פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מידת הפרישות – בהנאות בדינים ובמנהגים

Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום וברכה קהל קדוש
‫ובכן אנחנו היום ביום ראשון

‫ד' באייר תשע' א'

‫תשע' א' ואנחנו ממשיכים בליבודנו המרתק

‫בספר הקדוש מסילת ישרים

‫אנחנו נמצאים בביאור מידת הפרישות

‫ומי מתנדב לקרוא?

‫טוב, כיוון שכבר הביאו לי ספר

‫אז אני חושב שאני יכול לקרוא בעצמי

‫זה יקל על האחרים

‫אנחנו במידת הפרישות

‫בפרק

‫י' ד' כן? כבר הגענו

‫כן, דיברנו על מידת הפרישות באופן כללי

‫קודם כל להזכיר

‫מידת הפרישות היא המידה הרביעית

‫המידה הרביעית מתוך תשע המידות

‫שספר מסילת ישרים עוסק בהן

‫תשע המידות שספר מסילת ישרים עוסק בהן

‫הן המידות שבבראייטה של הרבי פנחס בן יאיר

‫נמצאות בין התורה לבין רוח הקודש

‫תורה זה פעולה אלוהית

‫ממעלה למטה

‫כלומר הקדוש ברוך הוא משפיע השפע העליון

‫של תורה

‫אבל את התורה הוא נתן לכלל ישראל

‫לא כל אחד ואחד מאיתנו הוא נביא

‫הייתי אומר אפילו יותר מזה

‫בימינו אף אחד מאיתנו איננו נביא

‫אז זה קצת בעיה

‫כלל ישראל התנבא אבל אנחנו לא נביאים

‫אנחנו רוצים לחדש את הנבואה

‫אצל כל יחיד ויחיד

‫אז יש בשביל זה מהלך שמגיע מתורה לרוח הקודש

‫תורה זה ממעלה למטה רוח הקודש ממעלה למטה

‫מה אני עושה באמצע?

‫ממטה למעלה יש תשע המידות של ספר מסילת ישרים

‫תורה מביאה לידי

‫זהירות, זריזות, נקיות, ‫פרישות, תהרה, חסידות וכו'

‫עד שבסוף מגיעים לרוח הקודש

‫עכשיו כפי שלמדנו

‫ספר מסילת ישרים מדבר על ארבעה מדרגות

‫של התפתחות האישיות

‫ישר, צדיק, חסיד וכדוש

‫לפי הסדר של תפילת ברכת נשמת כל חי

‫לפי ישרים ובסיטי צדיקים ‫ובלשון החסידים ובקרב קדושים

‫ישרים לפי מה שלמדנו זה מי שרוצה להיות צדיק

‫אבל הוא עוד לא

‫הוא רק ישר

‫הוא קורא את ספר מסילת ישרים

‫ובלו הגיע למימוש

‫אחרי שהוא מקיים את שלושת המידות הראשונות

‫הלואין זהירות, זריזות ונקיות

‫הוא נהיה צדיק

‫מכאן ואילך פרישות, תהרה וחסידות

‫זה כדי להיות חסיד

‫אחר כך ענבה, עירת חטא וקדושה

‫זה כדי להיות קדוש

‫אחר כך באה מידת רוח הקודש

‫אז אם כך אנחנו בשלשה האמצעית

‫אנחנו בחלק הראשון של השלשה האמצעית

‫המידה שעושה את האדם לחסיד

‫כדי להגיע לחסידות

‫וזה באמת יש הבדל עצום

‫אם כן בין שלוש המידות הראשונות שהן חובה

‫לבין שלושת המידות האמצעיות

‫שהן לא רק שהן לא תמיד חובה

‫הן לפעמים גם אסורות

‫כלומר לא כל אדם יכול לעשות מפרישות

‫זה לא תמיד טוב לו

‫אבל יש שלב שבו האדם זקוק גם לפרישות

‫מה זה פרישות?

‫שהאדם פורש מדברים המותרים

‫שזה דבר מותמוע מאוד

‫אם זה מותר אז למה שאני אפרוש

‫אם זה אסור אני מבין

‫אבל אם זה מותר אז למה שאני אפרוש

‫ולמדנו שיש אצל חזל

‫מאמרים סותרים בדבר הזה

‫שמצאנו הנחיות המעודדות את הפרישות

‫ויש הנחיות המגנות את הפרישות

‫צריך להחליט או שזה טוב או שזה רע

‫והתשובה היא שזה תלוי

‫כלומר בפרישות האדם צריך לפרוש

‫ממה שעשוי להביא אותו לרע

‫כלומר אני לוקח דבר שהוא מותר

‫אבל אני עושר אותו

‫למה אני עושר אותו?

‫משום שאצלי הדבר הזה יכול לעשות אותי רע

‫כן, למשל הנה הרואה סותה בכלכלה

‫יעזיר עצמו מן היין

‫מדוע? בגלל שאדם שרואה סותה בכלכלה

‫המחזה הזה מזעזע את הנפש

‫ועל מנת להשיב את האיזון של הנפש

‫צריך לאסור דבר שהוא מותר

‫יין זה דבר שמותר לשתות

‫אין איסור לשתות יין

‫אבל אדם שרואה אישה סותה בכלכלה

‫המצב הזה מצריך אותו להזיר את עצמו

‫מן היין ולכן הוא צריך לנדור

‫אבל לא כל אחד

‫סתם אדם שלא ראה סותה בכלכלה

‫למה שיעזיר עצמו מן היין?

‫למשל, כן

‫בחלקי הפרישות

‫עכשיו אנחנו כן מגיעים

‫אחרי ההגדרה הכללית של הפרישות

‫שנפעמים הפרישות נדרשת

‫כשהאדם עשוי מתוך ריבוי היתר

‫להגיע אל הרע

‫ולכן זה גם משתנה מאדם לאדם

‫יש אדם שזה כך אצלו

‫ואדם שזה כך אצלו

‫לכן הפרישות שהיא טובה לי

‫איננה דווקא טובה לך

‫ומה שהיא טובה לך לאו דווקא טובה לי

‫כל אחד הפרישות שלו

‫שאנחנו לומדים כאן את חלקי הפרישות

‫פרק י'

‫זהו, בשעה טובה אנחנו מתחילים

‫בחלקי הפרישות

‫חלקי הפרישות הראשיים

‫שלושה

‫כי נה יש פרישות בהנאות

‫פרישות בדינים

‫פרישות במנהגים

‫שלושה דברים

‫שאדם ראו לו לפרוש בהם

‫הפרישות בהנאות

‫הוא מה שהזכרנו בפרק הקודם

‫דהיינו

‫שלא יקחת מדברי העולם

‫אלא מה שהצורך יכריח

‫ודבר זה יקיף על כל מה שהוא תענוג

‫לאחד מן החושים

‫דהיינו, במאכלות, בביילות, במלבושים, בטיולים

‫בשמועות וכל כך יוצא בזה

‫רק בימים שעונג בהם מצווה

‫זאת אומרת

‫מותר לאדם לאכול

‫לא רק שזה מותר, אפילו זה רצוי

‫אם אדם לא יאכל הוא ימות

‫וזה דבר חמור מאוד

‫אסור למות

‫ולכן מותר לאכול

‫אבל אתה לא חייב לאכול הרבה

‫להיות משועבד לזה שדווקא יהיה טיבול כזה וכזה

‫אומרים, אין בזה בעיה שאדם ישקיע גם במאכלים

‫השאלה היא, עד כמה הוא משועבד לדבר

‫אותו דבר לגבי ביילות

‫ביילות זאת אומרת חיי אישות

‫החיי אישות של האדם מותרת

‫זה דבר טוב

‫עם אשתו כמובן

‫השאלה היא, עד כמה האדם שקוע

‫תמיד זה עניין

‫במלבושים, ודאי שצריך להתלבש

‫השאלה היא, עד כמה האדם צריך להגזים

‫בלבוש טיולים

‫זה טוב או לא טוב?

‫טיולים זה טוב, נכון, אפילו ביום העצמאות

‫מכון מאיר יוצא לטיול, נכון

‫כולם באים, נכון

‫אבל, האם בגלל זה צריך

‫שכל ימיו של האדם יעברו בטיול?

‫תמיד ההגזמה, זו הנקודה פה

‫שצריך לדעת, להצטמצם

‫בשמועות, אני לא יודע מה זה שמועות

‫מה?

‫רכילות זה אסור

‫אז מה זה, שלום רב

‫מה זה שמועות?

‫למעט האמת אני לא יודע בדיוק

‫כיוון אולי, קריאה, אני יודע

‫כל דבר שמענג את הנפש

‫ספרות וכדומה

‫הדברים האלה הם דברים טובים וחיובים

‫השאלה היא, עד כמה?

‫ורק בימים שהעונג בא עם מצווה

‫שזה משהו אחר

‫בימים שהעונג בא עם מצווה, ‫אז האדם לא צריך לצמצם

‫מה דבר? צריך להרבות

‫צריך להרבות במאכלים

‫שבת, צריך להרבות

‫אם זה שבת וראש חודש, צריך להוסיף עוד מנה

‫אם זה שבת וראש חודש וחנוכה

‫אז עוד יותר

‫יפה

‫שם צריך להרבות

‫אז זו הפרישות האחת

‫היא דבר המובן

‫והייתי אומר, אפילו זה ‫חלק מן הבריאות של האדם

‫כל הזמן

‫אם האדם לא מסוגל לצום

‫יש לו בעיה, כי אדם שלא צם

‫אז ברגע שיחסר לו אוכל

‫או שהארוחה תתעכב בעשר דקות

‫האיש הזה נהיה משוגע

‫מה שאין כן

‫אם האדם תרגל

‫ירגיל את עצמו לפרוש

‫מן ההנאות

‫אז

‫בכלל

‫הוא אדם חופשי יותר

‫הוא אדם חופשי יותר

‫אפשר לומר, מאושר יותר

‫מה הכוונה

‫הוא כותב כאן

‫אל מה שצורך יכריח

‫הצורך יכריח, זאת אומרת יש דברים שצורכים

‫למשל אני לא יכול

‫בלי לאכול, צריך, מה אני אעשה

‫אז אני אוכל

‫אין, צריך להבין

‫לא רע לי עם זה

‫כלומר זה לא שמה אפשר לעשות

‫אוכל אחים לאכול

‫לא, אני אוהב לאכול, זה ענה, בסדר

‫השאלה היא עד כמה להיות מושועבד לזה

‫זה הכל סובייקטיבי

‫זה הכל סובייקטיבי, נכון, לכן נהנה לך בזה

‫אבל לפי מה שהוא

‫נכון, נכון

‫אבל אפשר בכל זאת לשפוט

‫לראות הגזמות, כן

‫למשל שאדם שהדבר היחיד שהוא קורא בעיתון

‫זה עתור על אוכל

‫יש משהו לא

‫לא מאוזן שם

‫אלא אם כן זה המקצוע שלו

‫הוא שף

‫משהו אחר

‫טוב

‫יתברר כנראה

‫שהשתיית דייט

‫זה גורם להשמנה

‫כן, כן, ראו הרי שכל השמינים שותים דייט

‫אז זה סימן

‫זה סימן שזה גורם להשמנה

‫כן, מה אתה אומר?

‫אני אומר בהקריות

‫אבל זה כסף טוב

‫מה כסף טוב?

‫ליקור הרבה דייט

‫זה כסף טוב אבל אתה עורג את אלה

‫מוסף או איננו

‫אה כן, טוב

‫דברים עמוקים, ובכן

‫והפרישות בדינים

‫דינים

‫הוא להחמיר בהם

‫תמיד

‫לחוש אפילו לדברי יחיד במחלוקת

‫אם תאמו נראה

‫אפילו שאין על החכמותו

‫ובתנאי שלא יהיה חומרו כולו

‫הוא להחמיר בספקות אפילו במקום

‫שאפשר להקל בהם

‫אז מה מדובר כאן?

‫כשאני קורא משפט כזה

‫אני מאוד נחרד

‫כי אני חושש מה שיעשו מזה

‫מה אתה אומר?

‫הוא אומרים כוח הדהתר העדיף

‫כוח דהתר העדיף

‫הוא אומר הפוך

‫לא, הוא לא אומר הפוך

‫להחמיר בהם תמיד

‫לא

‫כוח דהתר העדיף זה לעניין הפסיקה

‫כלומר, אם אתה בא לפסוק

‫אז זה דינים

‫אני מסביר

‫אני לא מדבר על פרישות

‫אם שואלים אותך, נגיד אתה מורה הורה

‫אתה הרב של המקום

‫שואלים אותך, כבוד הרב

‫זה מותר או אסור?

‫אם אתה יכול להגיד שזה מותר

‫זה נעלה יותר מאשר אם ‫אתה יכול להגיד שזה אסור

‫למה? כוח דהתר העדיף

‫כלומר, יש

‫גם הרשי מסביר את זה

‫שהאדם כדי להקל צריך להתאמץ יותר

‫אז זה סימן שהוא

‫למדן יותר, אם הוא כל הזמן מחמיר

‫זה סימן שהוא לא כל כך לומד

‫אסור, אסור, אסור, מה שבטוח

‫אומר הרשי יכול להחמיר גם בלא טעם

‫לכן, ברור

‫שכוח דהתר העדיף

‫זאת מעלה להיות עמקל

‫עכשיו, פה לא מדובר על זה שאתה מורה הורה

‫על האחרים, כלומר, אסור, אגב, יש איסור

‫אסור לך להגיד את הדבר המותר

‫שהוא אסור, בדיוק כמו ‫שאסור להגיד את הדבר האסור

‫שהוא מותר, אז גם כן

‫זו צריכה מאוד זהירות, ‫כלומר, שואלים אותך להלכה

‫אתה צריך להגיד את האמת

‫עכשיו, מדובר פה על הנגע הפרטי שלך

‫אתה זקוק לפרישות

‫בדינים, אתה אומר

‫אומנם, ההלכה היא שדבר זה מותר

‫אבל מאחר, אופלוני

‫שהוא, דעתו חשובה בעיני

‫אמר שזה אסור

‫הוא וטעמו נראה

‫לא סתם שהוא זרק משהו, אלא

‫טעמו נראה, אז אתה הולך לפי זה

‫זו הכוונה, אבל זה

‫לא אוטומטית, לא כל דבר

‫להגיד אסור

‫אלא אם טעמו, ויש פה עוד כמה דברים

‫שלא יהיה

‫חומרו כולו

‫כלומר, אתה מחמיר, ועל ידי שאתה מחמיר

‫אתה בא להקל בדבר אחר

‫למשל

‫אתה מחמיר

‫בואו ניקח דוגמה

‫מה?

‫צריך לומר שאין פה מורה שבא לכולה

‫כן, אני אסביר

‫כן, אין פה מורה שבא לכולה

‫למשל, אתה מחמיר

‫מאוד בדיני עירובין

‫הנה, זו מחלוקת הידוע

‫האם העירוב

‫שלמשל, היום נוהג בירושלים

‫האם הוא

‫מתיר, הוצר, מרשות לרשות

‫בירושלים

‫או שלא, יש אומרים שכן

‫וטעמם ונימוקם אימם

‫ויש אומרים שלא

‫וטעמם ונימוקם אימם

‫ואני מכיר תנין חכם

‫אחד ששאל את הרב

‫צבי יהודה קוק

‫האם להחמיר בזה

‫שהרי באמת יש רבים מן הראשונים

‫שמהם משתמע לחומרה

‫שאסור

‫אמר לו הרב צבי יהודה

‫בוודאי שראוי להחמיר בזה

‫אבל לא על חשבון

‫לימוד תורה

‫ולא על חשבון אנשים אחרים

‫למה אותו הרב

‫סיפר לי את זה? כי ראיתי אותו, הולך בשבת

‫עם ספר ביד, הוא אומר כן, אני הולך לתת שיעור

‫אז מה, אם לא הולך לך את הספר

‫אז מה אתה עושה?

‫זאת אומרת, זה לפעמים אתה מחמיר חומרה

‫ובסוף יוצא ש

‫אתה בא לידי כולה שאתה מקל בלימוד תורה

‫או מקל בכבודם של אנשים אחרים

‫אז עמוד להיזהר בדבר הזה

‫או למשל, אתה אומר אני מחמיר

‫שלא לסמוך על היתר המחירה

‫בשמיטה

‫יפה

‫אתה לא רוצה

‫לסמוך על היתר המחירה בשמיטה

‫ואז מה

‫אתה בעצם מחמיר על החקלאים

‫החקלאי עכשיו

‫אין לו פרנסה

‫בגללך, ולא עוד

‫אלא שבגלל זה

‫אתה מחריח

‫לעשות יבוא מיוחד מירדן

‫ואתה מאבד שווקים

‫לשבע שנים, זה לא רק לשנה אחת

‫לשבע שנים אתה מאבד שווקים

‫בעצם הכלכלה הישראלית נהרסת

‫אז מה זה חומרו כולו?

‫אלא מי זה שצריך להחמיר בשמיטה?

‫מי שרוצה להחמיר, זה החקלאי עצמו

‫אם החקלאי לא רוצה

‫למכור, הקדוש יאמר לו

‫אבל הצרכן? חומרו כולו?

‫אסור, אסור להחמיר בדבר הזה

‫או למשל

‫הנה, יותר מחירה אחרת

‫מחירת חמץ בפסח

‫ידוע, זה לא מחלוק

‫אין לך חוקית ידועה אם הרמה הזאת

‫היא מותרת או אסורה, היא באמת בעייתית

‫אני לא אומר

‫עכשיו, נגיד הסופרמרקט

‫הוא מחר, למה? הלך לרב

‫זו כמות גדולה, יש לו שני טון יטריות

‫הוא לא יכול

‫לחסל את זה כל כך מהר

‫הוא עשה מחירת חמץ

‫מותר לו או אסור לו?

‫מותר לו

‫עכשיו, אתה בעצמך לא מחרת כלום בבית

‫מה קורה אחרי החג?

‫אתה הולך לסופרמרקט

‫אה, זה מחירה

‫לא קודם ממך

‫זה לא בסדר

‫למה? זאת אומרת חמץ שעבר עליו בפסח

‫מתי זאת אומרת חמץ שעבר עליו בפסח?

‫כשאדם בעבירה, בין בשוגג ובבזיד

‫העביר את הפסח

‫אבל פה, הוא עשה בהתר

‫שיש לו רבנים לסמוך עליהם

‫למכור את החמץ

‫אז כשאתה לא קודם ממנו, בעצם אתה עבריין

‫שאתה פוגע בפרנסה שלו

‫לכן, זה מה שאומר כאן, ‫צריך לזהר מאוד בחומרות

‫חומרות זה דבר מסוכן

‫שלא יהיה חומרו כולו

‫כן

‫אז זה שאתה רוצה להחמיר

‫בסדר, תחמיר בינך לבין עצמך

‫אתה יכול לחוש לדעת של פגעה

‫עכשיו, גם פה

‫סתם להגיד, הרי יש מחלוקות

‫ראשונים ואחרונים בכל דבר

‫נכון? על כל הלכה יש עשר דעות

‫אז מה תגיד כל הלכה?

‫הנה, צריך להחמיר כמו כל הדעות

‫כתוב פה במסודת השרים

‫הוא אמר, אם תעמו נראה

‫מה זה תעמו נראה?

‫שאתה למדת

‫כן, פעם יהודי אחד

‫שאל את הרב שלמה זלמן אוירבח

‫האם להחמיר בעירוב

‫כן, אותה שאלה שדברתי מקודם

‫אז שאלו גם את הרב שלמה זלמן אוירבח

‫אז הוא אמר לשואל

‫תראה, אם אתה למדת את הסוגיה

‫ומתוך הסוגיה

‫נראה לך

‫טעמם של העוסרים, אז תחמיר

‫זו הנחיה כללית

‫לגבי חומרות בכלל

‫שאדם לא צריך להיות

‫לקטן חומרות

‫כן, אספן של חומרות

‫אלא צריך לבדוק, אם במקרה

‫אתה למדת את הסוגיה

‫ופה טעמו של העוסר נראה לך

‫אז יש מקום בהחלט להחמיר

‫אגב, האם יש מקום

‫להחמיר בדבר

‫שאף אחד לא עשה אותו

‫למשל, יש טיפת חלב

‫נפלה לתוך מרק האוף

‫נפלה

‫כן, בדיוק

‫אישה החזיקה תינוק עם בקבוק

‫ו... בדיוק היא בישלה ‫עכשיו את האוף

‫לשבת, מרק אוף

‫כזה טעים, התינוק

‫תפס את הבקבוק, תפטף

‫לתוך המרק, מה עליך?

‫בתל בי שישים

‫בתל בי שישים

‫האם ראוי להחמיר?

‫לא, אסור להחמיר

‫כי מי שמחמיר בזה

‫בא ואומר שחזל

‫שאמרו שחלב בתל בי שישים

‫הם לא בסדר

‫זה לא מחירת חמץ

‫אלה שלא סרטו

‫לגבי מחירת חמץ יש לך מחלוקת

‫זה לא כתוב בגמרא, יש אפילו דעות

‫מביאות ראייה שמחירת החמץ היא לא בסדר

‫יש בתשובות הגאונים שהרמה

‫קבועה, אסורה

‫אז מה אתה עושה?

‫פרוסבול זה כבר... ‫פרוסבול זה כבר... אתה צודק

‫אתה צודק, טוב בסדר

‫אבל הפרוסבול כבר חזל תקנו

‫אנחנו פטורים מלשמור את הראש

‫מי שיגיד אני מחמיר, לא עושה פרוסבול

‫זה בעיה

‫מי שאומר אני מחמיר ולא עושה פרוסבול

‫אז הוא עבריין

‫כי הוא מבזה את הלל הזקן

‫שזה ודאי איזור דהורה הייתה

‫שבה זאת את הלל הזקן

‫כבוד הרב, שלום

‫הפרישות יכולה לבודד אדם ממשפחתו

‫חבריו ואפילו העם

‫אין הכלל עדיף?

‫הנה, זה בוודאי, אתה צודק

‫זאת אומרת, מה שכאן אומר

‫מה שאומר

‫המסיעת ישרים, שהפרישות

‫בדינים היא ראויה במידה

‫והיא לא פוגעת באחרים

‫אין חומרו כולו, אבל כשאתה פוגע באחרים

‫בשם החומרה

‫אז זה כבר חוכבי תלולה

‫זה בוודאי, דברים פשוטים

‫הוא כבר בערוך החמנו זל

‫מאמר יחזקאל

‫הנה מביא פה מספר דוגמאות

‫הנה נפשי לא

‫מתומעה

‫מה זה נפשי לא

‫מתומעה? שלא אכלתי

‫מבהמה שהורה בה חכמה

‫ולא אכלתי

‫מבשר קוסקוס

‫אז מה זה בהמה שהורה בה חכמה?

‫מה זה בהמה שהורה בה חכמה?

‫שהייתה שאלה לגבי הבהמה הזאת

‫אז אני מעדיף לא לשאול

‫נכון, החכם הורה

‫להתר, אבל אני מצידי הייתי

‫בוותר על הבהמה הזאת

‫מה זה בשר קוסקוס?

‫לא יודעים מה זה קוסקוס?

‫מה?

‫זה אוף לא? לא

‫קוס זה אוף, יש אוף שקוראים לו קוס

‫פה כתוב קוס

‫אצלך כתוב קוס

‫אצלי מנוקד בשורוק

‫לא משנה

‫זה כמו ינשוף

‫לא זה לא ינשוף

‫אתה צורק זה ינשוף קטן

‫אבל זה אסור

‫זה באמת אוף תמה

‫לא, קוס הכוונה

‫שחט

‫זאת הוראה שאומרים לה שחט

‫מהר, שחט שחט

‫מדוע? כי מדובר בבהמה

‫שהיא כבר

‫היא הולכת

‫ככה, אם לא נשחט אותה

‫תוך חמש דקות

‫היא מתה, חבל עליה

‫אז אומרים קוס קוס מהר תשחט

‫כן, אז מותר

‫לאכול מבהמה כזאת

‫כי כשפותחים אותה לא ‫רואים שם משהו מסימני טריפה

‫אבל

‫לא ראוי לאכול מבהמה כזאת

‫כי לכת דעה, אולי באמת היא מתה

‫בדיוק בשעה ששחטו אותה

‫אז יחזקן הנביא היה מקפיד

‫על עצמו שלא לאכול דבר כזה

‫והנה, כל זה מותר

‫הוא מן הדין ודאי

‫אלא יהודי אחמיר הנפשה, למה הוא

‫אחמיר על עצמו? כי הוא חשש

‫מפני ששם

‫הדבר הוא בכל זאת

‫פסול, וכבר זכרתי למעלה

‫שאין ללמוד ממה שהותר על כל ישראל

‫לפרושים שיש להם

‫להרחיק מן הכרור ומן הדומה לא

‫דומה

‫וכן אמר מר עוקבא

‫אנה בהימילתה

‫חלה בר חמרה לגבי אבא

‫דילו אבא כד

‫אכל בשרה הידנה

‫או הידנה צריך להגיד, להווה

‫אכל גבינה עד למחר כי ישתה

‫ואנה בהיסורדתה להאכלנה

‫ביסורדתה החיל והאכלנה

‫הנה דוגמה

‫אז ברור ש

‫שמר עוקבא

‫יחמיר מאוד פה

‫זה לא דבר

‫שמחייב את כל ישראל

‫גם לא פוסקים את זה בשולחן ‫הערוך, לא נפסק כמו מר עוקבא

‫ובוודאי

‫שאין פסק, האמת היא

‫מדובר על אביו של מר ‫עוקבא, אז אני אשאל את השאלה

‫למה מר עוקבא

‫אומר על עצמו, אנה חלה בר חמרה

‫שיעשה כמו אבא שלו וזהו

‫יפה, זו דוגמה

‫כיףה מניאנת, אבא שלו היה

‫מחמיר, והוא

‫לא החמיר כמו

‫אביו, למרות שהוא יכול היה

‫לחמיר כמו אביו

‫אז למה הוא עסק ההלכה ולא עסק כמו אביו?

‫כי זה לא התאים לו לעשות כמו אביו

‫כי זאת לא המדרגה שלו

‫בדיוק, כלומר

‫אם אתה מחפש חומרה שאיננה ראויה

‫לך, זה מזיק לך

‫לכן מר עוקבא לא עסק כמו אביו

‫נכון? שאביו

‫כד אכל בישראל היידנה, לאווה אכל גבינה

‫עד למחר כאשתה, והוא

‫בהאיסאודטה

‫אכיל, אבל בישודאתה אחרית, אה?

‫אכיל, כן

‫זה פחיתות מדרגה

‫ליד מיצי תרחת הפרישות?

‫זה צורך, לא יודע אם זה פחיתות

‫מדרגה או אילוי מדרגה

‫זה צורך, יש צורך

‫לפעמים לעבור דרך הפרישות

‫ברור שהמעלה יותר

‫עליונה זה הקדוש, הקדוש הוא לא פורש

‫כן?

‫כיוון שלמדנו

‫אבל זה בדרך, לפעמים צריך פרישות

‫בסדר

‫ובוודאי שאין פסקה הלכה כמו

‫שהיה אביו עושה

‫שאם לא כן לא היה מרוקווה עושה נגד זה

‫אלא שאביו היה מחמיר, מחמיר היה בפרישותו

‫ולכך היה

‫מרוקווה קורא עצמו חלה בר חמרה

‫לפי שלא היה פרוש כל כך כמוהו

‫אבל הוא לא אמר

‫שהוא צריך לעשות כמו אביו

‫בסדר?

‫והוא זכה לתואר חלה

‫בר חמרה

‫והפרישות במנהגים, אגב

‫אני רוצה לציין שבסוף השיעור

‫יש מבחן

‫שבו כל אחד פה יצטרך

‫לצידף ולהסביר מה המשפטים שקראנו

‫בערמית

‫נכון?

‫למה?

‫כי אם אף אחד לא שואל, סימן שמבינים

‫נכון?

‫הלאה, והפרישות, מה?

‫חומץ בן יין

‫חלה בר חמרה זה

‫חומץ בן יין, נכון, טוב, אתה יודע

‫כן, למה? כי הוא

‫אבל אתה חושב שרק

‫המשפט הזה, כולם הבינו את כל המשפט

‫מה המשפטים האלה בערמית?

‫למה לא שאלת?

‫אז כתוב לך, אז אתה יודע

‫טוב, הלאה, והפרישות

‫במנהגים

‫מה? אבל הוא שואל רק

‫כדי לרצות אותי, מצד האמת

‫הוא יודע פירוש המשפטים

‫בסדר? טוב

‫והפרישות במנהגים הוא

‫התבודדות

‫וההיבדל

‫מן החברה

‫החברה המדינית

‫מה זה חברה מדינית?

‫זה ביטוי

‫מוזר קצת, החברה המדינית

‫כוונה מהחברה

‫המדינה, הכוונה

‫החברה

‫אז זה אומר שאדם צריך לא כל הזמן

‫להיות מעורה בחיים החברתיים

‫לפנות ליבו אל העבודה

‫וההתבוננות בה כראוי

‫ובתנאי שלא ייתק גם בזה

‫אלא קצה האחר

‫שכבר אמרו זל, לעולם תדעתו

‫שאת מעורבת עם הבריאות

‫וכן אמרו חרב על

‫הבדים ונועלו חרב על שונאים של תאים

‫זל חמים שיושבים בביבד ועוסקים בתורה

‫וכן ודאי צריך האדם

‫שיהיו לו חייבים חברתיים

‫יחד עם זה, הוא לא צריך להיות כל הזמן

‫משועבד אלא

‫מה שנקרא העדריות, שאדם כל הזמן

‫נמצא עם אחרים, אלא

‫יתחבר האדם עם הטובים בזמן מה

‫שמצטרך לו

‫ללימודו או לפרנסתו

‫והתבודד אחר כך להידבק

‫ובכלל זה, הוא להשיג דרכי היושר

‫ועבודה האמיתית

‫ובכלל זה

‫גם הרמב״ם כותב את זה

‫במורה נבוכים

‫שהאדם צריך להשתדל

‫שיהיו לו זמנים שבהם הוא נמצא

‫לבדו

‫בשביל מה זה טוב?

‫בשביל מה זה טוב להתבודד?

‫תפילה אתה אומר?

‫מעניין, הוא לא אומר את זה

‫זה לא ברסלאפון

‫הוא אומר

‫לפנות ליבו אל העבודה

‫וההתבוננות בה כראוי

‫אז זה כולל גם תפילה

‫אבל זה כולל בעיקר

‫מחשבה

‫מחשבה, שהאדם חושב

‫זה אחד הדברים הקשים ביותר

‫של החברה המודרנית

‫האדם

‫נדרש לשתות

‫משקה ממותק

‫זה יותר טעים מאשר מים, נכון?

‫אבל זה לא יותר כסף

‫אז מה הוא צריך לעשות?

‫לעבוד יותר

‫ואז הוא יחשוב פחות

‫ואז

‫כיוון שהוא חושב פחות

‫יביאו לו עוד מוצרי צריכה

‫נוספים, יגידו לו

‫שהוא צריך גם להחליף את הספות

‫לא רק לשתות אחרת, אלא גם להחליף את הספות

‫ואז הוא צריך לעבוד יותר

‫ואז הוא יחשוב עוד פחות

‫ואז יכול להכניס לו לראש עוד כמה דברים

‫ואז הוא נמצא במעגל כזה

‫שבו הוא ניצל

‫מן המחשבה. היא אומרת שהאויב

‫העיקרי של האדם המודרני

‫זאת המחשבה

‫בעבודה לא חושבים

‫חושבים בעיקר על שטויות

‫ומתי האדם מתחיל להיות חופשי?

‫ברגע שהוא אומר

‫סטופ, אני רוצה לשתות מים

‫ההחלטה הזאת

‫שהוא לא ישתה

‫את המיץ הממותק

‫אלא ישתה

‫מים. מאותו רגע

‫הוא התחיל להיות בן חורין

‫בסדר?

‫וזה מה ש

‫הייתי אומר

‫הפוליטיקלי קורקט

‫עושה הכל כדי שזה לא יקרה

‫כי הבני אדם יתחילו לחשוב

‫זה נורא והיום

‫כן, בבקשה

‫אני חושב שגם אנשים שאומדים ‫את התורה צריכים לומר כזה?

‫בוודאי

‫למשל יש אדם

‫לומד תורה

‫בישיבה. אומרים איך הוא?

‫בחור הזה, תשמע, יפה מאוד. סדר בוקר

‫הוא לומד כל הבוקר

‫סדר אחרי צהריים? כל הכבוד

‫מה עם בסדר? הוא לומד כל הערב

‫ומה הוא עושה בסדרים האלה?

‫הוא לומד

‫האם הוא גם מבין?

‫לא, אין לו זמן לזה. הרי הוא לומד כל הזמן

‫זה ברור

‫זה ברור שגם אדם שלומד תורה

‫השאלה איך הוא לומד תורה?

‫יש סורה של לימוד תורה שמונעת

‫מן האדם לחשוב בכלל מה הוא לומד

‫ברור שאם אדם

‫לא להתבונן בעצמו

‫אבל היא להתבודדות כלשהי

‫חסר לו

‫את אומר, ההיקף

‫האופק, הרחב

‫שמאפשר לו להבין את המשמעות

‫האמיתית של מה שהוא לומד

‫אז אחת לכמה בממוצע האדם צריך להתבודד?

‫אחת לכמה בממוצע?

‫אחת

‫ל-14 שעות 32 דקות

‫ו-14 שניות

‫בממוצע

‫אני אומר שדבר הזה משתנה

‫מאדם לאדם, אין בזה כללים

‫אין בזה כללים

‫כלומר, אחת הטעויות שנעשו בברסלב

‫זה שהפכו את ההתבודדות

‫לחלק מסדר היום. אני אמר שזה טוב

‫לא תמיד מה שיש לי להוציא

‫מעצמי החוצה

‫כדאי שייצא החוצה

‫כן, מה אתה אומר?

‫איך זה צריך להיות מבחינה טכנית?

‫איך זה צריך להיות מבחינה טכנית?

‫הוא צריך לעמוד

‫מול קרוורוד על ספה ירוקה

‫אני יכול לעשות את זה

‫לפני שנתי שונה, אני יכול לעשות את זה

‫כשאני הולך בעל ברחוב

‫כל אחד מוצא לעצמו את הזמנים המתאימים לו

‫ברור

‫השאלה שלי היא אם זה

‫הוא מדבר פה ממש על התבודד

‫או פשוט לפעול את הזמן במחשבה

‫שצריך לעשות את זה כמו שמורמד

‫זה נכון, אבל צריך שיהיה לאדם

‫לא, זה לא תוך כדי עבודה

‫צריך שיהיה לאדם איזשהו זמן שהוא עם עצמו

‫האם זה כל יום, פעם בשבוע

‫פעם בשנה, לא יודע, אבל צריך שיהיה

‫מה אתה אומר?

‫למה אפשר לחשוב שאני עם אנשים?

‫למה אני צריך להיות לבד בשביל לחשוב?

‫אין שום בעיה

‫ברגע שאתה חושב, אתה לבד

‫גם אם אני עם אנשים?

‫גם אם אתה עם אנשים, כלומר, אין הכוונה דווקא

‫לפרישות הפיזית

‫זה לא יוצא לי מקום אחר

‫אלא אפילו כשאתה בחברת אנשים

‫יש איזה זמנים שבהם האדם יוצא עם עצמו

‫מה?

‫עבודת הנצח להיות נאמן למעביד

‫נכון?

‫אפילו פטרו מברכה רביעית

‫של ברכת המזון את הפועלים

‫שלא יגזלו את בעל הבית

‫ויותר מזה, מצאנו שגדולי החכמים

‫כשהיו עוסקים בעבודתם, ‫לא היו קמים בפני תלמיד חכם

‫כדי לא לגזול את בעל הבית

‫אין צורך להביא את זה ‫למעשה, אין דבר ככה מחשבה

‫מה זאת אומרת?

‫שזה לא פשוט אפשר לעשות רק כשאתה לבד

‫אני חושב שזה משתנה מאדם לאדם

‫לכן, דווקא החלק הזה של המסילת ישרים

‫הוא חלק מאוד אינדיבידואלי

‫לכן, מי שיגיד

‫שחייבים לעשות דווקא לפי סדר פלוני ופלוני

‫אלא אם כן הוא מכיר אותך היטב

‫או איזה סדרה ישיבה שלו

‫אז זה משהו אחר

‫טוב

‫אלא

‫יתחבר האדם עם הטובים

‫זמן מה

‫שמצטרך לו ללימודו

‫או לפרנסתו

‫ויתבודד אחר כך, להידבק באלוהיו

‫ולהשיג דרכי היושר ועבודה אמיתית

‫ובכלל זה

‫למעט מדיבורו

‫ולהיזהר מן השיחה בטלה

‫ושלא להסתכל מחוץ

‫לארבעה עמותיו וכל כך יוצא בזה

‫מעניינים שהאדם מרגיל את עצמו בהם

‫עד שנשארים לו בטבע אל תנועותיו

‫כן, זה

‫זה

‫ההנהגות

‫שמוצאים הרבה פעמים של בחורי ישיבות

‫ולפעמים גם הם מגיעים

‫מתוך זה גם לדברים קיצוניים

‫אז צריך מאוד להיזהר בנאמר כאן

‫להשתמש בזה במידה הנדרשת

‫כדי להעלות

‫את האדם ולא כדי להפוך אותו

‫למשוגע

‫כי פשוט השיגעון זה כאשר האדם מתנתק

‫מן החברה

‫הניתוק מהחברה זה התחלת השיגעון

‫כן, טוב

‫והנה, שלושת החלקים

‫האלה

‫מהן שלושת החלקים?

‫פרישות בהנאות

‫בדינים ובמנהגים

‫הנה שלושת החלקים האלה

‫אף על פי שאמרתי לך בכללים

‫קצרים

‫הנה רואה שהם כוללים פעולות רבות

‫מפעולות האדם

‫וכבר אמרתי לך

‫שהפרטים אי אפשר להימסר כי הם לשיקול הדעת

‫להאישר אותם

‫על יושר הכלל והאמיתו

‫שימו לב שהוא עונה כאן על השאלות שלכם

‫שאלתם מבחינה טכנית

‫כמה שעות, כמה זה

‫הוא אומר, זה שיקול הדעת

‫וטוב שהאדם יתייעץ בזה

‫באדם גדול ממנו

‫רבו, חברו וכדומה

‫ולא ייקח

‫לפחות באופן קבוע

‫החלטות מדעתו בדברים האלה

‫בגלל שיצרו של אדם

‫מתא אותו בדברים האלה

‫מתא אותו לכיוון

‫לפעמים דווקא של הפרישות היתרה

‫כתירוס לדברים אחרים

‫וזה מצוי הרבה בבעיות של

‫שלום בית, אחר כך וכולי

‫אני צדיק, אז כן

‫לכיוון שאני צדיק אני לא עושה כלום

‫פרק תדבב

‫אתם רואים?

‫למדנו את הפרק מהר

‫בלתי אי אומן

‫אנחנו בזאת עוברים לפרק תדבב

‫בדרכי קניאת הפרישות

‫כפי שעושה רמחן בכל המידות

‫שהוא מגדיר לנו את המידה, את חלקיה

‫דרכי קניאתה

‫הדברים המפסידים אותה

‫והרחקת מפסידיה

‫הנה

‫הדרך המובחר לקנות את הפרישות

‫מה זאת אומרת לקנות?

‫שאדם יזדהה

‫סתם אתה אומר לי

‫אני אוהב שוקולד ואתה ‫אומר לי לפרוש מילה שוקולד

‫זה קשה לי

‫אני אוהב שוקולד, למה שאני לא אוכל את זה?

‫שוקולד קשר

‫אבל אם אני התבוננתי

‫באמת

‫זאת אומרת בכמה שהשוקולד

‫מזיק ועד כמה שאני מבזמן

‫על זה, אז לא ייקשה לי

‫לפרוש

‫הנה הדרך המובחר לקנות את הפרישות

‫זה כל האדם בגרעות תענוגות העולם הזה

‫ובחטוטם מצד עצמם

‫והרעות הגדולות

‫שקרובות להיוולד מהם

‫הכוונה שוב

‫זו מילה שהוא לא משתמש בה אבל היא

‫כל הזמן נמצאת פה מתחת לפני השטח

‫אשיעבוד

‫אם האדם משועבד

‫למה שהוא

‫אז אותם הדברים

‫שולטים בו

‫ואז הוא מאבד את צלמו

‫כי הנה מה שמתא הטבע

‫אל התענוגות האלה

‫עד שיצטרך כל כך

‫כוח ותחבולות להפרישו מהם

‫הוא פיטוי העיניים

‫הנפטים במראה

‫הדברים אשר הוא טוב

‫וערב לכאורה

‫הוא הפיטוי שגרם לחטא הראשון

‫שיעשה

‫כעדות הכתוב ותראה האישה

‫כי טוב העץ למאכל

‫וכי תאווה הוא

‫לעיניים

‫ונחמד העץ להשכיל

‫ואת תיקח מפריו

‫ואת אוכל

‫כלומר זה שהאישה ראתה

‫שהעץ הוא טוב

‫למאכל ותאווה לעיניים

‫זה איסור?

‫אין בזה כל איסור

‫מותר להתבונן בעץ הדעת

‫ולראות כמה שהוא טוב למאכל

‫וכמה הוא תאווה לעיניים

‫וכמה נחמד העץ

‫להשכיל, כל זה מותר להתבונן

‫ואפילו רצוי במעצם מסוים

‫הבעיה היא שהאישה

‫נמשכה אחרי החוויה האסתטית הזאת

‫באופן שאי אפשר היה

‫שזה לא יוביל גם לאכול

‫ואת תיקח מפריו ותאוכל

‫אם הייתה יכולה לעשות את ההבחנה הזאת

‫בין זה לזה, בסדר, היה מותר

‫רצוי

‫מה? בין החוויה האסתטית

‫לבין התולדה האסורה

‫אם היה אפשר לעשות את ההבחנה הזאת

‫אין שום בעיה

‫הרי לא אמר, הקב' ברוך הוא

‫לאדם, אסור להסתכל בעץ

‫אמרו, יש שם עדים זרעים אחריהם

‫אז מדובר שם בריאה אסורה

‫פה לא מדובר בריאה אסורה

‫אסור להסתכל על עץ הדעת?

‫לא יודע, שלא טוב ללכת

‫אפילו לגעת היה מותר

‫זה לא שקורה, זה התפוצצה

‫אבל מה היה הפיטוי?

‫מה הופיע הפיטוי?

‫שכיוון שהוא טוב למראה

‫אז היא גם רוצה לאוכלו

‫אבל אם היא יודעת לעשות את ההבחנה

‫בין טוב למראה, שזה יפה

‫שהדבר הזה קיים בעולם

‫למשל, תן דוגמה, האם מותר להגיד על גוי

‫שהוא יפה?

‫אסור, שדמר לא תכונן

‫לא תיתן להם אכן, איסור דורה איתה

‫אסור להגיד על גוי

‫כמה נאה גוי זה

‫עכשיו יש גוי נאה, מה אני עושה?

‫שולחן ארוך מפורש, מה אומר?

‫אם כוונתו

‫להודות

‫לקבוש ברוך הוא שברא

‫בריאה נאה כזו

‫מותר ואפילו רצוי

‫אז מתי התורה אמרה

‫לא להגיד על הגוי שהוא יפה? ‫כשאתה שוכח את השם

‫אם אתה לא שוכח את הקבוש ברוך הוא

‫עד רבה, אתה שמח שהקבוש ברא גוי נאה

‫בסדר?

‫אז אותו הדבר

‫אם היא שוכחת שיש מי שמצווה

‫אז ההסתכלות

‫בעץ מביאה

‫בסופו של דבר לאכילה

‫איזה יופי שריבונו שלום ברא כזה

‫עד רבה, זה היה מצווה

‫כמובן

‫כן

‫זה מה שהוא כותב גם

‫בהתחלה

‫כשהסתכל על המקריאות

‫הענוגות בעולם הזה הוא פחית אותם

‫מצד עצמם

‫יפה

‫מצוין, זה ממש דיוק נכון

‫כן, שהוא כתב כאן הוא פחית אותם

‫מצד עצמם, אבל אם זה לא מצד עצמם

‫זה בסדר

‫עד רבה

‫יש גם

‫למשל

‫חמץ בפסח

‫הנה, זוג מה

‫האם מותר, מי שלא עשה בדיקת חמץ

‫לפני פסח

‫למה עושים בדיקת חמץ?

‫כדי שלא יישאר חמץ

‫למה לא רוצים שיישאר חמץ?

‫בפסח הוא ימצא את זה יוכל

‫שלא יבוא לאוכלו

‫עכשיו, אדם לא עשה בדיקת חמץ לפני פסח

‫מתי הוא עושה בדיקת חמץ?

‫בפסח

‫מה, הוא לא יבוא לאוכלו?

‫אומרת הגמרא

‫מתוך שעסוק

‫בלבארו, לא יבוא לאוכלו

‫כלומר, המפגש

‫שלו עם החמץ, הוא מפגש

‫שעניינו לבאר

‫אז זה מותר

‫או למשל, גם דעות זרות

‫עבודה זרה

‫האם מותר ללמוד ספרי עבודי

‫עבודה זרה או לא?

‫אסור?

‫הרמב״ם אומר

‫אין ספר של עבודה זרה שתורגם לערבית

‫שלא קראתי

‫יפה, כלומר, אם זה בשביל

‫לשאול, כלומר, אם סתם ככה אתה אומר

‫אולי זה נכון, אולי זה לא נכון, אז אסור

‫אבל אם אתה בא עכשיו בתוך

‫מצד מלחמת האמונות

‫והדעות, עד רבא, צריך לברר מהן הדעות

‫ויש לה אפילו ראייה לזה

‫שדעותיהם של עובדי

‫עבודה זרה כתובות בתורה

‫מה?

‫מה? לא כתוב בתורה

‫שיש אנשים שעובדים עם עבודה זרה?

‫כתוב, נכון?

‫אפילו יש דברי גידוף

‫נוראים, ראיתי, כתוב בספר שמות

‫שם, מי ה' אשר

‫השמע בקולו? לא ידעתי את ה'

‫וגם את ישראל לא השלח

‫זה נורא, אני חשבתי להוציא את זה

‫מהספר תורה שלי, אבל אמרו לי

‫בבית כנסת שאומרים שבלי זה זה ספר תורה

‫פסול, טוב, אז השארתי, זה בתוך

‫אהרון קודש, לא יודע מה לעשות

‫אבל זה, אם

‫מנתקים את זה משמעות

‫כלומר, אתה צריך להבין את ההקשר שבו הדברים

‫להם עריב, כל דבר, הרי אין דבר

‫שאין לו ערך מצד הקשרו

‫במצד ההקשר הנכון, בסדר

‫אז

‫יש אפילו, הרב

‫קוק בספר הקדוש

‫לנבוכי הדור

‫מדבר על בל תשחית, הוא אומר שיש גם

‫ייסור בל תשחית בדעות

‫אתה רואה דעה, אתה אומר

‫הדעה הזאת לא שווה כלום

‫אל תעשה את זה, זה בל תשחית, אומר

‫הרב קוק, תבדוק

‫מה בתוך הדעה השנייה נכון

‫ומה לא נכון, מה שלא נכון

‫תשחית, מה שלא נכון, יש ייסור

‫בל תשחית

‫זה מעניין, טוב

‫כן

‫אם יש איזשהו

‫תענוג מסוים שאני לא משועבד

‫לזה, אבל מצד שני אני לא

‫חבר אותו, אני מתחלק

‫לזה, זה בדיוק השאלה

‫מה שאתה שואל, יש מושג כזה באומנות

‫מה שנקרא, האומנות לשם האומנות

‫מכיר את זה? מושג כזה, הרבה אומנים

‫משתמשים בזה, האומנות לשם

‫האומנות

‫זה ההתחלה של עבודה זרה

‫זה בדיוק העניין, כלומר

‫ברגע שאדם יש לו חוויה

‫שהיא מנותקת מכל דבר שהוא

‫היא לא יאומנית מצד עצמה

‫זה סוג של אובדן משמעות

‫בסופו של דבר

‫טוב

‫איפה היינו?

‫הנה

‫ותקן

‫ותקן ברוזרול

‫אבל כשהיא תברר אל האדם

‫היות הטובה הוא כוזב לגמרי, מדומה ובלי

‫שום התמדה נכונה

‫והרב הוא אמיתי, הוא קרוב להיוולד ממנו

‫באמת, ועדיין שהמאס בו ולא ירצה

‫הוא כלל, על כן זהו כל הלימוד

‫שצריך שילמד האדם את שכלו

‫להכיר בחולשת

‫התענוגים האלה ושקרם

‫עד שמאליו ימאס בם

‫ולא ייקשה בעיניו לשלחם מאיתו

‫כלומר מה שהרמחל כאן רוצה לעזור לנו

‫זה שלא ייקשה לו לאדם

‫לפרוש

‫יש אדם שגורם לעצמו סבל

‫הגמרה אומרת למה

‫בנזיר נאמר וחיפר עליו

‫מאשר חטא על הנפש

‫זה נזיר שצייר את עצמו

‫מן היין, יש לו צער מזה

‫הוא אוהב יין והוא לא שותה רק בגלל שהוא נזיר

‫אז זה אומר את הגמרה

‫חטא על הנפש, למה היית צריך להצטער

‫אבל אם האדם אומר

‫יין בכלל לא מעניין אותי, אני לא רוצה שחרות

‫אני רוצה צלילות הדת

‫אז זה שהוא פורש מן היין

‫זה דבר קל, נכון?

‫לכן אם אתה רואה אותו

‫שאתה רוצה גם לעזור לחבר שלך

‫לפעמים יש מצבים שהוא לוקח בקבוק

‫אז אתה תופס לו את הבקבוק לפני שהוא שותה

‫זה לא אומץ לב, רק רצית שחר כל

‫שהוא יחזור הביתה בשלום

‫אבל הדרך המפולשת לאדם

‫זה שהוא יפרוש

‫ממה שהוא פורש

‫מתוך הכרה שכלית, שהדבר ראוי לפרוש

‫הנה, טענו גם מה אכל

‫הוא היה יותר מוחש ומורגש

‫הנה, עכשיו הוא נותן לנו דוגמאות

‫היה יש דבר עבד ונפסד יותר ממנו?

‫כן, מה?

‫בפגש על הנזיר

‫כן, נזיר נקרא קדוש

‫ויגב לקחות

‫אז תלוי איזה נזיר זה

‫זה הסמר שראוי לי

‫הוא נתן לו לנזיר כי הוא רואה בזה

‫זה מה שהמצווה אומר את קרל בית

‫אז הוא מצטער

‫אז חבל שהוא נדר נזירות

‫אנחנו רואים אבל בהדרכה של

‫באמת לא קשורות

‫לא אומרים, לא ארי אי אפשי

‫אני לא רוצה את זה כי אני לא

‫אלא אפשי, שאני באמת רוצה את זה

‫אבל הכי מסר עלי זה

‫הוא אומר שכן, זה מלא מלא

‫שאדם מתאבד, זה עבד לקבל בו חמלי

‫לא, אז אני

‫בעצם אני חופר את הרצון שלי

‫לרצון הקבל בו

‫אז הנזיר פה, הוא רוצה את זה

‫הנזיר

‫גם הנזיר מקיים אפשי ואפשי

‫מה ההסה שאהבי שבשמיים גזר עליי

‫שמצוות נזירות

‫איננה תלויה בזה שאתה מצטער או לא מצטער

‫ברגע שאדם נדר נזירות הוא חייב לקיים

‫אבל הטענה היא

‫למה הוא בכלל נדר?

‫זה דיוב כזה

‫למה הביא את עצמו למצב

‫שעכשיו הוא יצטער? הוא לא היה צריך

‫זה החטא

‫הוא רצה להיות קדוש

‫והוא טעה בשיקול הדעת

‫שהוא חשב שעל ידי זה יהיה קדוש

‫סך הכל נהיה רק חוטא

‫אז הטענה שבעצם הנזיר שהוא

‫יבין את ה... הנזיר הוא ‫פשוט מתעלם מעל היין

‫הוא לא רוצה לסבול

‫הקדוש הוא לא רוצה שאדם יסבול

‫אבל מה?

‫אם הוא משאבל את האדם

‫הוא עושה אותו שיקור

‫אז הוא נודר מן היין כי הוא רוצה להתעלות

‫מתוך האהבה

‫אהבת השם

‫לא משנה

‫אל תגידי על הספרטים עכשיו

‫זה לא משנה

‫אנחנו מדברים פה על העיקרון

‫ברור

‫אם הוא מבין

‫אז מילי הנזירות היא רק... נכון

‫אבל אם ככה

‫הוא מביאך גם קדושה

‫וברגע שהוא עשה את זה דרך נדר נזירות

‫אחרי שהוא הבין שהיין

‫איננו ראוי

‫ועכשיו הוא נודר נזירות אז ‫הוא זוכה למעלה של קדושה

‫שווה?

‫בסדר?

‫הנה תענו גם האכל

‫הוא היותר מוחש ומורגש

‫היש דבר עבד

‫ונגסד יותר ממנו

‫שהרי אין שיעורו

‫אלא כי שיעור בית הבליעה

‫כמה זמן אדם נהנה

‫מן המאכל

‫כל זמן שהוא בבית הבליעה

‫נכון?

‫מה הגודל של בית הבליעה אגב?

‫אגבה אומרת נכון? כביצה

‫תנסו להכניס ביצה לבית הבליעה

‫אני אראה אתכם

‫לא תצליחו

‫זה מוכיח

‫שלא על

‫כביצה של היום

‫הדברים

‫הביצים של פעם היו קצת יותר קטנות

‫לא

‫לא

‫הביצים של פעם

‫זה ידוע

‫הרי פיתחו את הביצים

‫היום הביצים גדולות

‫אבל הביצים של פעם היו קצת יותר קטנות

‫ואז באמת זה נכנס לבית הבליעה

‫לא ביצה של תרנגולת

‫אבל זה היה קצת יותר קטן

‫מה אפשר לעשות?

‫מצאו אפילו ביצים חנותות בפירמידות

‫מצאו

‫קצת יותר קטנות משלנו

‫החניתה גורבת שזה נשאר באותו גודל

‫מצאו

‫מה אפשר לעשות?

‫אלא כי שיעור

‫שריאן שיעורו גם מהזיתים היום

‫כזאית היום

‫עושים כזאית זה בערך שני ליטר

‫זה כזאית

‫עוד מעט זה יהיה

‫עוד לא הגענו אבל זה עוד מעט יהיה

‫השבוע היה אחת

‫מהפכות האתרולוגיות גרעיני זיתים

‫מלפני אלפיים שנה

‫לפני שלושת אלפים שנה מצאו גם

‫וזה אותו גודל כמו הזיתים של היום

‫אותו דבר

‫טוב

‫אלא כי שיעור

‫שריאן שיעור אלא כי שיעור בתבליה

‫כיוון שיצא ממנו וירד לפני המאיים

‫מאבד זכרו ונשכח כאילו לא היה

‫וכך יהיה סווה אם אכל ברבורים אבוסיים

‫כמו אם אכל לחם כיבר

‫אם אכל ממנו כדי סבייה

‫אז זאת אומרת שברור

‫ההנאה של המאכל היא

‫הנאה רגעית מאוד

‫כל שכן אם ישים ללבו

‫החולאים הרבים

‫שיכולים לבוא עליו מחמת אכילתו

‫אתה אוכל זה שומני

‫הרבה קולסטרול הרבה

‫קלוריות הרבה ריאלים

‫הרבה צבעי מאכל

‫מונוסודיום גלוטמט ועוד

‫כמה דברים כאלה

‫שזה מסמר שערת

‫בשרנו כשאנחנו חושבים על כל הנזקים

‫האדירים שיכולים לצמוח מזה

‫ולפחות

‫הכובד שמגיע הוא אחר האכילה

‫אתה כבר לא יכול לזוז

‫תפסיק עם זה

‫ולפחות הכובד שמגיע

‫הוא אחר האכילה

‫והעשנים המהבילים את שכלו

‫זה מהרפואה הישנה

‫פעם היו אומרים

‫איזה אדם אחרי האוכל הוא קצת מטושטש

‫אז היו אומרים שיש עשנים

‫שעולים אל המוח

‫ואז מבלבל את המוח

‫זה הרפואה של גלינוס

‫הנה על כל... מה שעושה כל המאכל

‫אתה לא בא לכלל לאכול אחרי כל זה

‫הנה על כל אלה ודאי שלא יחפוץ

‫האדם בדבר הזה

‫כיוון שטובתו היא נעה טובה ורעתו

‫רע

‫הוא שר כל ההנאות שבעולם כמוכן

‫לגבי המאכל

‫זה ברור אבל אפשר לראות בעוד

‫דברים. אפשר לדבר על הכסף

‫שזה עולה. אנשים אומרים

‫אני חייב שיהיו בחתונה

‫לפחות 30

‫סוגי סלטים. אם לא החבר'ה

‫יצחקו עליי

‫4 סוגי בשר

‫8 סוגי גלידות

‫ואוגות בסוף

‫ואם לא תעשה מה יקרה?

‫הזוג יהיה פחות מאושר

‫אגב המציאות מורה

‫שככל שאדם משקיע יותר

‫בבמבסטיות של החתונה שלו

‫כך הזוגיות

‫בדרך כלל יותר דפוקה

‫זה הוכח מן המציאות

‫כמוכן

‫אילו

‫אני מכיר פעם הגיע אליי זוג

‫שלושה ימים אחרי חתונתם

‫מה הם רוצים? להתגרש. למה?

‫פשוט

‫הם במשך שנה וחצי

‫הכינו את החתונה. זה היה בשבילם

‫אפשר לומר פסגת המאביים שלהם

‫כל עולמם היה

‫מסיול החתונה הזאת

‫אבל המשפחות

‫הלכו מכות בחתונה

‫בגלל איזה ריב על מי

‫ישלם את החדר במלון לזוג

‫אחרי החתונה

‫אז הכל

‫הלך. ומכיוון שכל סיבת

‫קיומם, כל סיבת

‫היותם נשואים לא הייתה אלא בשביל

‫החתונה הגדולה הזאת

‫לכן אחרי שכל זה נכשל

‫לא היה טעם לנישואי

‫בכלל. כן, לכן אחרי שלושה ימים

‫הם באו אליי לשאול איך מתגרשים

‫כן

‫ושאר כל ההנאות שבעולם

‫כמוכן

‫סוף טוב הזה? סוף טוב? אני לא יודע

‫בדיוק נתתי להם כמה יסות

‫לא היכל להתגרש

‫אבל טוב, לא יודע

‫לא עקבתי אחרי זה

‫מה?

‫אם בן אדם לא מצליח

‫לשכנע את עצמו

‫בדבר הרע שזה

‫כן. של אותו תענוג שהוא חושב

‫שהוא באותו תענוג הוא צריך

‫להתפרוש ממנו

‫אז שאלים עוד נהזיר

‫אם אדם לא מרגיש

‫את הגריעות של התענוג

‫שהוא קשה

‫לו לפרוש ממנו, שלא יפרוש

‫הרי לא מדובר פה בדברים

‫האסורים, מדובר בדברים המותרים

‫למה שאדם יסבול?

‫אבל אם זה ככה לא

‫חוסר רגשה

‫זה כמו שמשל אדם, יש מידת חסידות

‫שזה לשים

‫ציצית

‫יש בגט כזה, ארבעה כנפות

‫ציציות, זה לא חובה

‫מידת חסידות

‫לא חייבים

‫אין שום חייב לעשות את זה

‫זה מידת חסידות

‫עכשיו

‫מה?

‫כי אין חייב, תראי לי איפה כתוב בתורה

‫שאני צריך לשים דבר כזה, אני אשים

‫לא קיבלו שום דבר על עצמם

‫אין שום חייב לשים ציצית

‫גמרנו

‫עכשיו, זה דבר טוב לשים ‫ציצית, למה שמים ציצית

‫יש לי פה אפילו, למה שמים?

‫זה מצד חיבוב

‫המצווה

‫אדם, ישראל רוצה להיות במצב

‫ויש חייב במצווה, לכן אנחנו לובשים

‫בגדים של ארבעה כנפות עם ציציות

‫האם שאדם שסובל מזה

‫והרם שלו בישיבה התיכונית

‫רודף אותו בגלל זה

‫וכל הזמן אומר לו

‫במקום להסתכל על הבן אדם

‫האם הוא בן אדם טוב או בן אדם רע

‫האם יש לו עירת שמיים או אין לו עירת שמיים

‫איך היחסים במשפחה, שזה דברים חשובים

‫עכשיו, דינים דהוראית בזה, כל הזמן בא אליו

‫לוחץ או תן לו מכה בכתף

‫צ'אפחה יענו כדי לבדוק אם יש לו ציצית

‫אז הבן אדם הזה בסוף

‫ימאס בכל

‫אחר כך הרם יגיד

‫ראה לי למה הוא נהיה חילוני

‫מה אני עשיתי, דווקא בדקתי אם יש לו ציצית

‫דווקא זו הסיבה

‫אתה הכרחת אותו

‫בדבר שהוא מדעת חסידות

‫ורק גרם לו סבל

‫לא שזה לא טוב לשים ציצית

‫אבל אני אומר, צריך לדעת את הפרופורציות

‫כן

‫יש לי שאלה, אם הוא לא מרגיש

‫שהוא צריך להחליט בזה

‫אבל העניין שבדקת זה לא במי מרגיש

‫הוא בא מחוסר ידע

‫זה מה שאמרנו, חוסר ידע

‫אבל אם יש לו ידע ועכשיו הוא מבין

‫אז הוא גם לא רוצה

‫אדם שמבין כמה שאישון זה רע

‫אז הוא לא מאשן, ברור?

‫אבל אדם שלא מבין, לא סיפרו לו

‫זה למה שיפרוש

‫הלאה

‫הנה על כל אלה ודאי שלא יחפוץ אדם בדבר הזה

‫כיוון שטובתו אינה טובה ורעת רואה

‫ושאר כל הנושב העולם כמו כן

‫אלא יתבונן בהם יראה שאפילו הטוב המדומה שבהם

‫אינו אלא לזמן מועט

‫והרע שיכול להיוולד מהם, קשה

‫וארוך, עד שלא יעוט לשום בעל סכל

‫לסום עצמו בסכנות הרעות

‫הסכנות הרעות, הרווח הטוב המועט ההוא

‫וזה פשוט

‫אוכשי ירגיל את עצמו

‫ויהתמיד ביונו על האמת הזאת

‫הנה מעט מעט יצא חופשי

‫ממעשר הסכלות

‫אשר החומר עושר אותו בו

‫ולא יתפתה

‫מפיתוי הענאות הכל זאת כלל

‫אז ימאס בהם וידע

‫שאין לו לקחת מן העולם אלא יחכים

‫כמו שכתבתי

‫והנה, כמו שההתבונן על זה הדבר

‫גורם קניית הפרישות

‫עכשיו דיברנו על מה שגם

‫גורם לא לדעת

‫גם סכלותו מפסיד אותו

‫כלומר, כשאתה לא יודע את הדברים האלה

‫זה גורם להפסיד את הפרישות

‫וההתמדה בין הסרים

‫כלומר, חברת הסנובים

‫ואנשי הגדולות

‫הרוטפים אחר הכבוד

‫ומרבים ההבל

‫נדימי רמחל

‫זו תקופת הרנסנס, נכון? בצפון איטליה

‫אז שם הירבו

‫בהרבה שטויות וכשקושים כאלה

‫אצל האצילים באיטליה

‫ומרימה הבל

‫כי בראותו את היקר ההוא

‫והגדולה ההיא

‫אי אפשר שלא תתעורר את אהבתו בו

‫לחמוד אותם, גם אני רוצה

‫מרצדס, ואפילו

‫אני אעניך את יצרו שנעצח אותו

‫על כל פנים, מדי מלחמה לא יימלט

‫טוב, בסדר, אני אבטר על המרצדס

‫אבל אני אקנה כל הזמן חוברות

‫על המכוניות, כי זה

‫הלוואי והיה לי

‫והנה הוא בסכנה, וכעניין זה הוא

‫אמר שלמה, טוב ללכת

‫אל בית אבל, מלכת אל בית המשתה

‫ויקר מן הכל הוא

‫ההתבודדות, וכמו שמסיר

‫מעיניו ענייני העולם, כן מעביר חמדתם

‫מליבו, הוא כבר הזכיר דוד המלך, אלוה ושלום

‫ושבח ההתבודדות, ואמר, מי ייתן לי עבר קיונה

‫אהופה ושקונה, הנה הרחיק

‫נדוד, עלין והמדבר, סאללה

‫והנביאים

‫אליהו ואלישם, הצענו איתם יחדים

‫מקומם עלי הערים, מפני התבודדותם

‫וככה חסידים הראשונים

‫זל, הרלכו בעקבותיהם

‫כי מצאו להם זה המצאי

‫היותר מוכן לקנות שלימות הפרישות

‫למה שאולי יהיו

‫חברי חבריהם להביל גם הם

‫כמותם, מה שצריך להיזהר בכניית

‫הפרישות הוא, אגב, כשאתה עושה התבודדות

‫בהרים, אז ידע לך שהפקח

‫של רשות השמורות הטבע

‫אחרי ארבע, אומר לך

‫לצאת מן השמורות, ומה שצריך להיזהר

‫בכנית הפרישות, הוא שלא ירצה

‫האדם לדלג

‫ולקפוץ אל הקצה האחרון

‫שבו, רגע אחד, כי זה ודאי

‫לא יעלה בידו, אלא יהיה פורש והולך

‫מעט מעט, היום יקנה קצת

‫ממנו, מחר יוסיף עליו מעט יותר

‫עד שיתרגל בו לגמרי

‫כי ישוב לו כמו טבע

‫ממש

‫עד כה, להיום, שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230718659″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 38
בביאור מידת הפרישות
מידת הטהרה - תיקון הלב והמחשבות
פרק יד’
אורך השיעור: 56 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230718659″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידת הפרישות – בהנאות בדינים ובמנהגים

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן