פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

שנאת הרבנות ובריחת הכבוד

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫בוקר טוב היום יום ראשון, ‫ת'זיין במרחיש ון ת'שיניין ו'
‫ואנחנו ממשיכים אחרי הפסקה בלימוד ‫הספר הקדוש מסילת ישרים מעת רבינו הרמחל

‫ברוך אתה ה' נעים מיכולים שהכולים ברוך

‫ובכן אנחנו בפרק כף ג' לא? או שאני טועה?

‫לא אנחנו כף ב' עדיין, כן

‫פרק כף ב'

‫שנאת הרבנות ובריכת הכבוד, כן שם הגענו

‫כן בפרק כף ב', בתוך פרק כף ‫ב' לא בתחילתו אלא לקראת סופו

‫עכשיו קשה מאוד לתת עמוד, ‫כלומר הייתי בשמחה לתת עמוד

‫אבל מאחר ויש פה מהדורות ‫שונות וכל מהדורה יש לה דיפוי אחר

‫אז אם אני אגיד את הדיפוי שאצלי, למשל אצלי ‫זה עמוד קוף ממתד במהדורה החדשה של ישכול

‫זה לא עוזר לגבי מי שיש לו מהדורה אחרת

‫אבל באופן כללי אפשר נגיד ‫בשלישה האחרון של הפרק

‫כפי שכתוב שנאת הרבנות אנחנו ‫מדברים כן על ביור מידת הענבה

‫ביור מידת הענבה ולמדנו שיש שני סוגי ענבה

‫יש ענבה במחשבה ויש ענבה במעשה

‫והענבה במחשבה קודמת לענבה במעשה

‫כלומר האדם צריך קודם כל להברר לעצמו

‫באופן סכלי מדוע הענבה ראויה לו

‫ומתוך כך יש לו גם מקום להתנהגויות ענבתניות

‫אבל אי אפשר להתחיל ‫מההתנהגות כי אז זה יוצא צביעות

‫שהאדם מתנהג בדרכי הענבים וליבו הולך בגאווה

‫הרי עיקר מידת הענבה ‫איננה בהתנהגות אלא במחשבה

‫לכן צריך קודם כל לברר מהי מחשבת הענבה

‫בזה עסקנו ואנחנו גם עוסקים בהתנהגויות בענבה

‫ואנחנו בשלב השלישי של החלק השני

‫אני חושב, לא, לא לא, ‫אני מדבר על החלק השלישי

‫סליחה, של החלק השני

‫זה שנאת הרבנות ולמדנו על סבילת האלבונות

‫ושנאת הרבנות ובריחת הכבוד

‫משנה ארוכה היא אהב את המלאכה ושנאת הרבנות

‫אם כן אנחנו רואים ששנאת הרבנות ‫היא דבר שכבר אמרו לנו רבותינו במפורש

‫שראוי לאדם שיהיה אצלו

‫מה זה רבנות?

‫רבנות זה מילה אחרת בשביל ‫מה שהיום אנחנו קוראים סררה

‫למשל הגמרא אומרת אוי לה ‫לרבנות שמקברת את בעליה

‫ומאיפה רואים את זה? שאין לך כל ‫נביא ונביא שלא ראה בעמו ארבעה מלאכים

‫אז את מי קוברים פה? את המלאכים

‫אז אם כן המלאכים נקראים ‫בעלי רבנות, דהיינו שיש להם סררה

‫עכשיו סררה יכולה להיות גם ‫סררה כפי מה שקוראים היום רבנית

‫להיות רב או ראש ישיבה או ‫אחראי מחלקה במשרד הדתות

‫לא יודע כל מיני דברים כאלה גם זה נקרא רבנות

‫אבל באופן בסיסי רבנות זה שלטון, שלטון סררה

‫אז אדם צריך לאהוב את ‫המלאכה ולסנוע את הרבנות

‫הוא צריך לאהוב את המלאכה, הוא ‫אוהב מצב שבו הוא מרוויח את לחמו

‫מכוח עצמו, מכוח המאמצים שלו ‫ולא מכוח איזשהו מעמד שיש לו

‫אין אהב את המלאכה, הוא סנע את הרבנות

‫כן, נכון, נכון, יש גם הנקודה ‫הזאת שהבתלה מביאה שעמום

‫יש פה שני דברים, יש הצד שאדם לא רוצה לגזול

‫יש גם הצד שאדם לא רוצה ‫להיות שומם, משועמם, שומם

‫ואז הוא מגיע לידי עבירה, זעימה וכדור

‫בקיצור מלאכה זה דבר ‫טוב, המלאכה היא דבר חיובי

‫גדולה מלאכה שמחממת את בעליה

‫אז ראינו כבר כמה פעמים ‫וזה היה בעיקר במידת הנקיות

‫במידת הנקיות ראינו את ‫זה, כאן אנחנו עסוקים יותר

‫בחלק השני של המאמר שזה סנע את הרבנות

‫זה שאתה בסררה זה לא אומר ‫שאתה לא תהיה גם מלאכה

‫אתה יכול להיות גם במיקפים ולהיות אופטימי

‫ברור, ברור, ברור, כן אתה שואל פה שאלה יפה

‫אם צריך לסנוע את הרבנות אז מי יתפוס רבנות?

‫מי ייקח הנהגה? מי ייקח סררה? ‫אלה שאוהבים את זה

‫אבל זה יותר גרוע, נכון?

‫אז ברור שמה שאמרו הוא סנע את הרבנות

‫אין לה כוונה שלא יהיה ‫לך סררה, לא יהיה לך שלטון

‫אין לה כוונה לזה, אין לה כוונה שתסנע את זה

‫זאת אומרת איך אומר רבי חיים וולוג'ין

‫שכל מה שמכבדים אותו מפני מעמדו

‫יהיה לתואבה בעיניו

‫ולמרות זאת הוא יצטרך להקפיד על מעמדו

‫דוגמה לדבר משה רבנו, משה רבנו ענב מכל אדם

‫אשר על פני האדמה

‫אבל קורח אומר איזה פיפס נגדו

‫כן, שתבלר אותו על האדמה, על המקום

‫זה ענב? כן, זה ענב

‫כי הוא נלחם על המעמד, על מה שהוא מייצג

‫בתור מוסר דבר ה' לא מצד עצמו

‫כי מצד עצמו מה הוא? משה

‫הוא לא יותר מכל אדם אחר, הוא אפילו פחות

‫אף ארבע אפר שאין בו ממש

‫אלא מצד שהוא ממלא שליחות

‫ולכן סנע את הרבנות אבל תשמש ברבנות

‫יש כאלה שהבינו את זה אהב ‫את המלאכה וסנע את הרבנים

‫זה מעולם לא נאמר, לא צריך לסנוע את הרבנים

‫לא צריך לסנוע את הרבנים

‫הרבנים דווקא הם אהובים, יקרים, טובים וכולי

‫צריכים אותם, אבל הכוונה המעמד

‫שאדם צריך לסנוע את עמדת ‫השליטה שיש לו על אחרים

‫צריך להבין גם קצת למה

‫למה צריך לסנוע את זה? זה מעניין

‫איך הוא רע בשלטון, מה רע בזה?

‫כמו שאדם יש לו שליטה עצמית

‫מה זה אומר שהוא לא ישלוט על אחרים גם

‫זה להחנת לשישי, זאת ‫אומרת כדי שלא יימצא מוטב

‫כי ברגע שאדם שולט על אחרים

‫הוא בעצם קצת רצח אותם

‫כלומר כל שלטון, כל שליטה של אדם על זולתו

‫באיזשהו מקום זה לדפוס את מקומו

‫יש אולי אין ברירה, זאת אומרת

‫אין משטר מדיני למשל

‫שאין בו אף כמה מסוימת של חירות הפרט

‫תמיד יש

‫אפילו המשטר הדמוקרטי ביותר מכל המשטרים

‫הוא קופא את עצמו באיזשהו מקום

‫על היחיד אולי יותר נעים לחיות בדמוקרטיה

‫אבל זה לא אומר שאין פה כפייה

‫כל משטר הוא כפייה

‫מה שלא יהיה

‫ולפעמים דווקא המשטר הדיקטטורי

‫יכול להיות שיש לו לפעמים מעלות

‫שאין למשטר הדמוקרטי וכדומה

‫אז אם כן יש פה

‫יש פה אובדן מסוים של החירות

‫וזאת שאלה עד כמה אנחנו רשאים

‫לכפות על השני את רצוננו

‫למשל יש ב... היום ‫מקובל מאז המאה ה-19

‫לפני כן זה לא היה מקובל בכלל

‫אבל פעם, מאז המאה ה-19

‫מקובל שהמדינה

‫מתפקידה, ממחויבותה

‫לדאוג לבריאות שלי

‫לחינוך

‫לרווחה

‫לסביבה

‫לביטחון

‫לביטחון זה תמיד היה

‫כמו שאלת

‫מאז שיש מדינות בעולם

‫תפקידו הראשוני של השלטון

‫זה לדאוג לביטחון ומשפט

‫כן? ושפטנו מלכנו

‫ונלחם מלחמותינו

‫שני הדברים האלה

‫הם בהכרחיים

‫אבל כל השאר

‫עד סוף המאה ה-18

‫כלומר עד המהפכה הצרפתית

‫זה בכלל לא היה מקובל שזה תפקידו של המלך

‫ולכן אפשר לומר

‫יש היום איזה מין

‫אבקרה, אני לא אמרתי שאין לי איזה יתרונות

‫המדינה בתור ההשגחה העליונה

‫אבל צריך לדעת שבאיזשהו מקום

‫זה הרגיל את בני האדם

‫לאבקרת האחריות שלהם

‫בידי השלטון

‫כלומר אני לא צריך לדאוג לבריאות שלי

‫המדינה צריכה לטפל בזה

‫עד כדי כך שבארה״ב

‫אם אדם נופל על המדרכה

‫בגלל שהוא החליק על קליפת בננה

‫על המקום חמישה עורכי דין

‫קופצים אליו ומתאימים לו את הכרטיס

‫אתה יכול להרוויח הרבה

‫מזה שנפלת

‫אתה תדבא את העירייה

‫אתה תדבא את השלטון

‫תדבא את משרד הבריאות

‫זהו

‫אז זאת אומרת יש איזה מין אבסורד מסוים

‫שהאדם כבר לא אחראי על עצמו

‫או שהקהילה לא אחראית על עצמה וכדומה

‫אז אני לא אמרתי שזה פסול

‫אני רק אמרתי שזה לא לגמרי מושלם

‫לא צריך לעשות מזה אידאל

‫אז מדוע?

‫בגלל שעצם זה שאני נותן לגורם חיצוני לי

‫את השליטה במה שנעשה אצלי

‫יש בזה ויתור מסוים

‫על חלק מסוים של החיים שלי

‫אז לכן זה קצת רציחה

‫זה קצת רציחה מותרת

‫אבל צריך לדעת שזה קצת רציחה

‫כן?

‫יכול להיות שדיברת על זה

‫במענה חשיבה ומיימת את זה קודם

‫אבל יש

‫זו שאלה כללית ליד כל הספר

‫יש מסכים שונים

‫כאילו ללגומה יש

‫יתרחק ופה זה סנואו

‫למה הוא לא אמר יתרחק?

‫אפשר גם להגיד יתרחק

‫הוא לא סתם אמר יתרחק או סנואו

‫נכון, נכון, נכון

‫זה בדיוק מה שאמרנו

‫השאלתך היא

‫מדוע כתוב סנא את הרבנות

‫ולא כתוב יתרחק מן הרבנות

‫נכון?

‫ואתה, מראש אתה הכנת את עצמך

‫ואמרת שאולי דיברת על זה בשיעורים אחרים

‫ולא היית בכולם

‫ולכן אתה מבקש ממני

‫נגיד התייחסיות

‫רחמנית

‫כלפי הדבר

‫אבל זה עצמו מצביע

‫על שאלה חדשה, הרי

‫התשובה לשאלה הזאת ניתה בשיעור הזה

‫לא בשיעור אחר

‫לא, אבל הרב שאלתי

‫אז זה בעיה, בשיעור הזה אמרנו

‫בגלל זה שאלתי באופן כללי

‫כי יש כל מיני מין

‫סתם שינויים

‫אז אתה אומר כל פעם זה פרטי

‫חכמים לא סתם אמרו את המילים שלהם

‫הם אוסנע אם לא אמרו יתרחק

‫זה באמצע שכבר

‫התחלת להצליח

‫אבל יש ביטוי אחר, זה כתוב

‫יש ביטוי כזה אצל חזל

‫אל תתוודה לרשות

‫שאין מקרבים לאדם

‫אלא לצורך עצמם, כלומר אדם לא צריך להיות

‫חבר של פוליטיקאים

‫זה משהו... לא, לא ‫להתרחק מלהיות בעמדה

‫אבל אם אתה לא בעמדה

‫הפוליטית, אתה לא בעל שלטון

‫אל תסמוך על השלטון

‫זה הכוונה, זה משהו אחר

‫אגב, מי אמר את זה?

‫אל תתוודה לרשות שאין מקרבים

‫לאדם אלא לצורך עצמם

‫ואין עמודים... מה?

‫אבטליון

‫אבטליון אמר

‫אל תתוודה לרשות

‫אבל, ההמשך

‫מי שאמר אל תתוודה לרשות שאין מקרבים

‫לאדם אלא לצורך עצמם

‫נראים כאוהבים בשטן העתם

‫ונעומדים לא לאדם בשטן דוחקו

‫זה לא אבטליון

‫זה רבי... רבן גמליאל ‫בנוש לרבי יהודה הנשיא

‫איך הוא ידע את זה?

‫כי הוא בעצמו היה נשיא

‫והשלטון שעליו מדובר

‫ועליו מדובר זה שלטון הרומי

‫אז הוא ידע מה זה שלטון הרומי

‫לא כדאי להיות חבר שלהם

‫איך זה לא הופיע בתור

‫לאבדור בתורה עצמה?

‫למה התקנו רק מהמשנה

‫והרמאל?

‫אין לאבדור היית שאומר

‫אל תתקרב לרמת הנות

‫אתה שואל שאלה יפה

‫מדוע, ניכל, בהדרכות מוסריות

‫מדוע

‫חלק גדול מהדרכות המוסריות

‫יש לו איסורים מפורשים בתורה

‫על גאווה למשל כן מצאנו

‫ורם לבבך ושכחת

‫וכתוב מפורש

‫איש אמר לך

‫וגם יש ביטוי על אהבה

‫ואהבת לריחך כמוך

‫ואהבת את ה' לך

‫יש דברים כן שמפורשים בכתוב

‫בתורת המידות

‫ויש דברים שהתורה לא כתבה

‫והשאלה היא

‫מה המטרה של אי הכתיבה הזאת בתורה?

‫בסדר?

‫אני אביא דוגמה אפילו יותר רחבה

‫האם מותר לדבר לשון הרע על גוי?

‫מה הלכה?

‫מותר לדבר לשון הרע על גוי?

‫מותר, מותר

‫לדבר לשון הרע על גוי מותר

‫מותר

‫שאלה הבאה

‫האם זה טוב לדבר לשון הרע על גוי?

‫זה לא טוב, ברור

‫אז למה התורה לא עשרה?

‫אני מרחיב את השאלה שלך

‫יש דברים יותר מזה

‫אמרו דבר מסוים הוא מותר

‫אבל ראוי להתרחק

‫תחליט, אם ראוי להתרחק אז אמרו מותר

‫תמיד דברים כאלה

‫אומר הערב קוק

‫בעקרות ראייה

‫חלק א'

‫עמוד קוף

‫קוף זה חלק מזכור

‫שהכוונה

‫תודה רבה

‫הכוונה של הקורא בענייני המוסר

‫שהאדם יעלה את עצמו

‫מכוח עצמו

‫וברגע שהכל יהיה ציווי

‫זה ייטול את עיקר הערך של העלייה המוסרית

‫זה מעניין

‫כלומר זה לא בגלל שזה לא חשוב

‫אלא בגלל שזה יותר מדי חשוב

‫לכן זה לא יכול להיות כתוב בתורה

‫טוב, אז בואו נתקדם

‫סינת הרבנות ובריכת הכבוד משנה ערוכה היא

‫אהב את המלאכה וסנה את הרבנות

‫ואמרו עוד

‫הגס ליבו בהוראה

‫מה זה גס ליבו?

‫זה אינה שהוא רגיל

‫ליבו גס הכוונה רגיל

‫זה לא משנה גסות

‫זה אינה שרגיל

‫הגס ליבו בהוראה

‫שוטף

‫רשע וגס רוח

‫מה?

‫אז אני מסביר

‫בעברית של חכמים המילה גס ליבו

‫פירושה רגיל

‫זאת אומרת רגיל במ... ‫גס ליבו בהוראה הכוונה

‫רגיל להוראות

‫מה זה רגיל להוראות?

‫שואלים אותו שאלה בהלכה

‫על המקום זורק תשובה בלי להיין

‫זה נקרא גס ליבו בהוראה

‫שאלה איזה נכון?

‫זה הרבה פעמים נכון כי אדם ‫שהוא כבר רגיל בשאלות בהלכה

‫אז שואלים אותו הרבה פעמים את אותה שאלה

‫הרי 80% מהשאלות ששואלים את רבני השכונות זה

‫נט בר נט

‫כן?

‫אני עשיתי חביתה במחוות בשרי

‫ואני הורדתי את זה ‫עם... איך קוראים לזה?

‫התשוב שיק הזה, נו?

‫זה עוד ארבד

‫יש לזה... מרית

‫עם מרית, כן

‫מרית פרווה

‫ושמתי את זה בצלחת בשרית

‫כל דבר מה עושים?

‫זה בערך 80% מהשאלות

‫ויש עוד שאלות

‫עוד 5%

‫בהלכות נידה

‫דרך כלל אני אפסק את ההרדות

‫ועוד 5% זה כל שער השאלות

‫לא, אז זה יוצא

‫זה יצא 90%

‫זה בסדר אם הוא יודע

‫אבל לפעמים יש שאלות שצריכות התבוננות

‫צריך לדבר בדיוק מה קרה

‫ולפעמים יש איזה פרט שחסר לך

‫ולפעמים יש מחלוקת

‫אתה פוסקים בדבר הזה, אתה צריך להיין בעצמך

‫אז זה קרה גס ליבו בהוראה

‫שהוא מחליק את זה

‫על זה אומר, כן, שולף

‫גם במקום שלא ראוי לשלוף

‫שותה, גם שותה ברור

‫כי הוא לא מכוון לאמת

‫רשע, כי הוא מכתיב חברו

‫וגס רוח, כי הוא מלא גאווה

‫אז יש פה שלושה דברים

‫בן אדם למקום

‫בן אדם לחברו, בן אדם לעצמו

‫ואמרו

‫כל הרודף

‫אחר הכבוד

‫הכבוד

‫בורח ממנו

‫זה לגבי בריחה מן הכבוד

‫האדם מגיע למקום

‫אומר, נו, מתי כבר יכבדו אותי?

‫מה, עוד לא

‫העליתם אותי שלישי? מה?

‫אבל אני אדם

‫מכובד מאוד, צריך לתרבב את זה

‫וכו'

‫עכשיו, אני שואל את השאלה, כשעסקנו בזה

‫כשהתחלנו את הרשימה של

‫התנהגויות ההנבה, שיש לי רוח

‫קושי בזה

‫אם צריך לברוח מן הכבוד

‫אז למה ראוי לתת כבוד

‫לאחרים?

‫אני מכתי אותם

‫ברגע שאני מכבד

‫מישהו, אני ארגיל אותו

‫לכבוד

‫כיוון שהרגלתי אותו לכבוד

‫אז אני הכשלתי אותו

‫באהבת הכבוד, ברדיפת הכבוד

‫וכדומה

‫אולי היה כדאי לבוז

‫לכל אדם, אני צריך לבוז

‫לעצמי, צריך לבוז לכולם

‫אף אחד לא חשוב וזהו

‫אפילו הייתה קאט כזאת

‫באנגליה, קראו להם הקאקר

‫שהם היו

‫מדברים אל המלך אפילו

‫בגוף שני

‫כאל אחד האדם

‫כי הם החליטו ששום אדם בעולם לא חשוב

‫ולכן לא נתנו כבוד לאף אדם

‫זה הגיון?

‫לא

‫אם אני חושב שתרדוף אחרי הכבוד זה רע

‫לי, למה שזה לא ירע לך

‫אלא מה?

‫תגיד, בלי שאנחנו רוצים לתת ‫לאנשים את החולשות שלהם

‫אלא

‫שזה לא כך

‫כאשר אני מכבד את החבר שלי

‫זה לא בגלל שהוא

‫אוהב כבוד

‫אלא בגלל שהוא ראוי

‫לכבוד מצד עצמו

‫בלי קשר למה שהוא אוהב

‫אם אני נותן לך לאכול

‫סלט

‫ודאי שאני אדאג לתת לך סלט שאתה אוהב

‫וסלט שאתה שונא

‫יש כל מיני סוגי סלטים

‫יש סלטים אהובים עליך וסלטים שונים עליך

‫ברור שאם אני ארצה לעשות לך טוב

‫אני אתן לך אוכל, אני אתן לך אוכל שאתה אוהב

‫אבל כשאני מכבד אותך

‫זה לא בגלל שאתה אוהב כבוד

‫אני מכבד אותך

‫בגלל מה שאתה מייצג

‫שלא הם אלוהים, אתה ‫יהודי, כל מיני דברים כאלה

‫בכלל לא קשור למה שאתה חושב על זה

‫זה מצד המאמן

‫יפה, נכון

‫מצד המאמן, לכם, אני מכבד את ההורים שלי

‫אני מכבד את אבא שלי

‫אימא שלי, אני מכבד את החכמים

‫כל מי שצריך לכבדו

‫אתה מלך, אני מכבד

‫מכבד כל אדם בעצם

‫מצד מה שהם

‫במהלתם העצמית

‫לא בגלל שהם אוהבים כבוד

‫אם זה מצד שהם אוהבים כבוד, מסכנים

‫הם אוהבים כבוד

‫לא להיות ראוי לגבור

‫אדם שהוא ראוי לגבור

‫הוא גם אוהב כבוד

‫אבל מה שהוא אוהב, לא ניתן לו כבוד

‫אתה אומר ככה, יש אדם שראוי לכבוד

‫נגיד הוא המלך

‫מלך, אתה צריך לכבד, נכון

‫אבל מה, הוא גם אוהב את זה

‫אז אתה שואל, אולי בגלל זה

‫נפסיק לכבד אותו, כדי לא להכשיל אותו

‫נכון

‫תשובה

‫נכון שהוא מפיל את עצמו וזה

‫אבל משהו מייצג יותר מדי חשוב

‫כדי שזה יהיה תלוי

‫במידות שלו

‫כלומר, אני מכבד אותו בעל כורחו

‫למרות הנזק שזה גורם לו

‫כבודו לא מחול

‫נכון, כבודו לא מחול

‫מלך שמאכל על כבודו, כבודו אינו מחול

‫אני אומר יותר מזה, נגיד שזה ‫מלך שבאמת אוהב את הכבוד

‫הוא לא מאכל על כבודו בכלל

‫אני ממשיך לכבד אותו

‫לא בגלל שהוא אוהב את זה

‫אלא עד רבה, כשהוא אוהב את זה

‫אני גורם לו נזק

‫אבל אני עושה את זה בגלל המלכות

‫זהו

‫טוב

‫הרב בייגרום לכך

‫אם קמוצה של אנשים

‫כמו שסיפרת קודם

‫הם התנהגו בזלזול אחד לשני

‫מה זה ייצור אצלם

‫הם רצו, אלה שזלזלו

‫אחד בשני, הקקר

‫באנגליה

‫הם עשו את זה

‫כדי לדעת שאין כבוד

‫אלא לאלוהים בלבד

‫הכוונה טובה

‫אבל הטעות היא שהם שכיחו

‫שהקבוד הלוך הוא נתן כבוד לאדם

‫נתן מכבודו לבשר ודם

‫נכון?

‫כשאתה רואה מלך, מה הברכה שם ברך?

‫שחלק מכבודו לבשר ודם

‫לכן אם אני לא מכבד את המלך

‫אני פוגע במלכות שמיים

‫כן

‫כיוון שהוא נתן מכבודו

‫אז בריאה שאני מזלזל

‫בוא אני מזלזל במי שברא אותו

‫זה כמו שאדם יאמר

‫אני לא אקפיד על הלבוש

‫על הרכיצה

‫ועל הרפואה שלי

‫אז אדם יאמר אני מזלזל בעצמי

‫כן? מצד הענבה והשפלות

‫זה שטריות, למה?

‫בגלל שהקבוד הלוך הוא ברא אותו

‫אם אני פוגע

‫בגוף שהקבוד הלוך הוא נתן לי

‫אני אומר שהוא לא בסדר

‫שהוא ברא אותי כך

‫זה עוד סיבור

‫אבל אני אומר פה יש משהו מהותי

‫האדם צריך לכבד את עצמו

‫לא בגלל אהבת עצמו

‫אלא מצד

‫שזה כבוד שנותן לבשר ודם

‫זה נכון אצל הלל הזקן

‫שלל הזקן אמרו

‫לאן אתה הולך?

‫אמר אני הולך לדאוג

‫לפרנס את האחסניה שלי

‫מה הוא התכוון?

‫לגוף שלו

‫הוא אומר מסכן הגוף הזה

‫אני כל הזמן מזלזל בו

‫הוא הלך לבית המרחץ בעצם

‫טוב

‫למה לא שואלים רבני שכונה

‫שאלות באמונה

‫זה לא בסדר

‫צריך לשאול את הרבנים שאלות בכל נושא

‫איך אתה יודע שהם לא מתעסקים?

‫שאלת אותם?

‫אני לא יודע

‫לא בדקתי את זה

‫צריך לבדוק

‫יש רבנים ויש רבנים

‫איך יבחין אדם

‫בין שמירת כבודו העצמי

‫לבין בקשת

‫כבוד פסולה

‫ההבחנה היא על ידי שהאדם

‫יבדוק מהי כוונתו בזה

‫אם כוונתו היא

‫מנצלת כבוד שמיים

‫אז זה בסדר

‫אם היא כוונתו מנצלת כבוד עצמו זה רע

‫האם אדם יכול להבחין בזה?

‫כן, הוא יכול

‫הוא יכול גם ליעזר בחברים שלו

‫שיגידו לו

‫לפני שהוא מנתק איתם יחסים

‫טוב

‫ואמרו עוד

‫בסקטר הבאתי

‫אל תצא לריב מהר

‫לעולם אל תהי רץ אחר הסררה

‫אגב, איך למדו

‫מהפסוק אל תצא לריב מהר

‫שאדם לא צריך לרדוף

‫אחרי הסררה

‫כתוב כאן לא לצאת לריב

‫כתוב סררה פה

‫ריב וסררה? מה פתאום

‫אישה ראשי כבודה

‫כתוב גם סררה

‫אני אגיד לכם פשוט מאוד

‫איך כתוב כאן ריב?

‫ראש, בית

‫ראשון רב, רבנות

‫כן

‫והאמת היא

‫גם כתוב

‫במסר פרשת משפטים

‫כתוב ואל תענה ולא תענה

‫על ריב לנטות

‫גם כתוב שם בלי יהוד

‫וחזל גם שם למדו

‫שלא להשיב על דברי הגדול

‫נכון? שבבית דין

‫אם הגדול שבבית דין אמר משהו

‫אז לא עונים לו, לא משיבים על דבריו

‫וגם שם כתוב שנאמר

‫לא תענה על ריב וכתוב שם בלי יהוד

‫אז כל מקום שכתוב ריב

‫בלי יהוד חזל מבינים שזה

‫לשון סררה

‫ואם זה מריבה אז כתוב אין יהוד

‫נכון? עכשיו מזה

‫נכורח קצת חיזוק לשיטת

‫אחינו הספרדים

‫שקוראים לרבנים ריבי

‫נכון?

‫לא רבי יהודה

‫אחינו אשכנזים אומרים

‫רבי

‫אחינו הספרדים אומרים ריבי

‫מה הסיבה של ההבדל?

‫מי שאומר ריבי

‫אומר שזה קיצור של המילה ריבון

‫ריבון

‫ריבי

‫ומי שאומר רבי

‫זה בגלל ש... הוא קושר את זה ‫למילה הערמית, בערמית רבא

‫זה גדול, אז לכן יש

‫מקור גם לדברי הספרדים

‫ולאשכנזים

‫אני רק אמרתי שפה יש כורח חיזוק לשיטה

‫של הספרדים, כן?

‫לא טענה על ריב לנטות או

‫על תסלע ריב מהר, לעולם עד תירץ אחר הסררה

‫הנה

‫למה?

‫כן, מה תעשה בחריתה?

‫למחר באים ושואלים

‫לך שאלות, מה אתה משיבם?

‫כן, חד רץ, הוא רצה להיות רב

‫ו... אחר כך פתאום

‫באים ושואלים, כבוד הרב

‫מה הדין במקרה כזה וכזה

‫כן, מזל יש לו מספר טלפון

‫של הרב שלו מהישיבה

‫כן, עוד שם

‫רבי מנחמה

‫בשם רבי תנחום

‫כל המקבל עליו

‫סררה כדי להנות ממנה

‫עינו אלה כנואף הזה

‫שהוא נהנה מגופה

‫של אישה

‫כן

‫מה זה? מה הקשר פה?

‫זה הנהנה מגופה של אישה

‫טוב, זה קשור לשאלה הרבה יותר רחבה

‫שמתהלכת

‫בציבוריות של ימינו

‫שאנשים בלבלו

‫בין שני מושגים הפוכים

‫זה מזה

‫וקוראים האחד בשם של השני

‫המילה

‫אהבה ויצריות

‫פעם

‫אנשים מדברים על אהבה

‫אבל מתכוונים ליצרים

‫ואז יוצא

‫שאין בעולם שלנו אהבה

‫כי אנשים לא יודעים מה זה לאהוב

‫מה ההבדל בין

‫יצריות לבין אהבה?

‫הרי בשניהם, גם באהבה משתמשים

‫ביצר

‫אלא מה?

‫שהכוונה של מי שיש לו

‫יצריות

‫זה לקבל מהשני

‫שאפשר לקבל

‫כמו שאומר פה נואף הזה שנהנה מגופה של אישה

‫ויש האוהב

‫שמטרתו תובת השני

‫רוצה לתת

‫ההבדל בין לקבל לבין לתת

‫זה בדיוק הפוך

‫אז בעולם שכל כולו יצרים

‫אין יותר אהבה

‫חזון מי שמר לך

‫שמה שהאדם קוראים לך גם אנחנו קוראים לך

‫אה כן יש לך

‫בין אנגלית לעברית

‫יפה טוב

‫אז זה מה שאומר כאן

‫זה אותו דבר עם מסררה

‫אדם נגיד תופס איזושהי עמדה

‫של שלטונית פוליטית רבנית

‫וכו' הוא צריך לעשות את זה

‫בגלל שהוא רוצה תובת האחרים

‫אגב זה מה שטוענים

‫כל מי שרץ לבחירות בכל מסגרת שאית

‫הרי אדם שרוצה להיבחר למשהו

‫מה הוא אומר? אני אדאג לתובת

‫הציבור

‫והוא טוען

‫שמי שנמצא כעד בשלטון

‫ושהוא רוצה להחליף אותו

‫דואג לתובת עצמו

‫זו השאלה

‫אז זה מה שאמרו כאן

‫שמקבל עליו סררה כדי להנות ממנה

‫הוא אומר זה כדאי להיות בסררה

‫כי מרוויחים מזה הרבה כסף

‫כבוד וכדומה

‫אין לו אלא כנועף הזה ‫שהוא נהנה מגופה של אישה

‫עוד שם

‫אמר רבי אבאו

‫אני נקראתי

‫כדוש, כלומר כדוש ברוך ‫הוא אומר על עצמו שהוא כדוש

‫האם אין בך כל המידות הללו

‫שיש בי

‫לא תקבל עליו סררה

‫כלומר אתה צריך להיות דומה

‫לכדוש ברוך הוא במידותיו

‫ואז אתה יכול לקבל סררה

‫למשל מישהו אומר

‫אני רוצה להיות ראש עיר

‫טוב בודקים האם יש לך את המידות של

‫רחום, חנון, ערך הפעים, רב חסד

‫אמת, נוצר חסד לאלפים

‫נושא עבוד, רב פשע

‫ונקה, לא ינקה

‫פרוקט אבון עבוד אלבנים על שישים ורבים

‫אם יש לך כל זה, זה בסדר

‫אתה יכול להיות במשרה

‫זה מה שכתוב כאן, נכון?

‫אם אין בך כל המידות הללו ‫שיש בי לא תקבל עליו סררה

‫אבל מעניין

‫ה-13 מידות שבתורה

‫מה הרקע להמירתם?

‫כלומר, מדוע כדוש ברוך הוא בכלל

‫אמר למושה את ה-13 מידות?

‫מה זה?

‫מה? הרי נהנה כבודיך

‫זה בקשה אחרת

‫דווקא ה-13 מידות זה תשובה לשאלה

‫הודיעי נינה את דרךיך

‫אך אין נינה את כבודיך

‫זה כדוש הרוך אמר לו, אני ‫לא נותן לך, לא תוכל לראות פניי

‫אבל מה שביקשת

‫הודיעי נינה את דרךיך, אז אני אגיד לך

‫זה השם, השם אל רחום וחנון וכו'

‫למה מושה רצה לדעת את דרכיו?

‫זה כדוש הרוך

‫הוא כתוב כמפורש

‫ודעך למען אמצע

‫חן בעיניך, הוראה

‫כי עמך

‫הגוי הזה

‫כלומר אני צריך לדעת איך אתה מנהיג את עולמך

‫כי אני צריך להנהיג את העם שלך

‫כלומר זה דווקא דוגמה

‫מאוד בולטת, שמושה

‫כיוון שהוא בעמדה של הסררה

‫צריך ללמוד איך הקדוש ‫ברוך הוא מנהיג את עולמו

‫כן

‫ותלמידי רבן גם

‫יש ספר על זה, נקרא

‫כתב אותו הרמק, רבנו מושה

‫קורדוברו

‫ספר נקרא תומר דבורה

‫כן רבנו מושה קורדוברו ידוע

‫שבספריו החשובים

‫ועמוקים בתורת הקבלה

‫אבל יחד עם זה כתב ספר מוסר

‫פופולרי יחסי

‫נקרא תומר דבורה

‫מה הבסיס של הספר

‫תומר דבורה, הוא שם לוקח את

‫המידות של הקדוש ברוך הוא

‫ועל כל מידה ומידה יש פרק

‫כיצד להידמות למידה הזאת של הקדוש ברוך הוא

‫גם בעשר ספירות

‫וגם בשלוש עשרים מידות

‫אתה יודע בדיוק איך להיות

‫כשלוש עשרים מידות של הקדוש ברוך הוא

‫איך להיות כעשר ספירות, הכל בסדר

‫טוב

‫רב יש את זה

‫משום מה

‫אפשר לומר את זה

‫דווקא מושה אומר

‫השם אהבה

‫אתה אומר שזה מושה שאומר את זה

‫הוא לא רשם על פניו העקרא

‫זה לא ברור מי קורא שם

‫כי כתוב

‫תסכל, הנה מקום איתי

‫וניצבתי על הצור

‫והיה בעבור כבודי

‫לא סכם

‫וקראתי בשם השם לפניך

‫רגע

‫והיה בעבור כבודי

‫וסתכלתי עליך הדוברי

‫אבל חסר לנו פה איזה משהו

‫אבל איפה הוא כתוב שם

‫וקראתי בשם

‫רגע רגע רגע

‫אורי

‫אפילו פסוק

‫אפילו פסוק אנחנו לא יודעים

‫היה הרב יצחק נשיא

‫בצהל

‫רב ראשי לישראל, ראשון ניציון

‫הוא

‫כל מקום שהיה הולך היה הולך עם תנך

‫הוא אמר אין דבר כזה יהודי

‫בלי תנך

‫היה גדול הדור

‫כל מקום היה הולך

‫צריך שיהיה לו תנך בכיס

‫חסר בשביל זה כיס גדול

‫הנה

‫ויוא אומר

‫אני פסוק זה בפרק

‫פסוק יוטב

‫ויוא אומר

‫אני האביר כל טובי על פניך

‫וקראתי בשם השם לפניך

‫וחמנותי את אשר אחון

‫וריחמתי את אשר הרכם

‫אז זה בדעת שזה לא משה שקורא בשם השם

‫אז זה לא משה שקורא בשם השם

‫התחילת הפסוק זה הקב' הוא מדבר

‫נכון

‫אני האביר כל טובי על פניך

‫מי אומר את זה? קב'

‫וקראתי בשם השם לפניך

‫וחננותי את אשר אחון וריחמתי את אשר הרכם

‫אז מי קורא בשם השם?

‫הקב' אז למה הוא לא אומר וקראתי בשמי?

‫יכול היה צריך להיות

‫קב' בשמי לפניך

‫ואז קראתי בשם השם כאילו מדבר על מישהו אחר

‫זה נושא ללימוד של עצמו

‫כשלימדתי ספר שמות נתתי על זה פירוש

‫המבוסס על הכוזרי במאמר רביעי

‫בסדר אבל זה מלוח

‫רק לדעת שיש פה שאלות

‫היו חכמים שאמרו

‫טוב לשאול שאלה טובה מאשר תשובה צולעת

‫ותלמידי

‫רבן גמליאל יוכיחו

‫שהיו מוצרכים מביני עניותם

‫ולא רצו לקבל עליהם

‫סררה

‫הם ידעו הם למדו הרבה תורה

‫הם היו תלמידים של רבן גמליאל

‫שזה לא סתם בן אדם

‫אז תלמיד של רבן גמליאל

‫הוא שם בכיס הקטן עשרה גדולי הדור של ימינו

‫והם לא רצו לקבל סררה

‫למרות שזה יכול היה לפתור את הבעיה

‫הכלכלית שלהם

‫הוא מה שאמרו בפרק כהן משוח

‫זה לשונם

‫כי מדומים אתם שסררה אני נותן לכם

‫עבדות אני נותן לכם

‫יש שאלה מעניינת

‫חותנו של הרב קוק

‫הדרת

‫הרב איליהו דוד רבינוביץ' תאומים

‫ראשי תיבות הדרת

‫הוא היה הרב ראשי של ירושלים

‫אז רואים בתשובות שלו

‫שמה שהוא מסתפק

‫האם מותר לו לישון אחרי הצהריים או לא

‫כי הוא צריך להיות מוכן ‫כל רגע לענות על שאלות

‫כיוון שהוא הרב של ירושלים

‫הוא חייב שכל רגע הוא יהיה פנוי

‫לתשובה ואז שאלה אם ‫מותר לו לנוח אחרי הצהריים

‫זה שהוא רצה לנוח אחרי הצהריים ‫זה בגלל שהוא היה לו מלאריה

‫זה לא סתם

‫אבל הוא אמר בכל זאת אולי אפשר

‫אולי זה אסור

‫מתייעץ עם הרב קוק

‫חתנו בנושא הזה

‫זהו שהוא יצא

‫הרב לא פנוי הוא עכשיו ברוך הצהריים

‫טוב

‫ואמרו עוד

‫או אילה לרבנות

‫שמקברת את בעליה

‫ומנעלן זה אחד המקורות

‫זה לא המקור היחיד

‫מי יוסף

‫מפני שהניגה עצמו ברבנות

‫איזה רבנות הייתה ליוסף

‫שהוא היה מלך

‫יוסף

‫הניג עצמו ברבנות

‫היה אחראי על

‫על מצרים

‫אז מת קודם

‫אחד

‫מה פירוש הביטוי

‫הנהיג עצמו

‫הנהיגו אותו ברבנות

‫כאילו שהוא רצה את זה

‫לא לגמרי מדויק

‫כאשר פרעה מזמין אותו

‫הוא אומר מה זה החלום שלי

‫הוא אומר החלום שלך זה ככה וככה

‫ואתה יראה פרעה איש חכם ונבון

‫וישיתהו על ארץ מצרים

‫מי ביקש ממנו להגיד את זה

‫הרי זה לא חלק מפתרון החלום

‫אז אפילו אם הוא לא התכוון לעצמו

‫אבל על ידי עצמו

‫זה קרה

‫נכון

‫שאם לא כן

‫אף אחד לא ביקש ממנו עצות

‫מה אתה נותן עצות

‫של שבע שנות רב של שבע שנות צבא

‫אפשר לומר שהנהיג עצמו ברבנות

‫כלפי האחים שלו

‫נושא עדיהם

‫אבל זה לא כתוב בשום מקום

‫נכון

‫כללו של דבר

‫אין הרבנות

‫אלא מסע גדול

‫אשר על שכם

‫הנושא אותו

‫כי עד שהאדם יחיד

‫ויושב בתוך המובלה

‫בין האנשים

‫אפילו נתפס אליה לעצמו

‫כמו עשית הפשלה

‫תוכל אותה

‫אבל לפי הממדים שלך

‫כיוון שנתעלה לרבנות וסררה

‫כבר הוא נתפס על כל מי שתחת ידו ממשלתו

‫כל הפשלות שנעשות

‫תחת פיקוחך

‫יש אחריות מיניסטריאלית

‫כי עליו להשקיף על כולם

‫ולראות אותם דעה ועסקל ולהשאיר מעשה

‫ועם לב השמם

‫בראשיכם כתיב

‫כתוב ועסימם בראשיכם

‫ועסימם כתוב ליוד

‫ועסקלים כתוב ועשמם

‫אחרי כל הדברים האלה

‫מה ידחוף אנשים למשרות של סררה?

‫אחרי כל זה

‫מה ידחוף את האנשים

‫למשרות של סררה?

‫תשובה?

‫האידיאל, האחריות

‫כלומר שאנשים

‫לא יחפשו שם טענת עצמם

‫אלא שיחפשו את טובת הכלל

‫כן

‫יש במשנה

‫במסכת

‫סנדרינד

‫ארבעה, שלושה מלאכים

‫וארבעה הידיעוטות אין להם חלק לעולם הבא

‫נכון?

‫בסוף המקרה, כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא

‫בסוף המקרה יש רשימה של שבעה אנשים

‫אלה אין להם חלק לעולם הבא

‫אז זה כלומר מתוך מיליארדי בני אדם

‫המשנה מצא רק שבעה

‫זה לא

‫שבעה אנשים שאין להם חלק לעולם הבא

‫מהם השבעה אנשים האלה?

‫שלושה מהם מלאכים

‫זה כבר אומר הרבה

‫כלומר שברגע שאתה מלאך

‫אתה בסכנה יותר גדולה

‫כי מה שאתה עושה יש לו השלכות לא רק על עדיך

‫אלא על אחרים

‫למשל ירובעם בן נבט

‫שכל הזמן התלמוד אומר

‫חטא ואחיתי את ישראל

‫זה שהוא חטא עוד איכשהו

‫אבל הוא אחיתי אחרים יותר חמור

‫כיוון שהוא המלאך, הוא היה בעמדה כזאת

‫שכל עם ישראל היה תלוי בהתנהגותו

‫שזה חמור יותר, לכן אין לו חלק לעולם הבא

‫אז שלושה מלאכים

‫ארבעה אידיוטות

‫שניים מהם ראשי סנדרין

‫דואג ואחי טופל

‫אחד מהם נביא

‫בלעם

‫ועוד אחד

‫ראש הלשכה של הנביא

‫גחזי

‫זה כלומר

‫אנשים בעלי עמדה ששרה

‫והכבוד

‫זאת אומרת שאחרים

‫איכשהו בסוף כולם יש להם חלק

‫אבל צריך איכשהו למצוא את השביל

‫אבל מה?

‫פעם היה איזה יהודי אחד

‫הרב אבי שוורץ

‫אפשר לספר

‫היה מלמד, לפני הרבה שנים

‫לימד כוזרי במכון מיר

‫וביקשו ממנו ללמד כוזרי

‫זה היה בשנים הראשונות של מכון מיר

‫הלך לרב שלו, הרב ציהודה

‫קוק, אמר לו

‫כבוד הרב אני לא ראוי

‫ביקשו ממני ללמד מכון ‫מיר, אבל אני לא ראוי לזה

‫אמר לו

‫הרב ציהודה, נכון

‫אתה לא ראוי

‫והסביר לו, למה באמת זה לא טוב

‫למה הוא לא ראוי, לא מתאים

‫לא למד מספיק

‫אבל מסכנים

‫מכון מיר, הם צריכים את התורה שלך

‫אז תלך, למד

‫זה דוגמה מאוד מעניינת

‫מי ילך לדברית?

‫מי שלא רוצה

‫והכבוד

‫אינו אלא

‫הבל הבלים

‫המעביר את האדם על דעתו ועל דעת כונו

‫ומשכחו כל חובתו

‫זה הרמב״ם גם במורים ניווחים בסוף

‫הוא דן בשאלה פשוטה

‫מהי תכלית החיים

‫יש לו פרק שלם שם על השאלה הזאת

‫מהי תכלית החיים

‫והוא מביא שם כמה שיטות

‫מה רוב בני האדם חושבים על תכלית החיים

‫אז אחת הדוגמאות הוא מביא

‫רדיפת הכבוד

‫או השלטון

‫אומר הרמב״ם

‫הבעיה היא

‫הדבר הזה שבני האדם רוצים אחריו

‫להיות בעמדה של שליטה

‫זה כמעט כולו דמיון מוחלט

‫למשל אדם אומר

‫זה ביתי

‫וזה ארמוני

‫ואלו צבעותיי

‫זה כמו נפוליאון כזה

‫הוא אומר לפני

‫מאה אלף חיילים

‫חיילים שלי

‫נשאלת השאלה

‫מה שם שם שלך

‫זה בעצם דמיון

‫זה הכל בלוף אחד גדול

‫אתה חושב שם שלך

‫אם באמת לא שלך

‫כל קניין בנוי על דמיון

‫על מוסכמה חברתית

‫הם שומעים לפקודות שלך

‫זה נכון

‫אבל מי החליט שהם צריכים ‫לשמוע על הפקודות שלך

‫זה המשטר

‫בסך הכל זה מוסכמה

‫מצד האמת אין שום דבר שקושר באמת

‫בין המפקד לבין הצבא שלו

‫כמוכן גם

‫בין האדם לבין הרכוש שלו

‫לכן אומר הרמב״ם

‫חבל שהאדם ייקח

‫כתכלית לחיים דבר

‫שהוא ביסודו של דבר דמיון

‫לא שזה לא חשוב

‫צריך שיהיו צבעות

‫צריך שיהיה רכוש, יש דיני קניינים

‫אבל צריך לדעת שהכל בסופו ‫של דבר זה בנוי על הדמיון

‫ולכן אומר הרמב״ם

‫זה לא יכול להיות תכלית האדם

‫זה קורה היום במשתלות

‫שצביבנו

‫ולכן אומר

‫הכבוד אינו אלא הבלבלים

‫המעביר את האדם על דעתו ועל דעת קונו

‫ומשכחו כל חובתו

‫ומי שמכירו ודאי שימאסבו ויסנעו

‫והתהילות אשר ייהללו

‫ביני האדם

‫יהיו עליו לתורך

‫כי קרעותו אותם

‫מגדילים הילו להם

‫על אשר אינו בו באמת

‫אינו אלא מתבושש ומתענח

‫שלא די להוראתו

‫שחסרות ממנו המהלות ההם

‫אלא שיאמיסו עליו

‫תהילות שקר

‫למה ניקלם יותר

‫מעניין, הרב ציודקוק

‫בספר אורלין טבעתי

‫כותב

‫שכאשר משבחים את האדם

‫על דבר שאין בו

‫למשל, אדם

‫מייחסים לו

‫גדולה בתורה

‫ואין לו

‫כדי שמייחסים לו גדולה בתורה

‫מכבדים אותו

‫אומר הרב ציודה, הוא צריך לסמוח

‫על זה שהאנשים מחשיבים את התורה

‫הוא צריך להצטער

‫על זה שחושבים שאצלו יש

‫כשבצד האמת אין

‫אבל עצם זה שהכבוד בא

‫בגלל דבר שהוא אמיתי

‫שבני האדם מכבדים את התורה

‫הוא צריך לסמוח על זה שנותנים כבוד לתורה

‫הרב לימדנו

‫כי מסילת ישערים

‫באופן שתתיע לרוח הקודש

‫ואם התמודדות עם רבנות

‫היא אחד מהשלבים

‫אז זה רוח הקודש מנועה מאדם פשוט

‫שלא יתמודד עם דילמת הרבנות

‫אין אדם בעולם שאין לו

‫מידה של רבנות

‫של סררת כלשהי

‫תמיד

‫האדם יש לו

‫שליטה על ביתו

‫יש לו

‫שליטה על הילקוד שלו

‫כן ילד יש לו שליטה על הילקוד

‫וכדובר

‫שלום לכבוד הרב

‫כל אדם בעל רצון לסייע לציבור

‫יכול ללכת לרבנות

‫או שהאדם צריך שהציבור

‫יכתיר אותו

‫ברור שאם הוא יתפוס את השלטון

‫בלי שיסכימו

‫אז זה שטויות

‫כתוב כל המעמיד

‫יש דברים חריפים אצל חזל על מי שמעמיד

‫פרנס על הציבור שלא מדעת הציבור

‫אפילו

‫כשהקדוש ברוך הוא אומר שהוא מעוניין בפרנס

‫צריך לשאול את הציבור

‫כך אומר היום שאין לנו נביאים

‫צריך לשאול את הציבור

‫חלק משקול נהדרת

‫זאת הסיבה

‫שכאשר מבנים רב למשל

‫אז שואלים את הציבור

‫מי זה הציבור

‫זה המפלגות

‫זה

‫כמובן גם הרבנים האחרים

‫אבל גם המפלגות

‫אז איך אפשר לקבל רבנות

‫שמתמנה על ידי נציגים

‫של מפלגות חילוניות אנטי דתיות

‫תשובה

‫בגלל שהרבנות

‫מתמנת

‫על ידי מפלגות חילוניות

‫אנטי דתיות לכן צריך לשמוע

‫כי אי אפשר למנות

‫על הציבור אלא מדעת הציבור

‫אז הסודי דת הזה צריך להחליט

‫מי יהיה הרב שלו

‫טוב מאוד

‫אם זה היה רק רב של הדתיים אז זה לא היה רב

‫לפי הלכה

‫טוב לפעמים

‫החלק הרביעי הוא

‫חילוק הכבוד

‫לכל אדם

‫וכן שנינו איזה הוא מכובד

‫המכבד את אוויריות

‫כן

‫ואמרו עוד

‫מינין היודע

‫בחברו שהוא גדול ממנו

‫אפילו דבר אחד

‫שיחייב לנהוג בו כבוד וכו'

‫יש פה שאלה

‫האם אדם יכול לדעת בבירור

‫שהוא ענב

‫דיברנו על זה

‫קודם נכון

‫נכון

‫השאלה אני חוזר על השאלה

‫האם אדם יכול לדעת בבירור

‫שהוא ענב מה התשובה

‫כן יכול

‫כן ודאי

‫אם אדם הוא אמיתי אז ‫הוא יודע אם הוא ענב או לא

‫פשוט מאוד

‫יש לנו דוגמה לזה

‫בגמרה מפורש

‫שכאשר אחד החכמים שם קרא את המשנה

‫שבה כתוב

‫מי שמת רבי

‫בטלה ענבה

‫אז רב יוסף אמר לזה שכשהוא קרא את המשנה

‫לא תתנה ענבה אל תקרא את זה

‫למה? דאי כענה אני פה הרי

‫אז אם כן יש עדיין ענבים בעולם

‫נכון?

‫לא אבל הוא צדק

‫הוא צדק

‫הוא אומר מי שמת רבי

‫בטלה ענבה

‫רב יוסף אמר פתאום בטלה ענבה

‫מה הייתי

‫זאת אומרת שרב יוסף היה ענב אמיתי

‫לכן הוא אמר על עצמו שהוא ענב

‫יכול היה לדעת שהוא ענב

‫ברור

‫כי אם לא

‫אם לא נגיד את זה

‫אז נצטרך לומר שהענבה היא סוג של שקר עצמי

‫שאדם צריך לחשוב

‫שאין בו מעלות מסוימות שיש בו

‫זה לא יכול להיות

‫לא יכול להיות שהמוסר יעמוד נגד האמת

‫אז אם האמת

‫אני ענב

‫אתה אומר לסמכן את זה מטוח גאווה שאתה ענב

‫מי אמר שזה מטוח גאווה שהוא משהו ענב

‫מתוך ענבה הוא יגיד שהוא ענב

‫נכון?

‫השאלה היא למה הוא צריך להגיד את זה

‫אנשים שאומרים שאני כלום אני 0-0

‫זה גאווה

‫אנשים שאומרים אני כלום אני 0-0 זה בעיקר

‫לאנשים המסריחים ביותר

‫נכון? כן

‫זה לא אומר שאדם

‫אומר שאני ענב

‫השאלה היא נגיד שזאת האמת

‫למה הוא ראה לנכון להגיד את זה

‫אבל הקבל

‫אמר לו תכתוב את זה

‫והוא כתב

‫כשמשה כתב והאיש משה ענב מאוד

‫הוא חשב שזה אמת או לא

‫הוא ידע שזה אמת

‫והוא כתב את זה

‫וזה לא יפסיק להיות אמת בשעה שהוא כותב

‫שאם לא כן הוא לא יכול לכתוב את זה

‫זאת אומרת שהידיעה שהוא ענב

‫וזה לא מפריע לו להיות ענב אלא להיפך

‫כיוון שהוא ענב באמת

‫אני שואל את השאלה

‫כי רק מי שיש לו גאווה מפחד מן הענבה

‫עכשיו אתה מבין

‫למה רבי יוסף אמר את זה

‫אני שמעתי בה מסבר יפה

‫כי כשהוא שמע את המשנה

‫משמת רבי בתלה ענבה

‫אז הוא חשש שזה יביא

‫אנשים להתייאש מלהגיע

‫למידת הענבה

‫אז הוא רצה להראות להם

‫לא זה אפשרי עובדה אני הגעתי לזה

‫כדי שאחרים יהיו ענבים

‫אז למה הרבנים

‫מה שקודים ספרים לא קודים הרב זה וזה

‫למה הרבניים

‫מכירים עצמם שהם רבניים

‫למה הם לא קודים הרב

‫אה זה מוסכמה כזאת

‫למה זה יתרום גם

‫כולם יודעים שהוא הרב

‫דווקא כשלא צריך

‫אבל מה שעדוניין כשהרב קוק היה קצת לפני מותו

‫הוא קיבל סיבה שיקראו לו רק הרב

‫הוא התכוון כנראה לשער של ספר אורות הקודש

‫והוא אמר שבשער של הספר

‫יכתבו הרב

‫ולא יכתבו הרב הראשי לישראל

‫הרב הגאון לא יודע מה

‫למה הוא אמר הרב

‫שייכתוב אברהם יצחק ‫הקודם קוק למה הוא כתב הרב

‫כי פחות מזה זה כבר פגיע בקבוד

‫זה כבר לא דרישת הכבוד

‫אלא זה בזלזול

‫זלזול אי אפשר

‫עכשיו סתם ככה

‫אדם כותב ספר יודעים שהוא הרב

‫זה בסדר

‫ולפעמים צריך לכתוב

‫כדי שיקנו

‫למשל אני כתבתי ספר

‫על עקוזרי

‫אני חושב שכתבו שם הרב

‫לא כתבו הרב?

‫על עקוזרי לא כתבו הרב?

‫זה לא בסדר אני אגיד לך

‫טוב

‫תודה יום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230713357″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 56
דרכי קניית הענוה
פרק כב’
אורך השיעור: 51 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230713357″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שנאת הרבנות ובריחת הכבוד

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן