פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ח’ ה’ – הגיהנם ועונש הכרת | הרב אורי שרקי

הנקמה שאין למעלה ממנה
מילות מפתח:תשובה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫פסוק...
‫סליחה, בהלכה ה', נכון.

‫הנקמה.

‫שאין נקמה גדולה ממנה,

‫שתיקראת הנפש ולא תזכה לאותם החיים,

‫שנאמר, היא קרץ תיקראת הנפש,

‫היא אבונה בה, וזה העבדון.

‫הוא שקוראים אותו הנביאים דרך משל,

‫בר-שחת, ועבדון, ותופתה, ועלוכה,

‫וכל לשון כליה והשחתה קוראים לו,

‫לפי שהיא הכליה, שן אחריה התקומה

‫וההפסד שאינו חוזר לעולם.

‫טוב, הביטויים האלה, ‫בר-שחת, עבדון, תופתה, עלוכה,

‫נאמרים בחזל על הגיהינם,

‫ולא על הקראת המוחלט.

‫נכון? ולכן יש פה תמיהה, יש כאלה שסברו

‫שהרמב״ם אינו מאמין באמצעותו של גיהינום.

‫שהרי הוא אומר, הנה תופתה.

‫תופתה זה בדרך כלל כינוי לגיהינום,

‫או לגיהינם, תלוי איך אומרים את זה.

‫ואילו כאן הוא אומר, הנקמה של הגדולה במינה

‫זה שאדם לא יזכה לאותם החיים.

‫והשאלה, האם זה נכון?

‫אז הרמב״ן בתורת האדם

‫אומר שהרמב״ם מעולם לא התכוון ‫להכחיש את מציאותו של הגיהינום,

‫אלא שהוא דיבר על הקצוות, ‫או עולם הבא או אבא דון.

‫למה הוא לא דיבר על המדרגות האמצעיות,

‫שאדם מתקן את עצמו, עובר ייסורין ‫ואחר כך עולה לחיי נצח וכדומה?

‫משום שכל המושגים האלה הם ‫מושגים שאין לאדם תפיסה בהם באמת.

‫כלומר, כל הציורים שצוירו על ‫שריפה, על הלקעה, על קפקלה,

‫כל הציורים האלה הם ציורים לפי ‫מושגי האדם כאשר הוא נתון בגוף.

‫אבל כאשר האדם יוצא מן הגוף,

‫צורת החיים וצורת, אז אני ‫אומר, הסבל או העונג וכדומה,

‫הם דברים שמחוץ להשגה שלנו, אנו.

‫לכן הרמב״ם לא רצה לכתוב את זה,

‫כדי לתת את הפתח לכל הפרשנויות האפשריות.

‫והרי יש קצת ראייה לזה, אם תסתכלו לרגע,

‫תשמעו את הדף, אבל בפרק ג',

‫הרמב״ם כתב בהלכה...

‫בהלכה...

‫בהלכה ה'.

‫באמצע ההלכה, איפה שכתוב הבינונים.

‫בפרק ג', הלכה ה', איפה שכתוב הבינונים,

‫אם היה בכלל מחצה עבונות ‫שלהם שלא הניח תפילין מעולם,

‫דנים אותו כפי חטאו, ויש לו חלק לעולם הבא.

‫מה זה דנים אותו כפי חטאו? איפה?

‫בין בעולם הזה, בין בעולם הבא.

‫גם בספר שמונה פרקים, בפרק שמיני, ‫כשהרמב״ם מדבר על הבחירה החופשית,

‫הוא מדבר על השאלה הגדולה, ‫איך נטלה הבחירה החופשית מפרעו.

‫למה לא נש אחר?

‫אז הוא אומר, הרמב״ם, יש ‫הרבה מאוד עבירות שאדם עובר,

‫והרבה מאוד סיטואציות ומצבים ‫נפשיים שמחייבים עונשים מסוגים שונים,

‫לפי התיקון כמובן, כנראה.

‫ולכן אומר הרמב״ם, יש ‫מי שדינו להיאנש בממונו.

‫יש מי שנאנש בגופו, בילדיו, ‫בעולם הזה, בעולם הבא,

‫ולפעמים עונשו שתינטל ממנו הבחירה. בסדר.

‫אז זאת אומרת שהרמב״ם ‫בעצמו אומר, יש לנו אופנים שונים,

‫יש לנו, אפשר לומר, תצוגה שלמה של ‫העונשים הראויים לאדם על אבונותיו,

‫ולכן הרמב״ם לא כתב אותה.

‫הוא מדבר פה על הקצוות, האבא ‫דון ועולם הבא, זה מה שחשוב.

‫ככה... עכשיו, כמובן חוקרי הרמב״ם ‫באקדמיה יש כאלה שאוהבים לומר

‫שהרמב״ם לא האמין בגיינום.

‫האמת היא, יתכן, יטענו גם ‫שהוא לא האמין בחיי העולם הבא,

‫ולא האמין בבריאת העולם ‫ולא האמין אולי באלוהים גם.

‫אז זה קצת קשה לדייק ברמב״ם על סמך דיוקים

‫במקום דבריו המפורשים.

‫ו' הלכה ו'.

‫שמה...

‫זה מה שקראנו כשאתה חלמת. מה?

‫הוא שמע שם, מה הנקמה? -הוא כותב,

‫שלא תזכה הנפש לחיי הנצח.

‫שתיקרא את הנפש ולא תזכה לאותם החיים.

‫שנאמר... -הוא מדבר על עולם הבא,

‫למה הוא בעיה עליו? -לא הבנתי.

‫הוא מדבר לא על עולם הבא, ‫הוא מדבר דווקא על העבדון,

‫על הקראת. נכון?

‫פה הנקמה יותר גדולה זה ‫שלא יזכה לחיי העולם הבא.

‫נכון?

‫כן.

‫ואז יש לנו פה שאלה, האם זה באמת ברצינות?

‫אז אצל הרמב״ם כן, זה ברצינות.

‫יכול להיות אדם שלא יזכה לחיי הנצח.

‫וזאת משום שלדעת הרמב״ם, ‫חיי העולם הבא הם פוטנציאל.

‫נצחיות הנפש איננה נתונה מראש, ‫אלא זה דבר שצריך לקנות אותו.

‫לעומת זה, חכמי הקבלה, הם ‫רואים את הנפש כנצחית מלכתחילה,

‫ולכן לא יעלה על הדעת ‫שאדם לא יזכה לחיי העולם הבא,

‫אלא מה? אז מה זה מה שאמרו, פלוני אין לו?

‫אין לו בהתחלה, הוא ‫יצטרך לעבור הרבה שינויים.

‫כן? הרי זה מה שכתוב במשנה,

‫כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא.

‫מה זה? כל ישראל?

‫אז איך אתה מבין את ההמשך,

‫ואלה שאין להם חלק לעולם הבא והם מישראל?

‫אלא צריך לקרוא את זה ככה.

‫כל ישראל, כולל אלה ‫שאין להם חלק לעולם הבא,

‫יש להם חלק לעולם הבא.

‫הנבד? אולי יש פה קושייה לוגית. ‫איך יכול להיות... מה?

‫אנחנו מדבר על יהודים או על יהודים חולשים?

‫רגע, אני כאן מדבר על איך ‫לקרוא את המשנה לפי המקובלים.

‫בסדר? זה נקרא שצריך להקשיב. כן. טוב.

‫כן. כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא,

‫ובהחלט זה אלה שאין להם. ‫איך זה יכול להיות?

‫פשוט מאוד. אין להם בהתחלה, יהיה להם בסוף.

‫נגיד ככה, זה מסיבות פדגוגיות.

‫הרי הברייטה אומרת, דורשי רשומות אמרו,

‫כולם באים לעולם הבא. מה זה דורשי רשומות?

‫מי שקורא בן השורות.

‫אז למה לא כתבת את זה במשנה? ‫כי זה לא חינוכי.

‫לא חינוכי לומר שאנשים ‫רעים כמו ירובעה, מחאה וכו',

‫ויש להם חלק לעולם הבא, ‫אז הוא אומר, אין להם.

‫אחר כך נכניס אותם בדלת האחורית.

‫נכון. עכשיו, כן.

‫ולכן על זה אומר הרלבג, למשל, ‫אותה משנה, הוא סובר כמו הרמב״ם,

‫הוא אומר, אין למדין מן הכללות.

‫כלומר, כשיש כלל במשנה, לא לומדים מזה,

‫אפילו שנאמר בהם חוץ.

‫זאת אומרת, זה שכתוב כל ‫ישראל, זה לא כל ישראל.

‫אז זה מי שמתאים.

‫או לפי הרמב״ם בפירושו על המשנה,

‫כל ישראל זה אלה שיש להם חלק לעולם הבא.

‫אבל הכופרים לא. בסדר?

‫אבל המקובלים לא אוהבים את ‫זה, אומרים, לא, כולם יש להם.

‫עכשיו, מה שמעניין, הרי ‫המשנה מונה שבעה אנשים.

‫שלושה מלאכים וארבעה ‫אידיוטות, אין להם חלק לעולם הבא.

‫אם זה נכון, כלומר, אם ניקח ‫את זה במובן המצומצם מאוד,

‫זה אומר שמכל בני האדם בעולם מצאנו ‫רק שבעה שאין להם חלק לעולם הבא.

‫נכון? זה מה שזה אומר.

‫שלושה מהם מלאכים, ארבעה אידיוטות.

‫עכשיו, זה לא סתם אידיוטות, מדובר ‫באנשים בעלי עמדה שלטונית כמעט.

‫בלעם, דואג, אחיתופל וגחזי.

‫כלומר, ככל שאדם נמצא ‫בעמדת השפעה יותר גדולה,

‫כך הסיכון שלו יותר גדול.

‫אם הוא מזיק לכולם, אז ‫הוא אונשור באמת יותר גדול.

‫מה שאין כאן, מי שבעמדה נמוכה, אז לא... ‫איך אומרית הגמרה?

‫במסכת סן אדרין, לעולם הבא קבל וקיים.

‫מה זה קבל? בחושך.

‫זאת אומרת, תשים את עצמך בחושך ותתקיים.

‫ושימן לדבר, בית אפל, אין ‫פותחין בו חלונות לראות נגעו.

‫הרי אם יש נגע בבית, מביאים את הכהן,

‫שיגיד אם הבית תמא או לא.

‫אבל כדי לראות את הנגע צריך שיהיה אור.

‫אז אולי אם הבית הוא אפל, ‫תפתח חלון כדי שיראו יותר טוב.

‫אומרים לו, אין פותחין ‫בו חלונות לראות נגעו.

‫זאת אומרת, אם אתה בחושך, ‫לא ישימו לב עליך, הכול בסדר.

‫אם אתה בעמדה של מלך או ‫רשס הנדראות וכדומה או נביא,

‫אז הסיכון יותר גדול. ‫אבל בסוף, על השבעה האלה,

‫אומרת הבריתה, דורשי רשומות אמרו,

‫כולם באים לעולם הבא ‫ומביאים פסוקים בשביל זה.

‫והפסוקים כוללים שישה מתוך השבעה.

‫נכון? כלומר, מביאים ראיות ‫שירובעם, אח אב, מנשה, דואג,

‫אחיטופל וגחזי, כולם יש ‫להם חלק לעולם הבא בסוף.

‫אבל... מה? בלעם. בלעם אין לו.

‫אז זו, זו השאלה למה. לא מנו אותו.

‫אז אולי נאמר שבלעם, זהו, ‫הלך עליו, אין לו חיי נצח.

‫יש כאלה שאמרו, כן, כי ‫השישה האחרים הם בני ישראל,

‫אז הנצחיות שייכת בהם במהות.

‫מה שאין, כן, בלעם שהוא לא ‫מישראל, אם הוא לא זוכה לחיי נצח,

‫אז הוא בעבדון.

‫אבל יש גמרה בגיטין, ‫שאומרת שאונקלוס ברקלוניקוס,

‫זה שהתרגם את התורה ‫לערמית, אונקלוס ברקלוניקוס,

‫העלה, כלומר, לפני שהוא התגייר, ‫שאל כל מיני אנשים במי כדאי להידבק.

‫כן? מה? -כוזרים?

‫כוזרים? -כוזרים.

‫כאילו, כמו... -כן, כמו כזאת, אבל מה?

‫ההבדל הוא שהוא שאל נשמות של מתים.

‫כלומר, במקום לשאול ‫אנשים חיים, הוא שאל מתים.

‫ואז הגמרה מביאה על שלושה אנשים ‫שהוא העלה בעוב, היא שאול אותם.

‫והם היו בלעם וטיטוס וישו.

‫כן? הוא העלה את שלושתם. בלעם, טיטוס, ישו.

‫ושאל אותו, מי חשוב בעולם? ‫את בלעם? אמר לו, ישראל.

‫אמר לו, מה הוא להידבק בהם? ‫אמר, רעתם דרוש, טובתם אל תדרוש.

‫הוא אמר, הוא שונא את היהודים.

‫שואל את טיטוס, מי חשוב בעולם? ‫אומר לו, ישראל.

‫מה הוא להידבק בהם? אל תתעסק איתם.

‫לא זה ולא זה. לא כדאי.

‫לא זה ולא זה. ואז הוא שואל את ישו.

‫הוא אמר, מי חשוב בעולם? ישראל.

‫אמר לו, מה הוא להידבק בהם? ‫הוא אומר, כל הנוגע בהם

‫כנוגע בבבת עינו, ותידבק בהם. ‫ואז הוא החליט להתגייר.

‫אומר את הגמרה, בואו הוא ראה מה ‫בין פושע ישראל לנביא אומות העולם.

‫כלומר, שישו עדיף על בלעם. ‫אותו סוג כנראה, אבל יכול לעדיף.

‫עכשיו, אם הוא העלה את בלעם ‫בעוב, סימן שיש לו קיום בחיי הנצח.

‫נכון? זאת אומרת, אז למה הוא ‫לא נמנע בבריתה במסכת סנדרין?

‫כי במקום להיכנס דרך הדלת האחורית, ‫הוא כנראה נכנס בביוב או משהו כזה.

‫אבל בסופו של דבר כולם עולים.

‫מה?

‫למה לא אמרו על ישו שאין לו חלק לעולם הבא?

‫אזו, למה לא אמרו על ישו ‫שאין לו חלק לעולם הבא?

‫הגמרה רומזת במסכת סנדרין בסוגיה על גחזי,

‫המשרת של אילישע הנביא,

‫היא רומזת שבכלל גחזי גם ישו. ברמז.

‫שבכלל גחזי כוללים גם את ישו ברמז.

‫למה ברמז? זו שאלה מעניינת. ‫אבל ככה מובאה בגמרה,

‫שם באים בטענות על רבי יהושע בן פרחיה

‫ועל אילישע הנביא, אותה ‫טענה, למה דחיתם אותם?

‫הוא אומר, למה אילישע ‫דחה את גחזי בשתי ידיים?

‫למה רבי יהושע בן פרחיה ‫דחה את ישו בשתי ידיים?

‫הוא אומר, יש טענות. הסימן שהם אותו מין.

‫זהו? מה? זה צונזר, כן. ‫בגמרות הקלאסיות אתה תראה

‫שבדף קוף משהו שם יש חלק ‫גדול של הדף שהוא בלבנה.

‫לא התפיסו, לא התפיסו כי מחכו.

‫יש להם, אבל איכשהו מכניסים. ‫עכשיו, זה מעניין.

‫הרמחל עבדן בשאלה על דחיית אמיתים, כן?

‫הרי משתמע מכמה מקורות בגמרה

‫שדחיית אמיתים זה לישראל ולא לאומות העולם.

‫אבל הרמחל בספר, באיזה ספר?

‫כלך פתחי חוכמה. לא, לא בכלך פתחי חוכמה,

‫אלא ב...

‫באיזה ספר שם זה?

‫ועדיר במרום. ספר עדיר במרום.

‫הוא אומר שדחיית אמיתים ‫היא לישראל ולא לאומות העולם

‫בהתחלה. גם כן, זאת אומרת,

‫בסוף יש תיקון לכל, וזה העניין.

‫כן?

‫אמרנו שלפי הרמב״ם ‫העולם הבא זה פרצר שנפתח.

‫נכון. -מה המין...

‫מה המין... יפה, יש שאלה נפלאה.

‫זאת אומרת, אמרנו שלפי ‫הרמב״ם העולם הבא זה פוטנציאל

‫שצריך לממש אותו, כן? אני קונה את הנצחיות.

‫מה המין הימום?

‫אז מעניין שהיה אחד, אבו ‫נאסר אלפא רבי, פילוסוף ערבי,

‫שהוא טען שהרי מה, לפי ‫הפילוסופים מקנה את חיי הנצח,

‫הדביקות בסכל הפועל.

‫הסכל הפועל זה החוכמה הקוסמית.

‫אין אדם בעולם שיכול ‫לקנות את כל החוכמה הזאת.

‫לכן אומר אבו נאסר אלפא רבי,

‫כל הדיבורים על השארות ‫הנפש, שיחת נשים זקנותן.

‫מה זה יכול להיות? הוא באמת לא מאמין בזה.

‫למרות שבמקומות אחרים ‫הוא כן כותב שהוא מאמין בזה,

‫כנראה מאימת האסלאם הוא כותב את זה.

‫אבל הרמב״ם, הוא היה החכם הראשון בישראל

‫שכתב בצורה מסודרת 13 עיקרים. ‫למה הוא עשה את זה?

‫אז אומרים שזה בהשפעת ‫האסלאם, כן, אבל זה לא מספיק.

‫כי אם אתה רואה, איפה ‫הוא כותב את ה-13 עיקרים?

‫בהקדמה לי פרק חלק, שמתחילה ב...

‫כל ישראלי שאין חלק לעולם הבא.

‫והוא אומר, והמאמין ב-13 העיקרים, ‫האלה יש לו חלק לעולם הבא.

‫כלומר, הרמב״ם רצה לתת עולם הבא כיס.

‫כלומר, אתה לא...

‫אתה לא חכם ענק שמבין בכל סתרי הפילוסופיה

‫וכל מה שאריסטו כתב בספר הנפש וזה.

‫אז אני אתן לך איזה מינימום.

‫יש 13 דברים, תאמין בזה, אתה בסדר.

‫כן? אבל לכן יש כאלה שכתבו ‫בהלכות אבילות והלכות גסיסה,

‫שאומרים לגוסס, תגיד, ‫אני מאמין ב-13 עיקרים.

‫למה? ‫כי הבעיה היא שמה זה להאמין ב-13 עיקרים?

‫גם זה לא כל כך פשוט. ‫לא כל אחד מבין על מה הוא מדבר.

‫לפעמים זה סתם מילים.

‫אבל אפשר לומר,

‫אני לא יודע מה זה 13 ‫עיקרים, אבל החכם, הוא יודע.

‫אז אני מאמין במה שהחכם יודע.

‫ואז יוצא שיש דבקות של הנפשות אילו באלו.

‫לפי העיקרון של כל המלמד ‫בין חברו תורה כאילו ילדו.

‫אז אם אנחנו ניקח את זה לעומק, זה ‫אומר שנפש אחת מולידה נפש אחרת.

‫ואז יוצא שיש אשכולות של נפשות.

‫כן? יכול להיות. כל הדברים האלה הם אשארות.

‫הרמב״ם בעצמו, במורה הנבוכים, ‫אומר, כל מי שמדבר על איך...

‫כמה נשמות יש בעולם הבא וכולי ‫וכולי, מדבר על משהו שהוא לא מבין בו.

‫אז לכן אפשר לומר, ‫הרמב״ם פה משתמש בניסוחים

‫שהם על גבול ההתחמקות. בגלל זה.

‫בואו נראה הלכה ו'

‫שם התקל תקל בעיניך טובה זו.

‫היי, מה, מי צריך עולם הבא?

‫פעם מישהו אמר לי שהוא לא רוצה עולם הבא,

‫לא רוצה עולם הזה, אבל ‫הוא רוצה גם עולם הבא,

‫ולכן הוא ילווה בריבית, כדי שלא יהיה לו.

‫טוב, בסדר.

‫שם התקל בעיניך טובה זו.

‫הבעיה, מה הוא עשה ללווה ‫גם, זה לא יפה כלפי הלווה.

‫טוב.

‫שם התקל בעיניך טובה ‫זו, תדמה, שאין שכרה...

‫אל תדאגו, אני חושב שגם אותו ‫בחור יש לו חלק מהעולם הבא,

‫אבל זה לא נקייס הפרטי.

‫שם התקל בעיניך טובה זו, תדמה,

‫שאין שכרה מצוות והיות ‫האדם שלם בדרכי האמת.

‫הילד יהיו אותו אוכל ושותה מאכלות טובות,

‫הוא בועל צורות נאות ולובש בגדשש ורקמה,

‫ושוכן בעולשן, הוא משתמש בכלי חסף וזהב

‫ודברים הדומים לאלו.

‫כמו שמדמין אלו הערביים ‫הטיפשים היווילים השטופים בזימה.

‫וואו, מה הוא רוצה לומר?

‫אתה יכול להגיד, אתה מדבר ‫על רוחניות, לדעת את אלוהים,

‫מה שמעניין אותי זה כל תאוות העולם הזה.

‫ולכן מה זה המדמים הטיפשיים הערביים וכו',

‫מדבר על העולם הבא של האסלאם.

‫העולם הבא המוסלמי, הוא ‫דומה לאיזה בית בושת מאורגן כזה.

‫משהו, כן. אז אולי זה יותר טוב.

‫אבל החכמים ובעלי דעה ידעו שכל ‫הדברים האלו דברי הוואי והבל להם,

‫ואין בהם תועלת.

‫ואינה תובה גדולה אצלנו בעולם ‫הזה, אלא מפני שאנו בעלי גוף וגבייה.

‫וכל הדברים האלו צורכי הגוף הם,

‫ואין הנפש שמתאהב עליהם ‫ומחמדתם, אלא מפני צורך הגוף,

‫כדי שימצא חבצו ויעמוד על בוריו.

‫כלומר, האדם צריך להיות בריא.

‫אז כדי להיות בריא צריך ‫לאכול, לשתות, לפרוט ולרבות,

‫הנאות אסתטיות, קצת ספורט, כל הדברים האלה.

‫קצת תרבות רבותיי.

‫אז כל הדברים האלה הם הכרחיים.

‫הרמב״ם לא מזלזל בהם, ‫הקומר, אל תהפוך אותם למטרה.

‫ובזמן שאין שם גוף, נמצאו ‫כל הדברים האלו בטלים.

‫זהו, זה לפי השיטה הרוחניסטית של הרמב״ם,

‫שכי חיי תחיית האמיתיים, דיברנו על זה,

‫שזו בעצם רק תוספת.

‫תוספת...

‫תחיית האמיתיים זה רק ‫תוספת סחר, אבל זה לא העיקר,

‫שלא כי דברי המקובלים, ‫שוב, שהתחיית האמיתיים

‫יש בה זיכוך של הגוף והנפש ושותפות וכו'.

‫אבל הרמב״ם בעצם רואה ‫את העולם הזה כתחיים, כלומר,

‫המקובלת החיים האלו היא מצווהת?

‫הרמב״ם לא, לא רואה את ‫חיי העולם הזה כתחליט,

‫הוא רואה את חיי העולם הזה כאמצעי.

‫לחיי העולם הבא. זה מפורש את זה.

‫אפשר להתווכח. הקוזרי אומר אפוא.

‫הקוזרי אומר שתחליט ‫העולם זה חיי העולם הזה.

‫העולם הבא, תחנת מעבר.

‫מה? -לחיית האמיתיים.

‫כן, לחיית האמיתיים, כמובן. מה אתה אומר?

‫גם כן. -זה הגנום שלו.

‫כן, כן, נכון, אפשר להגיד את זה.

‫עכשיו, השאלה היא... נראה אחר כך.

‫הטובה הגדולה שתהיה בה הנפש בעולם הבא

‫היא שאין שום דרך בעולם ‫הזה להשיגה ולדע אותה.

‫זה פה בעיה.

‫מצד אחד אני אומר לך שזה הדבר הגדול ביותר,

‫מצד שני אין לך שום דרך להגיד על מה מדובר.

‫זה לא עובד.

‫אם אתה אומר למישהו, תשמע, ‫במקום הזה קר, אבל שם חם.

‫גם האדם שקר לו יודע מה זה חום.

‫אבל אדם שחי חיי העולם הזה בתוך הגוף,

‫אין לו שום מושג של חיי העולם הבא.

‫אז איך אתה רוצה שאני אתאבה לדבר הזה?

‫לא מובן, נכון?

‫שני אנו יודעים, העולם הזה אלה טובת הגוף,

‫ולה אנו מתאבים,

‫אבל אותה הטובה גדולה עד מאות ‫ואין לה ערך בטובות העולם הזה

‫אלא דרך משל.

‫טוב, בהקדמת פרק חלק, הרמא מוסיף בכל זאת.

‫הוא אומר, אף על פי שאי ‫אפשר להבין על מה מדובר,

‫אבל אם תתבונן במידת ‫הכבוד אז יהיה לך קצת מושג.

‫בשביל שהרי, מצאנו שיש ‫אנשים שמוכנים בשביל הכבוד

‫להינזק בממון, בגוף,

‫ולפעמים גם לאבד את החיים מפני הכבוד.

‫אז אמנם זה שטוט,

‫בשביל הכבוד לאבד את החיים, מה, השתגעת?

‫אבל עצם זה שקיימת תנועה ‫נפשית כזאת, לפי הרמב״ם,

‫זה נותן לך קצת מושג ‫של מה זה חיי העולם הבא.

‫זאת אומרת, יש משהו שהוא מעל צורכי החיים. ‫מה?

‫גם נקמה, אפשר לומר, אבל ‫אפשר להגיד שנקמה זה בהמי.

‫כן? מה שאין כ... הכעס, זה בדיוק הכעס.

‫לעומת זה, האדם מפני הכבוד, אומנם זה שטוט,

‫הכבוד זה סוג של גאווה,

‫אבל בכל זאת זה מורה על ‫כך שיש לאדם אינטואיציה

‫של משהו שהוא מעליו.

‫פה הרמב״ם לא אומר את זה.

‫אבל אפשר לומר, היה אפשר להגיד שהיה השכלה.

‫הרי סך הכול, אתה משכיל ‫פה, אתה משכיל יותר שם.

‫זה כמו שסוקרטס, לפני שהוא מת,

‫אז הוא אמר שכדאי להיפגש עם אל השאול,

‫כי הוא מן הסתם פילוסוף גדול.

‫ופה, בעולם הזה, אומר ‫סוקרטס, אני נתון בתוך גוף,

‫וזה מאוד מגביל אותי. ‫כשאני אמות, אני אפגש עם אל השאול,

‫איזו השכלה נפלאה תהיה לי שם.

‫אז אם כן, רואים שלפי ‫סוקרטס, יש איזשהו קשר

‫בין ההשכלה של העולם ‫הזה להשכלת העולם הבאה.

‫אבל כנראה שהרמב״ם לא קונה את הלוקש. למה?

‫כי כל ההנאה של ההשכלה שיש ‫לי בעולם הזה, היא דרך הגוף.

‫ולכן אני צריך אחרת, אין דרך להעריך מהזה.

‫אבל בדרך האמת, שנערוך טובת הנפש בעולם הבא

‫בתובות הגוף בעולם הזה מהחלוב משתה,

‫אינו כן, אלא אותה הטובה ‫גדולה הדן חקר ואין לה ערך ודמיון.

‫ולמה אין לה ערך ודמיון? ‫כי היא דרך האמת, אולי.

‫הוא שאמר דוד, מה רב תובך אשר צפנת לרעך,

‫פעלת לחוזים בך נגד ‫בני אדם ירוויון מדשן ביתך

‫ומנחל עדניך תשכם. ‫כן, זה השלמתי את הפסוקות.

‫גם במורה הנבוכים הרמב״ם ‫כותב שאם בני אדם היו עסוקים,

‫היו מבינים שתכלית החיים זה לדעת את השם,

‫אז הם לא היו עושים מלחמות.

‫והשלמתי הרמב״ם כותב בצער ‫רב על זה שאין שלום בעולם

‫מפני שאנשים לא עוסקים בדעת אלוהים.

‫וזה מה שהפסוק אומר בישעיהו, ‫לא יראו ולא ישחיתו בכל הר קודשי,

‫כי מלאה הארץ דעה את ‫השם, כמה אם לא היה מכסים.

‫זאת אומרת, ברגיע שכולם ‫עוסקים בלדעת את השם,

‫ממלא לא רואים צורך במלחמות.

‫הלך הזין.

‫אבל אם אדם לא רואה בעולם ‫הבא, איך הוא הולך מלדת את השם...

‫תראה, אם אדם לא רואה... ‫-הוא לא רואה את הרמב״ם,

‫לא רואה איזה... ‫הוא אומר, אני לא יכול לחשוב

‫מה לא נורא, אני חייב לתוך ‫חוף, אני מוכן למציא את זה.

‫גם מדיעת השם יש לי פה ‫איזשהו, זה אותו הרמב״ם,

‫אני תמיד מוכריס את ‫עצמו על זה שתבליט את זה,

‫האמת שאני לא יכול להתקדם עם את הלב.

‫התקדמית היא שאני לא ‫יכול להתקדם עם את הלב.

‫שוב, הוא אומר שאני יודעי בעולם ‫הזה על טובת הגוף, ולאן הוא מתאבן?

‫הוא לא מבין איזה... ‫-לא, זה ביקורת על האדם.

‫אתה חושב שכל הטובות ‫שבעולם זה הטובות הגופניות,

‫אומר לך, הרמב״ם, אתה לא מבין כלום.

‫אלא אותה הטובה הגדולה ‫עדן חקר, ואין לה ערך ודמיון,

‫ערך הכוונה הערכה. ‫-כן, אני לא יכול להעריק אותה.

‫כן, זה לא כמו בעברית ‫מודרנית, שאין לזה ערך.

‫לא, אבל... -כן, כן.

‫הוא אומר, יש איפה שאני לא ‫יכול לדעת מה זה, מי שאין דרך...

‫כן, אבל החכמים מבינים, בדרך האקסטרפולציה,

‫בדרך ההקשה, שאין גדול מזה.

‫כן.

‫הוא שאמר, דוד, מערב ‫טובך אשר צפנת לרחב וגומר.

‫וחמה כמה דוד, כמה, היא ‫אומרת, השתוקק, והתאווה

‫לחיי העולם הבא, שנאמר, לולה ‫האמנתי לראות בטוב השם ארץ חיים.

‫המילה לולה בספר תהילים, ‫וגם פה בחלק מההוצאות,

‫עם ארבע נקודות מעל למד ו, ולמד א, נכון?

‫מה זה ששמים נקודה מעל למה שהוא בעברית,

‫בעברית מקראית, הכוונה למחוק.

‫היום כדי למחוק אנחנו שמים פס על המילה,

‫אבל הקדמונים לא היו שמים ‫פס על המילה, היו שמים נקודה.

‫ואז יוצא שכתוב, לולה האמנתי, נקודה לולה.

‫הוא אומר את הגמרה, למה?

‫כי דוד לא ידע אם יש לו ‫חלק לעולם הבא או לא.

‫למה? מה? -כמה קבלה בפרוד, בפרוד התורה.

‫לא הבנתי, כמה? -לא, אבא אמר שהמילה,

‫למקרות קצת נקודות זה בשביל למחוק.

‫נכון. -גם בספר תורה יש מילים נקודות.

‫נכון, זה כדי למחוק. ‫-זה כדי למחוק, כדי למחוק.

‫נכון. -למה?

‫כי... -זה כדי למחוק, זה ‫לא הייתה אמורה להיות שם?

‫זה משהו כזה, או שיש ‫ספק, או שזה אמביוולנטי.

‫למשל, ואומרו אליו, היה ‫שרה אשתך, אז במילה אליו,

‫כל האותיות עם נקוד, חוץ מהלמד, נכון?

‫אז אליו, כלומר א', י' ואו, זה עם נקודה.

‫אז חז'ל אומרים כי באמת הם שאלו,

‫ואומרו אליו, היה שרה אשתך, הם ‫באמת שהם שאלו את שרה איפה הוא.

‫ואיו, ואיכן יש עם חוק, הם ששאלו ‫אותו, האמת היא ששאלו אותה.

‫וכדומה.

‫אז פה, לולא האמנתי, ‫אומרת הגמרא מסכת ברכות,

‫דוד לא ידע האם יש לו חלק לעולם הבא או לא.

‫למה? שמה יגרום אחת.

‫אבל זה אם היא ככה, אז למה הוא ממשיך?

‫לולא האמנתי לראות ביטוב השם בארץ חיים,

‫הוא קווה אל השם, חזק, ‫ויעמץ, סביבך, וקווה אל השם.

‫למה? אלא אומר הרב קוק בעולת ראייה

‫שדוד היה שמח מזה שיש עולם ‫הבא, ולא מזה שיש לו עולם הבא.

‫הוא שמח שיש לעולם תכלית, שיש לאן להגיע.

‫האם הוא אישית נזכה ‫לזה או לא, הוא לא יודע,

‫אבל זה לא מפריע לו ‫לשמוח בשמחת העולם כולו.

‫כן, זה מה ש... -אולי זה הלוואי?

‫לא יודע, אולי זה הלוואי. אבל כל פנים...

‫את האות. ‫פה זה ארבע אותיות, אז כל המילה מוחוקה.

‫ארבע.

‫כן? -הארבעים וחמש.

‫אז פה יש רק שלוש. ‫טוב, אז יש רק שלוש. מה אתה אומר?

‫לא הבנתי.

‫עם המילה. אתה קורא עם המילה. ‫זה כאילו מוחוק.

‫כאילו.

‫כן, לא בטוח.

‫כלומר, האמנתי לראות, אבל אולי לא.

‫זה הכוונה.

‫אבל בכל זאת, קווה אל השם וחזק אלייך.

‫כלומר, הוא שמח בשמחת ‫העולם, שלעולם יש לאן להגיע.

‫זה ככה הרם מסביר, שהגורל שלו כיחיד

‫איננו מפריע לשמחה על העולם כולו.

‫האמת היא שמי שנמצא במדרגה ‫הזאת, ברור שהוא זוכה לחיי עולם הבא.

‫אגב, זה מעין הסיפור על משה רבנו.

‫משה רבנו מוכן לוותר על העולם הבא שלו.

‫כלומר, זה אפילו אקטיבי.

‫הוא אומר, מכן נהנה מספריך אשר כתבת, כן?

‫ובזכות זה, זוכה לחיי ‫העולם הבא, חבל על הזמן.

‫טוב, אבל האם משה ידע שעל ‫ידי שהוא מוותר על העולם הבא

‫שלא הוא זוכה לחיי העולם הבא? ‫לא, הוא לא ידע.

‫הוא באמת לקח סיכון שאולי אין לו.

‫אבל הוא אומר, זה שווה לי. ‫שווה לי בשביל להציל את האומה.

‫כן.

‫אבל בסופו של דבר הוא זוכה.

‫אז אולי אמנתי לראות בתוב השם בארץ חיים.

‫אגב, גם באותו מזמור ‫נאמר, אחד שאלתי מאת השם,

‫אותה הבקש, שיבתי בבית השם כל ימי חיי.

‫מה זה בית השם? הסביר לנו הרמב״ם לפני כן.

‫בית השם זה העולם הבא.

‫לחזות בנועם השם גם כן. הוא לבקר בהיכלו.

‫זאת אומרת שכל הדברים האלה ‫מדברים על מציאות מטאפיזית,

‫לא בית השם בפועל בעולם הזה,

‫כי דווקא דוד המלך, הוא לא היה בבית המדרש.

‫הוא היה בבית המדרש, אבל ‫הוא גם יצא למלחמה מדי פעם.

‫נכון? כמה מלחמות עשה דוד?

‫כמה? 18 מלחמות.

‫כן. ועוד אחת שהוא לא יצא ‫אליה, כשהוא שלח איתו ריח איתי.

‫אז זה כנגד הברכה, 19, ב-18, כן.

‫כן.

‫מה?

‫כל הזמן לזכות לחיי העולם ‫הבא, לשאוף לחיי העולם הבא.

‫כשאתה בעולם הזה, זה ‫לא נכון, אתה אומר, למה?

‫נכון?

‫נכון, אז זה... הרמב״ם אומר,

‫תהיה עם הרגליים על הקרקע, ‫כי על ידי שתהיה עם הרגליים

‫על הקרקע תזכה לך, היה עולם הבא.

‫כן, זה מה שאומר גם רמחאל ‫בתחילת משיאת ישרים.

‫והדרך לטובה הזו היא זה העולם.

‫לכן צריך להתייחס ברצינות לעולם הזה.

‫יש שאלה, למה האדם בונה בניין יפה וחזק?

‫הרמב״ם בהקדמת המשנה ‫אומר, זה הטיפשים עושים את זה.

‫למה? ‫אתה עדיף שאתה תעסוק בחיי העיון, לדעת את ה'

‫בשביל מה לך לבנות בית ‫שיחזיק מעמד מאות שנים אחריך.

‫אבל הרב קוק בעיניי אומר, מי שעושה את זה,

‫זה בגלל שבאופן פנימי ‫הוא מאמין בתחילת המתים.

‫אז הוא מאמין שהוא יחזור לזה.

‫לכן הוא נותן ערך לחיי העולם הזה. כן.

‫טוב, כבר הודיעונו החכמים ‫הראשונים שטובת העולם הבא

‫אין כוח באדם להשיגה על בוריה, ‫ואין יהודיה גודלה ויופיה ועוצמה,

‫אלא הקב' הוכו לבדו.

‫ושכל הטובות... מה זה הקב' הוכו לבדו?

‫הכוונה, זה מושג ברמב״ם בכמה מקומות,

‫התעצמות הנפש במושכלה.

‫כאשר אני משכיל דבר, אני מתאחד עם הדבר.

‫זה המושג הוא המדע, הוא היודע והוא הידוע.

‫למשל, זה פתגם פילוסופי ‫שהרמב״ם מזכיר אותו,

‫ראינו שהוא הזכיר אותו,

‫אבל במורה נבוכים יש לו פרק שלם ‫להסביר מה זה הפתגם הפילוסופי

‫הוא המדע, הוא היודע והידוע.

‫הוא מסביר שאצל האדם ‫יש הבדל בין ידיעה בכוח

‫ולידיעה בפועל.

‫למשל, אם יש עץ שאני צריך לדעת אותו,

‫אבל אני עוד לא יודע על העץ, שום דבר,

‫ואני אפילו עם מילאים סגורות, ‫אני לא יודע שיש עץ לפניי.

‫אז אני היודע, אני יודע ‫את העץ, אבל רק בכוח.

‫מה עם העץ עצמו? הוא ידוע בכוח.

‫ומה עם הכוח שלי לדעת שעוד לא הפעלתי אותו?

‫זה המדע. המדע בכוח.

‫ואז יוצא שהיודע, המדע ‫והידוע הם שלושה דברים שונים,

‫ששונים זה מזה.

‫אבל ברגע שאני פותח את ‫עיניים ועכשיו אני יודע את העץ,

‫אז המדע והיודע והידוע, ‫מה שבא מן העץ אליי,

‫הכול עניין אחד, ייתחל.

‫רק שאצל הבורא, יתברח,

‫אין אצלו יציאה מהכוח אל הפועל, ‫אלא הוא יודע תמיד בפועל תמיד,

‫ולכן אצלו הוא המדע, הוא היודע והידוע.

‫בסדר. עד כאן ההסבר שנותן הרמב״ם.

‫זה נשמע יפה, אתה נראה מבסוט,

‫דע לך שיש עוד זה הרבה ‫קושיות, אבל בסדר, נגיד כך.

‫כן, היודע, המדע והידוע.

‫אז לכן אפשר לומר, כאשר אני יודע את השם,

‫אני באיזשהו מקום מתאחד עמו.

‫כי האלוהות היא כל כולה שכל עליון,

‫ואני עם השכל שלי מתאחד עם השכל הזה.

‫אפשר לומר שיש אצל הרמב״ם איזה מין מושג של

‫אחדות מיסטית עם האלוהות.

‫דבר שלא מצאנו בשיטות אחרות, ‫אבל אצל הרמב״ם יש את זה.

‫קוראים לזה בלטינית, אוניור מיסטיקה.

‫התאחדות מיסטית.

‫כן, כן, זה מה שאומר כאן.

‫לכן אני חושב שזאת הסיבה שהוא כתב כאן,

‫אין יודע גודלה ויופייה ועוצמה אל הקב". ‫לבדו.

‫אני רוצה לרמוז שבעצם האדם ‫מתאחד עם הידיעה האלוהית,

‫כאילו הוא חוזר אל חק אורתו.

‫ושכל הטובות שמתנבאים בהם הנביאים לישראל,

‫אלא אינם ילד לי דברים שבגוף ‫שנהנים בהם ישראל ימות המשיח,

‫מזמן שתשוב הממשלה לישראל.

‫כלומר, מה זה ימות המשיח? זה מדינת ישראל.

‫בעצם חזרה הממשלה ‫לישראל, יש לנו עצמאות מדינית,

‫וכל מה שהנביאים דיברו, ‫דיברו על התקופה הזאת.

‫בסדר? לא דיברו על העולם הבא.

‫מסביר המהרל ביפרק, גם ‫כן, בגלל תקדמת גבוהות ה'

‫הנביאים אינם יכולים לדבר ‫אלא על דברים שהם חווים אותם.

‫עכשיו, את ההיסטוריה העתידית הם חווים,

‫כי הם קצת שייכים לזה.

‫הם רואים את עם ישראל ‫עכשיו, רואים שהוא עתיד להיגאל,

‫הכול בסדר.

‫אבל עולם הבא, הנביא לא ידבר ‫על דבר שהוא לא יכול לחוות.

‫לכן לא הוזכר עולם הבא בתורה.

‫אז מה כן הוזכר? עריכות הימים.

‫למען ייטבלך וערכת ימים ליום שכולו ארוך.

‫כי עריכות הימים היא שייכות הובית אל הנצח.

‫לכן זה מוזכר בלשון הזאת.

‫אז כשכל הטובות שמתנבעים ‫בהן, הנביאים, לישראל,

‫אינם אלא לדברים שבגוף ‫שנהנים בהם ישראל לימות המשיח,

‫בזמן שתשאו בממשלה לישראל.

‫אבל טובת חיי העולם ‫הבא, אין לה ערך ודמיון.

‫ולא דימוה הנביאים. מה הפירוש דימוה?

‫הכלי שמשתמש בו הנביא זה השכל והדמיון.

‫הפילוסוף משתמש רק בסכל.

‫האיש הפוליטי משתמש רק בדמיון.

‫הנביא משתמש בסכל ובדמיון.

‫כל זה בפרק במורי נבוכים.

‫אז הוא אומר, לא דימוה הנביאים, ‫כדי שלא יפחטו אותה בדמיון.

‫אם אני אתחיל להגיד לך איך נראה העולם הבא,

‫אני אשקר לך, אני אדבר ‫איתך במושגים של העולם הזה,

‫וזה הרי לא נכון.

‫הוא שישעיהו אמר, עין לא ראתה אלוהים זולתך

‫יעשה למחכה לו.

‫כלומר, הטובה שלא ראתה אותה אין נביא,

‫ולא ראה אותה אלא אלוהים,

‫עשה אותה האלוהים לאדם שמחכה לו.

‫אמרו חכמים, כל הנביאים ‫לא ניבאו לאלימות המשיח,

‫אבל העולם הבא, עין לא ראתה אלוהים זולתך.

‫טוב, פה יש... מה?

‫זאת אומרת שתלמידי חכמים, ‫יש בגמרא שני מאמרים.

‫יש מאמר שאומר, כל הנביאים ‫לא ניבאו אל אלימות המשיח,

‫אבל העולם הבא, עין לא ראתה.

‫אחר כך יש מאמר אחר, ‫כל הנביאים לא ניבאו אל

‫לעמי הארצות,

‫אבל תלמידי חכמים, עין לא ראתה.

‫אז אם אתה מחבר את שני ‫המאמרים, אתה יכול לומר דבר כזה,

‫שתלמידי חכמים הם מהעולם הבא.

‫כן? כלומר, לפי הרמב״ם, מי הוא התלמיד חכם?

‫זה שיודע את השם.

‫אז יוצא לפי זה שיש מי שכבר, ‫מבחינתו, לא שייך כל כך לעולם הזה.

‫למה אתה שואל?

‫כי דברו לי את זה.

‫אם תחיית אמיתים הולכות לחיים בעולם הבא,

‫יש אנשים שנמצאים בעולם הבא ‫שכבר נהנים את זה בעולם הבא,

‫ואז הם יעופים לתחיית אמיתים.

‫אז אתה שואל למה תחיית אמיתים ‫למי שכבר זוכה לחי העולם הבא.

‫נכון? זאת השאלה שלך?

‫גם לפי הרמב״ם, גם לפי כל השקל. ‫אחרי שהם הולכים לעולם הבא.

‫כן, השאלה מה הערך.

‫לפי הרמב״ם, שתחיית ‫אמיתים זה בעצם משהו זמני.

‫אז בשביל מה בכלל לעשות את זה, נכון? ‫זו השאלה שלך, נכון או לא? כן או לא?

‫זאת השאלה שלך, כן או לא? אני צריך לדעת,

‫אני לא יכול לדבר עם... ‫ואני לא יודע מה השאלה שלך.

‫בסדר. תשובה, דיברנו על זה כבר.

‫אבל שאלה... אני אומר לא לפי הרמב״ם.

‫גם... גם... כולם זה נפתח, אם אני...

‫לא, קראנה בדעת תבונות.

‫אתה לא אומר שהרמב״ם זה רובר ראש של...

‫כן, נכון, בסדר.

‫אבל על כל זה דיברנו כבר בשיעורים ‫הקודמים, למה שאני אחזור על זה?

‫אתה יכול פשוט לקחת את ההקלטות. ‫הכול בארכיון.

‫טוב, עכשיו יש פה בעיה.

‫המשפט הזה, כל הנביאים ‫לא ניבו אלא ללימוד המשיח,

‫אבל עולם הבא, היא נורא תהנו זתיך,

‫הגמרה כותבת על זה, ופליגה לשמואל.

‫כן? למה חולק שמואל?

‫שאומר, אין בין העולם הזה לימוד המשיח,

‫אלא שיעבוד מלכויות בלבד.

‫כי מה שהנביאים דיברו ‫על ניסים מעתידים להיות,

‫ושמואל אומר, לא, זה ניסים בעולם הזה.

‫כלומר, לימוד המשיח זה ‫לא ניסים, זה שחרור פוליטי.

‫אז אם כן, הגמרה עומדת פליגה לשמואל. בסדר?

‫עכשיו יש פה בעיה.

‫הרמב״ם, בלכות מלאכים, כותב,

‫אמרו חכמים, אין בין העולם הזה ‫לימוד המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד.

‫אז פה הוא פוסק כרבי ‫יוחנן, שם הוא פוסק כשמואל.

‫איך זה יכול להיות?

‫שני מאמרים שהגמרה אומרת ‫שהם סותרים אחד את השני.

‫אה? לא, מובנת את השאלה? ‫הבנת את השאלה? יפה.

‫המאמר, כל הנביאים לא ‫ניבו אל הלימוד המשיח,

‫אבל העולם הבא, אם לא ראתה אלוהים זולתך,

‫זה דברי רבי יוחנן בגמרה. בסדר?

‫הגמרה אומרת על המאמר הזה ‫שחלוק על המאמר הזה שמואל.

‫כי שמואל אמר, אין בין העולם הזה ‫לימוד המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד.

‫אתה יוצא לפי זה שהנביאים ‫לא דיברו על לימוד המשיח,

‫אלא דיברו על העולם הבא. בסדר? אתה איתי?

‫זאת אומרת שרבי יוחנן ‫ושמואל חלוקים, כן, לא.

‫כן, חלוקים.

‫פה, בהלכות תשובה, הרמבן ‫מביא את המאמר של רבי יוחנן

‫בהלכות מלכים הוא כותב את המאמר של שמואל.

‫איך יכול להיות שבאותו ‫ספר הוא יביא שני מאמרים

‫שסותרים אחד את השני? ‫תחליט, או כרבי יוחנן או כשמואל.

‫השאלה ברורה? בטוח? בסדר, יופי.

‫מישהו לא הבין את השאלה עדיין? טוב, בסדר.

‫מה?

‫אני לא יודע אם הלך כרבי יוחנן, ‫בהלכות מלכים הוא כותב כשמואל.

‫הוא אומר יותר מזה.

‫אל יעלה על דעתך שישתנה משהו ‫ממנהגו של עולם במות המשיח,

‫אמרו חכמים, הוא מכיוון לשמואל, ‫אין בין העולם הזה למות המשיח,

‫אילא שבות מלכות בלבד.

‫אז איך אתה אומר הלך כרבי יוחנן? ‫שם הוא אומר הלך כשמואל.

‫מגונן את השאלה? בסדר. -זו מחלוקת.

‫מה? -זו לא מחלוקת.

‫הגמרא אומר שזו מחלוקת.

‫אני לא מבין, איך הוא ‫יכול להגיד שני מאמרים

‫שהגמרא אומרת שהם סותרים? -זה מה.

‫אה, יפה! סוף סוף הבנת את השאלה.

‫זאת אומרת, אתה רוצה ‫להגיד שבעצם אפשר להסביר

‫את שני המאמרים כי לא סותרים, נכון? ‫זה מה שאתה אומר?

‫לא, למה?

‫לא, איך אתה תסביר לי שמצד אחד הגמרא אומרת

‫ששמואל ורבי יוחנן סותרים אחד את ‫השני, אופלי גדי שמואל, כתוב, נכון?

‫מצד שני הרמב״ם פסק את שניהם.

‫על זה אני מדבר.

‫שעבוד מלאכולות, הכוונה שאנחנו עצמאים.

‫שמואל אומר שמה שמגדיר תקופה קדימות המשיח

‫זה שהגויים לא שולטים בנו. זהו, זה ההגדרה.

‫נכון.

‫לפי רבי יוחנן, כך שגמר ‫המבינה, זה צריך להיות ניסי.

‫צריך שהוא גם ניסי. נכון?

‫עד כאן ברור? זה מחלוק, נכון?

‫כן או לא? ‫ואז אפילו זה יש שינוי במנהגו של עולם.

‫לא. הרי אם אתה אומר שכל מה ‫שדיברו הנביאים זה לימות המשיח,

‫כדברי רבי יוחנן, אז זה דוחה דברי שמואל.

‫כי שמואל אומר רק שעבוד מלאכולות.

‫ואילו רבי יוחנן אומר לא, יהיו ‫גם ניסים, על זה דיברו הנביאים.

‫ואילו שמואל אומר לא, בימות ‫המשיח יש רק שעבוד מלאכולות

‫שמתבטל. ‫וכל מה שדיברו הנביאים זה לעולם הבא.

‫אז יוצא שיש פה מחלוקת מהותית, לא?

‫עד כאן ברור. -אבל... ‫מה? -אבל יש שני עולם,

‫יש עולם הבא, ועולם הבא הספקפית.

‫אז זהו, אז אפשר להגיד את זה ‫שהאחד מדבר על משיח בן יוסף,

‫והשני מדבר על משיח בן דוד. ‫הוא, יש עולם הבא,

‫כלומר, יש שמות המשיח, ‫ויש עוד אחרי זה ואחרי זה,

‫אתם מתים ויהיה עולם הבא. ‫בסדר? אפשר להגיד שזה שלבים.

‫זה אפשרי, רק שהבעיה האחת ‫היא שהגמרה לא אמרה את זה.

‫בסדר? לא, אבל יכול להיות, ‫כלומר, אם הייתי קורא רק

‫את דברי הרמב״ם בלי לדעת את הגמרה,

‫הייתי מפרש כמוך. מובן?

‫אלא מה? כאן, הכסף משנה נשאר בקושייה, כן?

‫אגב, הקושייה הזאת מובאת ‫כאן על ידי הכסף משנה,

‫והוא נשאר בקושייה.

‫אבל בפשטות, אני חושב ‫שאפשר להבין את זה על פי עיקרון

‫שהרמב״ם כותב אותו בארבעה ‫מקומות בפירושו למשנה.

‫הוא אומר שכל מחלוקת בין ‫החכמים שבה לא נאמר מה לעשות,

‫אין אומרים הלכה כדבר פלוני.

‫אז מה זה אין אומרים הלכה כדבר פלוני?

‫או שזה לא מוכרע, או ששניהם נכונים.

‫ואז בעצם יוצא שאם אנחנו ‫הולכים לפי העיקרון הזה,

‫שניהם נכונים.

‫ואז יוצא שמה שהגמרה אמרה ‫שהמערים חלוקים, זה לא באמת.

‫זה בקהילו חלוקים, אבל...

‫אתה שימו דבר על מטרים ‫שיאלו בשעה אחת, מה אוכלו?

‫יש, והנביאים, כל מיני דברים ‫שאתה יכול להסביר אותם

‫או כמטפורה או כפשוטו, כן?

‫למשל, השמיים החדשים ‫והארץ החדשה אשר אני עושה.

‫או השמש שהפך לחושך והיה ‫ריח לדם לפני בו יום השם והדרגונו,

‫וחפרה הלבנה בושה החמה, כי מלך השם צבעות.

‫או שבילה המוות לנצח, כל הביטויים האלה.

‫בסדר.

‫השאלה איך להבין את זה. ‫אפשר להבין את זה כמטפורות,

‫אפשר להבין את זה כפשוטו.

‫הרמב״ם אומר שכשכתוב ‫שמיים חדשים וארץ חדשה,

‫אין הכוונה שמיים חדשים ‫וארץ חדשה, אלא שזה מטפורה.

‫שיהיה כל כך שמח שזה כאילו העולם מתחדש.

‫כן?

‫אם זה נורא שהגמרה לא חולקת? -אה?

‫איך אפשר לומר בטירות ‫שלנו שהגמרה לא חולקת?

‫הגמרה אומרת שזו מחלוקת. -נכון.

‫אבל יש הרבה פעמים מה ‫שנקרא בהגמרה, תרוצה דחייה.

‫זה עיקרון, צריך לדעת, שלא ‫תמיד כשהגמרה דוחה, למשל,

‫יעלת קושייה, היא מתכוונת ‫באמת להגיד שהקושייה היא חזקה.

‫יש תשובה עליה.

‫אבל לא רצו להעריך בדיון. או למשל, לפעמים,

‫זה רק על דרך סידור הדעות.

‫אז יש שאלה גדולה, איך ‫נדע מתי הגמרה מתכוונת

‫ברצינות לדחות, מתי לא?

‫יש בהגמרה, למשל, ביטוי ‫תיובתא, תיובתא דרבי פלוני.

‫או לפעמים תיובתא דרבי פלוני תיובתא.

‫זאת אומרת שאישבנו לגמרי על דבריו.

‫אבל לא תמיד כתוב ככה. לפעמים כתוב קשיה.

‫אז קשיה זה לא אומר שאין תשובה.

‫בסדר? אז גם פה, הוא פליג אדישמואל.

‫אז מה היום פליג אדישמואל? ‫זה נראה פליג אדישמואל,

‫אבל לא באמת.

‫ככה לפחות הרמב״ם קרא את הגמרה.

‫לא כמו שרגילים לקרוא בדף יומי. בסדר?

‫הרמב״ם לא ידע שיש דף יומי.

‫אני מנסה להבין רגע, כמו שהרמב״ם אומר,

‫אז הרמב״ם אומר שבעצם ‫אותו דעתי, זאת אומרת,

‫אין פה ניגוד. בעצם אין בין העולם הזה ‫ללימוד המשיח אלא שבו נלכויות בלבד,

‫אבל מה שהם כתבו ניסים זה מטפורות.

‫בסדר? למרות שיש כמה מקומות ‫שהרמב״ם אומר הניסים העתידים להיות,

‫שנימבו עליהם הנביאים,

‫ומשמע שגם יהיו ניסים, הכול לא מפרט מהם. ‫בסדר?

‫בסדר. בסדר, אז זה משהו...

‫אבל לא יכול להיות שהניסים ‫ייקורו ביותר במקום הקטן.

‫לא, יכול להיות שלפני. יהיו ניסים.

‫כלומר, הקב״ה הרי לא קצרה ‫ידו מלא אושייה על ידי ניסים.

‫רק כשהרמב״ם אומר שהקב״ה משתדל לא לעשות.

‫כמה שיותר על דרך הטבע, ‫אם צריך נס יש גם נס. בסדר?

‫אפילו לא לדבר על זה. יכול להיות ש...

‫לא, אפשר לדבר, אבל לדעת שזה מטומצם.

‫כן, אותה שאלה ששאלו,

‫מדוע הרמב״ם לא העריך בנושא של ‫תחיית המיתים? לגבי כל 12 העיקרים,

‫לגבי תחיית המיתים, קיצר.

‫אומר הרמב״ם, למה קיצרתי? ‫כי זה נס, ועל נס אין מה לומר.

‫כי אנו בורחים מן הנס כמה שאפשר.

‫אז זה לא שהרמב״ם אומר, ‫אין ניסים, כמו שאישים אותו.

‫לא, יש ניסים, רק אומר, הקבל שחור מקמץ.

‫אני לא מבין, מי אמר שזה מה ‫שמבדיל אותנו מאמונות אחרות?

‫לכי אין לך באמונות אחרות ‫דיבורים על אישרות הנפש?

‫מה זה ספר המתאים הטיבטי ‫וספר המתאים המצרי?

‫זה דבר עצמו.

‫אני לא מבין. ‫זה עד הרמב״ם, זה לא דת הכוזרי, למשל.

‫אתה אומר שכל היהדות ‫סובבת מסביב לעולם הבא,

‫אז למה בתנ״ך זה לא מוזכר?

‫מה שמע שזה לא בטוח שזה המוקד של הכול.

‫אלא עד רבה, אפשר לומר, גם ‫לפי הרמב״ם שזה המוקד באמת,

‫עד רבה, אם אני אגיד לך יותר ‫מדי מה זה, אני אקטין את זה בעיניך.

‫כלומר, אם אני אומר לך מה העתיד להיות,

‫אז אני כבר צמצמתי, כי אני מדבר ‫איתך בקטגוריות מחשבה שלך עכשיו.

‫האם אורות קורדית שלהם חלק עולם הבא?

‫נכון. כל ישראל יש להם חלק עולם ‫הבא, זאת האמת, כן, הוא הבעיה.

‫שדוד ייחד אורות את העתידים ‫לעולם הבא, זה לא סתם.

‫נכון, ודאי. ‫לא, הרמב״ם לא אמר שאין עולם הבא,

‫חס ושלום.

‫כן, אבל...

‫אז זהו, זה מעניין. ‫זאת אומרת שיש בתוך נפש האדם

‫משהו שמתהווה למה שהוא לא יכול לומר. ‫מעניין?

‫אבל זה אומר שיש אצל האדם, ‫יש מה שנקרא צמאון מטאפיזי,

‫געגוע מטאפיזי, יש דבר כזה, נכון?

‫עכשיו, הגעגוע הזה הוא לא פשוט לניהול.

‫היין בספר אורות, בעמוד ‫כופיות ט', אתה זוכר, נכון?

‫צמאון לאל חי, שהרב שם עדן בשאלה,

‫איך אפשר להשתוקק אל האלוהות?

‫הרי זה למעלה מכל ‫היגיון ורגש, מכל שכל ורגש,

‫ואז מבחינתנו זה עין, נכון? אז איך אפשר?

‫הוא אומר, ועל כן יימצאו על פי ‫רוב תלמידי חכמים דורשי אלוהים

‫יגעים ועייפים ברוח. נכון? מה?

‫צלם אלוהים שבאדם זה השכל, לפי הרמב״ם.

‫מה?

‫זהו, אתה עובד על חודש ‫מהחיים, לא יש לך עניין...

‫כן, אז קודם כול, אתה מדבר ‫לפי הרמב״ם שיש ניצוץ אלוהי

‫בתוך נפש האדם. ‫לפי הרמב״ם שזה דבר פוטנציאלי,

‫איך אתה מגיע לשם?

‫עכשיו, דבר נוסף, גם לפי המקובלים,

‫ברור שאני לא יכול להגדיר ‫באופן תודעתי על מה אני מדבר.

‫כלומר, אני יכול להשתוקק למה שאינני מבין.

‫כמו שדקארט אמר, דקארט גוי, הוא אומר,

‫אנחנו מוגבלים מצד התבונה, ‫ובלתי מוגבלים מצד הרצון.

‫כלומר, אני יכול לרצות עד ‫אין סוף בלי לדעת מה אני רוצה.

‫הרבה פעמים מי שככה ‫יצא לנערים או יוצא בדייטים,

‫אני רוצה, אני לא יודע מה אני רוצה. מה?

‫כן, ודאי.

‫הדמיון מוגבל, אבל הרצון ‫יכול לרצות עד אין סוף,

‫למרות שהתבונה שלי היא מוגבלת.

‫אבל הוא מצביע שם שיש... ‫הוא מצביע שם בתימון ליל חי?

‫אם אני לא טועה, שיש לזה ‫ביטוי, כלומר, אנחנו לא באחדות,

‫אבל אנחנו בחצרות, כלומר... -לא, זה...

‫אז אנחנו עדיין רק בחצרות, ‫אז איך אנחנו מגיעים לאחד?

‫אז שם הוא נותן תשובה. ‫גם הנזיר נותן תשובה,

‫וגם הכוזרי נותן תשובה.

‫אנחנו בינתיים רק בשאלה. בסדר.

‫איך הוא יכול להתמישה?

‫בטוח. ‫יותר מזה, התשובה היא באה רק אחרי היהוש.

‫מה אתה אומר?

‫אז זה בדיוק זה.

‫תבונה זה שכל, מה זה?

‫אתה החלפת את המילה ‫תבונה במילה שכל, זה אותו דבר.

‫טוב, עד כאן להיום, אבותיי, כל טוב.
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/796254036″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 13
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ח' א' - העולם הבא והישארות הנפש | הרב אורי שרקי
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ח' ח' - העולם הבא | הרב אורי שרקי
אורך השיעור: 53 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/796254036″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ח’ ה’ – הגיהנם ועונש הכרת | הרב אורי שרקי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן