פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

“גמילות חסדים הוא עניין גדול לחסיד”

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫אנחנו ממשיכים בספר הקדוש
‫מסילת ישרים את רבנו הרמחל

‫בפרק יוטט בביאור

‫חלקי החסידות

‫איפה אנחנו

‫כן והנה גמילות חסדים

‫אנחנו עסוקים בפרטים של מידת החסידות

‫מידת החסידות זאת המידה

‫שמביאה את האדם לעשות יותר

‫יש מידה של צדיקות

‫להיות צדיק זה לעשות את הטוב

‫ולא לעשות את הרע

‫אבל יש מידת החסידות שעניינה

‫לעשות יותר

‫וזה הסברנו באופן כללי

‫שזה במעשים במחשבה וכדומה

‫וכאן אנחנו עושים עכשיו לפרטי ‫פרטים של מה זה לעשות יותר

‫אז אחד מהיסודות המרכזיים של העשייה ‫יותר זה בתחום מה נקרא גמילות חסדים

‫מדוע גמילות חסדים?

‫חסידות זה מלשון חסד

‫והנה גמילות חסדים הוא עיקר גדול לחסיד

‫כי חסידות, אתם מוצאים את זה?

‫זה לא ממש בהתחלה, זה ‫אחרי שלושה ארבעה עמודים

‫מתחילת הפרק

‫שלושה עמודים

‫בפרק יוטט, השאלה איפה בפרק יוטט

‫זה מה שאני מסביר

‫שאנחנו בתוך פרק יוטט

‫אחרי שניים שלושה עמודים ‫בדיבור המתחיל והנה גמילות חסדים

‫פשוט כיוון שהמעדורות שונות

‫אני לא יכול לציין עמוד

‫כיוון שמי שזה אצלו בעמוד פלוני ‫במעדור אחר זה בעמוד אלמוני

‫ולכן אין לי ברירה אלא לציין

‫את תחילת הפסקה

‫והנה, מה?

‫במעדורה הזאת שאני מחזיק

‫אז זה בעמוד קופיות זין

‫במעדורת אשכול הראשונה עמוד פי זין

‫במעדורה שאתה מחזיק

‫מה זמירו? זה פי זין

‫שורה אחרונה

‫שורה אחרונה

‫והנה גמילות חסדים

‫אבל יש שונת מעדורות

‫לכן אני לא יכול לבוא עכשיו על כל המעדורות

‫ולומר שזה בעמוד פלוני

‫והנה גמילות חסדים

‫הוא עיקר גדול לחסיד

‫כי חסידות עצמו נגזר מחסד

‫ואמרו זיכרונם לברכה

‫זה חסד הכוונה מה ששובר את הגבולות

‫פורץ את הגבול, זה נקרא חסד

‫זה יכול להיות באופן חיובי, ‫זה יכול להיות באופן שלילי

‫למשל בערמית חיסודה פירושו

‫מה זה חיסודה בערמית?

‫חרפה

‫חיסודה

‫בערמית חיסודה זה חרפה

‫וזה חדר גם לעברית

‫של התורה

‫איש כי השקב את אחותו חסד הוא

‫זה חרפה

‫אז כך שהמילה חסד

‫היא מציינת כל מה שמבטל את הגבול

‫בין שזה באופן שלילי

‫בין שזה כמובן באופן חיובי

‫אז גמילות חסדים הוא עיקר גדול לחסיד

‫כי חסידות עצמו נגזר מחסד

‫ואמרו זיכרונם לברכה על ‫שלושה דברים העולם עומד

‫ואחד מהם גמילות חסדים

‫מה פירוש שהעולם עומד על גמילות חסדים?

‫זה מה שהעולם עומד

‫מתקיים?

‫לא יודע, העולם מתקיים מכוח הטבע

‫אני לא ראיתי שהוא מתקיים מכל גמילות חסדים

‫אם אתה שואל את עצמך

‫איך העולם עומד?

‫הוא עומד כי יש גרביטציה

‫יש הרבה דברים

‫מה?

‫האנושיות שבנו

‫העולם, הכוונה העולם האנושי

‫הוא בעל משמעות בגלל גמילות חסדים

‫וממילא גם העולם הטבעי

‫מקבל את המשמעות

‫כי הרי צריכה להיות סיבה מוסרית

‫לקיומו של העולם הטבעי

‫ולכן הגמילות חסדים

‫היא מהדברים שהעולם עומד עליהם

‫זה לא שסתם קרה זה עומד

‫זה מיסטיקה

‫גמילות חסדים היא גילוי

‫מאוד חד של האנושיות?

‫כאילו?

‫תראה, כאילו כזה

‫שהגמילות חסדים

‫זה מה שמראה

‫על ההתגברות

‫על הטבע

‫הטבע בנוי על הרצון לקבל

‫גמילות חסדים

‫זה ההפך של הרצון לקבל

‫זה הרצון להשפיע

‫שזה מורה על מדרגה ייחודית באדם

‫כמו שהוא יוצא מהגדר הטבעי

‫כן?

‫יש אנשים עם ליטייה טבעית אל החסד

‫ועם הנזקים שיש לזה גם

‫ויש אנשים עם ליטייה טבעית אל הדין

‫עם הנזקים של זה

‫אין מידה בעולם שאין לה נזקים

‫אם לא יודעים להשתמש בה כראוי

‫אבל אפשר להשתמש בהן כראוי

‫יש בגמילות חסדים

‫יש מאמר בגמרא

‫ששאל טורנוס רופוס

‫את רבי עגיבא

‫טורנוס רופוס

‫היה הנציב הרומי בארץ

‫הוא היה חניך התרבות האלניסטית

‫כמו כל הרומאים פה בארץ

‫והתרבות האלניסטית איננה רואה את המוסר

‫בתור יסוד מהותי במציאות

‫אלא המוסר זה מה שמסדיר

‫את החיים החברתיים

‫אבל זה לא ערך עצמותי

‫ואז שאל טורנוס רופוס

‫את רבי עגיבא

‫אם אלוהיכם אוהב עניים הוא

‫מפני מה אינו מפרנסם?

‫השאלה היא פה רצינית מאוד

‫כלומר אם הקב' הוא הבורא

‫הוא בורא הכל

‫אנחנו רואים שהכל מתנהג על פי הטבע

‫לא על פי המוסר

‫אם כן רצונו של הבורא

‫איננו דווקא הגמילות חסדים

‫אז אם אלוהיכם אוהב עניים

‫הוא באמת היה אוהב עניים

‫אז בואי נו הם מפרנסם

‫שאלה טובה?

‫מה?

‫הוא מפרנס את העניים? יש לי קושייה

‫אם הוא באמת מפרנס את העניים

‫אז למה הם נשארים עניים?

‫הם עניים עדיין

‫בגלל שהוא אוהב אותם

‫אז הם נשארים עניים, למה?

‫כי לא יש לו מי לאהוב

‫הוא לא כך אוהב את העשירים

‫אתה דפוק שיר כזה

‫ככה, כדי שהוא אוהב אותך

‫זה נקרא מוסר

‫אכזרי

‫ומה טובה זה כדאי שישארו עניים

‫כי ככה, כדי שהוא אוהב אותם

‫האמת היא שיש את זה בנצרות

‫שכיוון שאלוהים אוהב את העניים

‫אז

‫טוב לדור עניות

‫יש אצל הנזירים שלהם

‫הם נודרים להיות עניים

‫כי אלוהים אוהב את העניים

‫אז נהיה עניים, יהיה בסדר

‫מה אתה אומר?

‫אני אומר כאילו שיש בן אדם עניים

‫וכשהוא מקבל על עצמה

‫אני באמצע להסביר

‫יש לי הצעה בשבילך, אני ‫יודע שאני באמצע להסביר משהו

‫אז תן לי להסביר, בבקשה

‫בבקשה

‫אז יש

‫לפי זה, אם באמת

‫אנחנו נאמר שכיוון שהקבל

‫הוא אוהב עניים, אנחנו צריכים להיות עניים

‫אז יהיה בעיה

‫יהיה אסור להיות עשיר

‫כלומר, העשיר מרגיש

‫נקיפות מצפון

‫זה מאוד מצוי אגב

‫בין בעולם הקתולי במיוחד

‫ובמסל הפרוטסטנטים

‫שהעשירות נחשבת באיזושהי צורה

‫לכת

‫אתה עשיר, אתה חותה

‫ולא מצאנו בתנך

‫למשל, התנגדות לעשירות

‫אין התלהבות דווקא

‫מלהיות עשיר, אבל אין התנגדות גם להיות עשיר

‫יש הסכנות של העשירות

‫וצונך ואובקרך

‫ירביעו וכסף וזהו ירביע לך

‫ורם לבבך ושכחת

‫אז מה אומרת התורה? ‫היא לא אומרת אל תהיה עשיר

‫היא אומרת וזכרת את השם אלוהיך

‫כי הוא נותן לך כוח לעשות חיים

‫ואז יהיה בסדר

‫אבל אז מה ענה

‫באמת רבי עקיבא לטורנוס רופוס?

‫טורנוס רופוס אמר

‫אם אלוהיכם אוהב עניים, ‫הוא מפנימה אינו מפרנסם

‫רבי עקיבא ענה

‫המשפט הוא מזעזע

‫אני אגיד לכם את התשובה של רבי עקיבא

‫בהתחלה תזדעזעו

‫אז מי שפה רגיש מדי

‫מוזמן לעזוב

‫אני לא אפגע וגם אפשר

‫לחבות את האינטרנט לחצי דקה

‫ענה לו כדי שננצל

‫אנו מדינה

‫של גהינם

‫עד כאן הדברים המזעזעים

‫למה זה מזעזע?

‫בעצם זה מוסר של בורגנים

‫כלומר בעצם יוצא ככה שהעשיר

‫ירוויח פעמיים והעני

‫יפסיד פעמיים

‫א'

‫העני ירוויח פעמיים

‫א' הוא עשיר

‫2. הוא קונה עולם הבא בפרוטות

‫איזה יופי ישעניים

‫אני ככה אקנה את העולם הבא שלי

‫נותן להם קצת כסף

‫והעני יפסיד פעמיים

‫בגלל שהעני מצד אחד הוא עני

‫ב' העניות שלו עוזרת דווקא רק

‫לעשיר לקבל את העולם הבא שלו

‫ככה רבי עקיבא התכוון

‫תגידי לי

‫הבנתם את השאלה שלי?

‫מה?

‫גם אני יכול לתת את הכווים

‫אם אין לו? כמה כבר?

‫מה שיש לו נותן לזה פרוז

‫מעשר

‫מעשר, מן המעשר של המעשר

‫אלפיון, זה אלפית

‫הוא האלפיון התחתון

‫כל אחד לפי

‫אני אגיד לך תשובה אמיתית

‫תשובה שאמר אותה

‫פרופ' לוינסי חנוכי ברוך הוא אמר

‫מה אמר רבי עקיבא

‫הוא אמר כדי שננצל

‫אנו מדינה של גאינם

‫מה תוספת לזה?

‫ננצל אנו

‫תגידי, ננצל מדינה של גאינם

‫מי זה אנו?

‫האני והעשיר ביחד

‫כי עולם

‫שבו אין נתינה וקבלה

‫אין יחסי גומלין

‫זה גאינם

‫כי העולם שבו כל אחד עומד בפני עצמו

‫זה גאינם

‫לא אכפת לי ממך, לך לא אכפת ממני

‫כל אחד עומד בפני עצמו

‫אז גם אם לא יהיו לנו צרכים

‫לא נהיה עניים

‫אבל זה עולם נורא

‫כי זה עולם לא אנושי

‫האנושיות בא לידי ביטוי באינטרקציה

‫ביכולת של הנתינה

‫לכן יוצא לפי זה, זה זה שאלוהיכם

‫אוהב עניים, לכן אינו מפרנסם

‫כדי שבני אדם יפרנסו

‫ואז ננצל

‫אנו, גם העני וגם העשיר

‫מדינה של גאינם

‫בסדר, עכשיו, כן

‫אני חושב שעדבר

‫לכן צריך לתקן את המציאות

‫לכן צריך לתקן את המציאות

‫לכן צריך לתקן את המציאות

‫למה?

‫כשכולם יהיה להם אז זה כמו לא יהיה מבחינה

‫אה, מה יקרה כשבסוף לכולם יהיה?

‫אז כבר העולם יהיה עולם אחר

‫מה הכוונה?

‫שהעולם יהיה עולם אחר?

‫זה יהיה עולם שבו כל אחד

‫יגמול חסדים לעצמו

‫כלומר, גמילות החסדים

‫תהיה בין האדם לבין עצמו

‫הרי גם אני מישהו

‫כן, בינתיים

‫אני כל כך אגואיסטי

‫שאני לא מבחין בין עצמי לבין אני

‫אבל יבוא יום

‫שמרוב האינטראקציה בין בני האדם

‫אני גם מגלה את עצמי בתור אחר

‫אני אסביר לך

‫אני אביא דוגמה למה שאני אומר

‫אני מבין שדבריי קצת קשים

‫אז תן לי להקדים כמה הקדמות

‫כי אני רואה שדבריי קשים בעיניך

‫ונקלים בעיניך

‫אמר הכוזרי

‫הקדם הקדמותיך וישמען

‫זו הציטוט מהכוזרי

‫אז

‫האמת היא ככה

‫איפה הייתי את שכחתי

‫עם מה זה להזמין

‫כן, למשל יש הלכה

‫ש

‫אם יש לי, אני אגיד

‫אני רופא בבית חולים

‫אני יכול לתת טיפול

‫באים אליי שני אנשים בסכנת חיים

‫אני יכול להציל רק אחד

‫יש לי מכשור

‫כדי להציל רק אדם אחד, לא שניים

‫מה אני עושה

‫אני מציל אחד והשני ימות

‫אין ברירה, נכון?

‫ואז יש הלכות, מי להקדים למי

‫כן, זה שאלות קשות

‫אבל צריך להכריע, האם אני מציל את זה

‫או מציל את זה, יש בעיות

‫עכשיו נגיד, אני צריך להציל

‫אחד משני האנשים

‫לא שני האנשים שבאים אליי

‫אלא או את עצמי או את חברי

‫את מי אני מציל? את עצמי, נכון?

‫נכון, זה הלכה

‫חייך קודמים לחיי חברך

‫עד כדי כך שאם שני אנשים הולכים במדבר

‫ויש מים רק לאחד

‫אז בעל המים שוטה והשני ימות

‫נכון? מה?

‫רבי עקיבא ובן פרטה

‫כן, ובן פרטה, כן

‫רבי עקיבא ובן פרטה

‫כן, מה?

‫זה בן פרטה, נכון

‫נכון, נכון, נכון, לפי רוב הגרסאות

‫יש גם אומרים שזה

‫בן פטורב שם, באמת

‫ויש איזה כמה השלכות ‫מעניינות, אבל מה שלא יהיה

‫רבי עקיבא אומר

‫שהאדם צריך להציל את עצמו

‫קודם, איפה ועפת לרעך כמוך?

‫כמוך, כמוך, כמוך

‫כן, אז קודם כל, אז אם ככה

‫זה לא ועפת לרעך

‫התוספות שאלו את זה, התוספות אמרו

‫יש שאלה במסכת קידושין

‫לומדים ש... לא, ‫סליחה, במסכת סנדרין

‫כתוב, ואהבת לרעך כמוך

‫לומדים מזה ברור

‫לא מיטה יפה, שכשאתה הולך להרוג את חברך

‫בבית דין, צריך להרוג אותו

‫בצורה מכובדת

‫שלא תבזה אותו, שנאמר

‫ואהבת לרעך כמוך

‫שואלים התוספות למה אמרו את זה דווקא

‫על שעת מיטה

‫אומרים כי בחיים אין ‫ואהבת לרעך כמוך, כי חייך

‫קונים לחיי חברך

‫ככה אמרו התוספות

‫יש כמה קושיות על התוספות

‫על דברי התוספות האלה, אבל לא משנה

‫איפה ואהבת לרעך כמוך

‫בחייך קונים לחיי חברך

‫זה יכול אז לסותר אחד את השני

‫אלא פשוט

‫גם חייך זה חיי חברך

‫כי אתה

‫מתעלה עם השכל

‫מעל שני המקרים המסוכנים

‫יש שני אנשים בסכנה

‫ואתה צריך להחליט מי אתה

‫צריך להציל קודם, כמו שכשבאים

‫אליך שני אנשים לחדר מיון

‫יש לך הלכות שקובעות את מי אתה

‫מציל ואת מי אתה עוזב

‫אז במקרה הזה זה כמו כן, אתה

‫אחד משני האנשים שעומדים מחוץ לסכל

‫שלך, אז אתה צריך להתייחס

‫אל עצמך כל רעך

‫ברור

‫וזה דבר שבעולם הזה

‫קצת קשה עדיין, אבל

‫לעתיד לבוא זה יהיה ברור לכל אחד

‫שהאדם צריך ללמוד

‫מרבו או מעצמו

‫בסדר

‫טוב, נראה שהיוונים

‫לוקחים ברצינות את הטבע

‫כי הוא טוטאלי

‫מאשר את הבחירה החופשית

‫המוסרית

‫זה לא מקשה על הגישה שסוברת שבחירה חופשית

‫היא חיסרון

‫יש לשובל מספר

‫הנחות מוקדמות

‫הנובעות משיעורים שלי שהוא שמע

‫אבל אנחנו עכשיו לא מתייחסים

‫אל דת היוונים

‫אנחנו מתייחסים עכשיו אל דת היהודים

‫והיהודים חושבים שהמוסר

‫זה הנקודה המובילה במציאות

‫ככה חושבים היהודים

‫מה נעשה

‫לכן אמרו שדמיונות חסדים ‫היא אחד מהשלושה דברים

‫שהעולם עומד עליהם

‫וכן מנו זיכרונם נברכה

‫אני ממשיך כאן

‫בדברי רמחן

‫האם הדברים

‫שאוכל פירותיהם בעולם הזה

‫וקרן

‫קיימת לא לעולם הבא

‫אילו דברים שאין להם שיעור

‫אילו דברים שאדם אוכל

‫פירותיהם בעולם הזה

‫וקרן קיימת לא לעולם הבא

‫ואילו אין גמילות חסדים וכו'

‫עכשיו למה כתוב כאן וכן

‫מנו זיכרונם נברכה

‫מה זה מנו

‫את הגמילות חסדים

‫זה זכר או נקבה

‫כן גמילות זה זכר

‫נכון יפה

‫כמו דרש רבי סמלי

‫תורה תחילתה

‫גמילות חסדים

‫וסופה גמילות חסדים

‫למרות שלכל התורה

‫זה מלא בדינים

‫מה זה תורה

‫זה חייב מיטה זה זכאי

‫זה פטור זה חייב

‫זה כשר זה תערף

‫זה תמה זה תהור

‫אז מה אתה אומר לי תורה זה גמילות חסדים

‫ומה אמרת על גמילות חסדים

‫רגע רגע

‫ואיגבור אותו בגייס

‫אז פה יש שאלה

‫אתה אומר תורה זה גמילות חסדים

‫ואיפה גמילות חסדים כולם מלא דינים

‫מה אתה אומר

‫ההוראות האלה זה גמילות חסדים

‫יפה מאוד ההוראות של הדינים

‫זה לשם החסד

‫כלומר אפשר לטעות

‫כשאדם לומד תורה באופן סתמי ‫בלי לדעת את המגמה הכללית

‫הוא חושב שהתורה זה דינים

‫אבל אם הוא מבין את המגמה הכללית של התורה

‫אז הוא יודע להטות את הדינים

‫לאופן שזה יוסיף גמילות חסדים

‫יש בשמונה פרקים להרמב״ם

‫בפרק שני

‫יש לו שם רשימה

‫של גדולי האומה

‫עם הפגמים שלהם

‫הוא עושה שם רשימה של הפגמים של גדולי האומה

‫ביניהם של דוד המלך

‫הוא אומר מה לא בסדר אצל דוד המלך?

‫הוא היה אכזרי

‫אז מה אם הוא היה אכזרי?

‫הרי הרמב״ם בעצמו אומר

‫אבל הוא היה משתמש באכזריות הזאת

‫רק כלפי אויבי ישראל

‫אז זה טוב מאוד

‫אז למה הוא לא בסדר?

‫אותו דבר הוא אומר שם גם על איליהו הנביא

‫מה הפגם של איליהו הנביא?

‫מתרגז

‫וזה גרם לו להרוג את 400 נביאי הבעל

‫בסדר?

‫מה רע בלי להרוג את נביא הבעל?

‫הם חייבים מיטה, לא נביאי הבעל?

‫זה מצוין שהוא הרג אותם, מה הבעיה?

‫כן, הבעיה היא שאם אתה ‫הולך כל הזמן עם השיטה הזאת

‫אומר הרמב״ם

‫בסוף אתה תחריב את העולם

‫כלומר, זה טוב להרוג את הרשאים

‫אבל אם זה הופך לדבר הסיסטמטי השיטתי אצלך

‫אתה פשוט לא תתקן כלום

‫לכן, הטוב ביותר זה להשקיע ‫יותר בלהחזיר את האנשים

‫שיחזרו בתשובה, יעזבו העבודה זרה

‫אז זה יותר טוב

‫אם אין ברירה, אתה הרוג אותם

‫זאת הנקודה

‫כלומר, שצריך לדעת לתות את הדינים

‫לכיוון של מידת החסד

‫יש מדרש

‫שכשמשה רבנו עלה למערוב, דיברנו על זה, נכון?

‫הוא רצה לקבל את התורה

‫והמלאכים התנגדו

‫ורצו לסרוף אותו בהבל פיהם

‫מה עשה הקב' ברוך הוא?

‫הלביש על הפנים של אברהם מסכה

‫על הפנים של משה

‫הוא הלביש פנים של אברהם אבינו

‫ואז הוא אמר למלאכים

‫רגע, אתם אכלתם אצלו ארוחת צהריים

‫ועכשיו אתם עושים לו בעיות?

‫אמרו בסדר, נתנו לו את התורה

‫מה זה הרמאות הזאת?

‫לא, אלא הכוונה של המדרש היא ברורה

‫אי אפשר לקבל את התורה

‫אם אין לה הפנים של אברהם אבינו

‫נכון, תורת משה זה דינים

‫אבל המטרה של הדינים

‫זה החסד של אברהם אבינו

‫אז זה גם מה שאומר כאן

‫דרש רבי סמלי תורת תחילתה גמילות חסדים

‫וסופה גמילות חסדים

‫ולכן גם זה אחד הטעמים

‫שבגללם קוראים את מגילת רות בשבועות

‫היה לפני כמה זמן

‫זוכרים שקראנו את רות?

‫שבועיים?

‫זה היום יוד

‫לפני ארבעה ימים

‫לפני ארבעה ימים

‫היה לנו חג השבועות

‫חמישה ימים תלוי איך אתה סופר

‫וקראנו את מגילת רות

‫אחד הטעמים שקוראים את מגילת רות

‫בעצרת אומר את הגמרא

‫שזאת מגילה שכולה חסד

‫וכל התורה כולה חסד

‫ואמרו עוד

‫דרש רבה

‫כל מי שיש בו שלוש מידות הללו

‫בידוע שהוא מזרעור של אברהם אבינו

‫רחמן וביישן וגומל חסדים

‫עכשיו זה דבר מעניין מאוד

‫שלוש מידות הללו

‫מזה למדו הלכות

‫שאם אנחנו רואים משפחה שכולם

‫אכזריים ובעלי מחלוקת וכו

‫אסור להתחתן עם מישהי במשפחה הזאת

‫עד שלא בודקים את יהדותה

‫זה הלכה

‫אמנם בשולחן הרוך

‫האחרונים כתבו שבימינו זה כבר לא נוהג

‫כי ממילא יש מחלוקות כל הזמן

‫כל האומה מילאה במחלוקות

‫אבל פעם הייתה הלכה כזאת

‫שאם ככה לא תמצא

‫עם מילאי להתחתן

‫אז יש

‫בגלל זה קבעו הלכה

‫למשל בגלל זה הגבעונים

‫אני אמר על הגבעונים שהם היו אכזריים

‫והגבעונים לא מבני ישראל הם מה

‫כי אין בהם את השלוש מידות האלה

‫של ביישנים, רחמנים וגם לחסדים

‫גם הרב ציהודה הזצה עליה

‫היה מסביר

‫היה מספר שפעם הוא הכיר רופא אחד בשוויצריה

‫שזה אישה אחת

‫בא אליו בשעה מאוד מוחרד

‫בשתיים בלילה

‫דווקא אצלו בדלת

‫בכפר שלו

‫וביקשה טיפול

‫אז הוא נתן לה טיפול אבל הוא שאל אותה

‫הרי את גרה בכפר רחוק

‫ואני יודע שבכפר הרחוק יש גם כן רופא

‫אז למה באת באמצע הלילה ‫אליי ולא לרופא של הכפר?

‫אז היא ענתה לו בגלל שאתה יהודי

‫ואני יודע שבגלל זה תקבל אותי גם בשעה כזאת

‫זה דבר מפורסם אצל הגויים

‫מה? מה אתה אומר?

‫חסידי אומות העולם יש להם את התכונות האלה

‫חסידי אומות העולם יש להם את התכונות האלה

‫מה?

‫זה לא ייחודי ליהודי זה

‫זה ייחודי לאומה הישראלית כאומה

‫כלומר זה שיש אדם פה ושם שהוא בעל חסידים

‫בוודאי בכל העולם כולו יש

‫אבל כתכונה לאומית

‫זו תכונה יהודית

‫כמו שלמשל תוכל להגיד שהסדר

‫היא תכונה גרמנית

‫מה? אין יהודים מסודרים?

‫אין צרפתים מסודרים? יש

‫הסדר, זה אצל הכרחמנים

‫למרות שיש גם כמה גרמנים מבולגנים

‫אז עכשיו

‫מדברים על תכונות לאומיות

‫אז מה זה אומר כאן

‫שיש המידות האלה בעם ישראל

‫ביישנים, רחמנים וגומלי חסידים

‫זה מידות טובות או מידות לא טובות?

‫מה נאמר לגרעותה?

‫זה נאמר לגרעותה? איך אתה רואה את זה?

‫לא, צריך לבדוק את זה

‫בכל המקומות שזה כתוב

‫כתוב שלוש מידות יש באומה זו

‫רק במקור אחד, אחד המדרשים

‫ראיתי שהוסיפו את המילה טובות

‫אבל סתם ככה זה מידות בעייתיות

‫מדוע? רחמנים

‫זו מידה טובה? כתוב בגמרא

‫הרחמנים חייהם אינם חיים

‫אי אפשר לחיות ולהיות רחמן

‫למה? אני מכיר אנשים כאלה

‫הרחמנות זה סוג של זעזוע בנפש

‫ברגע שהם רואים איזשהו צער, איזשהו כאב

‫איזשהו סבל בעולם

‫הם שבורים לגמרי

‫זה נקרא רחמנים

‫אז אי אפשר ככה לחיות

‫אז מהי המידה הנכונה?

‫אז איך קוראים למידה הנכונה?

‫במקום רחמן

‫מרחם

‫כל המרחם על הבריאות

‫זוכה ומנהיגם לעולם הבא

‫כלומר, המרחם זה מידה נכונה, למה?

‫כי אתה רואה את מה שצריך לעשות

‫ואתה עושה

‫מה שאין כן הרחמן

‫הזעזוע הנפשי משתק אותו

‫הוא לא יכול לעשות כלום

‫אז הוא רחמן, זה מאוד נחמד

‫אבל הוא לא מועיד לעולם

‫לעומת זה, המרחם הוא פועל בעולם

‫כן, בדיוק

‫עכשיו, מה זה ביישנים?

‫זו מידה טובה או לא?

‫כתוב במשנה בהבות

‫לא הביישן למד

‫אז יוצא שביישן זה מידה רע

‫נכון?

‫אז מה המידה הטובה?

‫בוש פנים

‫אז פנים לגהינם

‫ובוש את פנים לגן העדן

‫אז מה ההבדל בין בוש את פנים לביישן?

‫ביישן זה אדם

‫שמעלה ספק לגבי הלגיטימיות של הזהות שלו

‫תכונה יהודית מצויה

‫כל בוקר היהודי קם מהמיטה

‫ושואל את עצמו האם זה בסדר שהוא קיים

‫והוא רוצה לקבל אישור בתקשורת לדבר הזה

‫זה מאוד חשוב

‫כי מה יהיה בספטמבר?

‫כלומר היהודי הוא ביישן

‫אבל המידה הטובה זה בוש את פנים

‫גומל חסדים זה מידה טובה?

‫בתפילה אנחנו אומרים

‫שהקבלות שלנו גומל חסדים טובים

‫משמע שסתם גומל חסדים זה לא טוב

‫למשל

‫תשמע אני ממש זקוק לכסף

‫כי בדיוק איבדתי את ההקדח שלי

‫ורציתי להתאבד

‫ועכשיו אני צריך לקנות

‫יש לך אולי כסף?

‫אתה זה חסד

‫תן לי

‫זה חסדים רעים

‫נכון?

‫כלומר חסדים טובים זה חסדים

‫שמרוממים את האדם

‫לא מזיקים לאדם

‫יוצא לפי זה שיש חסדים רעים גם

‫אז גומל חסדים זה ללא הבחנה

‫אז אם ככה

‫אז למה שלוש המידות האלה בעם ישראל

‫שזה עם סגולה והכל?

‫אבל זרוע של אברהם זה לא בעקב ישראל

‫מה זה?

‫זרוע של אברהם זה לא בעקב ישראל

‫איפה כתוב זרוע של אברהם פה?

‫ביתו השום מזרוע של אברהם עודים

‫נכון

‫נכון

‫עכשיו אז אבל יש מקום אחרי שכתוב

‫שלוש מידות יש באומה זו

‫עכשיו אבל אני רוצה להבין משהו

‫למה עם ישראל שהוא עם סגולה

‫יש לו שלוש מידות בעייתיות?

‫מה אתה אומר?

‫כי איך להתחיל עם נקודת ‫מוצא של פתיחה של יתר חבר

‫וטוב להיות משהו

‫יפה

‫זה טוב להתחיל עם נקודת מוצא כזאת

‫ומה מתקן את הנקודת מוצא הזאת?

‫התורה

‫התורה יפה

‫כלומר התורה ניתנה כדי לתקן את המידות האלה

‫לתת להם כיוון נכון

‫ברור?

‫אז זה טוב שמתחילים

‫מביישנים רחמנים וגם לחסדים

‫בגלל זה יש תורה כדי לתקן את זה

‫רחמנים התורה הופכת לנו למרחמים

‫ביישנים התורה הופכת לנו לבושפנים

‫וגם לחסדים התורה הופכת ‫לנו לגומל חסדים טובים

‫כלומר יש הכוונה

‫שהתגברו אותה לחסרונות האלה

‫ברור?

‫אבל זה המידות באמת של אברהם אבינו במקור

‫אתה צודק

‫שהמידות של אברהם אבינו ‫אחר כך עברו תיקון באומא

‫דרך התורה

‫ואמרו

‫אגב מעניין

‫יש בעולם מה שנקרא המוסר הנוצרי

‫שמעתם על זה פעם?

‫מה זה המוסר הנוצרי?

‫ביישנים רחמנים וגם לחסדים

‫איפה ראינו אנשים שמסוגלים ‫לעמוד בדרישות של המוסר הנוצרי?

‫היהודים

‫הרי זה היהודים המציאו את המוסר הנוצרי לא?

‫מה זה המוסר הנוצרי? ‫זה המוסר של היהדות בלי תורה

‫אז בלי איחוד המידות, ‫בלי ההשלמה של מידת הדין

‫של הצדק, למשל

‫כן, הרי כתוב לא תגור מפני איש

‫מה זה תגור מפני איש? צריך להיות אז

‫כן? אתה בא עכשיו לדון

‫אתה צריך לא לפחד מאף אחד

‫צריך לעמוד בגבורה וכו'

‫כן? זה התורה הוסיפה את זה

‫וזה לפי זה שאין פלא שהנצרות באה מהיהדות

‫לא מצאנו שאצל האומות הנוצריות

‫המוסר הנוצרי הפך להיות ‫הלכה למעשה, לפחות לכלל

‫לא מצאנו

‫טוב

‫ואמרו עוד

‫דרש רבה, כל מי שיש בו שלוש מידות הללו

‫בידוע שהוא מזרוע של אברהם ‫אבינו, רחמן ואישן וגורל חסדים

‫ואמרו

‫אמר, אבל כמידת חסידות ברור שזה ראוי

‫למשל, להושיט את הלכה השנייה, זה טוב או לא?

‫לא טוב

‫לפי היהדות

‫לא טוב

‫זה מצוין, זה כתוב במגילתיך

‫טוב לגבר כי יישא עולבין הוא רב

‫יישא בדד וידום כי נטל עליו

‫ייתן למכהו לכי

‫יסבע בחרפה

‫זה כתוב מפורש במגילתיך

‫ייתן למכהו לכי

‫יסבע בחרפה

‫זה כמו ששמשון נתן את הלכי

‫טוב, זה קצת

‫כן, זה לכי אחר

‫כן, לא, אבל זה כתוב מפורש במגילתיך

‫עכשיו, איך אני יודע שזה כתוב במגילתיך?

‫אומרים את זה בתשע בעב

‫נכון?

‫הרי תנ״ך לא יודעים היהודים

‫אבל מגילתיך בתשע בעב קוראים, נכון?

‫ואפילו פעמיים, גם בשחרית

‫למי שיש סבלנות להישאר עד אחרי הקינות

‫נכון?

‫אז קוראים את מגילתיך

‫וגם אחר כך את התורה

‫אז שם כתוב ייתן למכהו לכי יסבע בחרפה

‫על מה זה נאמר?

‫מדובר על טוב לגבר כי יישא עולבין הוא רב

‫כלומר, כשאדם זקוק לתיקון

‫מפני האזות הפנים שיש לו

‫והאזות נמצאת יותר בנעורים

‫אז זה טוב שאדם יעשה תרגילים של השפלה

‫ברור?

‫כלומר מדובר שם על בידת חסידות

‫שאדם בא לתקן את עצמו

‫לא מדובר בהנהגה קבועה או בהלכה או משהו כזה

‫מה שאין כן במוסר הנוצרי ‫זה נחשב להנחיה קבועה

‫וזה בלתי אנושי

‫מובן? טוב, הלאה

‫ואמרו, אמר רבי אלעזר

‫גדולה גמילות חסדים

‫יותר מן הצדקה

‫שנאמר זירו לכם צדקה

‫קיצרו

‫לפי חסד

‫אז מה שמה שזה הזריעה וזה הקצירה

‫ברור שהקציר יותר טוב מהזריעה

‫אז הוראים בדימה ויראיים לגזור

‫עכשיו, מה זה צדקה?

‫אם זה לא גמילות חסדים

‫מה זה צדקה?

‫צדקה זה הלכה

‫זה חיוב

‫זה לא דבר שאני עושה בישבלי

‫אלא זה חוב

‫יש כמו ששמיסים

‫אומרים לך, תשמע

‫המלך רוצה לבנות עוניית מלחמה

‫תשלם, הוא אומר, אני אשתדל

‫לא, אתה לא משתדל, בואו, לוקחים ממך

‫אותו דבר לגבי צדקה

‫צדקה זה חוב

‫אם אדם לא נותן צדקה כפי

‫הערך של הכנסתו

‫לפי ההלכה

‫עניים טובעים אותו בבית דין

‫העניים באים לבית הדין

‫ואומרים, הנה, פלוני לא נתן מספיק

‫בודקים, באמת

‫ההכנסות, הוצאות וזה, לא נתן מספיק

‫חייב לתת. זה צדקה

‫לעומת זה גמילות חסדים

‫משהו אחר לגמרי. גמילות חסדים

‫זה בעלי. לא בעלי

‫אני לא אתן לך, בעלי אני אתן לך

‫לכן זה נקרא מהדברים שאין להם

‫שירור. שזה תלוי

‫ברצונו הטוב של האדם

‫ועל זה אמרו שגדולה גמילות חסדים

‫יותר מהצדקה. כי הצדקה זה חוב

‫שאתה חייב מלא, זה כמו מיסים

‫לעומת זה, הגמילות חסדים

‫מה קציר של הזורעה וקצירה?

‫מה? מה קציר של הזורעה וקצירה?

‫שקציר זה

‫יותר משמח מאשר הזריעה

‫בזריעה אתה זורק את הזרעים

‫חבל. בקצירה אתה רואה

‫שזה היה כדאי

‫השואל קורא

‫לעצמו A כתובת B. יפה

‫העני אומר, שיגידו את זה

‫להשיר שהתנדב להיות עני

‫כדי שתהיה אינטראקציה. עדיין

‫יש כאן מישהו שסובל

‫זה נכון

‫זה נכון. זה שאלת

‫הסבל בכלל. שאלת הסבל

‫זה באמת שאלה גדולה. אבל

‫זה לא היה פותר גם לפי השיטה של תורנוס רופוס

‫שאמר, אם מלואיכם

‫אוהב עניים הוא, מדוע היינו

‫מפרנסם? ניתן לעצמו שהקב' ברוך הוא היה

‫מפרנסם, אבל היה שלב שהוא היה עני, הוא סבל

‫בכל מקרה. אז כולם

‫מסכימים שבהתחלה יש סבל ואחר כך

‫הסבל נפטר. כי העני

‫קיבל את הממון. השאלה היא, מדוע

‫הוא קיבל אותו מחברו ולא

‫הקב' ברוך הוא.

‫אבל היו הרבה מחכמי ישראל שסברו

‫שהבחירה החופשית היא חיסרון

‫רצוני להבין אותם ולא

‫את היוונים. במחילה מהרג

‫שאלתי מפריעה? כן

‫אני מסביר לך. השאלה

‫אם הבחירה החופשית היא חיסרון

‫או לא, היא שאלה נכבדה

‫אבל איננה שייכת

‫שאלתך אינה מפריעה

‫שאלתך היא שאלה של זהב. אבל

‫זה לא קשור לנושא

‫שאנחנו לומדים אותו כעת

‫אנחנו כעת לומדים את השאלה

‫שכיצד

‫האדם מתקן את מידותיו

‫ואחת המידות שאדם צריך לקנות

‫זה מידת החסידות. מה זה קשור

‫לשאלה האם הבחירה החופשית

‫היא מעלה באדם או חיסרון

‫באדם. הבחירה החופשית היא

‫בינתיים נתון באדם. כשאנחנו

‫נלמד בשיעור נפרד

‫על מעלת הבחירה החופשית

‫יהיה מקום גם לדון בשאלתך

‫שהיא ממש יעלום, מלוטש

‫טוב, אם זו רק תיכונה

‫לאומית

‫מדוע התייחסו אליה בהלכה

‫כתכונה פרטית של משפחה

‫כי

‫אם דבר חוזר על עצמו דור אחרי דור

‫במשפחה, אז אולי

‫סימן שהתכונה הלאומית לא עברה שם

‫אז אולי הם לא מהאומה. כמו שמצאנו

‫לגבי הגבעונים, שכמשפחה, כמין

‫שבט, לא מבני ישראל

‫הם מהכיוון שהם היו אכזרים עד כדי לטבוע

‫את דמם של בן שאול

‫של בן שאול

‫טוב

‫ואמרו עוד

‫שיש שלושה דברים גדולה

‫גמילות חסדים מן הצדקה

‫שהצדקה בממונו

‫או גמילות חסדים

‫בגופו. למשל, אני בא לעזור לך

‫לעבור את הכביש

‫זה בגוף שלי. כלומר, אני בעצמי

‫סוחב אותך. מה שאין כן הממון

‫שיש בו מרחק מסוים בין אי לביןך

‫צדקה

‫לעניים. גמילות חסדים

‫לעניים ולעשירים

‫גם העשיר זקוק לגמילות חסדים

‫למשל

‫זה שנותנים לו אישה

‫או זה

‫שמנחמים את אביליו

‫וכדומה

‫צדקה לחיים

‫גמילות חסדים בין לחיים

‫בין למיתים. שהרי

‫כשאתה קובר מישהו, זה גם גמילות חסדים

‫אז היותה לפי זה שגמילות חסדים היא

‫מקיפה יותר

‫מאשר הצדקה. כן

‫גמילות חסדים זה לא נחשב עליך

‫ברמה של צדקה. זה נשמע כאילו שזה דבר

‫די בסיסי

‫זה חובה מוסרית לגבור בן אדם

‫זה חובה מוסרית לגבור בן אדם. זה נכון

‫למה שגמילות חסדים

‫גמילות חסדים אתה קובר מישהו שהוא לא מהמשפחה

‫או מישהו שהוא לא

‫מת מצווה. פתאום. אתה אדם מחפש

‫לגבור מיתים

‫אפשר

‫הוא לא חייב לעשות את זה

‫אם אין מי שיגבור

‫זה הופך להיות מת מצווה

‫אבל זה לא כל הדברים שהם נעילוי נשמד

‫אפשר לומר כן

‫מה שאתה עושה נעילוי ‫נשמד זה סוג של גמילות חסדים

‫אמתיים

‫זה גמילות חסדים הכי נקייה שיש

‫הוא אומר שזה יותר גדול ‫בגלל שאתה לא מצפה לתמורה

‫כן

‫עברי אמרו עוד

‫מה? זה חסד של אמת

‫כן

‫ואמרו עוד

‫ונתן לך

‫רחמים

‫וריחמך

‫כל המרחם על הבריאות

‫מרחמים עליו

‫מן השמיים

‫שימו לב כל המרחם לא כל הרחמן

‫המרחם על הבריאות שעושה מה שצריך

‫ונתן לך רחמים שאתה תרחם על הבריאות

‫וריחמך

‫שהוא ירחם עליך

‫וזה פשוט

‫כי הקב' מודד מידע כנגד מידע

‫ומי שמרחם ועושה חסד עם הבריאות

‫גם הוא בדינו ירחמו

‫וימחלו לו הבנותיו בחסד שהרי

‫מכילה זו דינו

‫כנגד מידתו

‫אגב איפה זה הפסוק הזה

‫ונתן לך רחמים וריחמך

‫דברים שם

‫פרק י' איזה פסוק

‫פסוק י'

‫מה

‫בקשר לעיר הנידחת

‫על מה מדובר שם

‫על הלכה

‫מאוד

‫אכזרית

‫זה הלכה מאוד אכזרית

‫כשאתה חייב להשמיד עיר שלמה בישראל

‫אחים שלך לא אויב

‫לא מבני עם אחר

‫ואתה מצטעבה להשמיד את העיר הזאת

‫זה אכזרי נורא

‫אז איך אפשר

‫זה ודאי שהדבר הזה

‫ככה מה המשך חוכמה אומר

‫היה מקום לחשוב שאחרי שאדם מקיים הלכה כזאת

‫שדורשת להתגבר על טבעו

‫כי הוא צריך להתגבר על ההכווה הטבעית

‫שיש לו עם בני שבטו אפילו

‫עם בני משפחתו אולי

‫אבל אומרת

‫מכניס בליבו של האדם אכזריות

‫ולכן כתוב

‫למען ישוב השם

‫מכרונה פה

‫ונתן לך הרחמים

‫כלומר שאף על פי שאתה עושה מעשה

‫שמצד טבעו מכניס בך אכזריות

‫כיוון שאתה עושה את זה

‫למען ישוב השם מכרונה פה

‫אז הוא יגדיר בך את מידת הרחמים

‫ויריח חמך

‫זו המידה

‫מעניין

‫אני זוכר

‫כשאדם נגיד

‫עושה מעשה אכזרי אבל הוא עושה אותו מצד

‫שזה המצווה לעשות

‫זה עושה אותו רחמן

‫אני זוכר אני

‫שפעם הייתי

‫רופא שעושה ניתוח

‫כן הנה הרופא עושה ניתוח זה אכזרי

‫צריך להחזיק את הבן אדם שלא יזוז

‫כן אבל זה רחמי

‫אל רופא רחמן ונאמן אתה

‫ואני זוכר שפעם הייתי

‫בבת אש

‫בעיר הקודש בית לחם

‫תיבנה ותקונן במירב ימינו אמן

‫וישבו איתי בג'יפ

‫חיילים

‫שכולם היו

‫מצד מסוים של המפה הפוליטית

‫והם אמרו

‫מה אנחנו עושים פה מדכים עם אחר

‫אנחנו לא בסדר צריך לצאת

‫מפה לעזוב פה

‫להניח אותם לנפשם וכו' וכו'

‫ואני

‫שתקתי

‫אחר כך

‫הגענו אל איזה פרדס

‫ואנחנו

‫בפרדס

‫הנחנו את

‫מכשיר ההזנה בצד

‫עם מישהו שככה שבכל זאת יקלוט

‫שקוראים לנו משהו כזה

‫ואז

‫החברה התחילו

‫לקחת מהפירות שבפרדס

‫והחלום

‫והשאלו לי למור

‫שרקי מדוע אתה לא אוכל?

‫אמרתי להם כי זה גזל

‫אמרו לי

‫אבל זו מלחמה

‫כלומר

‫ההבחנה היא בריאה שאתה לא עושה

‫מכוח התורה את מה שאתה עושה

‫אז באמת נפרץ משהו

‫בגדר המוסרי יש מלחמה

‫זה לא פותר, זה לא מתאיר לך גזל

‫טוב

‫צהריים טובים כבוד הרב

‫זה בעצם כדי להדגים מה שכתוב כאן

‫נתן לך רחמים וריחמך

‫צהריים טובים כבוד הרב

‫לא הבנתי למה התכונה של לתת את הלכי השנייה

‫זו תכונה יהודית

‫כי הרי

‫הנוצרים מאוד אוהבים את האידיאולוגיה הזו

‫אז איך להבין?

‫לומר כך

‫זו תכונה יהודית

‫והיא

‫ממומשת על ידי היהודים

‫היהודים נותנים למכן

‫לכי

‫והיהודים אימצו את זה כאידיאולוגיה

‫לא כמציאות

‫זאת אומרת, האדם מאמץ

‫כאידיאולוגיה אידיאל

‫שרחוק ממנו

‫וההלכה למעשה לא מצאנו

‫שהעולם הנוצרי כעולם נוצרי

‫נותן למכה הוא לכי

‫אלא להיפך

‫מה שאם כן היהודים

‫שהם אומרים שצריך להשיב

‫מכה על המכה

‫ההלכה למעשה יש לנטייה

‫דווקא לספוג מכות

‫ולא בכדי דווקא

‫המוסר הנוצרי הוא מצא על ידי יהודים

‫מדוע הרמב״ם כתב

‫שמצוות הצדקה היא גם

‫לעשיר כל אחד לפי מדרגתו

‫הרי כתוב

‫שהגמילות חסדים היא

‫לעשירים

‫כן, מדובר בעשיר הנזקק

‫האם שיעור הצדקה הנכון הוא

‫עשרה אחוז למסקורת נטו

‫והאם יש מין

‫הצדקה מכסף שמדינת

‫ישראל מפרישה במסך נסה

‫זה באמת שאלה איך מחשבים מעשר כספים

‫כי

‫היום, לומר את האמת

‫המדינה לקחה על עצמה

‫משימות שפעם

‫לא היו של המדינה

‫למשל

‫טיפול בחולים

‫או בחינוך

‫בתקופה הקדומה

‫עד המאה ה-19

‫לא הייתה שום מדינה בעולם כמעט

‫שלקחה על עצמה את החינוך ואת הבריאות

‫המדינה לקחה

‫על עצמה את הביטחון

‫הייתה קצת מעורבות

‫לפעמים בכלכלה ולא תמיד

‫אבל

‫איך אנשים התארגנו

‫מבחינת החינוך, מבחינת הבריאות

‫זה היה

‫קהילה בעצמה שהייתה מממנת

‫את הרופא, הייתה מממנת את בתי הספר

‫זה היה נכון גם אצל הגויים

‫גם אצל היהודים

‫אבל במחרד מהמאה ה-19

‫והעידן המודרני

‫התחיל להיות מקובל שהמדינה

‫חייבת גם לטפל באיכות הסביבה

‫זה לא בסדר אם לא טיפלו באיכות הסביבה

‫מי זה אכפת פעם

‫אז חלק גדול מהפונקציות שפעם היו

‫הולכות לקופת הצדקה הולכות למסע הכנסה

‫לכן בהחלט יש

‫מקום להחשיב אחוז

‫מסוים ממסע הכנסה

‫לפחות להגיד במה שמופרש

‫למשרדי הממשלה העוסקים ברווחה

‫להחשיב את זה כחלק

‫מהמעשר כספים

‫אף על פי כן לא מילא

‫ליבם של הפוסקים

‫להחליט בדבר ברור בדבר הזה

‫אבל נראה לי ואני יודעתי

‫שההפרשות לביטוח

‫לאומי ולביטוח בריאות

‫הם בהחלט צריכים

‫להיכנס בתוך החישוב

‫של המעשר כספים

‫דענו שאדם ייקח

‫כסכום כולל את המשכורת

‫נטו

‫יוסיף לזה את מה שהוא מפריש לביטוח

‫לאומי ולמס בריאות

‫ומהסך הכל

‫יפריש עשרה אחוז

‫כשהביטוח הלאומי ומס בריאות הוא חלק מזה

‫ולפעמים בעצם יראה שהוא

‫יפריש יותר ממה שהוא מחויב

‫בסדר?

‫שמעת אומר כן אבל ביטוח לאומי

‫סופו לחזור אליי כשהזדקק

‫חלילה? נכון?

‫גם כופת הצדקה זה ככה

‫גם היא חוזרת אליך כשתזדקק

‫מה?

‫רואים לא הכל חוזר אלא פעם ותוך

‫לא לפעמים אדם

‫בהחלט מקבל ביטוח לאומי פי כמה וכמה

‫מה שהוא יפריש יש מצבים

‫אז אני אומר אבל זה לא משנה גם כופת הצדקה

‫מטרתה לשוב אל התורמים שלה

‫כן טוב

‫איפה אנחנו ואמרו עוד

‫אז ונתן לך רחמים ורחמך

‫כל המרחם על הבריאות

‫מרחמים עליו מן השמים וזה פשוט

‫כי הקב' הוא מודד מדע כנגד מדע

‫הוא מי שמרחם ועושה חסד

‫עם הבריאות גם הוא בדינו

‫ירחמו והם חלו לא אבונותיו

‫בחסד שערי מחילה זו

‫דינו

‫כיוון שהיא מידע כנגד

‫מידתו

‫והוא מה שאמרו זכרונם נברכה למי נושא

‫אבון למי שעובר על

‫פשע ומי שאינו רוצה

‫להעביר על מידותיו או אינו

‫רוצה לגמול חסד הנה הדין נותן

‫שגם עמו לא יעשו אל השורת הדין

‫כן כלומר אדם נידון

‫לפי המידע שלו

‫יש

‫ברבין נחמן ברסלב

‫יש איזה מקום שהוא מסביר שאין אדם

‫מתחייב

‫בדינו

‫עד שהוא לא בעצמו פסע כדינו

‫מאיפה מצאנו את זה?

‫בכבסת הרש

‫במשל של כבסת הרש

‫שנתן הנביא

‫שואל את דוד המלך

‫תגידי מה אתה אומר על אדם שעושה ככה וככה

‫אז הוא אומר

‫בן מוות האיש

‫אומר לו נתן אתה האיש

‫זאת אומרת שהאדם

‫איננו נידון עד שלא יצא לו

‫בהזדמנות כלשהי לדון

‫את המקרה של עצמו באותו דין

‫יוצא לפי זה שאם הוא ותרן

‫לאחרים יצא שגם כלפיו יוותרו

‫ראה אתה

‫מי הוא זה

‫ואיזה הוא שיוכל לעמוד

‫אם הקב' הוא עושה עמו שורת הדין

‫ודוד המלך

‫מתפלל ואומר ואל תבוא במשפט

‫את עבדך כי לא

‫מצדק לפניך

‫כל חי

‫זה בקוף

‫ממ ג'

‫יש פסוק כאלה

‫אצלכם כתוב קוף ממ ג' נכון

‫זה בתהילים קוף ממ ג'

‫ואל תבוא במשפט עבדך

‫טוב מן הסתם

‫אמנם

‫אפילו פסוק אני לא יודע

‫קוף ממ ג' פסוק ב

‫טוב אם זה כתוב אז זה כתוב

‫אתה רואה

‫איך אתם לומדים עם מישהו ‫שלא זוכר פסוק בתהילים

‫אמנם

‫ה' עושה חסד

‫יקבל חסד

‫וכל מה שירבה לעשות כך ירבה לקבל

‫עכשיו נשאר את השאלה

‫אם באמת זאת המטרה שלו שהוא עושה חסד

‫כדי שיעשו איתו חסד אז ‫זה כבר לא מדיית חסידות

‫נכון

‫אלא צריך להבין כך מה שרמחן כותב כאן

‫זה איך שזה מתפקד

‫באמת הקב' ככה יעשה אבל לא שזאת המטרה שלו

‫הוא עושה חסד בגלל

‫שהחסד הוא ראוי

‫ואז ממילא הקב' יעשו עם הוא חסד

‫אבל לא למען זה

‫יש בהשגחה עדיונה

‫שזה לא כשאדם מזמן שהוא מוכן

‫לבניות חסדים הוא לא חושב על הסחר

‫שהוא מקבל מזה

‫זה כמו שלמשל משה רבנו היה ‫מוכן לוותר על העולם הבא שלו

‫כדי להציל את עם ישראל

‫נכון

‫ואז בזכות זה הוא זוכר ‫לו על העולם הבא בריבוע

‫נכון בומבה של העולם הבא

‫אבל מה

‫לא נאמר פשוט

‫שמשה רבנו בזמן שהוא היה ‫מוכן לוותר על העולם הבא שלו

‫לא שם לב שזה גורם לו ליותר עולם הבא

‫נכון

‫זאת אומרת מי שעושה חסד

‫והוא חושב שיקבל חסד

‫אז גם אתם מתוך שלא נשמע

‫אתה צודק

‫מתוך שלא נשמע בא נשמע ‫אבל זה לא נקרא מידת חסידות

‫מהו

‫מידת חסידות זה עם כוונתו

‫בהחלט שלא לשם קבלת סחר

‫כן

‫לא חוסר ניקיות

‫חוסר ניקיות זה כשאדם רוצה לעשות דבר אסור

‫אז לא ממש לעשייה

‫כן

‫חוסר תהרה אפשר לקרוא

‫ודוד היה מתהלל במידתו זאת

‫הטובה שאפילו לסונאיו היה משתדל

‫לעתי וזהו מה שאמר ואני בחלות

‫העם לבושי סק

‫הענייתי בעצום נפשי וכו

‫ואומר אם גמלתי שולמי רע וכו

‫ובכלל העניין הזה

‫שלא לצער

‫עכשיו צריך להבין משהו

‫כשדוד היה מתפלל על סונאיו

‫זה לא שהוא לא היה מתפלל גם להילחם בהם

‫כלומר דוד היה גם

‫נלחם בהם

‫וגם מתפלל לשלומם

‫מה?

‫מסניך ה' אסנה

‫נכון מי זה מסנאי ה'

‫מה זה? יש שדל בין

‫סונאים למסנאים

‫המסנאים זה

‫המסניטים למינות נכון?

‫ברור

‫ובכלל העניין הזה

‫אגב מעניין כתוב מסנאיך

‫ה' אסנה למה לא כתוב מסניך ה'

‫אסנה? הרי אם זה

‫מסנא זה פי אל

‫אז איך היה צריך לדוד לעשות?

‫מדע כי דוד ידע אסנה שזה

‫יותר חזקה וכתוב רק אסנה

‫זאת אומרת מדובר בסנאה

‫מעשית כי אסור לתת

‫לעוול להתפשט בעולם

‫זה כמו שלמשל

‫מלך צריך

‫להקפיד על כבודו זה לא טוב

‫כי אם הוא יקפיד על כבודו

‫אז אנשים ייפגעו אולי עדיף

‫שיבתר, כן אבל אם הוא ייבתר הוא פוגע

‫במלכות

‫אותו דבר גם ת'מתחכם

‫שפגעו בו בציבור אסור לא לבתר

‫למה? זה לא מידה טובה

‫תבטר, כן אבל אתה פוגע

‫ברבנות ולכן

‫לפעמים יש שיקול

‫שלא לבטר לא

‫מצד שאתה מצד עצמך לא היית מוכן

‫לבטר אלא מצד מה שאתה מייצג

‫כן מה אתה אומר?

‫מרחם זה דווקא מי שעושה את הפעולה

‫המסנא זה לא מי שעושה את הפעולה

‫מרחם

‫זה

‫התחבירית

‫זאת אומרת זה גם פי אל

‫לא יודע

‫ובכלל

‫העניין הזה

‫שלא לצייך שום ביריה

‫אפילו בעלי חיים ולרחם

‫ולחוס עליהם וכן

‫הוא אומר יודע צדיק נפש באמתו

‫מעניין אז לפי זה

‫להרוג ג'וקים

‫או קינים

‫או פשפשים

‫כן

‫אז כתב רבינו חיים ויטל

‫בשם האריזל שמי שרוצה לצקות

‫לרוח הקודש אסור לו לשפוך דם

‫אפילו דם של ברית מילה

‫כלווה חומר שלא להרוג פשפשים

‫שפר עוד לא היה דידיתי בעולם

‫אז אדם

‫היה הולך לישון

‫יש לו פשפשים במיטה מה יעשה?

‫בימינו זה לא בעיה

‫אתה מרסס? לא באים

‫אבל פעם היה קשה

‫היה מלא בעיה

‫אז זה אבל

‫איך אפשר לצייר שום ביריה?

‫מסכנה הבריה הזאת

‫הפשפש הזה הוא זקוק לדם

‫אז אל תרוג אותו

‫אני גם ביריה אבל אני לא מצטער

‫אתה מצטער בסדר

‫זה ממש מצער

‫מחז רק כואב

‫לא אותו זה מחיה

‫לא הוא לא אמר שתיתן לו להישאר עליך

‫אתה יכול להסיר אותו אבל תיזהר

‫כשאתה מסיר אותו שהוא לא ימות

‫תגיד לו סליחה

‫ותם אותו בצד

‫אז מה

‫כשאנחנו מדבר על שחיטה

‫שבוודאי לא לשחוט אבל ‫אפילו ברית מילה שזה מצווה

‫אנשים שעוסקים

‫לזכות ברוח הקודש אפילו ברית מילה לא עושים

‫איזה מצווה יש לי למול?

‫נולד לך בן למה שאני אמול אותו?

‫אתה מול אותו בעצמך

‫ציפורה מלא ולא משה

‫זה משהו אחר

‫ציפורה מלא זה בגלל שמשה לא מלא

‫אם משה נעלם לזה

‫לא, אדם כלפי בנו וודאי ‫שיש לו מצווה למול את בנו

‫כן, מה אתה אומר?

‫דוד המלך הרג

‫הרג מלא במלחמה

‫דוד המלך הוא עשה קורבנות

‫משהו אחר

‫כלומר כשהוא הורג במלחמה

‫זה כמו קורבן לפני השם

‫כתוב דמים רבים שפךת ארצה

‫לפניי

‫מה זה לשפוך דם לפני השם?

‫זה קורבן

‫כן, ברית מילה

‫ברית מילה של הבן שלך

‫יש לך מצווה למול את הבן שלך

‫אין לך מצווה למול את הבן שלך ולך

‫מישהו אחר עשה

‫טוב, זה שעזוב לי לדבר

‫אבל נגיד ככה, דוד המלך חשב ‫שזה הסיבה שהוא לא בונא את המקדש

‫בסדר

‫רוח הקודש אני לא אקבל

‫למה?

‫הרגת נמלה

‫אז מה?

‫אז בינתיים לא קיבלת רוח הקודש, ‫ממחר בבוקר תפסיק להרוג נמלים

‫תראה, פתאום

‫כן, כנראה שזה העיכוב האחרון

‫נכון?

‫אולי, לא יודע

‫עד כאן להיום שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230717330″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 43
לעשות יותר למען הקב"ה - כיצד לעשות זאת נכון
לא קיימים פרקים נוספים בסדרה זו
הערה : השיעור שהתקיים אחרי שיעור זה בי”ז סיוון ה’תשע”א הוקלט בגלל תקלה
אורך השיעור: 52 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230717330″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

“גמילות חסדים הוא עניין גדול לחסיד”

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן