פרשת: כי־תצא | הדלקת נרות: 18:07 | הבדלה: 19:22 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

מיהו הרב קוק? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התוכחה | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הקדמת הרמב"ם לפרק "חלק" – מהם ימות המשיח? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התוכחה | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
ההשגחה האישית – הפרטית. פרק ג' | ספר דרך השם לרמח"ל חלק ב' | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
ספר "לנבוכי הדור" לרב קוק זצ"ל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

הלכות תשובה לרמב"ם פרק ז' ז' | הרב אורי שרקי

כמה מעולה מעלת התשובה
מילות מפתח:תשובה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫שלום וברכה. ‫אנחנו בהלכות תשובה להרמב״ם, פרק זין.
‫הלכה, זין, כמה ‫מעולה מעלת התשובה.

‫כלומר, למה הרמב״ם צריך לכתוב בכלל דבר כזה?

‫זה לא עודד, למה?

‫כי התשובה היא לא כל כך מובנת במבט ראשון.

‫באופן רציונלי, התשובה בלתי אפשרית. מה קרה?

‫אנחנו בהלכות תשובה, רבנו שלוילון.

‫פרק זין.

‫הלכה, זין. תודה רבה.

‫אז השכל מתנגד לתשובה.

‫כי הרי אתה אומר, מעשה נעשה,

‫ואילו פעולת התשובה היא פעולה ברצון,

‫אז איך יכול להיות שפעולה ‫ברצון תבטל פעולה במעשה?

‫או כמו שאומר הרמחל, ‫הכירת הרצון כהכירת המעשה.

‫דבר שלא הגיוני, לפחות במבט ראשון.

‫אף על ככן, למדנו שהתשובה מועילה.

‫יעילה אפילו.

‫בניגוד לתפיסה המקובלת אצל ‫אומות העולם שהתשובה אינה מועילה,

‫היהדות היא בעצם היחידה ‫שמתייחסת אל התשובה ברצינות.

‫לכן, וגם הסברנו איך זה ‫עובד, אין צורך לחזור על זה,

‫אבל יש צורך בחיזוק, חטא ‫חטא, מה שנקרא חיזוק חיובי.

‫ולכן הרמב״ם ראה לנכון לכתוב את ההלכה הזאת.

‫כמה מעולה מעלת התשובה?

‫אמת היה, אמש היה זה, מובדל ‫מהשם אלוהי ישראל, שנאמר,

‫אבונותיכם היו מבדילים ביניכם ובין אלוהיכם.

‫צועק ואינו נענה.

‫שנאמר, כי תרבות תפילה אינני שומע.

‫אגב, מזה למדו חכמים, אם ‫הפסוק אומר כמשהו חריג,

‫גם כי תרבות תפילה אינני שומע, ‫מכאן שכל המרבה בתפילה נשמע.

‫כלומר, אם זה באופן חריג שהנביא ‫אומר, במקרה הזה ריבוי תפילות לא יעזור,

‫סימן שבדרך כלל ריבוי תפילות עוזר.

‫כן? למה זה חשוב להבין את זה?

‫כי יש כאלה שסברו שהרמב״ם ‫חושב שאין תועלת בתפילה.

‫הוא אומר, כן.

‫כן? וכשהוא בא לעברות, צועק ואינו נענה,

‫שנאמר, כי תרבו תפילה אינני שומע.

‫ועושים מצוות וטורפין אותן בפניו,

‫שנאמר, מי ביקש זאת מי אתכם?

‫רמוס חצרי, מי גם בכם ויסגור דלתיים,

‫ולא תאירו מסבכי חינם, אין ‫לי חפץ בכם, אמר השם צבעות,

‫ומנחא לא ארצה מי אתכם.

‫כלומר, בא להעברות, גם מצוותיו תועה והן.

‫כן? למשל, כתוב, ואישה ‫השם אל הבל ואל מנחתו,

‫ואל קין ואל מנחתו, לא שעה.

‫למה? לכאורה הוא מביא קורבן.

‫הוא מביא קורבן, זה דבר חיובי.

‫אלא, אומר הכתוב, זבח רשעים תועה ועה.

‫כלומר, אם אתה מביא קורבן ‫כשאתה רשע, זה רק יותר חמור.

‫כן? זה, כי זה לשחק אותה, זה סוג של צביעות.

‫אתה עושה איזה מעשה שאתה מקווה שהוא

‫יעלים, ימחוק מן המציאות את המעשה הרע שעשית.

‫כן?

‫הרמב״ם, בלגרת השמד, מביא ‫דוגמאות באנשים שהם רשעים או חופים,

‫שדווקא בגלל שהם עשו מצווה אחת, ‫אלוקים כן קיבל את זה וכן סלח להם.

‫כן.

‫וזה סוטן, אז לא?

‫לא.

‫למה לא?

‫למה לא? אני אסביר.

‫קודם כל, אני אחזור על שאלתך, ‫כי לא כולם שמעו בהקלטה.

‫אתה אומר, בלגרת השמד, ‫הרמב״ם אומר, מדבר על אנשים,

‫שאף על פי שעשו עבירות, עשו מצווה ‫כלשהי, ואלוהים קיבל את המצווה שלהם.

‫זה לכאורה סותר את מה שהרמב״ם כותב ‫כאן, שאם הוא רשע, מצוותיו אינם נחשבות.

‫הבנתי את השאלה נכון.

‫התשובה היא שאין שום קשר בין שני המקומות.

‫מה שהרמב״ם כותב שם, מדבר ‫על אדם שבעל כורחו השתמד,

‫אבל הוא רוצה לשמור על הקשר שלו עם יהדותו,

‫ולכן למרות שמפני העונס ‫הוא עובר על מצוות קידוש ה'

‫הוא עושה מעשה גדול בזה שהוא לא שוכח את ה'

‫זה הכל. מה שעשית כאן, מדובר ‫באדם שטוב לו עם העבירות שלו.

‫מבסוט, סבבה לו בזה.

‫ואומר, וזה שעשיתי עבירות לא ‫נורא, כי יש לי גם מצווה שעשיתי.

‫על זה הוא אומר שמצוותו התאהבה.

‫מובן? זה גישה אחרת.

‫כן, אבל לא התאמתי לזה. ‫התאמתי לזה שהביא דוגמה,

‫על יחד ההגרת הוא עונה לרב ‫שכתב תשובה שהרמב״ם לא אוהב.

‫נכון. מה כתב אותו הרב שהרמב״ם לא אוהב?

‫הוא כתב שאנשים משומדים שמשתמדו מפני העונס.

‫אז הוא אומר, המצוות שלכם לא שוות כלום.

‫הוא אומר, הרמב״ם, איזה שטויות זה. ‫מה זה המצוות לא שוות כלום?

‫הוא רוצה לא להיות משומד.

‫נכון. ואז הוא מביא דוגמה ‫לאנשים רשעים, נגיד, בתנאי,

‫שחתו, לא משומדים, אנשים ממש חותכים,

‫או מלכה לבחון או שאלוהים ‫פשוט לא יכולים לצלם את זה.

‫אה, הבנתי.

‫חומר המשומדים.

‫כן.

‫אפילו לאנושים.

‫יפה. שאלתך יפה מאוד. אתה אומר, אם כן,

‫אבל הרמב״ם כדי להוכיח את זה,

‫מביא שאפילו אנשים שלא היו משומדים,

‫ועשו עבירות מרצון, אבל עשו מצווה כלשהי,

‫אלוהים חפץ בהם, ופה זה ממש סותר.

‫עכשיו הבנתי את שאלתך לעומק.

‫התשובה היא שהרמב״ם לא אמר שתמיד זה כך,

‫אלא הוא אומר שלפניכם אנחנו חוטא לפעמים, כן?

‫כתוב, עושה מצוות ותרפין אותן בפניו.

‫לא תמיד.

‫אולי אפשר להגיד, כן.

‫שמי שרוצה את העבירות, כאילו, לא להכיס,

‫לא יכול שגם עשה עבירות מלהכיס.

‫אבל לא תמיד על העבירה להכיס.

‫הקב' הוא אומר, אני לא מקבל את מצוותך.

‫כי נתיבות הכוונה מרובים בנפש האדם.

‫יש מסילות בלבבם, יש הרבה מסילות.

‫אז יש מסילה שבה יש התנגשות חזיתית

‫בין הטוב לבין הרע.

‫למשל, המקריף קורבן כשהוא רשע.

‫לעומת זה, הדוגמאות שמביא שם הרמב״ם,

‫שאין לי זוכר אותן כעת, ‫מראות שיש עוד נתיב, נגיד,

‫האדם נטמע בנתיב מסוים, ‫מסילה מסוימת של נפשו,

‫יש מסילה אחרת שנשארה טהורה.

‫בסדר?

‫נכון.

‫אבל הדיוק הזה הוא נכון.

‫כן, מה אתה אומר?

‫רוע זה, כאילו, מי שאכל שום ‫מטמע, מי שאכל שום מטמע,

‫זה מפתח על מי שעשה את הרוע.

‫לפעמים ככה, לפעמים ככה.

‫קשה מאוד לשפוט אנשים.

‫למשל, במצוות תוכך, ‫בסוף מוסר אביך,

‫יש ספר מידות ראייה, מכיר?

‫מידות ראייה, שם ‫יש, זה לפי אלפא-בטא,

‫הפרק האחרון הוא על תוכך.

‫לא, זה לפני האחרון.

‫תוכך, תו, נכון?

‫אז למה זה לא האחרון?

‫כי אחרי זה יש תיקון.

‫כן.

‫אבל, תוכך.

‫שם הרב אומר, כאשר ‫באים להוכיח אדם,

‫אתה צריך לעשות חשבון.

‫יכול להיות שחז וחלילה הוא ישמע לך.

‫ואז מה שיקרה, אתה ‫הישרת ממנו חיסרון,

‫אבל לא שמת לב שהחיסרון הזה

‫מציל אותו מחסרונות יותר גדולים.

‫לא, לכן צריך לשקול.

‫לשקול מתי להוכיח, מתי לא.

‫בוא ניקח לי דוגמה.

‫דוגמה שאני מכבב.

‫יש יהודי שכל יום שבת, ‫בבוקר הולך לתפילה,

‫הוא מתפלל בדבקות, ‫ושומע את הדרשה של הרב,

‫ואחרי הצהריים יוצא למשחק.

‫כדורגל. בסדר?

‫ותור צופה נלהב.

‫יום אחד הרב נותן דרשה

‫חוצבת להוות

‫נגד הכדורגל.

‫מסביר שכדורגל זה שטויות, ‫כדורגל זה עבודה זרה,

‫זה אבלים, אין לזה כל ערך.

‫הבן אדם הזה, זה יום המשבר הגדול בחייו.

‫הוא מבין שהרב צודק.

‫אז הוא באמת לא הולך למשחק.

‫אבל אז, הוא גם ‫לא חוזר לבית כנסת.

‫והוא יורד מן הארץ, ‫והוא מתחתן עם גויה.

‫כי נשבר לו עולמו.

‫לכן, אתה צריך לשקול, כשאתה ‫מוכיח אותו על חיסרון מסוים,

‫האם החיסרון הזה לא מגן עליו

‫מחיסרון יותר גדול.

‫אוקיי?

‫לכן, אני אומר שזה עניין של חשבונות.

‫מאוד מורכבים בנפש האדם.

‫מתי זה כך, ומתי זה כך.

‫בסדר? טוב.

‫אני ב... הלכות תשובה, בפרק זין.

‫בהלכה, זין.

‫כפי שאמרנו מספר פעמים, ‫בתחילת השיעור, לילה שהגיעו בזמן.

‫טוב, הלאה.

‫והיום, עד עכשיו זה המצב הרע.

‫הוא היה מובדל מהשם אלוהי ישראל.

‫צועק ונענה, ועושה ‫מצוות, עורפים בפניו.

‫שימו לב לשלושת הדוגמאות.

‫הדוגמה הראשונה, מובדל מאלוהי ישראל.

‫מה זאת אומרת מובדל?

‫במה? איך הוא מובדל?

‫אין לו השגה בסכל.

‫שזה, לפי הרמב״ם, הדבר החמור ביותר שיש.

‫שאדם, שכלו, לא משמש אותו

‫להשגת האמיתות.

‫או האמיתות.

‫הדבר השני, החמור, ‫זה שהוא עושה מצוות,

‫ותורפים אותו בפניו.

‫כלומר, יש גם מעשים בעקבות המחשבה.

‫הדבר... לא, סליחה.

‫הדבר השני, זה שהוא צועק.

‫הדבר השלישי, שהוא עושה מצוות.

‫כלומר, השגת השם, בסכל, ‫תפילה, ברגש, מצוות, במעשה.

‫שלושתם נפסלים.

‫והיום, עכשיו שהוא עשה ‫תשובה, הוא מודבק בשכינה,

‫שנאמר, ואתם מדביקים בשם אלוהיכם.

‫צועק, ונענה מיד, שנאמר, ‫ועייתר הם יקראו, ואני הענה.

‫ועושה מצוות, ומקבלים אותן בנחת ושמחה,

‫שנאמר, כי כבר רצה האלוהים את מעשיך.

‫ולא עוד, אלא שמתאבים להם, שנאמר,

‫וערבה לשם מנחת יהודה, ירושלים.

‫כי מהעולם, מוכשנים קדמוניות.

‫זה, בעצם, שבחה של התשובה.

‫אחותי מובדלים מהשם, כי החטא מתמתם את הלב.

‫כיוון שהחטא מתמתם ‫את הלב, השיח לא משובש.

‫כיוון שהשיח לא משובש, הוא לא יכול לדעת,

‫הידיעה שיחליט את האמת.

‫שזה לפי הרמב״ם, תכלית האדם,

‫ולהיות מנוע מזה, זה הדבר הגרוע.

‫ביותר שיש. עד כאן ברור? יפה.

‫נפלא, אני ממש שמח שהבנת.

‫טוב, הלאה.

‫הלך החטא. למה הלך החטא?

‫כי גמרנו את הלך הזין.

‫אז אין לנו סיבה שלא לעבור להלכה חטא.

‫בעלי תשובה, דרכם להיות שפלים וענבים ביותר.

‫מה זה? זה הלכה?

‫לא, זה תיאור.

‫זה תיאור מציאות.

‫כיוון שהוא עשה חטא, ‫אז דעתו שפלה עליו.

‫הוא אומר, אני הייתי מסוגל לעשות כזה רע,

‫אז משהו בו נכנע.

‫האם זה הכרחי?

‫לא, כיוון שזה תיאור עובדתי.

‫זה לא הלכה מחייבת.

‫כך שאם אדם עשה תשובה והוא מרגיש טוב,

‫שלא ירגיש רע מזה שהוא מרגיש טוב.

‫בעלי תשובה, דרכם להיות שפלים וענבים ביותר,

‫אם חירפו אותם הקסילים ‫במעשם הראשונים, ואמרו להם,

‫אמש היית עושה כך וכך, ‫ואמש היית אומר כך וכך,

‫אל ירגישו להם.

‫אלא שומעים וסמכים ויודעים שזו זכות להם,

‫שכל זמן שהם בושים ממעשם שעברו ונחלמים מהם,

‫זכותם מרובה ומעלתם מתגדלת.

‫זאת אומרת, זה גם מה שספר הזוהר אומר.

‫הרמב״ם והזוהר אומרים שניהם ‫אותו דבר, שאבושה מחפרת.

‫עכשיו אני צריך להבין את זה קצת יותר.

‫על מה אבושה מחפרת?

‫מה זה אבושה בכלל?

‫אבושה זה מה שאני חש, ‫כשאני מתוודה על ההפרש,

‫להבדל, שבין מה שאני ראוי ‫להיות, לבין מה שאני בפועל.

‫הדיסוננס הזה הוא אבושה.

‫עכשיו הדיסוננס הזה גם שורף.

‫זה ייסורי גאינה ממש.

‫בסדר?

‫ולכן אבושה מחפרת.

‫איך אומר הזוהר?

‫שהיא ראויה לחפרה על כל העובדים.

‫לחפר על כל המעשים.

‫לא, זה נכון, אתה צודק.

‫זה לאו דווקא הבמה האחרים.

‫אבל האחרים הוררו אותו לזה.

‫נכון, זה שזה חד זה כתוב בהמשך.

‫מה אתה מבין?

‫על כל האווירות, ודאי.

‫הרי אני בנוי גם מבן אדם ‫לחברו, גם מבן אדם לעצמו,

‫וגם למקום.

‫כשאינני טועם את מה שמצופה ממני להיות,

‫אז ההפרש הזה שורף אותי.

‫הוא אבושה.

‫הוא המחפר.

‫אפשר לצייר את זה ‫כמו ציור, על נייר שקוף,

‫שמתאר מה שאני צריך להיות.

‫מה שאני ראוי להיות.

‫נעשה עוד ציור, על נייר ‫שקוף, מה שאני בפועל.

‫מצמידים את שני הציורים אחד על השני.

‫הן בליטות.

‫אז צריך לעשות חיתוך.

‫פה זה בולט, פה זה חסר.

‫בסדר? אז היא התאמה ‫הזאת, היא אבושה.

‫בסדר? טוב.

‫ויותר מזה, כאן יש הלכה ‫נוספת, וחטא גמור הוא,

‫לומר לבעל תשובה, ‫זכור מעשיך הראשונים.

‫זה אסור.

‫אגב, לגר, זה איסור דה אורא איתה.

‫לבעל תשובה זה איסור דה רבנן.

‫אסור לומר לגר, אתמול ‫אכלת נבלות וטרפות,

‫והיום אתה בא לדבק בשכינה, ‫זה איסור דה אורא איתה.

‫כשמדובר על בעל תשובה, זה ‫איסור דה רבנן, שנלמד מן הגר.

‫מה הסיבה להבדל, למה זה ‫דה אורא איתה וזה דה רבנן?

‫כי אצל הגר, מעוררים את השורש שלו.

‫אצל מי שהוא רק בעל ‫תשובה, אין פה שורש מקולקל.

‫לכן זה פחות חמו, אבל זה עדיין חמו.

‫מעשה, בקרוב לביתי, הלכתי ‫לקיים מצוות שפיכת הפח.

‫בדרך, תפסני יהודי שחזותו מורה ‫על עירת שמיים ועל דתיות יתרה,

‫והיגש אליי ויאמר, המטרה ‫מצדיקה את האמצעים.

‫מקדשת את האמצעים.

‫הבנתי מיד למה הוא חותר.

‫הוא ידע, אני ידעתי שהוא ידע,

‫שיש לי תמונה של בנימין ‫זאב הרצל, עליו השלום, בביתי.

‫אז אמרתי לו, מטרה? ‫מקדשת את האמצעים.

‫מה פתאום?

‫אמרתי לו, הרי היה, אתה אוכל בשר.

‫שחת את הבהמה בגלל זה.

‫לעונג שבת? אתה לא מתבייש?

‫לא, אם אני שוחד אותה בשביל ‫שבת, זה הופך להיות מצווה.

‫אז אמרתי לו, זו הרי ‫המטרה, מקדשת את האמצעים.

‫אלא מה? השאלה, מה גודל ‫המטרה ובאיזה אמצעים?

‫אבל האמירה, המטרה אינה ‫מקדשת את האמצעים, איננה נכונה.

‫יש צעד של מטרה.

‫אגב, גם סלט.

‫אדם חתך מלפפון

‫באכזריות רבה.

‫עשה ממנו קציצות, חתיכות קטנטנות.

‫והוא מוסיף על זה שמן ומלח.

‫אז אתה רוצח, רצחת את המלפפון.

‫לא, זה היה נכון

‫אם סתם הייתי חותך את המלפפון

‫וזורג אותו.

‫זה בלטשחית.

‫אבל כאן זה בשביל שיהיה סלט.

‫זה מותר. לא רק שזה מותר, זה אפילו רצוי.

‫זה מרומם את המאכל

‫מצומח למדבר. נפלא.

‫תיקון עציר.

‫עכשיו, אמרתי לו, אז אחרי שהוא שמע את זה,

‫כבר לא הייתה לו טענה, ‫אז הוא אמר, אבל הרצל

‫התביל את בנו לנצרות.

‫אמרתי לו, א' זה לא נכון.

‫זה נכון שהבן שלו

‫עשה את זה, אבל זה לא הרצל

‫ששלח אותו לזה.

‫אבל אמרתי לו, אבל מה שכן נכון

‫זה שהרצל בצעירותו

‫רצה, באמת, שכל עם ישראל

‫יעבור תבילה לנצרות

‫כדי לגמור

‫את בעיית האנטישמיות.

‫כשבימיו לא הייתה לזה שום משמעות דתית,

‫אלא משמעות חברתית.

‫אבל, כאשר הוא החליט,

‫בעקבות פרשת דרייפוס ‫ועוד כמה דברים, שזה לא ילך,

‫אז הוא המציא את הציונות

‫וחזר בו מן הרעיון הראשון שלו.

‫אם כן הוא בעל תשובה, ‫ואסור לומר לבעל תשובה,

‫זכור מעשיך הראשונים.

‫ויה נלז ויומר כשהוא ‫פעור פה, ככה?

‫ואומר לו, כן, ככה.

‫טוב, ולכן חזרתי קצת

‫באיחור משפיחת הפח.

‫טוב, אז צריך להבין, הרצל, ‫הוא בעל תשובה מובהק.

‫טוב, אז וחד גמור הוא ‫לומר לבעל תשובה,

‫זכור מעשיך הראשונים, או להזכירם לפניו

‫כדי לביישו, או להזכיר ‫דברים ועניינים אדומים להם,

‫כדי להזכירו מעשה, הכל אסור.

‫אז מה אם היה קלון?

‫בסדר, אבל הוא שילם את חובו.

‫לחברה.

‫הוא מוזהר עליו, ‫בכלל הוא נאיית דברים

‫שעזירה תורה עליה, שנאמר ‫ולא תנו איש את עמיתו.

‫אתה מצייר אותו.

‫עד כאן, פרק זין.

‫מה עושים?

‫סיום?

‫למה סיום?

‫סיום מה פרק זין?

‫אבל עושים סיום על כל שורה?

‫לא, אני חושב שאם גמרנו ‫את פרק זין, מאוד ראוי ורצוי

‫לשקול, ללמוד את פרק ח'

‫נראה לכם?

‫יאללה, אז בוא נדח.

‫פרק שמיני.

‫עכשיו, פרק שמיני, הוא פרק ‫שעוסק מדברים מאוד גבוהים,

‫ושיצר הרבה בלבולים

‫בפרשנות של הרמב״ם.

‫הנושא, חיי העולם הבא.

‫או, נאמר אחרת, תכלית התורה.

‫לאן כל זה מוביל?

‫אתה אומר, בסדר, יש מצוות, ‫יש עם ישראל, יש תורה,

‫לאן כל זה חותר?

‫לאן זה מגיע?

‫אז כאן הרמב״ם מדבר על ‫משהו, הוא לא הראשון שמדבר,

‫על משהו שלא מוזכר בתנ״ך.

‫עולם הבא.

‫כותב הרמב״ם, ‫הטובה הצפונה לצדיקים

‫היא חיי העולם הבא, והם ‫החיים של מוות אימאהם,

‫והטובה שאיני אמרה.

‫איפה הוא הביא את זה?

‫זאת בדיוק השאלה.

‫הוא הביא את זה מחזל.

‫אבל איפה חזל הביאו את זה?

‫הנה, הוא מביא פסוק.

‫הוא שכתוב בתורה, למה אני תבלך

‫וערך את הימים.

‫מה, זה העולם הבא זה?

‫עריכות ימים, זה שאדם חי הרבה זמן.

‫זה בעולם הזה.

‫מפי השמועה למדו, למה אני תבלך,

‫לעולם שכולותו, וערך את הימים,

‫לעולם שכולו ארוך, וזהו העולם הבא.

‫פה אנחנו רואים, עצם ‫ההזדקיקות לדרשה,

‫מראה שהתורה לא דיברה על זה.

‫היא דיברה על זה באופן ‫שדרשה יכולה להוציא את זה משם.

‫שמועה היא כוונה תורה שבעל פה.

‫התורה שבעל פה מלמדת, ‫שכשכתוב וערך את הימים,

‫הכוונה לעולם הבא.

‫בסדר?

‫זה לא כתוב מפורש.

‫יש אפילו בתלמוד, סיפור כיצד ‫אילישב בן אבויה נעשה אחר,

‫בגלל הנקודה הזאת.

‫נכון?

‫שהוא מה?

‫מה?

‫נכון או לא נכון, מה שאני אומר?

‫אני לא יודע אם... אני ‫לא יודע אם אפשר...

‫להגיד בדיוק...

‫למה? על מה אני מדבר ואתה ‫אומר שאי אפשר להגיד בדיוק?

‫לא, זה לא זה.

‫עזוב, אתה מתכוון לסיפור אחר.

‫בסדר?

‫אז אם היית שומע את הסיפור הנכון,

‫אז אולי היא לא הייתה אומרת זה.

‫בסדר?

‫חשבתי שאתה יודע את הסיפור.

‫מה הסיפור?

‫הסיפור שאילישב בן אבויה, ‫ראה, אדם, שאבא שלו אמר לו,

‫לך תעלה על העץ, כדי לשלח את הקן.

‫ואז הוא קיים בזה שתי ‫מיצות, שילוח הקן וכיבוד אבן.

‫שעל שתי המיצות האלה, ‫נאמר בתורה, וערך את הימים.

‫נכון?

‫על שתי המיצות האלה נאמר עריכות ימים.

‫הילד עלה על העץ, נפל ומת.

‫אמר, איפה עריכות ימיו של זה.

‫ואז בעצם, חזר בשאלה, ‫חתיכת דקלש, לא סתם בן אדם,

‫והוא אומר, זהו, התורה, ‫אמרה דברים לא נכונים,

‫אם כן כל התורה כולה בטל.

‫בסדר? אומר את הגמרא, ‫חבל שהוא לא שמע

‫את דברי רבי יעקב.

‫שרבי יעקב דרש, שלמה אני תבלך?

‫לעולם שכולו טוב, וערך ‫את הימים לעולם שכולו ארוך.

‫אז הוא לא היה חוזר בשאלה.

‫זה אומר, דבר מאוד מוזר.

‫כלומר, אלישב בן אבויה לא מבין

‫דרשה פשוטה כזאת?

‫כנראה שהוא חולק על הדרשה הזאת.

‫הוא לא מבין שהכתוב אומר את זה.

‫אגב, מי זה אותו רבי יעקב?

‫נכדו.

‫כמו דקמא.

‫נכדו של אלישב בן אבויה, הוא זה שאמר את זה.

‫אז באמת, בוא תעלה לנו שאלה,

‫הרמב״ם הולך לדבר על עולם הבא,

‫אני צריך לשאול את עצמנו, למה יש

‫כזה דיסוננס, בין מה שהתנ״ך

‫מלמד, לבין מה ‫שמסורת התורה שבעלווה

‫מלמדת.

‫או יותר נכון, מה בין בית ראשון

‫לבית שלי.

‫דיסוננס זה אי התאמה.

‫אי התאמה קולית.

‫משהו לא... לא נשמע אותו דבר.

‫כן, אז

‫מה? מה אתה רוצה?

‫אם הטובה צפונה לצדיקים, זה בעולם הבא?

‫או מה שאתה חושב?

‫אה, יפה.

‫אתה שואלת שאלה עוד יותר חריפה.

‫אם הטובה הצפונה לצדיקים

‫זה העולם הבא, בשביל מה צריך להיות אמיתית?

‫יש כאלה, בימיו של הרמב״ם, ‫שדעקו מהמילים האלה,

‫שהרמב״ם לא מאמין בתחיית אמיתית.

‫כן?

‫ובגלל זה... אה?

‫אתה לא אומר שעולם הרמב״ם זה לא עולם הבא,

‫זה תחיית אמיתית. הרמב״ם הוא מסביר

‫מה זה העולם הבא פה, ואתה תראה

‫שזה לא תחיית אמיתית.

‫מתוך לשונו של הרמב״ם עצמו.

‫ואז הרמב״ם

‫בגלל זה, היה צריך

‫לכתוב איגרת

‫ארוכה, הנקראת איגרת תחיית אמיתית.

‫שבה הוא מסביר, כי ‫זה לא רק מהמקום הזה,

‫מספר מקומות בתוך המשנה תורה ‫ככה דייקו, והרמב״ם הסביר את

‫כל המקומות במשנה תורה, מדוע

‫הוא כתב כפי שכתב.

‫בסדר?

‫באקדמיה, יש אומרים ‫שאיגרת זו לא נכתבה

‫על ידי הרמב״ם, אלא נכתבה

‫כמה שנים אחרי פטירתו, על ‫ידי מישהו שרצה להגן עליו.

‫דברים אלה הם

‫הבל וריק, יש לנו

‫היום מספיק הוכחות מדעיות

‫שאכן הרמב״ם הוא זה שכתב

‫איגרת תחיית אמיתית.

‫אבל, בכל זאת, נשארת הכושייה.

‫הרי הרמב״ם מוכיח

‫א', שהוא מאמין בתחיית ‫אמיתית, שלא הבינו אותו נכון,

‫ושזה יסוד בתורה, והוא כתב את זה

‫ב-13 עיקרים, וכו'.

‫עדיין לא

‫מובן למה יש תחיית אמיתית.

‫משום מה צריך את זה.

‫זאת שאלה טובה.

‫בכל מקרה נשארת השאלה, ‫למה צריך תחיית אמיתית.

‫בסדר? לפי הרמב״ם, ‫לפי המקובלים זה כן מובן,

‫לפי הרמחאל זה מובן.

‫אנחנו נצטרך ללמוד, מה חכמי ‫הקבלה אמרו על זה, הרמב״ן

‫בין היתר, מה אמר על זה ‫הרמחאל, מה אמר על זה הרמב״ם,

‫ובסופו של דבר, כדי ‫להכריע, אני צריך לדעת

‫מה אמר על זה הרב קוק.

‫ברור. הרב קוק, במקרה ‫הזה, הוא עושה את היישוב

‫השלם בין כל הצדדים, ‫כהרגלו, להיות תמיד

‫גם צודק וגם להיות

‫קליף. עכשיו, אבל בינתיים, ‫אני רק פשוט נותן לכם

‫הקדמה. האם נספיק את

‫כל זה היום? ספק.

‫בסדר. אבל כל פעמים אומר לנו הרמב״ם,

‫הטובה צפונה לצדיקים מחיי העולם

‫הבא, ואז הוא מסביר, ‫שכר הצדיקים הוא, שיזכו

‫לנועם זה, ויהיו

‫בטובה זו.

‫מה הוא

‫הנועם? אנחנו עוד לא יודעים.

‫ופירעון הרשעים הוא, שלא ‫ייזכו לחיים אלו, אלא ייכרתו

‫וימותו.

‫כלומר, או שאתה בן העולם

‫הבא, או שאתה

‫נחרט.

‫הם עולים

‫בסוף. מי נעים לך, אדוני זאת?

‫איפה כתוב כאן גאינום?

‫זה לא, אז יש כאלה, שאם כן

‫דייקו מדברי הרמב״ם, שהוא לא מאמין בגאינום.

‫גם זה.

‫כן? יש

‫אז תשובה של הרמב״ן, ‫לחכמי צרפת, בנושא הזה.

‫מדוע? חכמי צרפת רצו

‫לגנוז את ספר המדע. אמרו,

‫יש כמה בעיות, אחת מהן, זה שהרמב״ם

‫לא מאמין בגאינום? כי הוא אומר, או

‫עולם הבא, או קראת.

‫נכון? דייקת

‫נכון? הרמב״ן

‫בייגרתו, בייגרת התשובה שלו ‫לחכמי צרפת, נכנס לכמה דחקים

‫כדי להסביר שהרמב״ם כן מאמין בגאינום.

‫והוא מביא הוכחות מכמה מקומות.

‫אבל מעניין שהרמב״ם

‫לא

‫לא סיפק, כלומר, ‫בשר לדבר הזה, כל כך.

‫מה אתה אומר? מעניין ש... ‫דווקא הרמב״ן, שהוא מילא

‫מקובלים, והוא מתנגד לרמב״ם בהרבה דברים,

‫הוא מתנגד לפסילתו.

‫כן? היה בימי

‫הרמב״ן

‫חכם אחר, שלא רק

‫התנגד לספר המדע, לא ‫רק גנז אותו, אלא שרף אותו.

‫שרף את

‫הספר המדע, ואת ספר מורה נבוכים.

‫מי זה החכם?

‫רבנו יונא גירונדי, נכון?

‫גירונה. הוא שרף את ספרי הרמב״ם.

‫לא נעים.

‫עכשיו, לא רק זה. הוא היה הולך

‫מקהילה לקהילה כדי לגדרוש נגד הרמב״ם,

‫כדי שיסרפו את הספר.

‫חודש אחרי

‫שהוא ארגן את

‫שריפת הספרים של הרמב״ם, מלך צרפת

‫שרף את התלמוד

‫בכיכר המרכזי של פריס.

‫לא רק שרף את התלמוד, ארבעים

‫עגלות מלאות בכתבי יד

‫של התלמוד

‫ומפרשיו.

‫כך שיש אוצרות אדירים

‫של פרשנות שהלכו

‫לאיבוד מאיתנו בגלל השריפה הזאת.

‫וזה היה חודש אחרי שריפת ספרי הרמב״ם.

‫ואז רבנו יונא

‫הבין שהוא עשה טעות.

‫הוא אמר, אם ככה, זה אשמתי.

‫ואז הוא הסתובב

‫בכל המקומות שבהם הוא דרש

‫נגד הרמב״ם, דרש בזכות הרמב״ם.

‫ואפילו תכנן

‫לנצוע לארץ ישראל, לכברו של הרמב״ם

‫בתבריה, לבקש מבינון וחילה.

‫לא הספיק.

‫מת בספרד.

‫עכשיו, נשארת השאלה, האם הוא חזר בו

‫מביקורתו על הרמב״ם.

‫מן הסתם שלא.

‫למה שיחזור

‫מביקורתו? אבל הוא הבין

‫שכשהוא לא מסכים איתו, ‫זה לא סיבה לסרוף אותו.

‫לכן הרמב״ם

‫הוא באמת, היה מספיק ‫חכם כדי להבין, דברים כאלה

‫לא עושים. בסדר?

‫אבל כל פנים יש פה שאלה, איפה

‫גיהינום לפי הרמב״ם?

‫הרמב״ם קצת מדבר

‫על זה בהקדמתו לפרק

‫חלק. שם הוא מדבר

‫על הגיהינום, אבל צריך להבין מה הוא אומר שם

‫בדיוק. בסדר? כי זה דו משמעי.

‫גם שם.

‫האמת היא, נשאתה שאלה, ‫אם האדם יודע מה זה גיהינום,

‫או מה זה גן עדן, מדובר ‫בעולם שהוא מעבר לחושים שלנו.

‫אז איך אתה בכלל יכול לדבר על זה?

‫כלומר, הגיהינום של דנטה, ‫שזו יצירה ספרותית נפלאה,

‫שמתארת את כל מדורי גיהינום, ‫היא מדברת על עולם שאיננו

‫שום מושג בו. בסדר?

‫אגב, מעניין

‫מה שאומר המהרל, בהקדמתו הראשונה,

‫מתוך שלושת ההקדמות לגבורות השם.

‫כידוע, המהרל כתב

‫בספר גבורות השם שלוש הקדמות.

‫בהקדמת הראשונה, ‫הוא מסביר מדוע הנביאים

‫לא דיברו על עולם הבא.

‫אתה זוכר מה שהמהרל אומר?

‫לא. זה לא מה שהוא אומר.

‫אז כנראה

‫שאתה לא זוכר. אתה מנחש.

‫לא ביקשתי לנחש. שאלתי, מה אתה זוכר?

‫המהרל אומר

‫שהנביא

‫אינו יכול לדבר

‫על דבר שהוא לא יכול לחוות.

‫כי הנבואה

‫בהגדרה היא חוויה.

‫ולכן, מה שיש לו

‫מגע בו, למשל, העתיד.

‫העתיד, גם

‫בהווה יש לנו קצת שייכות

‫אל העתיד.

‫זה תהליכים שמתפתחים מתוך ההווה שלנו.

‫לכן הנביאים יכלו

‫לדבר על העתיד. אבל

‫עולם הבא, זאת קטגוריה

‫אחרת לגמרי של קיום.

‫לכן הנביא לא יכול לדבר על זה.

‫אבל החכמים, כן. למה החכמים כן?

‫כי החכם בהגדרה מדבר

‫על דבר שהוא לא יכול לחוות.

‫הוא עושה אקסטרפולציה.

‫למשל, מתמטיקאים משתמשים

‫פחות או יותר באופן

‫קבוע, במספר

‫שתיים.

‫הם ראו אותו אי פעם?

‫הוא... אי אפשר לראות ‫את המספר. אין דבר

‫כזה. זה מעבר לחושים.

‫ואף על פי כן, המתמטיקאים

‫משתמשים במספר הזה, בלי בושה.

‫מה, ראית פעם את המספר שתיים?

‫כן. איך?

‫יש לה סימן. אה, זה הסימן.

‫זה סימן למספר שתיים.

‫כדי לומר את המספר ‫שתיים, מציירים איזשהו סימן.

‫בסדר? אז זה מה שאתה רואה.

‫אבל אתה לא... המספר שתיים עצמו

‫הוא מופשט.

‫נכון? עד כדי כך שאפשר גם לדבר

‫על מינוס שתיים.

‫מה זה מינוס שתיים?

‫אתה ראית פעם מינוס שתיים? אין דבר כזה

‫במציאות החושית. ברור?

‫גם הנביא הוא חכם.

‫גם הנביא הוא חכם, אבל

‫החוכמה שלו נמאכת

‫תחת נבואתו.

‫נרמסת על ידי נבואתו.

‫בסדר?

‫זה כמו שחכם ששתה יין, אסור לו להוראות

‫הלכה. כי בשעה שהוא שותה

‫יין, הוא כבר לא חכם.

‫למרות שבאופן כללי הוא חכם.

‫בסדר?

‫טוב, אז זה

‫העניין.

‫אז יש פה, למה דיברתי ‫על זה? אה, המערל.

‫המערל מסביר אם כן ש

‫עולם הבא זה קטגוריית קיום אחרת לגמרי.

‫יש את השאלה,

‫כשהחכמים מדברים על עולם ‫הבא, על מה הם מדברים?

‫כן? זה... על זה נאמר, חכם

‫עדיף מנביא, הוא יכול

‫לדבר על דברים

‫שלא שום חווי ימי.

‫בסדר?

‫זה נקרא הפשטה.

‫למשל, המספר מינוס שתיים.

‫אני ראיתי הרבה פעמים מתמטיקאים

‫שמשתמשים במספר מינוס שתיים.

‫למרות שאין שום

‫מציאות בעולם של מינוס שתיים.

‫יותר מזה, המספר אי

‫שאמור

‫להיות השורש של מינוס אחד.

‫שזה דבר שההיגיון

‫שלו מתנגד אליו.

‫אבל אתה יכול לשלוח טיל לירח

‫בזכות המספר הזה.

‫מה?

‫המספר שתיים

‫והדבר על העולם הבא

‫שעמיים באבא

‫וגם זה שאני עוד כאן

‫מדבר על העולם הבא

‫זה מורפלי

‫מיליארד שנות אור. נכון.

‫אז הרמב״ם בהקדמתו לפרק חלק

‫שם הוא מרחיב, הוא אומר

‫אף על פי שטובת העולם הבא

‫אינה מושגת על ידי החושים

‫אבל יש בנו משהו

‫שמעיד על העולם הבא.

‫והוא מידת הכבוד.

‫שאנשים בשביל הכבוד

‫מוכנים להפסיד

‫כסף, בריאות

‫ולפעמים את החיים עצמם

‫בשביל הכבוד.

‫סימן שיש באדם

‫אינטואיציה של משהו שהוא

‫מעבר לחווייתו המיידית.

‫אפילו מעבר

‫לצורכי הקיום.

‫מוכן למות מפני

‫הכבוד. כן?

‫סימן שיש באדם משהו שהוא מעבר לזה

‫ולמרות שרדיפת הכבוד

‫היא דבר שלילי, אבל

‫מושג הכבוד מורה לנו על

‫משהו שהוא מעבר. לכן גם

‫בתנ״ך הנשמה נקראת כבוד.

‫כן? אורה כבודי.

‫מה זה אורה כבודי?

‫כבודי זה הנשמה. מובן?

‫הוא.

‫מה לא מובן? רגע רגע.

‫מה לא מובן?

‫כבוד. את יודעה מה זה כבוד?

‫האם אתה מסכים

‫איתי שיש אנשים שמוכנים לאבד בריאות

‫ממון או חיים בשביל הכבוד?

‫כן, אבל זה אמור להסתכל אחרת

‫אם ידעים שהכבוד שלהם

‫בעצם, אם הורידים אותם

‫יותר, יהיה להם יותר עולם

‫יהיה להם יותר טוב

‫למה יהיה להם יותר טוב?

‫כי אדם מסודר אמר

‫שאם ממון

‫מובן יש

‫בסדר, זה אחרי שאני מאמין בעולם הבא

‫אבל לפני כן, אני לא יודע

‫אם יש משהו מעבר למציאות החושית או לא

‫נגיד, נגיד

‫אחד כזה מגושם, מה שאני יודע

‫חומוס טחינה, זה אני יודע

‫ואני יודע לנגב, זה מה שאני יודע

‫מי אמר שיש מעבר לזה

‫אומר לך הרמב״ם

‫תשים לב שיש דבר כזה כבוד

‫וווו, תראיתי? ואז הכבוד

‫מורה על ממד בנפש

‫שהוא מעבר לחושים

‫אז זה נותן קצת מושג

‫של עולם הבא

‫למרות שזה מושג קריקטורי

‫מזויף קצת, אבל זה נמצא

‫אוקיי, יותר מובן עכשיו?

‫ברוך השם

‫מה?

‫לא אמרתי שבגלל החוכמה

‫הוא משיג

‫אמרתי שהחכם משיג

‫חכם גוי לא משיג?

‫מי דיבר על השארות הנפש

‫אם לא אריסטו

‫או אפלטון

‫או פיטגורס

‫גוי עם כולם

‫מה אתה מדבר

‫מה אמר על יורד הלם

‫על זה הוא לא יורד

‫בסדר? הוא מטענתך שהמושג

‫בעולם הבא הוא מושג יהודי מובהק

‫בטעות יסודו

‫בסדר?

‫יש דברים שמיוחדים ליהדות

‫ויש דברים שלא, אחד מהם

‫השארות הנפש, הראשונים שדיברו

‫באופן מפורש על השארות הנפש

‫היו המצרים הקדמונים

‫בסדר? טוב

‫זאת גם הסיבה שהם עשו מומיות

‫כן מה אתה אומר?

‫אני לא יודע בדיוק

‫גם הרמב״ם כשהוא

‫מסביר את השארות הנפש

‫הוא לא משתמש במושג של הנשמה

‫הוא מדבר על משהו אחר

‫בסדר? הוא מדבר על החוכמה, אנחנו נראה

‫בסדר? אבל זה נכון

‫מה שאתה אומר זה קיים

‫למשל ברמב״ן

‫בספר תורת האדם

‫בסדר? טוב, בואו נתקדם

‫אז הוא אומר כאן

‫סחר הצדיקים הוא שיזכו לנועם זה

‫ויהיו בטובה זו

‫ופירעון הרשעים הוא שלא ייזכו לחיים אלו

‫אלא ייכרתו ויאמותו

‫וכל מי שאינו

‫זוכה לחיים אלו הוא

‫המת שאינו חי

‫לעולם אלא נחרט ברשעו

‫ועבד כבהמה

‫וזהו כרת הכתובה

‫בתורה שנאמר היא

‫כרת תיכרת הנפש

‫ההיא מפי השמועה

‫למדו היא כרת בעולם הזה

‫תיכרת לעולם הבא

‫כלומר שאותה הנפש שפרשה מן הגוף

‫בעולם הזה אינה זוכה

‫לחיי העולם הבא אלא גם

‫מן העולם הבא

‫היא נחרתת

‫כלומר כמו חתול

‫הנדרס

‫כן

‫נכון

‫רחוק מזרחי מערב מן הפירוש שלך

‫זה נכון

‫מי אמר את זה

‫אני

‫כדי

‫לדעת מה הרמב״ם אומר

‫יש לנו כלל צריך לקרוא ברמב״ם

‫אנחנו לא יכולים

‫להכניס לתוך הרמב״ם

‫מה שהאינו רוצה שהוא יכתוב

‫רק עליית מה שאמרתי

‫זה לא מה שאני אמרתי שהרמב״ם אומר

‫המקובל על ידי מי ואיפה

‫חז״ל

‫חז״ל? אז הרמב״ם לא יודע

‫את חז״ל? בוא נקשר לך

‫חרדית מה הרמב״ם לא יודע את זה

‫בסדר

‫זו דעת הרמב״ם

‫אפשר כמובן שיהיו דעות אחרות

‫גם בכלל לגבי הכרת

‫יש ברמב״ם הרבה עריכו

‫דברים בעניין הכרת

‫כן שלא כמו פה

‫פה הרמב״ם הביא את הפסוק הרדיקלי שנאמר

‫במגדף היא כרת

‫תיכרת הנפש ההיא

‫נחרת בעולם הזה נחרת בעולם הבא

‫שימו לב את הדבר מעניין

‫היא כרת תיכרת

‫הביטוי שיש בעולם הזה

‫הוא הביטוי על העולם הבא

‫זה בא לומר שזה איזושהי

‫המשכיות בין העולמות

‫בין העולם הזה לעולם הבא

‫בסדר?

‫כנראה

‫כנראה

‫בסדר

‫אבל פה הרמב״ם כן אומר

‫עולם הבא

‫זה לצדיקים

‫מי שלא זוכה פלופ

‫הלך עליו

‫כמו ברקס

‫בטסט מה זה קשור?

‫ברגע שקיבלת ברקס

‫זה הלך

‫זה הלך

‫יש צד של דמיון

‫זה מאוד פסימי למה?

‫אם לא

‫כן ברור

‫עשית עבירה

‫רגע עשית עבירה?

‫על מי הוא אומר?

‫הוא אומר על מי שלא זוכה לחיים

‫האלו אבל מי זה?

‫היא לא אומרת רשעים

‫בחייהם נקראים מתים

‫אז בגלל הרמב״ם למה?

‫כי הוא אמת שאינו חי לעולם

‫כלומר יש אפילו ביטוי

‫מדהים באדם הראשון

‫נאמר ביום אחריך ממנו

‫מותא מות

‫הוא לא מת באותו יום

‫אלא אם הוא חי חיי נצח

‫כל יום

‫הוא עוד חיים

‫אבל אם האדם חי חיים מוגבלים

‫אז כל יום הוא מת

‫הוא יותר קרוב למה?

‫אז הוא הולך ומת

‫אז ביום אחריך ממנו מותא מות

‫בסדר? טוב אז יש פה

‫קודם כל זה מאוד רדיקלי

‫עכשיו הרמב״ם כותב את זה

‫זה באמת מכת פטיש חמש קילו

‫לפחות נכון?

‫אבל קודם כל צריך להבין מה הוא אומר

‫עכשיו נשאלת השאלה

‫מה זה הסיפור הזה

‫שהנפש יכול להיות או נצחית

‫או עובדת

‫זה דבר שהוא

‫קשה מאוד לקבל אותו

‫מדוע? כי אתה אומר

‫הוא אמור

‫לחיות לעולם אבל הוא

‫עלול גם לא לחיות לעולם

‫ההפרש בין שני המצבים

‫הוא קיצוני מאוד

‫אז אנחנו רוצים להבין איך זה עובד

‫בסדר? מה זה אומר?

‫בשביל זה אנחנו נצטרך לא רק

‫את הרב קוק באורות שהבטחתי

‫אלא גם את הרב קוק בעולת ראייה

‫שעוד לא דיברתי עליו

‫זה יביא אותנו למקומות

‫רחוקים. בסדר

‫מה אם

‫כתוב בגבלה שיקרת

‫שנים שאתה נכתב נפשי

‫נכון

‫זה לא ייקרת ייקרת

‫זה ייקרת סתם

‫מה?

‫כן ונכתב הנפשי

‫אז מה נכתב

‫ייקרת ייקרת זה כתוב

‫במדבר תדבב

‫במחלוקת רבי עקיבא ורבי ישמעלה

‫לזה העבירה זה נאמר, אם נאמר על עבודה זרה

‫או על גידוף

‫גידוף

‫אז הארמה אומר

‫שאין המשקל שענפת זה רק על העבירה הזאת

‫הוא אף איולו כותב את זה

‫הוא לא כותב שזה על העבירה הזאת

‫הוא מביא את הפסוק

‫יכול להיות שהוא מבין ‫שהפסוק הוא מביא רק דוגמה

‫אבל יש כמה אופנים להגיע

‫לקריטות הזאת

‫בסדר

‫טוב

‫אז נעשה קצת

‫טוב אני מציע שיהיה שנקרא

‫את הלכה ב' ואחר כך נחזור

‫להלכה א' אם ילדנו זמן

‫העולם הבא

‫אין בו

‫גוף וגביעה

‫אלא נפשות הצדיקים

‫בלבד

‫ולא גוף

‫כמלאכי השרת

‫הועיל ואין בו גביעות

‫אין בו

‫לא אכילה ולא שתייה

‫ולא דבר מכל הדברים

‫שגופות בני האדם צריכים להם בעולם הזה

‫ולא יערה דבר בו

‫מן הדברים שמארעים לגופות בעולם הזה

‫כגון ישיבה ועמידה

‫ושינה ומיטה ועצב

‫ושחוק וחיוצה בהן

‫כך אמרו חכמים הראשונים

‫העולם הבא אין בו

‫לא אכילה ולא שתייה ולא תשמיש

‫אלא צדיקים

‫יושבים ואתרותיהם

‫בראשיהם ונהנים

‫מזיב השכינה

‫הרי נתברר לך שאין שם גוף

‫לפי שאין שם אכילה ושתייה

‫יש פה בעיה

‫מה אם יושבים

‫וזה שעברו

‫צדיקים יושבים

‫דרך הידה אמרו

‫כלומר הצדיקים מצויים שם

‫בלא עמל ובלא יגיע

‫לשבת בכוונה לא להתאמץ

‫אין עמל ויגיע

‫מה זה העמל והיגיע של הצדיקים

‫בעולם הזה

‫במצגת האמת

‫אבל כיוון שהם כבר השיגו את האמת

‫אין צורך לעמול יותר

‫וכן זה שאמרו אתרותיהם בראשיהם

‫כלומר דעת

‫שידעו שבגללה

‫זכרו לחיי העולם הבא

‫מצויה אימאהם והיא

‫האתרה שלהם כעניין שאמר

‫שלומו באתרה

‫שיתרה לו אימו

‫והרי הוא אומר

‫ושמחת עולם על

‫ראשם ונשמחה

‫בגוף כדי שתנוח על הראש

‫כך אתרה

‫שאמרו חכמים כאן היא הדעה

‫ומהו

‫זה שאמרו ונהנים מזי ושכינה

‫שיודעים ומשיגים

‫מאמיתת הקב".

‫מה שאינם יודעים

‫והם בגוף

‫האפל השפל

‫מה זה הכתוב בצפון? גנוז. ‫אבל אם אין הנאה אין כלום איך אתה מדביר

‫איך אתה מדביר לזה שזה משתלם

‫כדי לאכול

‫אם אנחנו עושים איזה

‫חזירים לזה בתורה נמוכה

‫זאת אומרת אין

‫חילה אין שתייה אין כלום

‫יש הרבה יותר טוב מזה

‫זה שאני צריך לאכול זה צורך

‫אם הייתי יכול לא לאכול יותר טוב

‫נכון, אם אין צורך

‫אבל לא יכול להגיד שיש הנאה

‫זה לא הנאה גשמית

‫זה הנאה כמו אין שמחה כהתרת הספקות

‫אני, היה לי ספק

‫הצלחתי לפתור אותו, יש לי שמחה, לב

‫השאלה איזה דרגת מודעות נשארת

‫בסדר

‫בזה דן הרמב״ם

‫בפרק ג'

‫של הלכות יסודי התורה

‫שלמדנו אותו פה

‫ואף אתה היית בו

‫נכון

‫יש לניח, אבל זה לא יכול להיות ששכחת

‫כי אם לא

‫אם שכחת זה סימן שאני מורה גרוע

‫ושכדאי לי אולי

‫לבחור במקצוע אחר

‫זאת בדיוק השאלה

‫זה בדיוק השאלה, ולכן אומר המערל ‫זה סיבה שהנבים לא דיברו על זה

‫נכון, אז מה שאנחנו יכולים לדבר

‫זה על הקשה

‫אקסטרפולציה

‫כלומר אם אני לוקח את המושגים שלי

‫ואני מכפיל אותם

‫אני יכול לדבר כביכול

‫כן, זה כמו שלמשל אומרים

‫לילד אם אתה

‫תתנהג טוב ותלמד כמו שצריך

‫בסוף אתה תהיה ראש ממשלה

‫כן, ויש לו סוכריות

‫כן, כלומר

‫המושגים של

‫ראש ממשלה זה רחוק ממנו

‫אבל אפשר להגיד כן, נשמע הרבה

‫סוכריות, הוא עוד לא מבין על מה מדובר

‫אבל אפשר לדבר איתו

‫במושגים כאלה

‫זה כמו המחלוקת

‫שיש בין שני תאומים

‫ברחם ממנו, הם נחלקים

‫האם יש חיים אחרי הלידה

‫או לא, האחד אומר

‫שמעתי שאחרי הלידה

‫יש חיים יותר גדולים

‫ויותר רחבים, יותר מאירים

‫יותר כיפים, השני

‫אומר לו, הוא רציונליסט, אומר

‫שזה שטויות, בחוץ

‫אין נוזל

‫השפיר

‫ושם אין חבל

‫טבור, אז אנחנו נמות ברעב

‫שם הטמפרטורה נמוכה

‫אנחנו נקפא, ושם יש חפצים

‫קשים, אנחנו נפצע

‫ובכלל

‫אנחנו רואים

‫שכל מה שיורד בחור למטה

‫חור השחור הזה

‫לא חוזר לעולם

‫אם כן יש לו הוכחות רציונליות

‫שאין חיים אחרי הלידה

‫אחרי תשע חודשים מגיע הזמן לצאת

‫המאמין בחיים אחרי

‫הלידה יוצא, וכולם

‫אומרים מזל טוב, איך הוא דומה

‫לבנדות שלו, אבל האף כמו סבתא

‫כן, ועוד

‫שהשני אומר, אני לא משוגע

‫אני נשאר פה

‫בסדר, אז

‫זה בדיוק, אבל זה מה שזה אומר

‫המושגים ששתנו על העולם הבא

‫דומים בערך לאינטואיציה

‫שיש לוולד לעובר

‫במאימו, על החיים שאחרי הלידה

‫אתה צודק, באמת קשה מאוד

‫לדון, ולכן אנחנו צריכים לקחת

‫כל המושגים האלה בזהירות

‫אבל, הם מדברים על המשך הקיום

‫השאלה היא, איך

‫המשך הקיום נעשה

‫זה אופן שונה לגמרי, מה שאמרת, אין ענה

‫נכון, אין ענה גשמית, אז יש איזה ענה

‫איפה דרגת התודעה שנמצאת שם

‫כל הדברים האלה

‫צריכים לדון עליהם, בסדר

‫בינתיים, נתבונן

‫רק בדברי הרעבד

‫בואו נראה מה שהרעבד אומר

‫פה זה

‫מובא במעדורת מוסד הרב קוק

‫מובא פה בהערה י'

‫מי שיש לו

‫מעדורת מוסד הרב קוק

‫הוא אומר ככה

‫אמר אברהם

‫דברי האיש הזה, על מי הוא מדבר

‫על הרמב״ם

‫בעיניי

‫קרובים למי שאומר, אין תחיית

‫המתים לגופות, אלא לנשמות

‫בלבד, כלומר, לפי דבריו

‫תחיית המתים, וואלו

‫אין דבר כזה, כי אתה

‫אומר שהעתיד של האדם

‫זה חיי הרוח, הרמב״ם

‫אמר שאין תחיית המתים?

‫לא אמר, לכן גם הרעבד

‫שיודע לדייק, אומר קרובים

‫לאלה שאומרים אין תחיית המתים

‫לגופות, אלא לנשמות בלבד

‫למה? בגלל שבעצם

‫לא מובן מה האינטרס

‫של תחיית המתים, בשביל מה צריך

‫עד רבה

‫אם הגוף הוא כלא

‫ובגלל הגוף אתה לא משיג, וכשאתה

‫משוחרר מן הגוף אתה משיג את האמת

‫אז עדיף שלא תחיית תחיית המתים

‫נכון? זה בעצם מה שאומר הרעבד

‫על הבנת הרמב״ם

‫וחיי ראשי

‫לא הייתה דעת חזל על זה

‫שהרי אמרו

‫עתידים הצדיקים שיעמדו

‫בלבושיהם

‫טוב, מה זה יעמדו בלבושיהם? אפשר להסביר

‫את זה במיליון אופנים

‫וכן אמרו, צדיקים

‫שעתיד הקב". להחייותם

‫אינם חוזרים

‫לאפרם, אלא עומדים בגבייתם

‫ועוד הרבה כעוצה בזה

‫וכל אלה מוכיחים

‫כי בגבייתם הם עומדים חיים

‫לכאורה הרמב״ם לא התנגד לזה

‫אבל, טוב, בוא נראה

‫אבל אפשר

‫מה?

‫הרעבד אומר, יש תחיית תחיית המתים

‫לגוף

‫הוא לא אומר

‫גם הרעבד, לא מובן

‫אני בינתיים רק להוסיף לכם

‫קושיות, בסדר?

‫אבל, הוא אומר

‫אפשר שהבוראי יסים

‫גביותיהם

‫חזקות ובריאות כגביות

‫המלאכים וכגביית

‫אליהו זכור לטוב

‫ויהיו האתרות

‫כמשמען וכפשוטן

‫ולא יהיו משל

‫עכשיו, דבר אחד אני לא הבנתי

‫מה זה גביית המלאכים?

‫כן, לפי הרמב״ם

‫למלאכים אין גבייה

‫בסדר? טוב

‫אז זה, הכסף משנה אומר שנראה שאין חילוק

‫בין רבנו והרעבד

‫ואין נבדל בשיטותיהם

‫אלא בשמות בלבד, לרבנו העולם

‫שלאחר המוות יקרא עולם הבא

‫וכל אותם מאמרי חזל

‫שהרעבד הביאה, להסתייב בהם

‫הם לעולם התחייה

‫אלא שהרעבד קורא

‫לעולם התחייה עולם הבא

‫כן? כלומר, יש פה ויכוח

‫סמנטי, וגם המהרל

‫אומר שבכל מקום

‫שחכמים אמרו עולם הבא, הם התכוונו

‫להתחיית המיתים

‫אז מה זה העולם שאחרי המוות?

‫איך נקרא לו?

‫אם אתה אומר עולם הבא, אז התחיית המיתים

‫אבל, עד שתהיה התחיית המיתים

‫יעבור זמן, מה בינתיים?

‫מה קורה לנשמה?

‫עולם הנשמות

‫מאיפה הביטוי הזה לקוח?

‫מרמחאל

‫רבנו משה חיים לוצטו

‫הוא זה שמשתמש בביטוי עולם הנשמות

‫ואז הוא מצא טרמינולוגיה

‫שמאפשרת לו ליישב

‫יוצא לפי זה

‫שעולם הנשמות, אם נלך לפי התפיסה

‫של הרמחאל, זה לא מציעה גדולה

‫זה לא האדם האמיתי, זה לא האדם שלם

‫זה אדם רוחני, מה?

‫שלב ביניים

‫זה כמו שאדם

‫עשה טעונה, לוקחים את הרכב למוסך

‫מפרקים את הרכב

‫בסדר, אז הרכב לא שימושי

‫אלא מה? חלק מהרכב

‫עובר למחלקה הזאת, חלק אחר

‫למחלקה הזאת, בסוף מחברים בחזרה

‫אז אפשר שוב להשתמש ברכב

‫אפשר לומר, האדם מורכב

‫משני חלקים, גוף ונשמה

‫הגוף בקבר, הנשמה

‫גן עדן, גהינה, מה שאתה רוצה, כפכלה

‫כל מה שאתה רוצה, אבל כל אלה הם רק

‫תיקונים בדרך, המטרה היא

‫בסוף, תחיית אמיתי, לחבר בחזרה

‫לגן עדן כן

‫זה עולם הנשמות

‫נו, מי אמר שגן עדן זה לא חלק מעולם הנשמות

‫מי אמר לך את זה

‫זה החלטה שלך

‫שאתה קורא לתחיית אמיתי עם

‫גן עדן

‫אז מה זה עולם הנשמות?

‫לפי הרמחל, זה מציאות

‫של גן עדן

‫אבל אמר שזה לא משהו

‫שזה מה? זה לא משהו

‫גן עדן זה לא משהו

‫אה?

‫חוזרים לעדן

‫שמעולם לא היו שם

‫חזל אומרים

‫שעדן עין לא ראה אתה

‫ואם תאמר

‫גן הוא עדן

‫תלמוד אומר

‫ונהר יוצא מעדן להשקוט את הגן

‫יוצא לפי זה

‫שהעדן זה

‫מקום, אפשר לומר מקום במרכאות

‫שבו האדם עוד לא היה

‫עדן נשון עדיין

‫אבל כן יהיו בעדן אחרי

‫תחיית אמיתי זה העדן

‫אני לא יודע מאיפה

‫המציאות האלה, אפשר להשאיר בהם

‫אבל

‫אל תדאג, אני לא

‫אני לא נושך

‫אני מכיר רעיון שאנחנו צריכים ‫לחזור למציאות שהחומר והרוח

‫בעצם בהרמוניה נמצאים ביחד

‫שזה לפני

‫קודם כך אדם הראשון

‫יכול להציל את שלו

‫של הרמוניה בין גוף לנפש

‫של הרמוניה בין גוף לנפש

‫של הרמוניה בין גוף לנפש

‫נשאיר? גוף ונשמה

‫כן אתה מדבר כמו רמחל

‫בספר דעת תבונות

‫לא מדבר כמו הרמב״ם

‫כן לפי הרמב״ם

‫תחיית אמיתיים, כך הוא ‫מסביר בעגרת תחיית אמיתיים

‫זה שחלק

‫מן האמיתיים יחיו

‫ויחיו חיים

‫ארוכים וטובים

‫ושוב ימותו כדי לזכות

‫לחיי העולם הבא

‫כלומר לפי הרמב״ם

‫העולם הרוחני

‫הוא המועדף

‫הוא הספיריטואליסטי

‫חיי העולם הזה

‫נחמד אבל בוא לא נגזים

‫כן יחד לפי הרמב״ם

‫מה שאתה מביא זה דברי הרמחל

‫נכון

‫נכון

‫נכון

‫מחלוקת

‫יש הרבה מחלוקות בין הרמב״ם לבין הרמחל

‫למשל לפי הרמחל

‫תחליט העולם הזה

‫זה האדם

‫לפי הרמב״ם לא

‫הרמב״ם זה כבר שאלה גדולה

‫מה כן אבל ברור שלא האדם

‫כן

‫בסדר

‫נכון

‫לא

‫זה לא העולם בשביל לברור אותו

‫זה עצמו הטוב

‫לא

‫הטוב זה להיות קיים

‫לפי הרמחל הטוב זה שאני זוכה בקיום

‫על ידי הזכות

‫שבחרתי בין הטוב לבין הרע

‫לפי הרמב״ם הטוב זה

‫שהשגתי את האלוהות

‫זה לא בשביל לזכות

‫בסדר

‫ולכן המלאכים לפי הרמב״ם

‫האדם כן זקוק

‫לקניה והמלאכים לא זקוקים

‫ולכן המלאכים מיליונים

‫מן האדם לפי הרמב״ם

‫כלומר זה שאנחנו חושבים

‫שזה שיש לנו בחירה בין טוב

‫לרע זה מעלה

‫זה הרמחל הרגיל אותנו לזה

‫אבל הרמב״ם לא חושב כך

‫הרמב״ם מאמין בזה רק שנותן פירוש אחר לזה

‫טוב אבל

‫מה הוא כן מפרש

‫בינתיים אני ברוך השם הצלחתי לבלבל אתכם

‫ולהביא לכם בערך חמש שש שאלות נכון

‫טוב בזרת השם נענה בהבמשך
[fwdevp preset_id="meirtv" video_path="https://vimeo.com/791799340" start_at_video="1" playback_rate_speed="1" video_ad_path="{source:'https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4', url:", target:'_blank', start_time:'00:00:01', fwdevp_time_to_hold_add:'0', fwdevp_add_duration:'00:00:07'}"]
מספר פרק בסדרה : 11
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ז' א' | הרב אורי שרקי
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ח' א' - העולם הבא והישארות הנפש | הרב אורי שרקי
אורך השיעור: 57 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש"ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id="meirtv" video_path="https://vimeo.com/791799340" start_at_video="1" playback_rate_speed="1" video_ad_path="{source:'https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4', url:", target:'_blank', start_time:'00:00:00', fwdevp_time_to_hold_add:'7', fwdevp_add_duration:'00:00:07'}"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[shiurim_mp3]

הלכות תשובה לרמב"ם פרק ז' ז' | הרב אורי שרקי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!