פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

מהו המניע להיות מוסרי וטוב ?

מילות מפתח:שכר
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫טוב, עדיי, כי הנה איננו רואות.
‫טוב, אז צריך עוד פעם ‫להתחיל מאחלפי החוטים מאלה.

‫דיברנו על מידת הזהירות,

‫שעניינה לבחון את המעשים ‫על פי קריטריון של טוב ורע.

‫מה שטוב צריך לעשות ולחזק, ‫מה שרע צריך לווטל ולהרחיק,

‫והדבר הזה מתחלק לשני לימודים, ‫לימוד תיאורטי ולימוד מעשי.

‫הלימוד התיאורטי שזה, אדם ‫צריך ללמוד מהו הטוב ומהו הרע,

‫והמעשי, אדם צריך לבדוק את ‫המעשים של עצמו אם הם טובים או רעים.

‫בסדר? ‫אבל מה מעורר אותי לעסוק בכל העניין הזה?

‫למה שאני אבדוק מה טוב ומה רע?

‫ואז זה תלוי לפי המהלה שלי.

‫יש בעצם שלוש מדרגות.

‫השלמי הדעת והפכותים מהם והפכותים מהפכותים.

‫השלמי הדעת, הם רוצים את הטוב ‫ואת השלמות מצד שזה טוב ושלמות.

‫כלומר, הטוב הוא טוב מצד ‫עצמו ולכן ראוי לחשוף אליו.

‫זאת המהלה של שלמי הדעת.

‫המהלה של הפכותים מהם, וזה ‫מה שהתחלנו ללמוד הפעם הקודמת,

‫זה אלה שמבקשים כבוד ושכר.

‫הרי הרבה אנשים רוצים לקבל כבוד.

‫ואומנם זה שטויות, אבל יש גם כבוד אמיתי,

‫הכבוד שבחיי העולם הבא.

‫ולכן צריך לפטות את ‫הפכותים האלה במידת הכבוד.

‫כלומר, הם אוהבים כבוד, אז אומרים, ‫תשמע, כדאי לך להיות צדיק ולא רשע,

‫כי על ידי זה יהיה לך ‫מקום יותר טוב בעולם הבא.

‫ולא סתם כדאי לך להיות רבע ‫צדיק, אלא כדאי שתהיה צדיק שלם.

‫כי אם אתה תהיה רבע צדיק, ‫אתה תהיה בספסל, פחות מכובד,

‫ויתאמץ ליבך כשתראה את רעך במצב יותר טוב.

‫כל זה זה אומנם שטויות, ‫אבל זה משכנע את הבינוניים.

‫בואו נקרא את זה שוב.

‫אך לפכותים מאלה תהיה היערה לפי הבחנתם,

‫והוא לפי עניין הכבוד, אשר הם מתאווים לו.

‫אגב, הרמב״ם, בהקדמת פרק ‫חלק, מבאר שאי אפשר לנו,

‫כיוון שאנחנו נתונים בגוף, אי אפשר ‫לנו להבין מה זה טובת העולם הבא.

‫העולם הבא זה קטגוריה אחרת של קיום.

‫אין לך מושג מה זה לחיות ‫חיי דעת אלוהים ללא גוף,

‫אתה לא מבין על מה מדובר, אבל, מוסיף הרמב״ם,

‫בכל זאת יש איזשהו צ'ופצ'יק, ‫איזה ניצוץ של אינטואיציה

‫שמאסביר לך מה זה חיור ‫על המבט, והוא הכבוד.

‫מדוע? מפני שבני האדם מוכנים בשביל הכבוד

‫להפסיד הרבה מאוד הנאות של הגוף.

‫בשביל הכבוד, אדם מוכן ‫להפסיד ממון, להפסיד הנאות,

‫ואפילו להפסיד את החיים.

‫עובדה.

‫פעם הצילים היו יוצאים לדוק רב, ‫הורגים אחד את השני, על שטויות.

‫זאת אומרת שבשביל הכבוד, ‫האדם מוכן לגבור על הטבע.

‫אז אומנם, בקשת הכבוד ‫שיש בעולם הזה, זה שטויות.

‫אבל זה עדות לכך שיש באדם משהו ‫שהוא משתוקק למדרגה שמעל הטבע.

‫וזה נותן קצת מושג מחיי העולם הבא.

‫יש איזה יחס בין הכבוד לבין ‫העולם הבא, כך אומר הרמב״ם.

‫גם פה.

‫אין אחלה פחותים מאלה, ‫תהיה היערה לפי הבחנתם,

‫והוא לפי עניין הכבוד אשר ימיטב אם לא, וזה.

‫כי זה פשוט אצל כל בעל דת, שאין ‫המדרגות מתחלקות בעולם האמיתי,

‫שהוא העולם הבא, אלא לפי המעשים.

‫ושלא יתרומם שם, אלא מי ‫שהוא רב המעשים מחברו.

‫ואשר הוא מעט המעשים, הוא יהיה השפל.

‫אם כן איפה, איך יוכל האדם להעלים ‫עינו ממעשיו או למעט השתדלותו בזה,

‫אם אחר כך ודאי יצר לו, בזמן ‫שלא יוכל לתקן את אשר עיבתו.

‫והנה, יש מהפתעים המבקשים רק לעכל מעליהם,

‫שאומרו למה הנהיגה עצמנו ‫בכל כך חסידות ופרישות,

‫הלא די לנו שלא נהיה ‫מהרשעים הנידונים בגהינום.

‫אנחנו לא נדחק עצמנו ‫להיכנס בגן האדם לפניי ולפנים.

‫אם לא יהיה לנו חלק גדול, יהיה לנו חלק קטן.

‫אנו די לנו בזה ולא נחביד ‫עול מסעינו בעבור זאת.

‫כלומר, מה אתה דורש מאיתנו לדקדק ‫בכל הטוב שבעולם, בכל המצוות?

‫העיקר זה שאני אנצל מדין של ‫גהינום ואני אהיה במקום צדדי בגן אדם.

‫רק שתעזבו אותי בשקט.

‫אומר רמחל, זה שטויות.

‫למה?

‫אומנם שאלה אחת נשאל מהם,

‫היוכלו כל כך על נקלה לסבול בעולם הזה,

‫אך הולף לראות אחד מחבריהם ‫מכובד ומנוסה יותר מהם ומושל עליהם?

‫כל שכן אחד מעבדיהם ‫ומנעניים הנבזים ושפלים בעיניהם

‫ולא יצטערו ולא יהיה דמם רותח בקרבם?

‫הנה, אחד עושה דאווין, קנה אוטו חדש.

‫כל החבר'ה יראו, יש לי פייט חדש.

‫עכשיו פתאום ההוא בא עם רולס.

‫נתבאס, כן? לא קל לו.

‫אגב, אני אנצל את ההזדמנות כדי ‫להציע לכם שלא לקנות רולס רויס,

‫כיוון שזה, החברה נרקשה על ידי חברה גרמנית.

‫אז מי שעשה הזמנה, שיבטל.

‫לא, ודאי, כי איננו הרואות ‫כל עמל האדם להינסה

‫על כל מי שיוכל ולשים מקומו בין הרמים יותר,

‫כי היא קנאת איש מראיהו.

‫ואם יראה חברו מתרומם והוא נשאר שפל,

‫ודאי שמה שיסבול הוא מה ‫שיוכרח לסובלו, כי לא יוכל למנוע.

‫ולבבו יתעשש בקרבו.

‫מעתה, אם כך קשה עליהם להיות ‫שפלים מזולתם במעלות המדומות והכוזבות.

‫שן השפלות באה מלאה לפנים, ‫ולא היינסה אלא שווה שקר.

‫איך יוכלו לסבול שיראו עצמם שפלים יותר

‫מאותם האנשים עצמם אשר הם מעתה שפלים מהם?

‫וזה במקום המעלה האמיתית, והעיקר הנצחי,

‫שאף על פי שעכשיו הם מכירים אותו ואת ערכו,

‫על כן לא יחושו עליו, אז ‫בזמנו, צריך להגיד אך לדעתי,

‫אך בזמנו ודאי שיקירו לאמיתו לצהרה מולבושתם.

‫ודאי שלא יהיה להם זה, אלא צהר גדול ונצחי.

‫הרי לך שאין הסבלנות הזו, אשר הם ‫דורשים לעצמם להקל מהם חומר העבודה,

‫אלא פיטוי כוזב שמפתה יצרם ‫אותם, ולא דבר אמיתי כלל.

‫כלומר, אומר לנו רמחאל,

‫אם אתה לא מתעורר אל אהבת ‫השלמות מצד שהיא שלמות,

‫לפחות תתעורר מצד קנאת איש מראיהו,

‫שהיא אמנם מידה פחותה, אבל ‫תשתמש גם במידות הפחותות,

‫כדי להשיג השלמות.

‫זה כמו שאנשים אומרים,

‫אני לא מעוניין לעבוד את ‫השם מתוך ייראת העונש.

‫זה טוב, נכון?

‫יירת העונש, זו מידה פחותה.

‫אבל אם הדבר היחיד שאימנם ‫ממך לעשות רע זה יירת העונש,

‫אז אולי תשתמש בזה.

‫זה גם טוב.

‫זה, איך לומר, זה כל אשר לאיש ייתן בעד נפשו,

‫אז אפשר להשתמש גם בזה.

‫כלומר, חומר שבו מדובר ‫בשימוש במידת הרדיפת הכבוד,

‫שגם לה יש מקום.

‫וכבר לא היה מקום לפי פיטוי זה להם,

‫לולא היו רואים עמיתת העניין.

‫אבל לפי שאין מבקשים ‫אותו, והולכים ושוגעים לרצונם,

‫הנה לא יוסר מהם פיטויה, ‫מדי זמן אשר לא יועל להם,

‫כי לא יהיה עוד בידם לתקן את אשר שיחתו,

‫והוא מה שאמר שלמה המלך עליו השלום,

‫כל אשר תמצא ידך ‫לעשות, בכוכבך עשה.

‫כי אין מעשה וחשבון ודעת ‫וחוכמה בשאול אשר אתה הולך שם.

‫כלומר, העולם הזה הוא הזמן של ‫הבחירה החופשית ובקניין הזכות,

‫לעומת העולם הבא, שהוא ‫מקום שבו העבודה הזאת נפסקת.

‫והיינו, כי מה שאין אדם עושה ‫עד שהכוח מסור בידו מבוראו,

‫הוא הכוח הבחירי המסור לו כל ימי חייו,

‫שהוא בהם בחירי ומצווה לעשות.

‫הנה לא יוכל לעשות אותו עוד בקבר ובשאול,

‫שאין הכוח הזה עוד בידו.

‫כי מי שלא הרבה מעשים טובים בחייו,

‫אי אפשר לו לעשותם אחרי כן.

‫ומי שלא חישב חשבון מעשיו, ‫לא יהיה לו זמן לחשבו אז.

‫ומי שלא יתחכם בעולם ‫הזה, לא יתחכם בקבר.

‫וזהו שאמר, כי אין מעשה וחשבון ‫ודעת וחוכמה בשאול אשר אתה הולך שם.

‫עד כאן ההערה השנייה.

‫הערה במובן של התעוררות.

‫מה דוחף אותי לבקש את הטוב ולא את הרע?

‫לפי הבינונים, זה בקשת המעלה.

‫עד כאן ברור? כן.

‫יש יותר פחות מזה.

‫סליחה, גם הפחותים וגם ‫הבינונים, שני הם אינטרסנטים.

‫אלא שהאינטרס הוא או בפלוס או במינוס.

‫הבינוניים הם מעוניינים ברווח, הם רוצים שכר.

‫והפחותים הם מפחדים להישרף.

‫האם עדיף להיות בינוני או פחות?

‫אתה צודק, לא.

‫זה בינוני בגלל שזה מתקרב לאהבת השלמות.

‫זו הכוונה, מצד זה.

‫יכול להיות שיש מעלה לפעמים ‫דווקא במי שיערה עירת העונש,

‫מי ישר בבינונים.

‫זה אני מקבל את זה.

‫זה בהחלט נכון.

‫בואו נראה את הערה השלישית בכל זאת.

‫אך הערה לכל ההמון היא ‫בעניין השכר והעונש עצמם,

‫בראות עומק הדין עד איך מגיע,

‫אשר באמת ראוי לזעזע ולהתחרד תמיד,

‫כי מי יעמוד ביום הדין?

‫ומי יצדק לפני בוראו, באשר השקפתו ‫מדוקדקת על כל דבר קטן וגדול?

‫וכן אמרו זכרונם נברכה, הוא מגיד לאדם מסכו,

‫אפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו,

‫מגיבים לו לאדם בשעת הדין.

‫כלומר, לכל דבר ודבר, האדם נידון.

‫זה טוב או זה רע?

‫זה טוב שאדם נידון על כל דבר.

‫כי זה סימן שכל דבר שאני עושה יש לו משמעות.

‫היינו מתארים לעצמנו,

‫שיש מעשים שאני עושה ואני לא נידון עליהם.

‫אז היה אומר שהמעשים האלה חסרי משמעות.

‫זה הנורא.

‫אז אשרנו שאנחנו נידונים על כל פיפס.

‫ולכן גדולי האומה, הרי הם ‫נידונים על דברים יותר דקים.

‫הקב' רחום מדקדק עם סביביו כחוט הסערה.

‫אנשים שהם לא גדולים, הם ‫נידונים רק על דברים גסים.

‫עשית טוב או עשית רע, בגדול.

‫אצל הצדיקים, מדקדקים ‫על פיפס קטן, זה יותר טוב.

‫זה סימן שיש יותר משמעות למעשים שלו.

‫עד כאן ברור.

‫טוב, בואו נמשיך.

‫עוד אמרו.

‫הנה, הוא מביא.

‫וסביביו נסערה מאוד.

‫מלמד שהקב' רחום מדקדק עם חסידיו כחוט הסערה.

‫אה, יש פה שאלה.

‫אבל הרמב״ם כותב בספר המצוות במצוות היראה,

‫שמצוות היראה היא יראת העונש.

‫ואדם חייב תמיד להיות במצב הזה.

‫הבנתם את השאלה?

‫הבנתם את השאלה?

‫אני חוזר על השאלה.

‫אמרנו שיראת העונש, אמרנו ‫שיראת העונש זאת מידה נמוכה.

‫איך אני יכול להגיד דבר כזה?

‫הרי הרמב״ם בספר המצוות, ‫כתב שיש מצווה של יירת השם,

‫ושמצוות יירת השם היא כוללת ‫להתיירא מעונשו של הבורא.

‫אם כן, אם אני לא ביראת העונש,

‫אז אני לא מקיים מצוות יראה.

‫עד כאן השאלה של השואל.

‫זה השאלה ברורה עכשיו?

‫אני אחזור על המילים, ואז ‫נראה אם הבנתי נכון את השואל.

‫אבל הרמב״ם כותב בספר המצוות במצוות היראה,

‫שמצוות היראה היא ייראת העונש.

‫ואדם חייב תמיד להיות במצב הזה.

‫אז איך אני מגנה את יירת העונש?

‫הנה הרמב״ם כתב שזה אחת ‫מתרייג מצוות ליראה מן העונש.

‫השאלה ברורה?

‫כן? השאלה ברורה?

‫השאלה ברורה?

‫השאלה ברורה?

‫יאללה.

‫טוב, אז אני אתן תשובה.

‫הרמב״ם מעולם לא כתב שאני ‫חייב להיות ביראה מן העונש.

‫הרמב״ם כתב שיש מצווה ליראה את השם.

‫ואחד מן האופנים לקיים את ‫המצווה הזאת זה ליראה מן העונש.

‫והרי היה שאני צודק.

‫שהרי במשנה תורה, בהלכות יסודי התורה, ‫כשהרמב״ם כותב על מצוות יראת השם,

‫הוא לא מזכיר בכלל את יירת העונש, ‫אלא את ההתפעלות מן הגודל של הבריאה.

‫לזה הוא קורא ייראה.

‫אז צריך להחליט.

‫אם זה כזאת מצווה מתמדת ליראה מן העונש,

‫למה הרמב״ם העלים את זה ממני במשנה תורה?

‫אלא שכנראה הרמב״ם סובר שהמצווה ‫איננה ליראה דווקא באופן זה או באופן זה.

‫העיקר ליראה.

‫ויש מי שהיראה שלו היא על ‫ידי ההתפעלות מן הקוסמוס,

‫ויש מי שהיראה שלו היא ‫על ידי פחד להיסרף בגיהינם.

‫בשניהם הוא קיים מצוות היראה.

‫שאם לא כן, הרמב״ם היה כותב ‫את מה שכתב בספר המצוות,

‫היה כותבו גם במשנה תורה.

‫כן, בבקשה.

‫אפשר להגיד שזה מפריגן, מפריגן, אבל כלומר,

‫הבסיס של הכל זה איזושהי הבנה שברור ‫לך שלכל דבר יש איזושהי סחר בהונות שלו.

‫על גבי זה אתה גם יראה ‫מירה יותר גדולה, יותר...

‫אתה מדבר בסדר הפדגוגי, ‫שאדם מתחיל מירת ההונש.

‫של האדם ההמון, ההמון, הבין.

‫כן, אבל המעולה...

‫אני מסכים, אבל האנשים ‫שכבר הגיעו להיות שלמי הדעת,

‫הם עדיין יראים מן ההונש או לא?

‫יש בהם, אני חושב שיש ‫בהם מירה הרבה יותר גדולה.

‫השאלה היא, הם עדיין יראים...

‫הם עדיין יראים... ‫הם מבינים שכל דבר בוודאי שהוא יבוא...

‫השאלה אם זה גורם להם זעזוע, ‫ובגלל זה הם נמנעים מלעשות את הרע.

‫הם נמנעים לעשות את הרע רק ‫בגלל ההונש שעלול להיות על זה?

‫אמרת רק בגלל, נכון.

‫אם יש שם מימד מסוים של ההירה שהוא גם ‫זה גורם להם, אבל בוודאי שלא רק זה, אלא...

‫אבל הרמב״ם לא כתב את זה.

‫מה נעשה?

‫יכול להיות ש... בוודאי ש... יכול להיות ‫שנשארת איזושהי מולקולה של עירת ההונש.

‫יכול להיות.

‫גם הרב קוק כותב בעקרות ראייה ‫שאסור לשלמי הדת להרבות בעירת ההונש.

‫זה אסור.

‫כי אם כדי לזעזע את הנטיות ‫הנמוכות של נפש האדם.

‫כלומר, צריך לפעמים קצת ‫איזושהי מולקולה של עירת ההונש.

‫אפשר להגיד שיש בעיה ‫אם אין לך... אתה רוצה...

‫כי האדם שומע את מול מלך ‫גדול, והוא מבין כמה הוא גדול,

‫אבל בסוף והשואה תיכן ‫הוא לא מפחד קצת מזה שיש

‫לו אפשרות גם לבחיר ‫הבאות ויש לזה איזה שיבעיים.

‫נאמר ככה... בגלל ‫שלהבות הוא בנים.

‫נאמר ככה, אדם שהוא אוהב ‫את האמת בגלל שזאת האמת,

‫ואת השלמות בגלל שהיא השלמות,

‫הוא מקבל באהבה את זה שהוא יענש.

‫הוא מרוצה מזה שהוא נענש.

‫כלומר זה כבר לא מפחיד אותו.

‫הוא אוהב את ההונש כי הוא יודע שההונש מתקן.

‫כלומר הפחותים הם מפחדים להישרף.

‫הם אוהבים את עצמם.

‫השלמים הם אוהבים את ההונש.

‫כי הם יודעים שזה מתקן אותם.

‫אז לכן אין להם עירת ההונש.

‫מובן?

‫כן.

‫בבקשה.

‫אז אפשר בעצם להגיד,

‫אני מתעורר, שהפחותים זה בעצם ‫אנשים שיש להם תפיסה יותר נמוכה,

‫של מערכת היחסים שלהם עם הטוב והרע בעולם.

‫נכון.

‫והם תופסים שבעצם הגיהנום זה מערש להבות וזה.

‫כמעט אנשים שמבינים את ‫עומק העניין בין הנוס לאדם,

‫לנפש לאדם, זאת אומרת,

‫שהם מזעזעים במשורר אחר, במשורר מוסרי.

‫זה גם, אפשר לקשור את ‫זה, אני לא בטוח שזה הכרחי.

‫כלומר, מה שאתה אומר,

‫זה שהפחותים הם חושבים ‫שגיהינם זה ממש להבות פיזיות,

‫ואילו מעולים הם מבינים ‫שגיהינם זה להבה מוסרית.

‫אפשר, אבל לא הכרחים.

‫זאת אומרת, ההבדל המנהיגות נובע ‫פשוט מהתפיסה של האמת האמינה שלהם?

‫לא, ההבדל של המנהיגות נובע מזה שהאדם,

‫יש לו משהו חיובי שמושך אותו,

‫ויש מי שאין לו משהו חיובי שמושך אותו.

‫זה הכל.

‫כלומר, יש אדם שאומר, תשמע,

‫אני מצידי הייתי ממש רוצה לגנוב, ממש.

‫אבל שמעתי שהגנבים, בגיהינם הם סובלים הרבה,

‫ולכן אני נמנע מלגנוב.

‫יש אדם שלא יעלה על דעתו לגנוב ‫גם אם יובטח לו שלא ייענש על זה.

‫זה כאילו מורידים את היד?

‫כן, הוא מוריד את היד.

‫ויש אחד שאומר, תשמע, זה כזה טוב לגנוב,

‫אני מוכן אפילו בשביל לגנוב פעם ‫אחת שיחתיכו לי את היד אחר כך.

‫אבל בשביל לגנוב את זה, זה שווה, כן?

‫יכול להיות.

‫אז אני לא בטוח שחייבים ‫לעשות את ההקבלה הזאת.

‫טוב, על כל פנים, כאן הרמחה נכנס לפרטי פרטי.

‫אה, יש פה כמה שאלות.

‫מדוע שלימי הדעת רוצים את השלימות?

‫סתם רצון להיות שלם, זו מטרה אינטרסנטית.

‫אם הרב כבר התייחס לכך, סליחה, ‫לא שמעתי את השיעור הקודם.

‫לא, דווקא לא דיברנו על זה.

‫אז אני רוצה לענות על השאלה.

‫השאלה היא מאוד יפה.

‫בכאורה, גם שלמי הדעת הם ‫אינטרסנטים לא פחות מאחרים.

‫שארי, האחרים הם רוצים כבוד, ‫הם רוצים להגן על עצמם מן האש.

‫אבל, בכאורה, גם שלמי ‫הדעת שאוהבים את השלימות,

‫אהבת השלימות היא סוג של אגואיזם.

‫תשובה, זה אגואיזם קשר.

‫כלומר, ההנאה, השמחה שיש למבקש השלימות,

‫בהשגה של השלימות, איננה אגואיזם מגונה.

‫האגואיזם המגונה זה שהאדם יש לו אהבת עצמו.

‫מה שאין כאן מי שיש לו אהבת השלימות,

‫אז אהבת עצמו היא בעצמה חלק מדרישת השלימות.

‫זה כבר לא בגלל שזה עצמו.

‫אני רוצה להביא כאן סיפור ‫שהבאתי אותו מספר פעמים,

‫ותסלח לי אם כבר שמעת אותו,

‫אבל זה טוב שלפעמים חוזרים על דברים.

‫יש הסיפור המפורסם על ‫אותה אישה שהלכה לרבי זושה

‫כי היא רצתה שהיא יוולד לבן.

‫מכירים את הסיפור?

‫נכון? מכיר את הסיפור?

‫מכיר את הסיפור?

‫אתה מכיר.

‫יש כמה שמכירים, אבל זה לא ‫יעזור להם, אני אספר בכל זאת.

‫יש איזו אישה אחת הלכה לרבי זושה.

‫אמרה לו רבי תתפלל עליי שייוולד לי בן.

‫מה עושה רבי זושה?

‫מתפלל עבור שפרינצה בס גיטל שתזכה לבן.

‫האמת היא ששפרינצה בס גיטל ‫זה רק לדוגמה, לשם ההמחשה.

‫אבל זה יכול להיות גם פרחה ‫בצעדה, זה אותו דבר, גם טוב.

‫אבל כל פנים הוא התחיל להתפלל שייוולד לבן.

‫ותוך כדי התפילה הוא שומע ‫כל מן השמיים שאומר לו,

‫זושה אל תתפלל כי אני לא רוצה שיהיה לה בן.

‫ואז מה עושה רבי זושה?

‫ממשיך להתפלל כמובן, ואז הוא ‫שומע כל מן השמיים שאומר לו,

‫זושה אם תמשיך להתפלל יהיה לה בן.

‫אבל לך לא יהיה עולם הבא.

‫אומר רבי זושה, איזה יופי.

‫אני סוף סוף אוכל להיות לבוביצ'יאני אמיתי,

‫אני אוכל לעבוד את ‫השם, לקיים את המצוות,

‫לא על מנת לקבל שכר.

‫אני לא אהיה אגואיסט, ‫אני אהיה אידאליסט.

‫ואז הוא שומע כל מן השמיים שאומר לו,

‫זושה אם תמשיך להתפלל יהיה לה בן,

‫ואת העולם הבא שאהיה לך תקבל בכל זאת.

‫איום.

‫כן?

‫מה עשה רבי זושה?

‫המשיך להתפלל.

‫מדוע?

‫בגלל שהוא הבין שבאיזשהו מקום

‫זה גם החטא לא לרצות את העולם הבא שלו.

‫הוא אמנם היה צריך לעבור איזה שלב

‫של מוכנות לעבוד את השם

‫ללא כל שכר.

‫אבל זה לא מנומס.

‫הקב' הוא רוצה לתת לך את ‫העולם הבא, אתה לא מקבל? לא יפה.

‫אז תקבל את העולם הבא לשם שמיים.

‫ואז זה מפסיק להיות אגואיסטי.

‫זאת התביעה של שלמי הדעת.

‫כן?

‫רב, זה יוצא מזה ששלמות דעת

‫הולכת יד ועד עם הנבה,

‫מכיוון שהאינטרס שהוא ‫רוצה הוא לא משהו שיעזור לו.

‫יפה מאוד. אני מקבל.

‫אתה אומר ששלמות הדעת ‫זה הולך ביד ובד עם הנבה,

‫כי הוא לא רוצה את טובת עצמו, נכון?

‫אמת.

‫טוב, שאלה הבאה.

‫אבל זה לשונו.

‫כאן ציטוט של הרמב״ם עוד פעם.

‫היא הציווי שנצטבעו להאמין ‫בירעתו יתעלה ובמוראו,

‫ובל נהיה שעננים מובטחים,

‫אלא נחוש לביאת עונשו יתברח בכל העת.

‫אם הרמב״ם היה סובר שעירת ‫העונש היא עירת רוממות,

‫הוא היה כותב גם אותה.

‫הרמב״ם לא סובר שעירת ‫העונש היא עירת הרוממות,

‫אלא הוא חושב שעירת ‫העונש היא דרך קיום הירעה.

‫וזה שמינני שהוא חושב שגם ‫עירת הרוממות היא הירעה,

‫כי את זה הוא כותב במפורש במשנה תורה.

‫הוא כלל גדול נקוד בידינו.

‫מה שהרמב״ם סובר להלכה הוא כותב במשנה תורה,

‫ומה שהרמב״ם כותב בספר המצוות,

‫זה רק סימנים בעלמה ‫ללומד כדי שידע מהן המצוות.

‫אבל אי אפשר ללמוד הלכה מספר המצוות,

‫יש ללמוד הלכה מהמשנה תורה.

‫זה כמו שמישהו הקשה, קושיה,

‫דווקא מישהו עוד היום ‫שאל אותי את השאלה הזאת,

‫אבל זו שאלה מפורסמת.

‫איך אפשר להגיד שלפי ‫הרמב״ם יש מלחמת מצווה בימינו,

‫ולא הרמב״ם בעצמו כתב בספר המצוות,

‫שאין לנו עניין עם מלחמות כל ‫הזמן שאין לנו מלך ואורים ותומים.

‫ומאחר ואין בימינו אורים ותומים,

‫אז אם כן לפי הרמב״ם אין היתר לצאת למלחמה.

‫עד כאן דברי המקשים.

‫ואני מקשה על המקשים,

‫אם באמת הרמב״ם מתכוון לזה, אז ‫למה הוא לא כתב את זה בלכות מלאכים?

‫הרמב״ם צריך לכתוב בלכות מלאכים,

‫שאם אין אורים ותומים אסור לצאת למלחמה.

‫אלא מה? מה שכתב הרמב״ם בספר המצוות,

‫זה על דרך הכלל שאין לנו ‫כעת, בזמן הגלות במצרים,

‫איפה שהרמב״ם היה, אין לנו מקום למלחמות,

‫כי אין לנו לא מלך ולא אורים ותומים,

‫ולא תהיה מלחמה, אלא במלך ואורים ותומים.

‫מה זאת אומרת? זה המצב הרגיל, האידיאלי.

‫אבל פרטי הפרטים של זה, הרמב״ם לא נכנס לזה,

‫אלא בספר משנה תורה.

‫וזה כלל גדול לכל לומדי הרמב״ם,

‫שיידעו לעשות הבחנה בין הרמב״ם במשנה תורה,

‫לבין הרמב״ם בספר המצוות, ‫והרמב״ם בפירוש המשנה.

‫טוב.

‫גם פירוש המשנה זה לא דעת הרמב״ם האסופית,

‫אלא זה מה שהוא כתב בצעירותו.

‫והוא חזר בו אחר כך מערבע דברים.

‫הוא כותב את זה בעצמו בעיגרת.

‫הוא אומר, מה שכתבתי בפירוש המשנה,

‫זה כשהייתי, שהלכתי לפי ‫הפסקים של אלה שקדמו לי.

‫עדיין לא הייתה לי דעה משלי.

‫ברגע שאני החלטתי מהי ‫דעתי, כתבתי אותה ממשנה תורה.

‫לכן אם אתה רואה סתירה בין ‫פירוש המשנה לבית המשנה תורה,

‫אתה יודע שהלכה כמו המשנה תורה.

‫זהו.

‫כן.

‫התחיית הפריטוי של הרמב״ם לגבי הבינוניים,

‫דווקא נראה לי צריך להיות הפוך.

‫דווקא נראה לי ששכר באונישי ‫הרבה יותר מפחיד אנשים בינוניים,

‫יש להם טיפה שכח, יש להם פשוטים,

‫מאשר העניין של הכינה, של הכבוד,

‫זה נראה לי הרבה יותר פחות... ‫אבל לא הבנתי, הפחותים...

‫הפחותים... הפחותים ‫והשלישית, את התקורה השלישית.

‫הפחותים שזה ההמון, אז הרמב״ם ‫לא אומר שמה ששכנה אותם

‫אסור לדרכם הרע, זה עינה של השכר באונישי.

‫בבינוניים, שזה אמור להיות דווקא ‫אנשים מעלה טיפה אותה גבוהה,

‫כמו שאת אמרת, הכבוד זה מה שמניע אותם.

‫זה נשמע עוד יותר נמוך אפילו.

‫זה לא נשמע משכנע.

‫כן, יש פה גם קטע בחור שם.

‫הוא תגיד לבן אדם למה להשתפר במצוות,

‫למה לא להסתפק במועט, בגלל הכבוד.

‫זה לא משכנע, זה לא נשמע...

‫אתה מסדר את השלישי לפני השני, נכון?

‫בתור התחלה, וגם אם לא...

‫אני לא נגד זה. ‫גם יש פה מישהו שיציע את זה לפני כן.

‫אמרתי שיש צד כזה וצד כזה.

‫גם אני לא בטוח שרמחל ‫יקפיד אם אנחנו נחליף 2 ו3.

‫אבל זה יהיה כולם יום אחד.

‫כן, אלא מה? יש רק בעיה אחת,

‫שאם אתה שם את השני אחרי ‫השלישי, אז הוא כבר לא שני.

‫אז זה נגיד מסתדר.

‫אוקיי, ואיך זה משכנע עניין של הכבוד, באמת?

‫זה לא נשמע כמו חיית פיתוי.

‫למה? יש אנשים שכל מה שהם ‫רוצים בחיים שלהם זה כבוד.

‫אז זה ברור שזה חשוב להם ‫להיות במקום טוב בעולם הבא.

‫מה?

‫אולי אפשר להציע שזה...

‫הבנוני, הוא כבר יש לו מקמה חייבית,

‫שזה שהוא מבין שהוא רוצה משהו בעולם הבא.

‫הוא רוצה את העולם הבא מצד עצמו.

‫רק אומר, אני רוצה חלק קטן.

‫אתה צריך, הבנאדם כזה, ‫הוא צריך איזושהי תמונת מראה

‫כדי להבין למה הוא בעצם לא רוצה חלק קטן,

‫הוא רוצה באמת חלק גדול, ‫אבל איך הוא יבין את זה?

‫מצד עצמו הוא לא יבין את זה.

‫אבל אם הוא מסתכל על החבר ‫והוא רואה מה זה החלק הגדול,

‫הוא אומר, אה, אני רוצה ‫בעצם כזה, אני לא רוצה כזה.

‫כן, אז אתה אומר שהבנוני, יש לו ‫מעלה שלפחות הוא רוצה משהו חיובי.

‫כן, אבל גם החבר משמש כאיזושהי ‫מראה של מה השאיפה שלך האמיתית.

‫אתה אולי לא מודע לזה, אתה באמת רוצה...

‫100 אחוז. כן, מה?

‫מתוך שלא לשמע ולשמע, נכון.

‫אדם, הוא עובד שלא לשמע.

‫כן, ודאי. אפשר מתוך השני והשלישי להגיע...

‫זה מה שאמרת, מתוך שלא לשמע ולשמע.

‫אפשר לעוד פעם עכשיו? טוב.

‫אז כאן יש לנו רשימה.

‫הרמחל כאן נכנס לפרטים, הוא ‫מביא לנו רשימה של גדולי האומה

‫שחטאו ח'קל ושהייתה הכפדה גדולה עליהם.

‫כלומר, הוא אומר את זה כדי להדגים ‫את זה שהקב' הוא מתאקדק עם סביבם.

‫כן, הוא מביא דוגמאות מתקופת התנ'ך.

‫האמת היא שמהתקופה שאחרי ‫התנ'ך יש לנו הרבה מאוד סיפורים

‫על גדולי האומה שבשביל ‫דבר קל חטפו, כמו שאומרים.

‫שלום עליך, כבוד הרב.

‫הייתה כן עבודת השם השלמה שאין נבואה

‫והכל אימון, בקהילו, קופסאות ‫שימורים ללא עוצמת חיים.

‫נכון? אתה צודק.

‫עבודת השם היא לא שלמה היום.

‫שלום הרב.

‫למה הרב מתכוון בדיוק באומרו מלך?

‫ולמה הרב מתכוון בדיוק באומרו אורים ותומים?

‫מלך זה אדם שעומד בראש הפירמידה השלטונית.

‫ואורים ותומים זה דרך לדעת את רצון השם

‫על ידי פנייה אל הקוהן הגדול

‫שמסתכל ברוח קודשו על האותיות הבולטות בחושן.

‫למשל, המלך רוצה לדעת האם ‫לעלות למלחמה נגד פלוני או לא.

‫אז אם הקב". הוא מעוניין, אז ‫פתאום הקוהן הגדול מסתכל בחושן

‫והוא רואה את האותיות אין, למד, ה', מהוהבות.

‫אז הוא יודע, עלה.

‫ואם הקב". ‫הוא ממליץ למלך לא לעלות, אז יהיה כתוב

‫למד, א', לא.

‫זה אורים ותומים.

‫יש כמה דעות, איך אורים ותומים זה עובד?

‫יש איזה חמש, שש דעות, ‫איך בדיוק הם עושים את זה.

‫טוב, כשזה יחזור נדע.

‫אז בואו נחזור לדוגמאות ‫מגדולי האומה שעשו פשלות.

‫אבל נראה שזה פשלות דקות.

‫הנה, אברהם. הוא אברהם האהוב לקונור,

‫עד שהכתיב עליו אברהם ‫אוהבי, כך כתוב בישעיהו.

‫לא פלט מן הדין, מפני ‫דברים קלים שלא דקדק בהם.

‫על שאמר במה עדה, אמר לו הקב". ‫חייך, ידוע תדע,

‫כי גר יהיה עזרך.

‫על שקראת בריטים אבי מלך בלא ציבור של מקום,

‫אמר לו הקב". ‫חייך שאני משהה מסמכת בניך שבעה דורות.

‫צריך להבין קצת את הדברים האלה.

‫מה זה הסיפור הזה שאברהם אומר במה עדה,

‫ובגלל זה נגזר על בניו גלות.

‫הרי הקב". אומר לאברהם, אני ‫השם אשר רציתי לך מאור כזדים,

‫לתת לך את הארץ הזאת לרשתה.

‫והיא אומר אברהם, השם ‫אלוהים במה עדה כי הרשנה?

‫במה עדה כי הרשנה?

‫מה אברהם שואל, איך אני יודע שזה נכון?

‫זה תמוה מאוד.

‫איך יכול להיות שנביא בשעת ‫נבואתו, כשהקב". אומר לו משהו,

‫הוא אומר לקב". במיניין שזה ‫נכון, סתם זה לא מסתדר לוגית.

‫הקב". אומר לך שזה נכון, ‫אבל אתה שואל איך אני יודע?

‫סתם לא מובן.

‫דבר נוסף, גם לא מובן, ‫ביחס לדמות של אברהם,

‫שהוא הרי אבי המאמינים.

‫אז שהוא יהיה לא ספק בבונה, גם זה לא מובן.

‫גם בלי קשר לנבואה.

‫יש פה משהו לא מובן בכלל.

‫אלא ברור, תודה רבה ניסין.

‫אלא ברור שמה שמדובר ‫כאן, זה לא שיש לאברהם ספק,

‫כי זה פשוט הסיטואציה לא מתאימה לספק.

‫אלא זה ביטוי של ענבה.

‫במה עדה כיירה שינה?

‫במה אני ראוי לדבר הזה?

‫או, מה שכנראה יותר עמוק, ‫אברהם שאל מדוע זה צודק.

‫הקב". אומר לו אתה מקבל את ארץ ישראל,

‫אתה וזרחה. הוא אומר ולמה?

‫בזכות מה?

‫זה הרי הקב". לא הסביר לו בזכות מה.

‫זה נשמע גזעני,

‫למה להעדיף דווקא את זרע ‫אברהם על פני מישהו אחר?

‫ברור? ואז הקב". צריך להסביר לו.

‫והקב". מסביר לו אגב.

‫מסביר לו דברים עמוקים מאוד.

‫כשאנחנו נלמדת בספר בראשית,

‫בפרשת ללכת לך, אנחנו ‫נבין מה התשובה של הקב".

‫מה הקב". הסביר לו.

‫אבל בסוף, זה מגיע ל... ‫והיום אומר אל אברהם.

‫דיידוע תדע כי גר יזרחה בארץ לא להם,

‫ועבדו ועינו אותם ארבע מאות שנה.

‫וגם את הגוי אשר יעבודו, דן אנוכי,

‫ואחריכם יצאו ברכוש גדול, ‫ואתה תבוא אל אבותיך בשלום,

‫תקבר בסבה טובה.

‫ודור רביעי ישובו הנה, כי ‫לא שלם אבון האמורי עד הנה.

‫ביום ההוא קראת השם את אברהם,

‫ורית למור לזרחה נתתי את הארץ הזאת.

‫אם נקבל כיבשותו, מה ‫שכתוב במדרש, שאברהם נהנש.

‫בעצם מי קיבל את ההונש?

‫הילדים שלו.

‫מה קרה לו?

‫ואתה תבוא אל אבותיך ‫בשלום, תקבר בסבה טובה.

‫אז הוא, נגיד בסדר, אדם ‫מצטער על זה שבניו יסבלו.

‫אבל יש הבדל בין צער עקיף לבין צער ישיר.

‫הצער הישיר הוא על בניו, לא עליו.

‫אז בכלל לא מובן כל הסיפור הזה

‫שהוא נהנש על זה שהוא אמר במעיידה.

‫ילד צריך להבין את זה אחרת.

‫כשאברהם אומר במעיידה כי רשענה,

‫זה ביטוי של ענבה או של בקשת ידיעת האמת.

‫אבל השאלה הזאת, כיוון ‫שהיא נשאלה על ידי אברהם,

‫עתידה להישאל גם על ידי בניו.

‫וכאשר הבנים ישאלו את זה, ‫זה יהיה באמת חוסר אמונה.

‫ולכן מגיע להם, מגיע להם ‫העונש של שיעבוד מצרים.

‫יוצא לפי זה, שדבר שהוא שורש ‫לחסרון אמונה, אצל אברהם,

‫הופך להיות פרץ גדול באמונה אצל בניו.

‫ולכן מדקדקים איתו הרבה.

‫כי הוא שורש כל הדורות.

‫כן?

‫אני אסביר לך משהו.

‫כשאברהם שואל, זה ‫לפני שהוא קיבל תשובה.

‫תבדארי.

‫ברגע שהתשובה ‫ניתנה, וברור מהי הזכות,

‫אף על פי כן, אני שואל, ‫זה כבר חוסר אמונה.

‫תבינים מה שאני אומר?

‫כלומר, יש שאלות שנשאלות ‫פעם ראשונה בהיסטוריה.

‫הלו, אני מדבר איתך.

‫יש שאלות שנשאלות פעם ראשונה בהיסטוריה.

‫כל שאלה שנשאלת הפעם ‫הראשונה בהיסטוריה היא לגיטימית.

‫ברגע שנשאלת פעם שנייה היא כפירה.

‫כי הרי כבר ניתנה התשובה.

‫תבין?

‫אבל השפק של חסרון אמונה,

‫זאת אימא שלנו סוגר את מה הוא שואל.

‫כן, אבל הספק היה לגיטימי.

‫זה לא ספק של חסרון אמונה.

‫זה ספק אמיתי.

‫הקבלו שחוקר אומר לו, אני נוצא לך את הארץ.

‫אברהם אומר, אני רוצה להבין למה.

‫כן, זה סוג של ספק אינטלקטואלי.

‫אבל זה לא שהוא לא מאמין לה, קדוש ברוך הוא.

‫אבל אם הוא קיבל את התשובה,

‫אז זה בעתיד, שאותו שאלה הוא אמר,

‫אני קיבלתי את התשובה, אני לא מספיק.

‫לא, אחרי שניתנה התשובה, אז יש תשובה.

‫יש, אבל לא יש לה תשובה.

‫כי היא כתובה בתורה.

‫אבל אם למרות שניתנה התשובה, יש עדיין שאלה,

‫אז היא כבר כפירה.

‫אותו דבר למשל מצאנו בשרה עמנו.

‫שרה שואלת שאלה, לכאורה כפרנית לחלוטין.

‫היא אומרת, מה, אני יכולה ללדת?

‫הקדוש ברוך הוא הבטיח.

‫אני יכולה ללדת? אני זקנה.

‫ואז הקדוש ברוך הוא אומר ‫לאברהם, למה היא צוחקת?

‫מה, אני לא יכול?

‫היד ה' תקצר?

‫היפלא מה' דבר?

‫למועד, השוב אליך.

‫עכשיו, אני לא מבין.

‫שרה עמנו, היא שואלת, האם ‫הקדוש ברוך הוא יכול לעשות ניסים?

‫מה התשובה?

‫כי באמת עוד לא היו ניסים.

‫זה היה הנס הראשון בהיסטוריה.

‫כיוון שזה היה הנס הראשון בהיסטוריה,

‫הייתה לה סברה בהחלט נכונה ‫לומר שהנס הוא בלתי אפשרי.

‫אבל אחרי שהיו ניסים, מי שיאמר,

‫כדאי שהוא לא עושה ניסים, הוא הפיקורוס.

‫זה הכל. פשוט מאוד.

‫טוב.

‫אה, זה כבר היינו.

‫בסדר.

‫טוב, זה לגבי הקושי הראשונה של אברהם.

‫דבר שני שהוא אמר על שקרת בריטים אבי מלך

‫בלא ציוויו של מקום.

‫מה זה הייתה הבריט הזאת עם אבי מלך?

‫אה?

‫הסכם שלום.

‫הסכם שלום. נכון, מה היה שם?

‫מה? באים אבי מלך ופיכול שר צבעור,

‫באים אל אברהם ואומרים לו, ‫אלוהים ממך בכל אשר אתה עושה.

‫ואתה, נקראת הבריט, ביני וביניך,

‫אם תשקור לי ולניני ולנכדי,

‫כחסד אשר עשיתי עמך, אתה ‫עשה עמדי ועם הארץ אשר גרת בה.

‫קודם כל, איך אבי מלך מציג את עצמו?

‫בתור אדוני הארץ, ואומר לאברהם, ‫תשמע, אני עשיתי עמך חסד,

‫אני סבלתי אותך פה, הסכמתי ‫שתהיה פה, אז בוא נעשה שלום.

‫עכשיו, מה אברהם היה צריך לענות לו?

‫זה לא שום חסד, זה הכל שרחון ‫נתן לי, מה אתה בכלל מתווכח?

‫אני עושה איתך חסד שאתה פה.

‫מה עושה אברהם? הוא שומע, ‫שאבי מלך מוכן לעשות שלום.

‫מה התגובה המיידית של אברהם?

‫והיה אומר, אברהם, הנוכי ישווה.

‫מסכים. קודם כל הוא מסכים.

‫אחר כך הוא נזכר שיש כמה סוגיות שלא סגורות,

‫והוכיח אברהם את אבי ‫מלך, על אודות הבאר,

‫אשר גזלו עבדי אבי מלך.

‫כלומר, אבי מלך הזה הוא לא אדם נקי.

‫אבא דו, גזלו את הבאר.

‫והיה אומר אבי מלך, לא ‫ידעתי מי עשה את הדבר הזה,

‫וגם אתה לא הגעת לי.

‫הוא עונה לפיכול. כן?

‫ראש המנגנון המשקל, הוא ‫אומר לו, גם אתה לא הגעת לי.

‫מה הוא עונה פיכול? וגם ‫הנוכי, לא ידעתי, בלתי היום.

‫כלומר, בקיצור, כולם רמאים שם.

‫מה עושה אברהם?

‫הוא אומר, טוב, צריך לקדם את התהליך.

‫והיא כך, אברהם צוד לו ‫בקר, והיא תן לאבי מלך.

‫כלומר, צריך לעשות מכווה.

‫נכון, הם קצת בעייתיים, אבל ‫נעשה מכוות, נקדם את התהליך.

‫ואז, בסוף, ובמכוות, אגב, ‫מי נותן למי את הבקר?

‫אברהם לאבי מלך. מה אבי מלך נותן?

‫שום דבר. למה?

‫בגלל שדעת הקהל אצלו לא תסכים

‫לזה שיהיו ויתורים כלפי אברהם.

‫לכן, זה חד-שדני.

‫נכון?

‫מה כתוב מיד אחר כך?

‫ויהי אחר הדברים האלה, ‫והאלוהים ניסה את אברהם.

‫אומר הרשבם, מה זה ניסה?

‫צייר אותו.

‫למה? כי חרא אפו של הקדוש ברוך הוא.

‫על זה שהוא נתן לאבי מלך את ארץ גרר.

‫וארץ גרר מארץ ישראל ‫היא, ונאמר לו תחיה כל נשמה.

‫איפה זה ארץ גרר?

‫מה? לא שומע.

‫איפה ליד מצרים?

‫בין רפיח לעזה.

‫כך כתוב מפורש בתרגום אונקלוס.

‫בין רפיח לעזה זה החלק שאברהם ויתר עליו.

‫ועל זה חרא אפו של הקדוש ‫ברוך הוא, שהוא נתן את החלק הזה.

‫ואמר לו, נתגעת בבן שנתתי לך.

‫אומר לך לעלות אותו לעולה,

‫ונראה מה יהיה קריטות ברית שלך.

‫תרגום לעברית.

‫הקדוש ברוך הוא אומר ‫לאברהם, תראה, נתתי לך בן.

‫לא סתם נתתי לך בן, בן ‫בשביל לרשת את הארץ.

‫אתה לא רוצה את הארץ?

‫אז תחזיר את הבן.

‫ברור.

‫מה עשה אברהם?

‫הלך להחזיר את הבן.

‫אבל למזלנו, הוא ‫נתן רק חלק מן הארץ.

‫אם הוא היה נותן את הכל, ‫אז היה נותן גם את הבן,

‫לא היינו פה כדי לדבר על זה.

‫כיוון שנתן רק חלק של הארץ, ‫אז אומנם זה סיבך אותנו,

‫אבל בסוף הסתדרנו עם זה.

‫אגב, איך הסתדרנו?

‫כתוב מפורש, בפרשת דברים, ‫והאבים היושבים בחצרים עד עזה,

‫כפתורים היוצאים מכפתור

‫ישמידו בישבות אחתם.

‫אומר רשי, מה זה הכפתורים,

‫מה זה האבים היושבים בחצרים עד עזה?

‫שם עומקלוס אומר, מרפיח עד עזה.

‫אז אומר שם רשי, האבים ‫הם הצאצאים של אבי מלך,

‫שאיתם קראת אברהם ‫ברית, אז אפשר היה לכבוש.

‫מה עשה הקב' הוא?

‫סידר שהכפתורים יכבשו ‫את האבים, ואז כבר איתם,

‫אם הכפתורים לא קראתנו ‫ברית, ואז אפשר לכבוש.

‫כפתורים היוצאים מכפתור, ‫ישמידו בישבות תחתם.

‫כן, בלחיצת כפתור.

‫אגב, שם בדיוק לפני כן דובר על עם אחר,

‫שגם הוא עשה עבודה, זה החורים.

‫החורים והכפתורים כנראה היו קשורים אחד לשני.

‫עכשיו צריך למצוא מה היה הקשר ביניהם.

‫על כל פנים, זה אומר שבאזור ‫הזה, שאברהם ויתר עליו,

‫יש איזו הפיכה.

‫והגורם שאיתו, אברהם ‫קראת ברית, הגורם הזה נעלם,

‫וגורם אחר תופס את השלטון, ‫וכלפיו אין לנו שום מחויבות,

‫ואז אפשר לכבוש.

‫מה התיקון של החלטון?

‫מה?

‫כי הוא מה התיקון של ‫החלטון, אבל שבו זה התלחק.

‫אז התיקון זה היה הקדת יצחק.

‫אז זה לא היה הקדה ‫שלמה, זה היה שלמה.

‫לא, לא, היה בסדר, היה בסדר.

‫טוב, הלאה.

‫אגב, המבחן, מה שאומר ‫כאן, הראיני משהה,

‫אני משהה משמחת בני חשיבה ‫דורות, זה באמת, החזל אומרים

‫שזה נתקן רק אחרי שבע ‫דורות, כשדוד כבש את ירושלים.

‫כלומר, יש קשר בין תיקון ‫החטא הזה, לבין כיבוש ירושלים.

‫טוב.

‫דוגמה שנייה, יעקב.

‫על שחרא פה ברחל, שאמרה ‫לו, ה' ולי בנים', מה חרא שם?

‫היא אמרה לו, ה' ולי ‫בנים', ועם עין, מתה אנוכי.

‫ואז מה כתוב?

‫ואיחר אף יעקב ברחל, ‫ויאמר, התחת אלוהים אנוכי,

‫אשר מנע ממך פריבטן.

‫עכשיו, השאלה, למה באמת חרא פה?

‫בסך הכל היא מסכנה, נכון?

‫אתם יודעים למה חרא פה?

‫מתי מצאנו שיש לה

‫הקב' חרון אף?

‫הרמב'ם כותב, במורה ‫נבוכים, שהמקרה היחיד,

‫שבו אנחנו רואים שהקב' ‫חורא פה, זה כשיש עבודה זרה.

‫מה?

‫כן, בכמה מקומות.

‫יש כמה מקומות, ויש כמה ‫קושות על דבר הרמב'ם האלה,

‫למשל, אבל לפי הרמב'ם, חרון ‫אף, זה רק כשיש עבודה זרה.

‫אז אם יעקב חרא פה, ‫כנראה שהוא רצה להידבג

‫במידותיו של הקב' הוא הבחין

‫שיש כאן סכנה של עבודה זרה.

‫מה הסכנה?

‫מה היא אמרה לו?

‫אבא לי בנים, ואם אין, מתה אנוכי.

‫זאת אומרת שהיא חושבת

‫שזה בידו לקבוע את זה.

‫מי בידו לקבוע שאלה בנים?

‫רק לקב' חורא.

‫לכן הוא אומר, ואיחר אף ‫יעקב בראחל, והוא אומר,

‫אתה אחת אלוהים אנוכי.

‫זאת אומרת, הוא מאשים אותה

‫בנטייה לעבודה זרה, לפי זה.

‫לכן, מוצדק החרון אף.

‫כלומר, צריך להבין

‫שחרון אף של יעקב,

‫זה לא חרון אף של סתם אדם ‫שיעצבני, אז מעצבנים אותו.

‫במקום.

‫אתה אחת אלוהים ‫אנוכי, האם אני במקומו?

‫זאת אומרת, אתה עושה אותי ‫עבודה זרה, זה מה שהוא אומר.

‫זאת אומרת שיש מקום לחרון אף ‫של יעקב, אבל מה שהיה חסר שם

‫זה הרגישות.

‫כשחזאל אומרים, וככה ‫עונים את המעוקות,

‫אמרו במדרש, זה לשונם, ‫אמר לו הקב' בראחל,

‫כך עונים את המעוקות?

‫חייך שבנייך עומדים לפני בן ה...

‫כלומר שבני לאה יעמדו ‫לפני בני רחל, אמנם מול יוסף.

‫זאת אומרת שיש פה דקדוק עם יעקב

‫על דברים דקים.

‫ולפי שנתן את דינה בטבע

‫כדי שלא ייקח אהיה עשיו,

‫אף על פי שכוונתו הייתה ודאי לטובה,

‫אך לפי שמנח נסן מאחיו, אמרו ‫במדרש, אמר לו הקב' בראחל,

‫הוא למס מראו חסד.

‫לא ביקשת להסיע למהול, ‫הרי היא ניסית לערל.

‫לא ביקשת להסיע דרך יותר, ‫הרי היא ניסית דרך איסור.

‫מה מדובר?

‫כשיעקב פוגש את עשיו, הוא ‫מציג לפניו את נשיו ואת בניו.

‫דינה לא מוצגת.

‫איפה הייתה דינה?

‫הורים חזל, הוא שם אותה בקופסה, בטבע.

‫למה הוא שם אותה בטבע?

‫הוא לא רצה שעשיו יסתכל עליה.

‫ומה אכפת לו?

‫כי אז הוא היה צריך לחתן אותה עם עשיו.

‫והוא לא רצה לעשות ‫את זה, לכן נהנה.

‫עכשיו יש לי כמה שאלות.

‫בין כמה היה עשיו בשלב הזה?

‫אני אגיד לכם, הוא היה בדיוק בגיל של יעקב.

‫איך אני יודע?

‫הם היו תאומים.

‫בין כמה היה יעקב בשלב הזה?

‫היה בין 98.

‫מסקנה בין כמה היה עשיו?

‫בת כמה הייתה דינה?

‫שבע, שמונה.

‫נגיד שמונה.

‫אז אומרים לך, זל, זה לא בסדר.

‫יש לך בחורה, בת שמונה.

‫סך הכול, מה ההפרש הגילים?

‫תשעים שנה.

‫מה, אתה לא יכול לעשות משהו?

‫אה, לא יפה.

‫אז מה, מה, זה לא שידוח טוב?

‫מה, הוא עובד עבודה זרה, ‫שאופך דמים, מגלה הרעיות.

‫אבל מה, סך הכול, זה אח שלך, לא?

‫עם אחים צריך להתחשב.

‫זה קצת, המדרשים האלה, ‫כשקוראים אותם בפרטי פרטים,

‫יש גם דברים שלא עוברים.

‫ברור?

‫ובגלל זה הוא נענש, שבסוף ‫נענצה על ידי שכם בן חמור.

‫מה קרה?

‫זה ברור שאין הכוונה של חזא על כיבשותו.

‫אלא הכוונה שיש קשר בין השושלת,

‫של האיסב, לבין השושלת של יעקב.

‫אז היה צריך שדינה תתחתן עם הנכד של האיסב,

‫או עם הנין של איסב.

‫הכוונה.

‫זאת אומרת, לא שהאיסב עצמו,

‫אבל היה צריך לעשות איזשהו קשר,

‫להשלמת הזהות של עם ישראל.

‫הרי יש ליעקב, הבינו, 12 בנים ובת.

‫12 בנים כדי להקים 12 שבטים.

‫והבת?

‫בשביל להקים את השבט ה-13.

‫איך מקימים את השבט ה-13?

‫בשיתוף פעולה עם גורם מבחוץ.

‫אז הגורם מבחוץ יכול להיות,

‫או הצדיק שבאומות העולם, שזה יוב.

‫החזאל אומרים שהיא ניסעה ליוב.

‫זה יכול להיות הצדיק,

‫או לא בדיוק הצדיק, אבל קרוב המשפחה,

‫הקרוב ביותר, דהיינו, האיסב,

‫שמביא את הכוח המדיני לתוך האומה, הפוליטי.

‫זה יכול להיות שזה יישאר בתוך המשפחה,

‫שזה שמעון אחיה, שחזאל ‫אומרים שהיא ניסעה לשמעון.

‫ואם זה לא עובד, אז מישהו ‫עושה את זה בעל כוח אחר.

‫שכם מלחמו.

‫יש ארבעה בעלים פוטנציאליים לדינה, לפי זה.

‫אז היה יותר טוב שזה ייעשה ‫מתוך המשפחה של האבות,

‫ואז היה בתיקון העולם הגמור,

‫על ידי שהיה שבט דינה, דינה איסב,

‫שהיה מוסיף את הכוח של מדעי ‫המדינה הפוליטיקה לתוך האומה,

‫ועוד שני מסך שבטים של רוחניות,

‫ואז הייתה לנו אומה מושלמת.

‫לא יצא, יצא בדרכים אחרות.

‫בסדר? טוב.

‫מה קורה פה?

‫טוב, אנחנו לא נספיק את הכול היום,

‫אז נמשיך בפעם הבאה, שלום.

‫נלישה בשנה הבאה.

‫תודה.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230727567″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 12
"וסביביו נשערה מאוד" הדקדוק המיוחד של הקב"ה עם הצדיקים
פרק ד’
אורך השיעור: 50 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/230727567″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מהו המניע להיות מוסרי וטוב ?

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן