה סדר אחר

‫האמת היא זו גמרה מפורשת, ‫שהאדם נברא אחרון למעשה

‫בראשית כדי שאם תזוח ‫דעתו יגידו לו יטוש קדמך

‫היטוש היה פה לפניך, מזה ‫שני ירכיבו אותו על כל מעשה

‫מרכבה כדי שידע שהוא ‫אחראי על הכל, אז צריך להחליט

‫אחור וקדם צרטני, אחור לעובדה דבראשית, ‫קדם לעובדה דמרכבה, כך אומר הזוהר

‫אחור וקדם צרטני, אחור זה אחרון, קדם זה ‫ראשון, אז אומר הזוהר אחור לעובדה דבראשית

‫לעובדה דבראשית, עובדה ‫בערמית זה מעשה, עובדה דבראשית

‫מעשה בראשית, וקדם לעובדה ‫דמרכבה, למעשה מרכבה

‫כך אומר הזוהר, לא אני המצאתי את הזוהר, ‫לפחות החוקרים עוד לא הגיעו עד כדי כך

‫עכשיו בואו נתקדם, אז ‫אם כך אנחנו בתוך היום

‫השביעי, מה עושים? בסדר ‫נחמד, הקדוש ברוך הוא שובט

‫זה מסביר לי את מה שקורה, ‫כלומר אתה רואה עולם טבעי

‫ואתה מבין מדוע הוא נראה ‫כך? כי הקדוש ברוך הוא שובט

‫אבל למה הוא שובט? הוא ‫שובט כדי שמישהו יעשה, אשר

‫ברא אלוהים לעשות, כאילו ‫הוא מעביר את יוזמת העשייה

‫מעצמו למישהו אחר, נכון? זה מובן מה שאני ‫אמרתי? אגב תראו זה כתוב במפורש בפסוק ד'

‫פרק ב', פסוק ד', אלה תולדות השמיים והארץ, ‫בהיברעם ביום עשות השם אלוהים ארץ ושמיים

‫הפסוק הזה מהווה מהפכה מבחינתי, עד עכשיו אני ‫חשבתי שמי שברא את העולם זה אלוהים, נכון?

‫פתאום אני מגלה השם אלוהים, עד עכשיו ‫חשבתי שאלוהים גם בורא, בראשית, ברא אלוהים

‫זאת אומרת זה פועל יוצא, ‫והקב' הוא פועל, מה כתוב

‫כאן? בהיברעם, מי ברא ‫אותם? הם עצמם, בהיברעם

‫עולם אחר, אבל עוד יותר ‫מטריד אותי המילה אלה,

‫חז'ל אמרו כל מקום שכתוב ‫ואלה מוסיף על הראשונים

‫כל מקום שכתוב אלה פסל את ‫הראשונים, אז מה כתוב כאן?

‫אלה, כל הסיפור הראשון ‫דילית, אלה עכשיו מתחילים חדש

‫אז כתבת לי את הראשון? ‫אלא באים להסביר לך, יש

‫שני אופני פעולה, או ‫שהקב' הוא מתערב כל הזמן

‫או שהוא מפסיק להתערב ‫ואחרים עושים במקומו, אז

‫הפרק הראשון זה בראשית ‫ברא אלוהים, הוא עושה את הכל

‫אבל הוא רוצה שעוד ‫מישהו אחר יעבוד, לכן הוא

‫אלה, הוא מוחק את כל ‫מה שהיה, עכשיו זה תולדות

‫המילה תולדות היא מילה ‫משמעותית ביותר, תולדות,

‫מה הפועל? מה הפועל ‫שהוא שורש המילה תולדות?

‫ילד, נכון? י' למד ד', נכון? ‫כלומר, צריך להוליד פה משהו,

‫בבריאה זה עובד טוב, הקב' ‫הוא אומר נעשה, הוא אמר ויהיה

‫בלידה יש מישהו שצריך להוליד, ‫נכון? מי צריך להוליד? האדם,

‫אז אנחנו כבר מקבלים תשובה ‫לשאלה שלך, מי ישלים את האדם?

‫התולדות של האדם, איך ‫קוראים לאדם שהקב' הוא בורא?

‫קוראים לו אדם, ואיך קוראים ‫לאדם שהאדם בורא? בן אדם

‫כלומר, המטרה היא להגיע ‫מאדם שהוא בלתי מושלם לבן אדם

‫שהוא המושלם, לכן בספר דניאל ‫המשיח נקרא בן אדם בר ענש

‫וגם בספר תהילים פרק פה על ‫בן אדם עימץ תלך, בן אדם זה

‫המשיח, זאת אומרת שההיסטוריה ‫לפי זה נמצאת בשלושה שלבים

‫יש הנקודה הקיצונה האחת, ‫אדם, הנקודה הקיצונה

‫האחרת, בן אדם, ומה יש ‫באמצע? אנחנו, אדם בהתהוות

‫ואז יוצא, כן, נכנס כן נקרא בן אדם, עכשיו, ‫מה? חזן אמור, בנו של אדם הראשון שעשה תשובה

‫עכשיו, יש לפי זה, יש להבין ‫כן שאנחנו בשלבי התפתחות

‫ואז זה מסביר את המעמד ‫הקיומי הקשה של האדם בעולם הזה

‫אנחנו כבר לא אדם ואנחנו עוד לא בן אדם, אז ‫יש מתח בתוך הנפש האנושית, אנחנו בהתהוות

‫מה רצית להגיד?

‫אנחנו מבינים מה המילים, ‫מה הסוגים של התולדות עצמם,

‫ואיך שהם משמעים, כמו ‫כתוב בייבר עם, ביום ועשות

‫אתה צודק, אבל, אתה אומר בייבר ‫עם, אבל מה כתוב בהמשך ביום?

‫עשות, מה?

‫ביום ועשות, אשם אלוהים, ארץ ושמיים, כלומר, ‫כדי שאשם אלוהים יעשה, צריך שיהיו תולדות

‫נכון? לא, וזה משלים את העשייה, עכשיו שים ‫לב, ארץ ושמיים, זה מתחיל ממטה וממשיך למעלה

‫במקום שמיים וארץ

‫עכשיו, מה?

‫זה מתחיל ממטה

‫עכשיו, יש פה

‫יש פה מה להבין

‫מה היא המטרה, כמו איך עושים את זה בדיוק

‫עכשיו, לצורך זה אני צריך לחזור אחורה

‫בפרק א', פסוק ג'

‫אני יודע שאני חוזר הרבה ‫אחורה, אז אני דורש לפדוף רב

‫ויומר, אבל תתנו לכם שיש ‫איזה ערך פדגוגי, שאדם מדפדף

‫זה לא כמו שמלחמה צגת ואתה ‫פסיבי לגמרי, פחות אתה שותף

‫פרק א' פסוק ג'

‫ויומר אלוהים יהי אור

‫איזה סוג משפט זה יהי אור?

‫ציווי, תוכנית

‫בואו נמשיך

‫ויהי אור, איזה סוג משפט זה ויהי אור?

‫ביצוע, מסכימים איתו?

‫יהי אור זה תוכנית

‫מה, אתה לא מסכים? למה אתה לא מסכים?

‫ויהי אור, זה ציווי?

‫לא, צריך להגיד ויהי אור, ויהי ‫זה לשון העבר, זה מה שקרה

‫יש ויהי ויש ויהי, זה עמבה ‫והיפוך, שהופך עתיד לעבר

‫פסוק ד' וייר אלוהים את האור כי טוב

‫מה זה? איזה סוג משפט זה?

‫זה שיפוט, נכון?

‫בידיים מצאנו עם כן שלושה שלבים

‫יש תוכנית, יש ביצוע ויש ‫שיפוט של הביצוע, נכון?

‫עם עסקת מסקנות אגב

‫והיה ראוים את האור כי ‫טוב והיו דילויים בין האור

‫ובין החושך והקראוים לאור ‫יום ועל החושך קרה לילה

‫כל מה כל זה תולדה הכרחית של השיפוט

‫והיהי הערב, היהי בוקר יום אחד, מה זה?

‫סיכום

‫עם כן אנחנו רואים שיש ‫ארבעה שלבים בבריאה של האור

‫הציווי, הביצוע, השיפוט ‫והסיכום, כל זה יום אחד

‫בסדר? מה?

‫לא בדיוק מה שקרה

‫מה זה לא בדיוק מה שקרה? לא הבנתי

‫והיו דיל אלוהים בין האור ובין החושך, נכון? ‫מה זה?

‫מה הבעיה?

‫זה הלקחים של השיפוט, זה אני אמרתי, לא?

‫אמרתי את זה או לא?

‫בואו, אני אמרתי, נכון שאני אמרתי?

‫הנה הוא אומר שאני אמרתי

‫טוב, אז אני סומך עליו, כן, בבקשה

‫זה לא נכון, זה לא נכון ‫שארבעת השלבים נמצאים כל היום

‫שמה?

‫לא נכון שארבעת השלבים נמצאים כל היום

‫למה? כל זה ביום אחד כתוב, כן

‫אם זה נמצא, אם זה שיפוט ‫אחד נמצא לבורא נעשה בבת אחת

‫ובסופן הביטוי, זה הרבה יותר

‫זה יכול להיות, כן, זה הרמבן אומר, כן, שלא ‫חייב להיות שכל מה שכתוב שקרה בבת אחת

‫קרה באמת בבת אחת, יכול, כן

‫עכשיו, אם נסתכל בפרק ב', בפסוק ו' ביום השני

‫ואומר אלוהים, יהי רכייה ‫והיא מבדיל בין מים למים

‫בתוך המים והיא מבדיל בין מים למים

‫אנחנו רואים גם עוד פעם ציווי

‫פסוק ז'

‫ויאס אלוהים את הרכייה, זה ביצוע

‫מה?

‫לא הבנתי, למה הוא ציווה את עצמו?

‫כתוב, היומר אלוהים, יהי רכייה, זה ציווי

‫למה הוא המבצע את הציווי שלו? ‫זה שאלה בפני עצמה

‫בסוף פסוק ו', והיא הערב, והיא בוקר יום שני

‫סיכום, מה חסר?

‫שיפוט, למה?

‫כי אם היה שיפוט זה לא היה יוצא טוב

‫חזן אמרו, מחלוקת, מחלוקת זה עוד דבר טוב

‫אבל ה'ויה רלוי עם כתוב של היום ‫השני מופיע ביום השלישי פעם מים כתוב

‫כי הוא שלמה מלאכת המים

‫זה דבר שלעצמו צריך לתבונן בו

‫מים, מלאכת המים

‫חזן אומרים, הוא שלמה מלאכת המים ביום השלישי

‫ולכן רק אז הופיע הכתוב

‫עכשיו בפסוק י' ו' ה' י' ת' ארץ ד' זה הציווי

‫פסוק י' ו' ות' ארץ ד' זה הביצוע

‫ו' י' כתוב השיפוט ו' י' בוקר יום שלישי

‫אותם ארבעה שלבים של ‫ציווי, ביצוע, שיפוט וסיכום

‫זה חוזר לכל עורך הבריאה

‫נכון?

‫לפי זה צריך לברר מה הוא, ‫מהי התוכנית של היום השביעי

‫ומה הביצוע, מה השיפוט ומה הסיכום

‫זה מה שצריך לברר עכשיו

‫כלומר, מאחר ואנחנו רואים שבכל יום ויום

‫הקב' הוא מצפה לביצוע של איזושהי תוכנית

‫מאוד מאוד קריטי עבורנו ‫שאנחנו בתוך היום השביעי

‫שנדע מהי התוכנית של היום השביעי

‫ואז אנחנו נוכל לדעת ‫האם אנחנו עומדים בציפיות

‫והאם אפשר להגיד עלינו ‫והיה אלוהים כי טוב או לא

‫מובן?

‫עכשיו אפשר לומר בעצם שזה ‫התוכנית של ההיסטוריה בכללה

‫יום השביעי זה הזירה של ההיסטוריה האנושית

‫כאן האדם פועל

‫הקב' הוא מפסיק לפעול

‫והאדם פועל במקומו

‫המצב הזה שהקב' הוא לא פועל

‫בהלכה יש לזה שם

‫שבת

‫נכון?

‫כלומר הקב' הוא לאורך כל היום השביעי

‫מתנהג כיהודי ביום השבת

‫ואילו אנחנו בני האדם מתנהגים כמו

‫גוי של שבת

‫יפה

‫כלומר אנחנו מפעילים את העולם

‫עושים את מלאכתנו כדי להשלים את העולם

‫והקב' בינתיים מסתכל עלינו

‫לפעמים מצאנו במהלך ‫ההיסטוריה שהקב' הוא התערב

‫מה?

‫זה חילול שבת

‫אני עוד לא יודע מה התוכנית

‫יכול שאנחנו נדע

‫בשביל זה אנחנו לומדים תורה

‫כדי לדעת מה התוכנית

‫אני עוד לא יודע מה התוכנית כי עוד לא קראתי

‫ייתכן שאם אני אקרא אני אקבל תשובה

‫אם לא באמת אולי אני לא יודע לאן לזרום

‫יהיה לי בעיה עם זה

‫אבל ביום השביעים כן

‫מדי פעם הקב' הוא התערב

‫חילל את השבת שלו

‫מעמד ארסיני, קריאת ים סוף

‫חילל את השבת שלו

‫מותר לחלל את השבת

‫אלה ביקוח נפש

‫לפעמים ההיסטוריה עומדת במצב כזה

‫שאם הקב' הוא לא יתערב הכל ייקשל

‫אז לא הייתה ברירה

‫ברור שהמצב האידיאלי זה שהוא לא מתערב

‫מה? כן

‫כן, אפשר לומר

‫כן, אפשר לומר

‫הגילוי פנים הוא בעצם מצב

‫שלא הייתה ברירה אלא להקדים את המאוחר

‫ולעשות איזה פושים כאלה

‫מבחינה מסוימת הניסים שעשה הקב' בהיסטוריה

‫הם כמין כישלון

‫כלומר זה לא עבד על שעון שבת לגמרי

‫היה צריך מדי פעם להתערב

‫לפעמים בשינוי

‫אתה עכשיו שואל שאלה טובה

‫כנראה מתוך ידע מוקדם

‫אולי הניסים שבבית המקדש לא

‫אני עוד לא יודע כי צריך לראות

‫לאיזה יום שייך המקדש

‫בסדר

‫עכשיו

‫אבל זה ברור

‫חז'ל אומרים

‫שהתורה למשל לא הייתה צריכה לנתן

‫מתי שהיא ניתנה

‫היא הייתה צריכה לנתן אחרי אלף דור

‫שנאמר

‫זכר לעולם בריתו

‫דבר ציווה

‫לאלף דור

‫כמה זה דור בערך

‫25 שנה בערך

‫כל 25 שנה יש דור חדש

‫נכון

‫אז אלף דור

‫25 אלף שנה

‫כלומר התורה הייתה צריכה לנתן בשנת 25 אלף

‫והיא ניתנה הרבה יותר מוקדם

‫אחרי 26 דורות בלבד

‫אומרת הגמרא

‫יש 974 דורות

‫שקומטו

‫נעשה להם

‫קוויץ' בלא אז

‫כלומר

‫אשר קומטו בלא את

‫נאה יוצק יסודם

‫פסוק ביוב

‫שיש 974 דורות

‫דורות

‫שנמחצו ממש

‫אלה נשמות מקומטות

‫שהקב' הוא לחץ אותם כדי ‫שהתורה תינתן מוקדם יותר

‫26 דורות אחרי האדם הראשון

‫תמוה מאוד

‫אבל זה יוצא שיש איזשהו תסכול בעולם

‫התורה ניתנה לפני הזמן

‫אז אם התורה ניתנה לפני הזמן יש תחושה

‫אצל האדם

‫שהתורה לא מתאימה לו

‫זה משהו, יאכילו אותו

‫מאכל

‫שהוא עוד לא

‫הספיק לפתח את הכלים כדי לבלוע אותו

‫תארו לעצמכם תינוק

‫שנותנים לו לאכול סטייק

‫הוא לא מסוגל לאכול את זה

‫אבל זה בריא זה טוב

‫כן כן אבל אני עוד לא אכול

‫זאת אומרת התורה

‫לוחצת את האדם

‫במקום שבו

‫הוא לא מסוגל לעמוד בזה

‫ולכן התוצאה הטבעית

‫זה שהאדם דוחה את התורה

‫כמו כל דבר

‫שאני לא מותאמני

‫אני דוחה אותו

‫ישראל שעמדו על אר סיני פסקה זוהה מטעם

‫זה נכון

‫זה השפיע עליהם טוב

‫ומה הם עשו

‫40 יום אחר כך

‫הכאו את הכל

‫נכון? חזרה זוהה מטעם

‫עשו את העגל

‫לא מסוגלים לעמוד בזה

‫זאת אומרת שהתורה

‫ניתנה לפני הזמן

‫עכשיו למה היא ניתנה אם ככה?

‫שתחכה

‫הקב' רחוב אומר

‫מה זה בשביל לא לחכות 25 אלף שנה?

‫אין כמו אותו אחד שאומר

‫ריבונו של עולם

‫מה זה בשבילך מיליארד דולר?

‫אתה לא יכול

‫זה בשבילך כמו הגורע

‫אז תן לי הגורע

‫מה זה בשבילך מיליארד שנים?

‫זה כמו רגע

‫אז תן לי הגורע

‫אומר לו הקב' רחוב חכה רגע

‫אבל באמת

‫מה אכפת לו

‫הקב' רחוב לחכות 25 אלף שנה?

‫תשובה

‫אם הקב' ברוך הוא היה מחכה

‫בינתיים העולם היה מדרדר יותר

‫מתוך רחמים על העולם

‫הקב' ברוך הוא בעצם

‫ענס את העולם

‫ונתן את התורה לפני הזמן

‫אבל צריך לדעת שיש לזה מחיר

‫המחיר הוא

‫הקושי של ההשלמה עם התורה

‫ולכן אומר הנביא

‫ירמיהו

‫הנה ימים באים נאום השם

‫וכראתי את בית ישראל ואת בית יהודה

‫ברית חדשה

‫לא כברית

‫אשר קראתי את אבותם

‫ביום החזיקי בידם להוציאם מארץ מצרים

‫מה זה החזיקי בידם?

‫הכרחתי אותם

‫אשר הם מה?

‫הפרו את בריתי

‫כי הטבעי

‫אם אני הכרחתי אותם

‫גם אם הם יודעים שזה טוב

‫אם יפה

‫וענוכי בעלתי בם נאום השם

‫מה זה בעלתי בם?

‫הראיתי להם מי הבוס

‫בעלות

‫הראיתי בעלות

‫מאז כבר אלפי שנים

‫ההיסטוריה היא משחק של הורדת ידיים

‫בין הקב' ברוך הוא לכנסת ישראל

‫לפעמים הוא קופא עלינו

‫לפעמים אנחנו מורדים בו

‫עד שנכראתת ברית חדשה

‫כי זאת הברית אשר הכרות ‫את בית ישראל ובית יהודה

‫אחרי הימים ההם מה נאום השם

‫נתתי תורתי בקרבם

‫ועל ליבם הכתובנה

‫והייתי להם אלוהים ומה יהיו לי לעם

‫ולא ילמדו עוד איש את ראהו

‫כלומר גם ללמד זה יפסיק

‫כי גם ללמד מישהו

‫זה מעשה של אלימות מבחינה מסוימת

‫כי כשאתה מלמד אותי

‫אתה מכניס בקרבי תוכן שלא היה עד עכשיו

‫אז יש לי קושייה עליך

‫אם זה מתאים לי

‫לא הייתי צריך אותך

‫ואם זה לא מתאים לי אל תלמד אותי

‫כלומר גם זה ייפסק

‫ולא ילמדו עוד איש את ראהו

‫ואיש את אחיו למורדהו את השם

‫כי כולם ידעו אותי

‫מכתנם ועד גדולם

‫אז אם כך למה דיברתי על כל זה?

‫בגלל ההתערבות

‫שהקב' הוא התערב

‫כדי לתת את התורה

‫זה חילול שבת של היבונו שלו

‫רצית להגיד משהו?

‫אני רואה את זה ש... מה?

‫הרי איך להגיד להגיד לך את כל מה?

‫מה זה קומטו?

‫מה זה קומטו?

‫הכוונה?

‫מה זה קומטו?

‫זה דורות ונשמות

‫כן, דורות ונשמות זה אותו דבר

‫דורות מורכבים מנשמות

‫מה זה שהם קומטו?

‫הכוונה שהם נלחצו

‫ואז הם מרגישים שן הטעמה

‫בין הכלי שלהם לבין התוכן

‫ולכן אומרת הגמרא

‫הם האזפנים שבדור

‫או איך אומר הרב קוק

‫הרבולוציונרים הגדולים

‫אלה שמרגישים שצריך לשבור את הכל

‫מה?

‫אה, שהקב' הוא ברא את העולם

‫ונתן את התורה לפני הזמן

‫לא, הדורות שלפני העולם

‫1974 דורות שלפני בריאת העולם קומטו

‫הם נקמטו ואז יש לך נשמות עשוקות

‫ואיפה הן הנשמות האלה?

‫הן מסתובבות בתוכנו

‫הן נמצאים איתנו

‫והם מרגישים שהעולם לא מספק

‫אז הם שוברים את הכל

‫כן, בבקשה

‫אז בפורים היה התחלה של התיקון

‫כלומר בפורים התחלנו לקבל את התורה מרצון

‫אבל לא בארץ ישראל

‫כלומר זה היה במדריאת הפרט

‫לא במדריאת הכלל

‫ולכן הקב' הוא סידר

‫שיהיה עוד פעם קבלה מרצון

‫בזמן החילונות בארץ ישראל בזמן הזה

‫כלומר אם הגענו למצב

‫שעם ישראל היום ברובו חילוני

‫זה סימן שהוא הגיע למצב

‫שהוא מסוגל לקבל את התורה מרצון ולא בהפרח

‫כי היום ישנה זהות יהודית

‫שמכירה את עצמה

‫בתור יהודית ללא מחויבות לתורה

‫אז היא יכולה לקבל את התורה מרצון

‫כן בבקשה

‫למה ניתן משהו לפני הזמן?

‫התשובה

‫משום שהתורה הייתה ניתנת רק ‫בזמן שהעולם יכול לקלוט אותה

‫בינתיים העולם היה מדרדר

‫והיה חוזר לטוב אבו

‫חשיכה נוראה של ברבריות

‫אז על מנת להציל את העולם מן הנפילה הזאת

‫ניתנה התורה לפני הזמן

‫למשל לפעמים צריך שילד

‫צריך להציל אותו לפני שהוא עושה שטויות

‫כן הוא משחק על פסי הרכבת

‫אז אתה לא תיתן לו עכשיו סמינריון ‫הדרכה מדוע זה לא טוב להיות על פסי הרכבת

‫אתה לוקח אותו בעל כורחו מהפסים

‫מציל אותו ברגע האחרון מהרכבת הדוארת

‫עכשיו הוא נורא מסכן יש לו טראומה מזה

‫צריך עכשיו פסיכולוג

‫לא נתנו לו לשחק

‫אפילו השאירו לו את הצלצוע על הפסים

‫אתה אומר זה שווה לי לשלם ‫לאלף פסיכולוגים רק שלא יידרס

‫אז זה בדיוק מה שקרה עם אדן תורה

‫ראיתי?

‫אני לא יודעת אם זה כתוב על כתוב של כתב דרך

‫אז לא הקב' הוא אחראי לזה

‫זה העולם שאחראי לזה

‫העולם בחר במהלך חיים ‫כזה שאלמלא התורה וידרדר

‫איפה בא המספר אלף דור?

‫זה כתוב בתהילים

‫זכר לעולם בריתו דבר ציווה לאלף דור

‫אם כן אתה צריך ללמד לאחרי אלף דור

‫למה אלף?

‫למה אלף דור?

‫אלף דור זה הזמן הנדרש ‫להתפתחות, לבגרות של העולם

‫אלף דור, אלף זה עשר בחזקת אפס

‫כפול עשר בחזקת אחד

‫כפול עשר בחזקת שתיים

‫כפול עשר בחזקת שלוש

‫כלומר ארבע מדרגות

‫אחד, עשר, מאה ואלף

‫זה הזמן הנדרש כדי להשלים דבר שבעשרה

‫עשרת הדיברות, קולים כל התורה וכו'

‫כן בבקשה

‫יעיין עקבודו ברש מילין באות א'

‫שם הוא מסביר ארבע מדרגות של הופעת המחשבה

‫אבל הקב' ברוך הוא יצר את ‫הרכבת הדוהרת, ואחד נוטם זה

‫ליצור שהרכבת הזאת, שהעולם ‫יהיה מוכן אחרי 20 שיטורות כל אף

‫ונתחל ליצור נתונים אחרים

‫אתה אומר שהקב' ברוך הוא ‫יצר את המצב של הרכבת הדוהרת

‫הוא בערה את העולם באופן כזה שיידרדר וכו'

‫לא נכון, יש בחירה חופשית לעולם

‫העולם בחר להיות כזה שהוא ‫יידרדר אם הוא לא יקבל תורה

‫וכפי שאמרתי לאדם שמאחוריך

‫אבל הוא נכון בעדן לבחור ברע

‫לבחור, באפשרות לבחור ברע, ‫הוא לא הכריח אותו לבחור ברע

‫זה עדן בחר

‫כלומר אם האדם יעשה מה ‫שצריך אפשר יהיה להם תנאי לפתור

‫אבל הוא לא עושה את זה לתינוק, ‫לילד שופך את העולם גם כפי עולם

‫מה הבחינה שלך כמו סאדק, ‫למה הוא בוחר בזה שהוא?

‫למה הוא בוחר בזה שהוא? בגלל שזה ילד

‫ילד, גם הוא יש לו בחירה

‫כידוע, לכל מי שיש לו ילד

‫אבל למה אם חייו שש אלפים שנה נכון

‫אז איך אתה רואה שזה מתחיל ‫לבחור בצורה כמו שאתה רואה

‫אתה אומר איך אלף דור אם יש שש אלפים שנה

‫לא יודע, אז היה זמן אחר

‫אנחנו סגורים על משהו

‫אולי זה מה שאתה אומר, או ‫משה מה שאתה אמרת קודם

‫זה השלון המתוכנן הזה

‫שקדוש ברוך הוא הראה את זה ככה בשביל להתערב

‫יכול להיות

‫יכול להיות שיש לו גם עניין ‫להמציא לעצמו חילולי שבת

‫יכול להיות, לא יודע

‫יכול להיות, אבל זה מסחרר אותי כבר

‫אני לא מצליח להגיע למחשבה הזאת

‫עכשיו אני רוצה להבין פה משהו

‫כן

‫אה, שבדל עצום, נתינת התורה והדוסיח שקדוש ברוך הוא קיים ‫עם אהבות? לא, האהבות היו במדרגה של התורה. אצלם במובן

‫האישי הם הגיעו לזה. לכן אברהם קיים את התורה עד שלא ניתנה. ‫אף פעם לא היה מתן תורה אצל אברהם. זה בא מהעצמיות שלו.

‫עכשיו אני רוצה להתקדם קצת. ‫אז אם כאן אמרנו שיש ארבעה שלבים

‫תוכנית, ביצוע, שיפוט וסיכום

‫עכשיו מעניין אותי מאוד לדעת ‫מהי התוכנית של היום השביעי

‫בואו נקרא

‫בפרק ב'

‫בפסוק

‫ג'

‫ויברך אלוהים את יום השביעי

‫ויקדש אותו

‫המילה

‫ליקדש מופיעה פה לראשונה. ‫לברך זה כבר כתוב לפניכם

‫אבל מה זה הקדושה?

‫אני עוד לא יודע מה זה קדושה. ‫אבל זה כנראה קשור למשימה של היום השביעי

‫יש משימה של קדושה ביום השביעי

‫רק אני לא יודע מה זה קדושה

‫אני גם רואה בספר ועקרא פרק י' פסוק א'

‫מה כתוב שם?

‫לא. כתוב ודבר ה' אל משה למור

‫פסוק ב'

‫לא. דבר אל כל הדת בני ישראל למור

‫דבר אל כל הדת בני ישראל ‫ואמרת אליהם קדושים תהיו

‫אם כן

‫נאמר שם שיש משימה

‫של האומה הישראלית לפחות

‫קדושים תהיו

‫ויש כנראה קשר בין זה לבין היום השביעי

‫יוצא שאם הכל יתבצע כראוי

‫ביום מן הימים יהיה כתוב בתורה

‫ויהיו קדושים

‫ויר אלוהים כטוב

‫ואירב ובוקר יום השביעי

‫תושלם ההיסטוריה

‫ואז מה יתחיל?

‫איזה יום?

‫השמיני

‫אז יתחיל היום השמיני

‫בסדר?

‫בינתיים אנחנו בתוך ההשלמה של היום השביעי

‫כן בבקשה

‫איך אך קשר בין היום השביעי ‫לבין קדושים תהיו לבין היום השביעי?

‫אני קשרתי בין היום השביעי לבין קדושים תהיו

‫בגלל שזה קשור לעם ישראל

‫ועם ישראל משום מה שומר שבת כל שבעה ימים

‫אז כנראה שיש קשר בין ההגשמה ‫של המשימה של יום השביעי שכתוב בו

‫והיקדש אותו

‫לבין הקדושים תהיו של כנסת ישראל

‫בסדר?

‫אז אם כן אנחנו במתנה להתחלת היום השמיני

‫כן בבקשה

‫מה?

‫מה?

‫תוכנית או ציווי איך שאתה רוצה

‫אותו דבר

‫בסדר

‫ביצוע, שיפוט, סיכום

‫כן

‫איזה תקופות בהם בהיסטוריה?

‫בינתיים אנחנו בביצוע

‫כלומר הקדוש ברוך הוא אמר לנו כבר את התוכנית

‫קדושים תהיו

‫הוא היה ייקדש אותו

‫עכשיו אנחנו מתעסקים כבר כמה אלפי שנים

‫בניסיון של ההשלמה של זה

‫נכון?

‫כשנשלים אנחנו מאוד מאוד מקווים שייקטוב

‫וייר אלוהים כיתוב

‫אני מקווה

‫אני עוד לא שם אז אני עוד לא יודע

‫אבל אם יהיה כתוב וייר אלוהים כיתוב

‫נוכל בשקט לסיים בוואי ערבי בוקר יום השביעי

‫ולהיכנס ליום השמיני

‫מובן?

‫כן

‫אבל נדמה מאוד שאתה ייקדש אותו ואין ציווי

‫וייקדש אותו זה כן ציווי ואני אסביר לך למה

‫כי מה פירוש

‫אחת המשמעויות של המילה ליקדש בעברית

‫זה להזמין

‫כמו להקדיש בעברית שלנו

‫זאת אומרת יש פה הזמנה

‫אז אפשר לקרוא את זה כך

‫וייר אלוהים ויימרי חילומית יום השביעי

‫והוא יזימן אותו למשהו

‫עכשיו מהו התוכן של הזימון?

‫זה בעצמו הקדושה

‫כן? למילה קדוש יש פה שתי משמעויות

‫אז אם כן זה כלול בתוכנה

‫עכשיו איך הקדושה הזאת סובתה?

‫מה התפקיד של האדם בכל זה?

‫אז זה צריך הרחבה

‫בזאת נעסוק בעזרת השם יתברך בשנה הבאה
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234936805″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 4
המגמתיות של הבריאה
עורמה ועירום לפני ואחרי החטא
פרק א פסוק לא’ ***לעילוי נשמת רות בת הרב מנחם יהושע*** פס’ לא’- כל מה שה’ עשה, טוב מאד ומה עם מה שלא עשה? האדם לא כלול בטוב מאד. ”מלאכתו אשר ברא אלוקים לעשות”- האדם נכנס לתוך ההיסטוריה כשהוא אינו מושלם, עשוי. האדם הוא היחיד שמתפתח בתחום התרבותי בסיומו של כל יום, התורה מציינת ויהי ערב ויהי בוקר יום… אך פס’ זה לא מופיע לאחר היום השביעי כיוון שהיום השביעי עוד לא נגמר. אנו רואים עולם שכבר נברא ועלולים לחשוב שהוא קדמון כי הכל כבר מצוי, אך כיוון שאנו ביום השביעי וזהו היום בו ה’ שובת הכל סטטי. פרק ב’: ה’ שובת כדי שאחרים יעשו פס’ ד’- ”אלה תולדות ..”- חז”ל אומרים, כל מקום שכתוב ”אלה” פסל את הקודם. ה’ מוחק את כל מה שהיה כדי שעכשיו האדם ייצור וילד. ההיסטוריה מורכבת משלוש קצוות: אדם , בן אדם (מושלם) ואנחנו (אדם בהתהוות). בבריאת האור בפרק א’ פס’ ג’ יש ארבעה שלבים, ציווי (תוכנית), ביצוע, שיפוט וסיכום. שלבים אלה חוזרים לאורך כל ששת ימי הבריאה. אך ביום השביעי ה’ שובת ונותן לאדם לפעול, אם ה’ מתערב בבריאה זה חילול שבת לה’, לפעמים ה’ צריך להתערב מפני פיקוח נפש כמו למשל קריעת ים סוף ומעמד הר סיני. התורה ניתנה לפני הזמן, לפני שישראל בשלים לקבלה ומצב זה משול לתינוק שאוכל מאכל שאינו מסוגל עוד לעכל. התוצאה הטבעית היא שהאדם דוחה את התורה. ה’ נתן את התורה מתוך רחמים לעולם כי אם היה מחכה עוד העולם היה מתדרדר. פס’ ג’- ”ויקדש אותו”- המשימה של היום השביעי היא שעם ישראל יתקדש, כשמשימה זו תושלם, יושלם גם היום השביעי. במשך כל ההיסטוריה אנו בביצוע המשימה של היום השביעי, כלומר להתקדש.
אורך השיעור: 48 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/234936805″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד” – ומה עם הדברים שלא נעשו ?

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן