פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
הפרק על היצר הרע | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ו’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ה’: הגאולה – חורבן הגוף או חיזוק הגוף? | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
איך ולמה המצוות בטלות לעתיד לבוא? | אורות הקודש ד’, יפעת גילוי המצוות | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ג’, ח’ | הרב אורי שרקי

הרב אורי שרקי בהמשך ללימוד ספר המדע לרמב"ם, ממשיך בלימוד הלכות תשובה לרמב"ם, בהרחבה ובתוספות רבות. ההבחנה בין מינים לאפיקורסים
מילות מפתח:תשובה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ואנחנו בעיצומו של פרק ג' לא גמרנו את ג'?
‫לא, לא גמרנו את פרק ג'. ‫אנחנו בפרק ג', הלכה ח'.

‫נכון? יש הבחנה בין מינים לאפיקורסים.

‫אז ראינו חמישה הנקראים מינים, ‫עכשיו אנחנו שלושה הנקראים אפיקורסים.

‫פחות חמור. שלושה הן הנקראים אפיקורסים.

‫אגב, מאיפה באבילה אפיקורס?

‫מה ביוונית? מה זה?

‫יש פילוסוף שקראו לו אפיקורס, ‫ועל שמו נקראים כל הכופרים.

‫על זה עולה השאלה, אז למה החכמים ‫בחרו דווקא באפיקורס כדי לציין את הכופר?

‫למה לא תאמר האריסטוטלים ‫האלה, או הפלטונים האלה?

‫למה אתה אומר האפיקורסים האלה?

‫כן, הרי אפיקורס הוא לא יותר ‫כופר לכאורה מכל שאר הפילוסופים.

‫אלא שאפיקורס סובר שתכלית ‫האדם זה העונג האינטלקטואלי.

‫כלומר, יש מוסר, יש מוסר של אפיקורס.

‫המוסר שלו אומר שצריך להתנהג ‫טוב, כי אם האדם לא מתנהג יפה,

‫לא מתנהג באופן מוסרי, אז הוא ‫מגיע למצב שהוא לא יסיג את החוכמה.

‫לא, אבל באופן אחר לגמרי.

‫הרי אצל האפיקורס בעצם המטרה ‫איננה ידיעת האמת, אלא העיסוק השכלי.

‫זה בערך כמו אנשים שאומרים, תשמע, ‫הייתה אצלנו הרצאה, מה זה מעניינת?

‫משהו מדהים ההרצאה הזאת.

‫המרצא היה מבריק, ומה הוא אמר? ‫לא זוכר בדיוק, אבל זה היה כל כך יפה.

‫כלומר, התכלית פה היא העונג ‫האינטלקטואלי ולא ברור האמת.

‫אך שצריך להגיד שעבור החכמים המצב ‫הזה הוא הכי חמור שיכול להיות. מדוע?

‫כי אחרי שפסקה הנבואה, הדבר ‫היחיד שנותר בידינו זה השכל.

‫והשכל מברר מה האמת שבנבואה. ‫כלומר, אין לנו נביאים, אבל יש לנו שעירית

‫של פרשנות לדברי הנביאים על ידי השכל. ‫אם השכל משמש לשם העונג,

‫אז אין לך דבר גרוע מזה ‫מבחינתם של חכמי ישראל.

‫לכן, מבין כל הפילוסופים, הם בחרו כדי ‫לציין את הכופר האולטימטיבי, את אפיקורס.

‫רמחאל הוא רוצה שתגיע לאמת, משהו אחר.

‫אני רוצה להסביר את זה אחרת.

‫יש בגמרא המילה פילוסוף. מופיע פעמיים בגמרא.

‫פעם אחת במסכת שבת, פעם אחת במסכת עבודה זרה.

‫במסכת שבת זה בלשון יחיד, ההוא ‫פילוספה דבב בשיבותי דרבן גמליאל, פילוסוף.

‫בגמרא במסכת עבודה זרה ‫זה לשון רבים, פילוסופין.

‫הפירוש של רשי שונה בין שבת לבין עבודה זרה.

‫בשבת רשי כותב פילוספה מין, מין. ‫וזה ביטוי של שלילה, של גנאי.

‫לעומת זה במסכת עבודה זרה רשי כותב ‫פילוסופין חכמי האומות, שזה ביטוי של שבח.

‫כי הרהלכה היא שכאשר אני פוגש חכם ‫מאומות העולם, יש ברכה שצריך לברך.

‫אז אם ככה, למה רשי פה אומר ככה? ‫הוא אומר ככה.

‫ההסבר הוא פשוט מאוד. הפילוסוף הוא ‫מי שכופר במסורת ההתגלות של אומתו.

‫במסכת שבת מדובר ביהודי.

‫אז אם הוא כופר במסורת של ההתגלות, ‫אז הוא כופר בנבואה, אז הוא מין.

‫אבל אם הוא גוי, במה הוא כופר? ‫הוא כופר במיתולוגיה, אז הוא חכם.

‫עכשיו מה זה אומר כל מה שאני אומר כאן?

‫הפילוסופיה מופיעה אחרי הפסקת ההתגלות.

‫זה דבר שדיברנו עליו כמה פעמים, נכון?

‫אם הפילוסופיה מופיעה אחרי הפסקת ‫ההתגלות, אז מה עושים במצב שבו אין גילוי?

‫יש שתי אפשרויות.

‫האפשרות שנקטו בה הגויים ‫היא לומר אבותינו היו טיפשים.

‫הם היו ילדים קטנים, עכשיו אנחנו ‫בונים סוף סוף עולם רציני, פילוסופיה.

‫או במקרה הטוב הם אומרים, הם ‫התכוונו למה שהפילוסופיה מתכוונת.

‫זה משלים.

‫אבל אין התייחסות רצינית ‫לתוכן ההתגלות כהתגלות.

‫בישראל אנחנו משתמשים בסכל ‫כדי לשחזר באופן אינטלקטואלי

‫מה שאבותינו הכירו באופן חווייתי.

‫מתוך הנחה שמה שאמרו אבותינו ‫זה אמת, זאת חוויה אמיתית,

‫רק שאין לנו דרך לשחזר אותה אלא הסכל בלבד.

‫מכאן שהסכל הפך להיות הכלי ‫המרכזי של ברור האמת אצל חכמי ישראל.

‫קם פילוסוף ואומר התכלית זה העונג הסכלי.

‫יוצא שהסכל כבר איננו משמש ‫לברור האמת אלא לשם השגת תענוג.

‫ולכן בבחינתם של החכמים זה האויב ‫המרכזי, דווקא אפיקורוס יותר מכולם.

‫עד כאן מובן? בסדר? טוב.

‫נכון. זאת אומרת עכשיו, אומר ‫אפיקורוס אתה צריך להיות מוסרי.

‫כלומר לא כמו הרבו אריסטיפס ‫שסבר שהתכלית זה העונג הפיזי.

‫אבל לא, הוא אמר לו העונג ‫הסכלי, אבל בכל זאת הוא אפיקורוס.

‫שלושיים הנקראים אפיקורסים, עכשיו זה מובן.

‫בואו נראה מה... ‫זה הנבואה. כן, ודאי.

‫כן, מה?

‫רשי כשהוא מדבר במסכת שבת, ‫בפירוש של גנאי, אומר שפילוסופה זה מין,

‫שזה ביטוי של גנאי, נכון?

‫אז הוא מדבר על פילוסוף יהודי.

‫אז במה הוא כופר? ‫במסורת ההתגלות שלו, שזה הנבואה.

‫אז מבחינתנו הוא מין. אתה איתי? כן או לא?

‫אתה עוקב, לעומת זה במסכת ‫עבודה זרה מדובר על פילוסוף גוי,

‫במה הוא כופר? במסורת המיתולוגיה שלו.

‫אז הוא חכם. עד כאן מובן?

‫מה?

‫90 אחוז.

‫אז בואו ננסה שזה יהיה 100 אחוז.

‫אם אני מבין שפילוסוף זה ‫מי שכופר במסורת האומה שלו,

‫במסורת ההתגלות של האומה.

‫מה עם מסורת ההתגלות של האומה היוונית למשל?

‫המיתולוגיה היוונית.

‫אתם יודעים מה זה מיתולוגיה?

‫כן.

‫אז כיוון שהמיתולוגיה זה הבסיס של עבודה זרה,

‫לכן ברגע שהוא כופר ‫בעבודה זרה, אז הוא משובח.

‫לפי העיקרון בגמרא, כל ‫הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי.

‫מבון? ‫אנחנו מעריכים גוי שכופר במיתולוגיה שלו.

‫האם עכשיו זה ברור?

‫כמה אחוזים?

‫90%.

‫אז בואו ננסה שזה יהיה 100.

‫בסדר. מה אתה אומר?

‫איך אתה מבדל מיתולוגיה?

‫איך מה?

‫איך מבדלים מיתולוגיה?

‫מיתולוגיה זה סיפורי ‫ההתגלות של עובדי האלילים.

‫בסדר?

‫הם מספרים כל מיני דברים.

‫עכשיו, למה הם מספרים את הסיפורים האלה?

‫סתם בגלל שהם עם דמיון פורה?

‫כמו שחשבו הרציונליסטים של המאה ה-18 וכו'.

‫לא.

‫הם לא בא לי דמיון פורה.

‫יכול שיש להם גם דמיון פורה.

‫אבל הם פגשו מציאות רוחנית.

‫והם תרגמו את המציאות ‫הרוחנית הזאת לסיפורים שלהם.

‫זה מסביר מדוע יש בין האפיקורסים שטוענים ‫שכל תורת הקבלה היא העתקה של המיתולוגיה.

‫בגלל שהשפה של הקבלה ‫דומה לשפה של המיתולוגיה.

‫אבל זה הבדל עצום.

‫זה בעצם בא להסביר כיצד הדבר ‫נקלט בתהרה אצלנו וטומאה אצלם.

‫פרשטאיסט.

‫סיסגיט.

‫טוב, מה?

‫מה?

‫כן, גם הפילוסופים האחרים ‫הם אפיקורסים, אבל הם רציניים.

‫מה זאת אומרת הם רציניים?

‫כשאריסטו אומר את מה שהוא אומר, גם אם זה ‫כפירה, אבל הוא אומר את זה מתוך חתירה לאמת.

‫הוא חושב שזאת האמת, שהעולם ‫כדמון, שאין לה אשגחה וכדומה.

‫בסדר?

‫מה שצריך אפיקור זה בכלל לא מעניין.

‫כלומר אפיקורס, גם טוב, יש לו ‫השקפת עולם שאין אלוהים, זה גם נכון.

‫אבל, אז הוא יצליח להיות בין המינים.

‫כן, אבל הוא בעיקר משתמש בכלי ‫המרכזי של בירור האמת, לשם העונג.

‫שזה מבחינתם של החכמים, ‫הדבר החמור ביותר שיכול להיות.

‫איזה עונג יש בדבר שהוא לא אמת?

‫איזה עונג יש בדבר שהוא לא אמת?

‫אתה יכול לשאול את זה על כל ‫המחברים, הפוסט מודרניסטים,

‫שאומרים שהעיקר זה הנרטיב ‫שלך, ולא אם זה אמת או לא.

‫בסדר?

‫אתה איתי?

‫אהה... אתה שואל איזה ‫עונג יש בדבר שהוא לא אמת?

‫בסכל, כן?

‫תשובה, אתה יכול לשאול את השאלה הזאת,

‫את כל הפוסט מודרניסטים שאומרים ‫שאין אמת, אלא רק נרטיב בלבד.

‫אתה איתי?

‫נראה לי.

‫נראה לך. האם אתה יכול להסביר מה אני אמרתי?

‫אני יכול לסביר, אני יכול לעבור.

‫תחזור בבקשה, נראה.

‫אני ניסה לסביר את כל הפוסט ‫מודרניסטים שאומרים שאין אמת.

‫נכון, יפה. ‫עכשיו תסביר לי מה זה פוסט מודרניסט?

‫שאומר שאין אמת, אלא שמה יש במקום אמת?

‫מה זה נרטיב?

‫סיפור, יפה.

‫אז יש לנו המון כאלה.

‫היום מאוד מקובל לומר שהנרטיב ‫הפלסטיני הוא שווה ערך לנרטיב הציוני.

‫כלומר, אתה רואה את ההיסטוריה ‫באופן מסוים, הם רואים את זה אחרת.

‫מי אמר שזה יותר נכון או זה פחות נכון?

‫אם הייתה נולד ברמלה, ‫הייתה מאמת סנרטיב שלהם.

‫אז אם כן, הם שווים.

‫הנה, זאת אמירה.

‫עכשיו, זה מתענגים על הדבר הזה.

‫אפשר לעשות במכון ון ליר,

‫לעשות סמינריונים שלמים על ‫הנקבה מול השואה ודברים כאלה.

‫זה יותר פחות מהאלה של החקירה.

‫אני סיבה ללמוד.

‫אתה צודק.

‫זה באמת מוליד פיכות מסוים בחקירה השכלית.

‫אבל עדיין נשא השואה.

‫בסדר?

‫אוקיי, אז הבנת בדיוק את העניין.

‫אז זה לא שבערך.

‫הבנת נכון.

‫בסדר.

‫כן?

‫מה ההבדל בין שיטת הרמב״ם לשיטת הפיקורוס?

‫ההבדל בין שיטת הרמב״ם לשיטת הפיקורוס ‫הוא כי הרחוק מזרח ממערב וכשמיים והארץ.

‫אין לזה שום קשר.

‫שיטתו שלי פיקורוס היא

‫שאני מחפש את העונג השכלי.

‫בעוד שהרמב״ם מחפש את האמת.

‫שתיים.

‫הפיקורוס איננו מאמין באלוהים ‫וכלווה חומר לא באשגחה.

‫הרמב״ם מאמין באלוהים ‫ובריאת העולם הוא באשגחה.

‫עכשיו תגידי לי במה הם שווים.

‫השימוש בסכל.

‫כל אדם נורמלי משתמש בסכל.

‫כולל רבי נחמן ברסלב שאומר זרוק את הסכל.

‫נכון?

‫אני חושב שאצל כל אדם זה נורמלי להשתמש בסכל.

‫כן.

‫זה נושא מרתק להבין את ‫ההבדלים בין הרמב״ם לקוזרי.

‫עד כמה הם באמת אומרים שני דברים ‫שונים ועד כמה הם אומרים אותו הדבר.

‫אני חושב שהשאלה האמיתית ‫איננה מה ההבדל בין הרמב״ם לקוזרי.

‫אלא שאלה האמיתית היא מה ‫ההבדל בין הרמב״ם לספינוזה.

‫מדוע?

‫ספינוזה הוא יהודי.

‫גם הרמב״ם יהודי.

‫ספינוזה לומד תנ״ך.

‫גם הרמב״ם לומד תנ״ך.

‫ספינוזה הוא פילוסוף.

‫גם הרמב״ם פילוסוף.

‫האחד בפנים, השני בחוץ.

‫הקיצד.

‫זו השאלה האמיתית.

‫אוקיי? אתה רוצה תשובה לשאלה?

‫תסמך. יפה.

‫ההבדל הוא פשוט מאוד.

‫השאלה היא מהו הקריטריון לאמת אצל כל אחד.

‫אצל הרמב״ם הקריטריון הוא ‫קריטריון הטרונומי, כלומר חיצוני.

‫הוא אומר מה ההבדל בין תורה ‫לחוכמה, כלכך הוא כדאי במורה נבוכים.

‫האמיתות שבתורה מקובלות ללא הראיות,

‫והחוכמה מספקת את הראיות ‫למה שהתברר לנו בקבלה בתורה.

‫בסדר?

‫מה שאין כן, לפי ספינוזה, ‫האמת זה מה שאני מגדיר כאמת.

‫כלומר יש מה שנקרא אדקוואטיות.

‫זאת אומרת התאמה בין ‫התבנית שבניתי לבין המציאות.

‫כלומר קוראים לזה חשיבה אוטונומית.

‫לכן האחד בפנים, השני בחוץ.

‫זה שמקבל את התורה בתור ‫קריטריון, את ההתגלות בתור

‫הסרגל שעל פי ואני בוחן את השכל,

‫אז הוא מאמין בנביאים, הוא בבית המדרש.

‫ספינוזה הוא מחוץ לבית המדרש.

‫עד כאן מובן.

‫לכן השאלה היא לא מה בין הרמב״ם לקוזרי,

‫ההבדל התהומי זה בין הרמב״ם לספינוזה.

‫למרות הדמיון.

‫כן?

‫הוא חייב להשתמש בסכל.

‫אני גם צריך להנות מן השכל.

‫השאלה אם השכל הוא לשם הענה או שנהנתי מהשכל.

‫זה משהו אחר לגמרי.

‫למשל, יש לי מצווה לאכול מצע בליל הסדר.

‫אם המצע טעימה זה עוד ‫יותר טוב, זה אידור מצווה.

‫ואם המצע לא טעימה, קיימתי מצווה.

‫מה שאין כן אם אני אומר, אני ‫אוכל את המצע רק אם זה טעים לי,

‫אז זה לא, גם אם אכלתי את המצע.

‫זה כבר לא מצוות מצע.

‫עד כאן ברור?

‫אפשר להמשיך? יאללה.

‫אומר הרמב״ם שלושה הם הנקראים אפיקורסיים.

‫האומר שאין שם נבואה כלל, ואין ‫שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם.

‫זה אחד.

‫והמכחיש נבואתו של משה רבנו, זה השני.

‫כלומר, הוא מאמין בנבואה, ‫אבל לא בנבואתו של משה.

‫והאומר שאין הבורא יודע מעשה בני האדם.

‫כלומר, אין השגחה.

‫כל אחד משלושה אלו, אפיקורס.

‫מה? יש פה ארבע. פרש נאלי.

‫לכן אני אמרתי בסוף המשפט, ואין שם מדע ‫שמגיע מהבורא ללב, ואני אמרתי, זה האחד.

‫שמת לב? הוספתי את המילים, זה האחד.

‫כי ידעתי שאפשר לטעות, לחשוב שזה שני דברים.

‫לא קשור לאיש אפיקורס.

‫מי שאנחנו קוראים לו עכשיו אפיקורס, ‫זה האומר שלושת הדברים האלה.

‫למה הרמב״ם היה צריך לכתוב אין שם נבואה כלל,

‫ואחר כך להוסיף אין שם מדע ‫שמגיע מהבורא ללב בני האדם.

‫כי אם היה כותב רק, האומר שאין שם נבואה כלל,

‫היה ספק למה הכוונה בהכרשת הנבואה.

‫כלומר, אם היה כתוב רק ‫נבואה, ולא אין שם מדע המגיע,

‫לא היינו יודעים למה הוא ‫מתכוון כשהוא אומר נבואה.

‫בסדר?

‫לא. איפה הוא הגדיר?

‫לא, הוא הגדיר בהלכות יסודי התורה, פרק זין. ‫נכון?

‫נכון?

‫מה זה? למדנו את זה פה.

‫אבל גם שם זה לא מוגדר עד הסוף.

‫כן. בסדר.

‫כל זה, מותר לו לחזור על עצמו. מה קרה?

‫טוב, מה?

‫אם הוא לא היה אומר את זה, ‫אז יהיה לא נפשו על המחקר.

‫אם הוא לא היה אומר מה?

‫את ה... אין שם מדע.

‫יש שם מדע.

‫כן, אז לא היינו יודעים למה הוא ‫מתכוון כשהוא אומר מכחיש הנבואה.

‫לאדם חבר את השני?

‫לא, לא היינו יודעים מה זה.

‫היינו אומרים מה זה נבואה, אבל ‫אפשר להגיד נבואה זה אגדת עתידות,

‫או נבואה זה אשרה שירית, ‫או כל מיני דברים כאלה.

‫אז כאן הוא מסביר. יש מדע, ‫המגיע מהבורא אליו בני האדם.

‫בסדר?

‫זה גם מספיק לא ברור גם ככה.

‫יש פרקים שלימים על הנבואה במורה נבוכים.

‫כן, זה זה.

‫שלושה הם, לא בדיוק.

‫שלושה הם הכופרים

‫בתורה, שזה סוג אחר, ‫האומר שאין התורה מאימא שם.

‫אפילו פסוק אחד, אפילו תיבה אחת.

‫אם אמר, משה אמר מפי ‫עצמו, הרי זה כופר בתורה.

‫הוא אומר, נכון, משה כתב את זה,

‫אבל זה דעתו, זה לא מתה שם.

‫זה כופר בתורה. כן.

‫אם אני לא טוען, אני גם חושב

‫שזה בתורת דסה, שבהתפעו של ‫ההגדרה, מסתיים להדת ילד חכם,

‫שמשה רבינו סמותי, ולטיפש, ‫הקב' ברוך הוא כותב את ההבדל.

‫אתה בטוח?

‫שישים אחוז.

‫מה עם מעשרה אחוז?

‫אני לא חושב שזה הבדל.

‫כי אני לא זוכר שזה כתוב כך.

‫אני אמצא את זה בעין.

‫אני זוכר שהרמב״ם כותב את ההבדל

‫בין הילד החכם לילד הטיפש, ‫להסביר לו מה הסיבה של החג.

‫אז לחכם הוא אומר

‫שהפסקנו לעבוד עבודה זרה.

‫ולטיפש, שיצאנו מעבדות לחירות.

‫זה מה שהוא אומר שם.

‫וזה ההבדל בין

‫ההגדה של עבדים היינו

‫לבין מתחילה עובדי עבודה זרה.

‫זה מה שאני זוכר שכתוב שם.

‫אולי אני טוען.

‫יש אגב דרך לבדוק מי משנינו צודק.

‫הוא עובד על זה.

‫כן, כן, כן.

‫הנה יש לך פה סדר זמנים.

‫משנה תורה לרמב״ם, כרך ‫הנקרא זמנים, הלכות חמץ ומצא.

‫מצאת?

‫לדעתי אתה לא תמצא.

‫תביא, תביא, תביא.

‫כל הכבוד, לפחות על המאמן.

‫כל הכבוד, לפחות על המאמן.

‫זה כל מה שהוא כותב.

‫מצוות עשה.

‫הנה, זה פה.

‫זה בברק שביעי, הלכה ות.

‫לפי דעתו של בן, אביו מלמדו.

‫אם היה קטן או טיפש, ‫תקינו עבדים כמו שבחזו,

‫או כמו העבד זה, במצרים.

‫ובלילה הזו פדה אותנו

‫הקב".

‫ויוצאינו לחירות.

‫ואם היה הבן גדול וחכם, ‫מודיעו מה שאירה לנו במצרים,

‫וניסים שנעשו לנו על ידי

‫משה רבנו, הכל לפי דעתו של בן.

‫אז אתה רוצה לומר שההבחנה

‫בין טיפש לחכם, זה ‫אם זה הקב". או זה משה.

‫אתה צודק.

‫אבל זה לא מה שהוא אומר.

‫הוא אומר, שלטיפש, ‫אומרים לו, היינו עבדים,

‫ולחכם אומרים, שאם היה חכם.

‫אה, זה לא בדיוק.

‫זה באמת מעניין.

‫מה שאירה לנו ‫במצרים, וניסים שנעשו.

‫לא, כי אין משהו מפרט יותר.

‫טוב? זהו? יש מה לדבור.

‫אחרי.

‫מה?

‫הוא אומר לכאורה,

‫מה זה הסיפור הזה? אנחנו רואים שמשה, לכאורה,

‫יוזם דברים מעצמו.

‫אני אגדיל את השאלה שלך.

‫פרעה אומר, מי השם

‫אשר ישמע בקולו, לא ידעתי את ‫השם, וגם את ישראל הוא השלח.

‫מאיפה פרעה הכיר את הפסוק הזה?

‫נו?

‫מה התשובה? הרי ‫זה פסוק בתורה, נכון?

‫אז איך פרעה יודע את הפסוק

‫בתורה? הוא למד תורה?

‫מה?

‫אולי אחר כך.

‫כלומר, אחרי שפרעה אמר את ‫זה, הקב' ברוך הוא אמר למושה,

‫תכתוב. נכון?

‫אבל איך זה התחיל? זה התחיל

‫מזה שפרעה אמר.

‫וווו, תהיתי.

‫כלומר, מה שכתוב בתורה, ‫זה מה שקב' ברוך הוא אמר

‫למושה, לכתוב אחרי שהמאורעות

‫קרו. אם פרעה, כשמושה ‫בא אליו ואומר לו,

‫תשחרר את בני ישראל,

‫היה אומר, כן, אין שום בעיה, בזה שאתם

‫רוצים ליווי לבשדה התעופה, ‫אז זה מה שהיה כתוב בתורה.

‫אבל כתוב בתורה מה שפרעה

‫אמר. אבל פרעה אמר את זה

‫מדעתו. אותו דבר, כשמושה ‫אומר לעם ישראל, השם אלוהיכם

‫יוסף עליכם ככף אלף פעמים,

‫זו ברכה שלו. הקב' ברוך הוא אומר,

‫תשמע, דיברת מאוד יפה, תכתוב את זה בתורה.

‫אז עכשיו זה תורת השם.

‫הוא כתב את זה לא מדעת עצמו, ‫אלא מדעת השם, שאמר לו לכתוב

‫את מה שהוא אמר מדעת עצמו.

‫אתה איתי?

‫הבנת? יפה.

‫זה הכל. זאת אומרת, ‫הדמויות שמתרוצצות

‫לפנינו בטקסט של התורה,

‫הם לא חיכו שזה יהיה כתוב בתורה כדי לומר

‫את מה שהם אמרו. בסדר?

‫אבל אחר כך, הקב' ברוך הוא אמר

‫למושה, מה שהם אמרו, ‫תכתוב. עד כאן ברור.

‫אז זה יכול גם, מה שאתה אמרת

‫מדעתך, תכתוב.

‫זה הכוונה. בסדר?

‫כן?

‫תורה שקדמה לעולם, אלא זה שום

‫קשר לתורה שכתובה לפנינו.

‫הם למדו תורה?

‫איזה תורה הם למדו?

‫איפה הם למדו תורה?

‫הפיץ תורה או

‫הפיץ אמונת השם?

‫כן, כלומר, הם קימו את כל התורה

‫בלי שניתנה. מה זאת אומרת קימו?

‫אתה חושב שהם הניחות סינים של רבנו תמו

‫או של רשי?

‫כשאברהם בירח וקטע מזון, ‫לפי איזה נוסח? ספרדי, אשכנזי,

‫תימני, מה?

‫מה? לא, באמת, תהיו רציניים.

‫כן?

‫אז אברהם, ידליק נר חנוכה, ‫שם האוס צור עם הילדים,

‫עם יצחק וישמעאל, ככה.

‫והם שיחק בזה, בסביבון.

‫נו, צריך להבין, על ‫מה אנחנו מדברים?

‫כשחזאל אומרים משהו, הם ‫לא מספרים סיפורי הגדות.

‫זה לא סיפורי ילדים.

‫יש כוונה מאחורי הדברים. ‫צריך להבין מה הם אומרים.

‫כן?

‫אז הכוונה, שמה שהם עשו, ‫הפך אצלנו להיות התורה שלנו.

‫כן? כתוב, מיחוד ועד סירוך נעל.

‫ומכך מכל אשר לך.

‫בזכות שאמר מיחוד, ‫זכינו לכוד של תחלת.

‫ועד סירוך נעל, מזה, ‫בגלל שאמר ועד סירוך נעל,

‫זכינו למצוות חליצה.

‫מהנעל.

‫וכדומה. כן?

‫זאת אומרת, שהעבוד, ‫כשהם קימו את המצוות,

‫זה לא המצוות שלנו.

‫אלא אצלנו, זה הפך להיות מצוות.

‫עכשיו, התורה שקדמה ‫לעולם, רמבן מפורש,

‫מה זה התורה שקדמה לעולם?

‫זה תערובת של אותיות מעורבבות.

‫אתה יכול לקרוא את זה בכלל.

‫נכון? אתה לא יכול לקרוא.

‫אה, תהייתי.

‫אז אי אפשר לקרוא.

‫אז מה זה התורה שהגיעה לפנינו,

‫אחרי שהמעורעות היו כפי ‫שהן היו, אז האותיות האלה חרגו

‫ונהיו התורה שלנו.

‫אבל זה לא התורה של מעלה.

‫בסדר.

‫תורה של בנים דאעש, זה אנשים ‫שקדמו את זה, שקטוב בתורה,

‫דבר על בני ישראל.

‫ברור.

‫זה לא שזה ציטוט

‫מהפסוקים של מעלה. לא.

‫צריך להבין את זה.

‫אגב, שאלו את רבי אברהם בן הרמב״ם

‫מה פירוש תורה קדמה לעולם.

‫ואז הוא ענה, אין ‫להבין את זה כי פשוטו.

‫הוא לא הסביר למה. בסדר.

‫אבל הוא אמר, איך לא להבין? זה קרה משהו.

‫בסדר.

‫הוא למד מה שלמדו אצל שם ועבר.

‫הוא למד מה שלמדו אצל שם ועבר.

‫אצל שם ועבר למדו הרבה דברים.

‫את סודות העולם.

‫הרי הרמב״ם בהקדמתו ‫למשנה, הוא מביא

‫שהביטוי, אין לו לקדוש ‫ברוך הוא בעולמו אלא

‫ארבעה עמות של הלכה.

‫הוא אומר, הלכה הכוונה למעשי מרכבה.

‫איפה הוא לקח את זה?

‫הוא אומר פשוט מאוד. ‫הרי, שם ועבר שלא

‫הייתה התורה ולא הייתה הלכה

‫בעולם, אז איך, על מה עמד העולם?

‫עמד העולם על ידיעת השם

‫שזה מעשה מרכבה.

‫נכון?

‫והרמב״ם שמע, הוא אומר בחריפות.

‫ואי אפשר להבין אחרת.

‫הוא אומר, אל תבין שההלכה

‫שזו הכוונה היא ללכות סוכה או

‫כתיבת ספר תורה או משהו. לא.

‫בסדר.

‫צריך פשוט להתרגל.

‫מה יקורה, למשל, אם

‫פרעו לא היה משאבד

‫את בני ישראל?

‫אז לא היה לנו חג הפסח. היה לנו משהו אחר.

‫בסדר?

‫אם לא היו עושים את העגל, ‫היה לנו היסטוריה אחרת.

‫ואז התורה הייתה נכתבת אחרת.

‫בסדר?

‫טוב. מה?

‫זה שברכת עם ישראל, זה ‫היה הרבה מעמד העפדים. נכון.

‫איך זה נכתב בתורה?

‫אני חוזר על שאלתך

‫הנפלאה. משה ברח

‫את בני ישראל אחרי מעמד

‫הר סיני. אז זה היה אחרי

‫מעמד הר סיני.

‫איך זה נכתב בתורה? לא הבנתי את הכושיה בכלל.

‫מה פתאום?

‫התורה ניתנה בסיני?

‫בסיני?

‫אז אם זה ניתנה בסיני, אז ‫למה כשכורח עושה בעיות

‫למשה, משה נלחץ?

‫שהיא קראה פרשת כורח.

‫אלא מה? כתוב בפרשת כורח

‫שהוא נלחץ, אז הוא נלחץ כדי לצאת ידי חובת

‫הכתוב.

‫אז זה לא נכון הדברים

‫האלה.

‫אנשים חושבים, ראיתי פעם אפילו

‫ציור כזה, מעמד הר סיני

‫עם חמישה ספרים ככה כרוכים

‫יפה יורדים מן השמיים.

‫איזה מין דבר זה.

‫איפה לקחו דברים כאלה?

‫לא, לא מחלוקת

‫ולא בטיח. כתוב במפורש בתורה

‫שמשה כתב את התורה

‫בסוף ימיו.

‫40 שנה אחי מעמד הר סיני.

‫אז איך אתם אומרים שספר התורה

‫ניתן בסיני? זה לא

‫להלדה.

‫הם לא קיבלו שום דבר, הם שמעו את דבר

‫השם. בעשרת הדיברות.

‫אחר כך זה נכתב

‫בלוחות. את הלוחות קיבלנו

‫120 יום אחר כך.

‫ומה עם שאר התורה שבכתב?

‫תורה מגילות מגילות ניתנה.

‫במהרה מפורשת. עד שבא

‫משה, כתב את הכל, ערך את הכל

‫בסוף ימיו.

‫איזה בעיה יש לכם?

‫הביטוי

‫סיני מציין

‫את כל תקופת המדבר.

‫בסדר? אם לא, זה פשוט

‫לא מחזיק מים מה שאתם אומרים.

‫אם תורה חתומה ניתנה

‫או מגילות מגילות ניתנה. ‫כלומר, האם משה כל פעם

‫היה כותב מגילה ומוסר אותה לבין ישראל,

‫או שכתב את הכל בבת אחת בסוף ימיו?

‫זה המחלוקת.

‫אבל לא עלה לדעת שמשה

‫מקבל חמישה חומשי תורה

‫באר סיני. איפה אתם חיים?

‫מה?

‫הנחה עשרים אחוז

‫הנחה עשרים אחוז

‫כן, ברור.

‫הנחה עשרים אחוז. נכון, בדיוק.

‫כן?

‫עדיין, עדיין, כל תורה עצמה

‫לא יודעים למה

‫כל מה שעקרים

‫נכון, כלומר, השורשים, זאת אומרת

‫שהשורשים של הכל כבר יתנו בסיני. הרי

‫הנחה אומרת ככה, במסכת ברכות

‫כן, דפדלת עמוד א'

‫מה היא דכתיב?

‫עלה אלי ההרה, ואתנה

‫לך את לוחות האבן

‫והתורה והמצווה

‫אשר כתבתי להורותם

‫לוחות האבן אלו עשרת הדברות

‫והתורה זה

‫מקרא, והמצווה זו משנה

‫אשר כתבתי אלו נביאים

‫מוקטובים, להורותם

‫זה תלמוד. מלמד

‫שכולם ניתנו למשה

‫משיני. תרגום

‫לפי ההבנה השטחית

‫כלומר, משה קיבל תנ״ך

‫משניות כהתי, ושע״ס

‫עוזבי הדר, נכון?

‫זה מה שהוא קיבל

‫ברור, זה באמת ככה?

‫הרי זה בוודאי

‫לא היה לדעת, איך משה

‫יכול לקבל מראש

‫ספרים שהם פונקציה

‫של מעורעות היסטוריים, שאם עושים

‫כך יקרה כך, ואם עושים כך יקרה כך

‫זה ברור שזה לא הכוונה

‫של הגמרא, אלא הכוונה של

‫הגמרא שהתורה יש בה

‫חמישה פסי יצור

‫יש פס יצור, עשרת הדיברות

‫פס יצור מקרא, פס יצור

‫משנה, פס יצור נח

‫פס יצור תלמוד

‫והסוגיה מתחילה בסיני

‫כלומר, זה כמו ש

‫אם יש מישהו שחולה

‫שמים אותו בבית החולים, מכניסים

‫לו פה כל מיני פלסטיקים

‫אחד אדום, אחד ירוק, אחד צהוב וכו

‫כדי לשים לו אינפוזיה ואנטיביוטיקה

‫וכולי, אבל עוד לא שמו

‫אבל זה ההתחלה

‫בסדר?

‫אתה איתי? בסדר

‫בסדר, הלאה

‫צריך פשוט להתבגר

‫בתפיסה שלנו של מה זה נתינת התורה

‫יעויין במאמר הנפלא

‫שכתבתי, נקרא

‫למהות התורה שבעל פה בספר

‫בעוד מועד

‫בסדר? שמעת

‫תראו, טוב, הלאה

‫אז הוא אומר

‫שלושה ימים הקרובים לתורה

‫הוא אומר שאין תורה מאימא שם

‫שאין בכלל, שהתורה היא לא

‫מאית השם, כלומר הוא מקבל שיש תורה

‫אבל היא לא מאית השם

‫אפילו פסוק אחד, אפילו טבע אחת

‫הוא אמר, משה אמרו מבחינה עצמו, הרי זה כופר

‫בתורה

‫עכשיו מה יהיה אם הוא יאמר

‫זה לא משה אמרו

‫הוא אומר, משה לא אמרו

‫מה?

‫מישהו שבא אחריו, למשל

‫למשל, יש בגמרא דיון

‫לגבי שמונה פסוקים אחרונים שבתורה

‫בשמונה פסוקים אחרונים שבתורה

‫כתוב, ויאמות משה

‫איך משה יכול לכתוב את זה כשהוא חי

‫הוא לא יכול לכתוב

‫שקר, הוא אומר

‫ויאמות משה, רגע אבל אתה חי

‫איך אתה כותב דבר כזה

‫אז מה? אז יש מחלוקת בגמרא

‫יש מי שאומר יהושע כתב

‫אז האם

‫מי שאומר יהושע כתב את זה

‫זה לא יהושע, לפי הרמב״ם

‫לא

‫הוא לא אומר שמשה מפי עצמו

‫אמרו, הוא אומר, לא משה אמרו

‫אז זה בסדר

‫בסדר

‫הוא אומר, לא משה אמר את זה

‫זה דעת התנאים, אתה יכול לחלוק

‫על התנאים, מי אתה בכלל

‫הרמב״ם לא אומר את זה

‫הוא אומר, מי שאומר שפסוק זה

‫משה אמר אותו, אבל מדעתו

‫מדעת השם

‫משהו אחר

‫אני לא יודע, אני קורא פה

‫מה כתוב כאן

‫אמרו, זה מה שאני יודע

‫הוא אמר שהוא לא אמר את דברי פרעו

‫ומשה לא אמר אותם

‫איך אתה יודע שהוא לא אמר

‫זה כשמראה מפורשת

‫עד כאן הקב". משה

‫עד כאן הקב". אומר ומשה אומר וכותב

‫כתוב, מפורש, שמשה אומר

‫לפני שהוא היה כותב

‫התורה שבכתב התחילה בעל פה, צריך לזכור את זה

‫זה התחיל בעל פה, אחר כך משה כתב

‫בסדר, טוב

‫כן, אז השאלה היא מה זה משנה

‫זה אין עולם הבא וזה אין עולם הבא

‫כן, מה זה אכפת לנו

‫תשובה, במה להילחם תחילה

‫מינים יותר חמור מהפיקורסים

‫כלומר יש לך

‫מאבקים, יש לך אנרגיה

‫למאבק אחד, לא לשניים

‫מה אתה עושה

‫אתה הולך נגד המינים לפני הפיקורסים

‫וכן

‫הכופר בפירושיו

‫והוא תורה שבעל פה

‫והמכחיש מגידה

‫כגון שדוק וביתוס

‫והוא אומר

‫שהבורא החליף מצווה זו

‫במצווה אחרת ובבטלה תורה זו

‫אף על פי שהיא הייתה

‫מאת השם, ממשם

‫כגון, הישועים וההגרים

‫הנוצרים הרי

‫וגם המוסלמים אומרים

‫שהתורה היא אמת

‫רק שהיא בטלה

‫היא כבר לא רלוונטית

‫ואלוהים נתן תורה אחרת

‫בסדר, אז מה

‫מינים, לא, הוא אומר שלא

‫כל אחד משלושה אלו הוא כופר

‫בתורה, זה הכופרים בתורה

‫וזה בכלל להפיק הורסים

‫הוא לא מרמינים

‫רגע, אז אתה אומר שהרמב'ם

‫צריך להגיד כמו רשי, יפה

‫אני חשבתי

‫שהרמב'ם צריך להגיד כמו הרמב'ם

‫בסדר, אבל אתה מלמד אותי עכשיו

‫דבר חדש, שאסור לרמב'ם

‫להגיד משהו אחר מרשי, יפה

‫הנצרות בנקודה הזאת

‫זה פחות גרוע

‫מאמינות

‫הם נקראים מינים לא בגלל זה

‫כלומר זה שהנוצרים הם מינים

‫זה לא בגלל שהם אומרים

‫שהתורה בטלה

‫אלא בגלל שהם אומרים

‫שיש אלוהה מבלעדי השם

‫בסדר

‫זה שני דברים שונים

‫המינים שמדובר עליהם

‫בתפילה

‫זה הנוצרים הראשונים

‫מדובר על היהודים

‫שהקימו את הנצרות, זה המינים

‫אז השאלה היא

‫על מי אנחנו מדברים

‫אם אין היום אותם יהודים

‫שהקימו את הנצרות, אז למי הכוונה

‫במינים

‫זה שאלה שלך

‫את רוצה תשובה?

‫אם יש מי שמתנהג

‫כמינים, אז הוא מין

‫הרפורמים

‫הם לא מינים

‫הרפורמים הם הפיקורסים, משהו אחר

‫לגמרי, אגב, לא

‫לא כולם, אלא ראשיהם

‫ראשיהם

‫זה נכון, מי שמייסד

‫פעם היה הרב מרדכי

‫אלייהו היה באיזה מקום בחוץ לארץ

‫והיו

‫שם

‫היו שמונה, לא היה מינין

‫בתפילת מנחה

‫אז קראו

‫לשמש של בית הכנסת הרפורמי

‫שהצטרף למניין

‫אז הרבאי שלהם

‫שאל את הרב אלייהו למה אותי אתה לא מצרף

‫הוא אומר כי הוא עושה את זה

‫רק בשביל הכסף

‫הרבאי אמר לו גם אני

‫שניים הם

‫המומרים מישראל

‫יש מומר

‫מומר זה פחות חמור

‫המומר לאווירה אחת

‫והמומר לכל התורה כולה

‫מה ההבדל?

‫מומר לאווירה אחת זה

‫שהחזיק עצמו לעשות אותה אווירה בזדון

‫והורגל ונפרסם בה

‫אפילו הייתה מן הקלות

‫כגון שהוכזק תמיד ללבוש שעת תנז

‫או להקיף פאה

‫כלומר הוא אומר את המצווה הזאת אני לא מקיים

‫כל המצוות אני מקיים אבל ‫המצווה הזאת אני לא מקיים

‫לובש שעת תנז

‫או מקיף פאה

‫ונמצא כאילו

‫בטלה מצווה זו מן העולם אצלו

‫הרי זה מומר לאותו הדבר

‫והוא

‫הוא

‫הוא לא מגדל את פאתו

‫הוא גוזר פה

‫ונמצא

‫כאילו בטלה מצווה זו

‫מן העולם אצלו הרי זה מומר

‫לאותו הדבר והוא

‫שיעשה להכעיס

‫ולא לתאבון

‫יש הבדל בהלכה

‫בין מומר להכעיס לבין

‫מומר לתאבון

‫תאבון הוא אומר שמע אני לא יכול

‫זה היצח שלי

‫חזק מדי

‫אמנם זה לא בסדר הוא נענש על זה

‫אבל הוא לא בכלל המומרים

‫מומר

‫לכל התורה כולה

‫כגון

‫החוזרים לדעתי עבודה זרה

‫עבודה זרה בשעה שגוזרים גזרה

‫והתבק בהם ויאמר

‫מה בצעלי להתדבק

‫בישראל שמשפלים ותרדפים

‫טוב לי שידבק

‫באלו שידם תקיפה

‫הרי זה מומר לכל התורה כולה

‫או בעברית יותר פשוטה משומד

‫כן כלומר זה

‫לא מומר זה משומד

‫זה הגרסה הנכונה אגב

‫מה

‫כן

‫זה הגרסה הנכונה

‫עכשיו למה מחכו את המילה משומד

‫הצנזורה כי היו

‫הרבה יהודים משומדים

‫וזה היה מאוד מרגיז את הכנסייה לכן כתבו מומר

‫אבל באמת

‫הגרסה הנכונה זה משומד

‫וסתם מה

‫שהוא עבר לדת אחרת

‫הוא עבר לנצרות

‫הוא התנצר בקיצור

‫הוא התנצר הוא התאסלם

‫לא לא לא

‫מומר זה מי

‫שהוא עובר

‫עבירה בשעת נפש

‫אבל הוא לא עבר לדת אחרת

‫אגב

‫לפי זה מה זה חוזרים

‫לדתי עבודה זרה

‫חוזרים, לאן חוזרים

‫צריך להגיד העוברים לדתי עבודה זרה

‫נכון מה זה חוזרים

‫כן

‫האנושות התחילה מהעבודה זרה

‫אז חוזרים חוזר אחורה

‫טוב

‫יהוד

‫מה אתה רוצה

‫מה

‫נו

‫אההה

‫כי הוא לא עושה את זה מתוך שהוא מאמין בהם

‫אלא בגלל שהוא חפץ בהם

‫כן

‫הם חזקים זה מה שהוא אומר

‫היו כאלה הרבה במהלך הגלות

‫שראו שהגויים חזקים

‫יש מה לסבול כל היום

‫בוא נהיה איתם

‫האנושים אז השאלה היא

‫האם זה מתוך

‫מתוך הזדהות

‫או מתוך חוסר ברירה

‫האנושים זה היה יותר מתוך חוסר ברירה

‫ומתוך הזדהות יכול להיות שיש בתוכם גם שהזדהו

‫יהוד

‫מה חתיה הרבים

‫כן זה עוד סוג

‫ראינו כיצד

‫אחד שייכתי בדבר

‫הגדול כגון

‫ירובעם וצדוק וויטוס

‫ואחד שייכתי

‫בדבר קל אפילו לוותל מצוות עשיר

‫ואחד העונס אחרים

‫עד שייכת הוא כמנשה שהיה אורגת ישראל

‫בזרה או שייטה אחרים

‫והדיכה

‫גם אלה אם כן אין להם חלק

‫לעולם הבא

‫מה שאמרו על ירובעם

‫שחטא וחטיא את ישראל

‫זה קרה ביטוי שחוזר על עצמו בתנ״ך

‫עד עכשיו

‫כל אלה אנחנו מבינים

‫אנשים שמבחינתנו הם אנשים

‫מאוד רעים הם רחוקים

‫מן הכלל ולכן

‫אין להם חלק לעולם הבא

‫עכשיו ההפתעה

‫זה הלכה יהודה

‫בוא נראה

‫הפורש מדרכי ציבור

‫אף על פי

‫שלא עבר עבירות

‫איך קוראים לאדם שלא עובר עבירות

‫צדיק

‫בסדר אז יש לנו פה צדיק

‫שלא חלק לעולם הבא

‫מעניין מה כל כך חמור אצלו

‫אלא נבדל

‫מהדת ישראל ואינו עושה מצוות

‫בכללם ולא נכנס בצרתם ולא מתענה

‫וטעניתם אלא הולך

‫בדרכו כאחד מגויי הארץ

‫וחילו אינו מהם

‫אין לו חלק לעולם הבא

‫אין לו סולידריות יהודית

‫הוא אומר אני את השולחן

‫ארוך מקיים

‫אני לא עובר עבירה אחת

‫אבל לא מרגיש

‫חלק מן העם הזה

‫זהו ככה אין לו חלק

‫לעולם הבא

‫בכללם

‫ומה הוא עושה אבל לא איתם

‫אה אור

‫אתה הבנת

‫יש איזה צרה

‫כולם אומרים יאללה נעשה טענית

‫כדי לבטל את הגזרה אבל לא אכפת לו

‫אומרים לו תשמע יש פיגועים

‫נעשה עצרת תפילה

‫לא מעניין אותי

‫אני לא נפגעתי

‫כן? או יש שמחה

‫כן? עם ישראל

‫זכה אני יודע

‫שחרר את ירושלים

‫אכפת לי אני לא גר בירושלים

‫כן? אז באמת

‫אז הוא לא שמח בשמחתם

‫לא מתענה בתעניתם

‫הוא אדיש

‫על אדישות אין לו חלק לעולם הבא

‫זה תמוה מאוד

‫אלא מה זה אומר

‫שאדם הזה מעולם לא קיבל את התורה

‫כי למי ניתנה התורה

‫לעם ישראל

‫הוא לא חלק מהעם ישראל

‫הוא לא חלק מהתורה

‫אז למה הוא מקיים מצוות

‫כדת

‫אבל אין לו שותפות

‫לאומה

‫אגב מצאנו דת שמאמינה בתנך

‫ולא בעם ישראל

‫מכירים? הנצרות

‫הרי הנצרות לא ביטלה את המצוות

‫בהתחלה

‫כשהמינים הובדלו מישראל

‫הם היו מקיימים מצוות

‫אלא שהם לא הרגישו

‫חלק מהסולידריות של עם ישראל

‫הם העדיפו את הרומאים

‫נכון?

‫אז זה בדיוק מה שמתואר כאן

‫כלומר יש מאוד משמעות לזה

‫שאם אתה

‫שמח ביום העצמאות

‫ועושה על האש

‫כן? אז אתה מראה שאתה שותף לגורל

‫אם אתה אומר מה לי ולאומה הזאת

‫אז יש כבר שאלה

‫בסדר?

‫אגב, מה כן?

‫הוא עושה את כל האווירות

‫בסדר, זה פשיטה

‫פה החידוש של הרמב״ם שמדובר באדם

‫שיש לו

‫שהוא מקיים את ההלכה

‫כן? הוא יש לו

‫כל המאפיינים

‫של היהודי הדתי

‫אבל הוא לא

‫מצטרף. בסדר?

‫הוא אפילו מחמיר בדיני

‫מאכלים

‫הוא אוכל רק מהקשרות הזאת

‫כן, אז הוא מסביר לך מה זה

‫כלומר, זה הגדרה. הפורש מדרכי ציבור

‫נקודותיים

‫שזה חד כזה

‫ברור, מה?

‫יש עוד תנאים. לעם ישראל אין תנאים

‫זה כמו שאתה אומר

‫אני מוכן לחזור

‫לבית של ההורים שלי

‫אבל יש לי תנאים. אז אולי זה לא ההורים

‫שלך

‫בסדר? זה העניין

‫אז זה מה?

‫מה?

‫פורש

‫פורש מציבור

‫השאלה היא מתוך מה? למשל

‫אפשר לומר הציבור

‫של המינים היה באמת ציבור

‫הוא פרש. הוא עקראים

‫עקראים

‫איך הם פרשו?

‫הם הפרישו את עצמם

‫כן?

‫זאת הייתה החלטה שלהם לפרוש

‫כן, אז

‫אני לא אומר שזה תמיד פשוט

‫אבל יש פה עיקרון מאוד משמעותי

‫שתורה זה קודם כל

‫מתוך הזדהות עם האומה

‫אחר כך יש תורה. ולא הפוך

‫נו

‫הוא מסתכל

‫על המצוות כמעשה פרטי. והקב'

‫נתן מצוות לכלל, לא לפרט

‫אנחנו אומרים

‫אשר קידשנו

‫במצוותיו, לא קידש אותי

‫במצוותיו

‫במוצוותו

‫קודם כל זה שייך לכלל. אשר בחר

‫בנו מכל העמים

‫ואחר כך ונתן לנו את תורתו

‫אבל תורה

‫לא מתוך כלל ישראל, אז זה לא תורה

‫זה איזה מין

‫אוף כזה

‫אז זה מה שהוא אומר. כאן הפורש

‫מתחיל ציבור. אפילו שהוא עבר

‫מה?

‫אתה שואל עכשיו

‫על נוסח התפילה? או על הרמב״ם?

‫אני לא הבנתי. עכשיו אנחנו מדברים על מילים?

‫זהו

‫זה אחר. אני לא יכול להתייחס

‫זה שיעור אחר בכלל

‫אלא הולך בדרכו

‫כי אחד מגויר רצוחי לא אינו מהם

‫אין לו חלק לעולם הבא

‫כשכתוב בתורה

‫במעמד הר סיני

‫אנוכי ה' אלוהיך

‫מי זה

‫ח? עם ישראל

‫זה האומה. לא היחיד

‫כי אם לא אז צריך להגיד אנוכי ה' אלוהיך

‫אלוהיך

‫סימן שהוא דבר רק עם אחד

‫מי זה האחד הזה? כלל ישראל

‫בסדר

‫העושה עבירות

‫ביד רמה כי הו יקים

‫ואין שעשה

‫קלות ואין שעשה חמורות

‫אין לו חלק לעולם הבא

‫וזהו הנקרא

‫מגלה פנים בתורה

‫מפני שעז מצחו

‫וגילה פנה ולא בוש מדברי תורה

‫טוב, זה הגדרה מאוד

‫מעניינת כי זה לכאורה לא כמו הסוגיה

‫שלנו בגמרא

‫בגמרא מגלה פנים שלא כהלכה

‫מגלה פנים בתורה

‫זה נאמר

‫על מי שיש לו דרשות של דופי

‫נכון? שכמו מנשא מלך יהודה

‫שהיה אומר

‫וכי כל מה שהיה לו למשה לכתוב

‫זה ואחות לו תן תמנה

‫זה הכושייה

‫של מנשא מלך יהודה

‫הגמרא

‫אני רוצה להסביר שהגמרא לכאורה

‫אומרת לא כמו הרמב״ם

‫דבר תמוע

‫הגמרא מסבירה המגלה פנים בתורה שלא כהלכה

‫כן מנשא מלך יהודה

‫שהיה דורש דרשות

‫של דופי ואומר

‫וכי כל מה שהיה לו למשה

‫לכתוב בתורה

‫הוא רק ואחות לו תן תמנה

‫מה אכפת לי איך קוראים לאחות של לו תן

‫בסדר?

‫זה מגלה פנים בתורה

‫הרמב״ם לא מבין ככה לכאורה

‫זו שאלה מאיפה הרמב״ם לקח את זה

‫מה זה מגלה פנים בתורה

‫זה המעז פניו

‫מה זה מגלה פנים

‫הפנים דרך כלל מכוסות

‫לגלות את הפנים

‫זה עניין של תעוזה

‫פנים של עצמו

‫בסדר?

‫הוא גילה את פניו

‫לא מגלה פנים בתורה

‫מבינתם?

‫איפה הרמב״ם לקח את זה?

‫פשוט מאוד

‫הוא מבין שלדרוש דרשות של דופי

‫של פנים

‫זה שהוא מגלה את פניו

‫לא את פנים בטקסט

‫הבנתם? טוב

‫יש לנו גם

‫המוסרים

‫המוסרים גם אין להם חלק לעולם הבא

‫שניים הם המוסרים

‫המוסר חברו

‫ביד הגויים להורגו או להקותו

‫והמוסר

‫ממון חברו ביד הגויים

‫או ביד אנס שהוא כגוי

‫ושניהם אין להם חלק לעולם הבא

‫פשוט

‫הדבר הזה

‫בזמן ההגלות

‫השתמשו באיזה כמה פעמים

‫כי הרי המוסרים לא רק שאין להם חלק לעולם הבא

‫אבל הוא גם הורגים אותם

‫היו הורגים את המוסרים

‫נכון?

‫מה?

‫דין מוסר

‫יש מוסר ויש רודף

‫זה שני דברים שונים

‫הרודף זה רק בשעה שהוא רודף

‫המוסר גם אם עוד לא עשה

‫כן

‫היו מקרים כאלה

‫ועשו את זה בכמה

‫קהילות שהיו הורגים את המוסרים

‫למה?

‫מה הוא עושה? הוא מוסר ממון

‫הוא אומר לפקיד של הגוי

‫היהודי הזה מסתיר

‫את הריכוש

‫שלו במחסן ההוא שמה

‫הורגים את האיש הזה

‫מה פתאום? זה רק מוסר ממון

‫אבל זה

‫שבירה של הסולידריות

‫יש אגב

‫שאלה מעניינת

‫מחלל שבת בפרסיה

‫מה דינו?

‫אז אמרו

‫הרמב״ם כותב, זה לא כתוב בגמרא

‫הרמב״ם כותב המחלל שבת בפרסיה

‫דינו

‫כגוי

‫הדבר הזה הוא לא פשוט

‫כי בתקופה

‫בסוף המאה

‫ה-19 רוב המשראל הפך להיות

‫מחלל לשבת בפרסיה

‫ואז החפץ חיים אמר

‫לבן שלו שהוא מאוד מודאג מזה

‫כי אז יוצא שלפי

‫ההלכה יש לנו המון יהודים שהופכים

‫להיות גויים

‫אבל הדבר הזה

‫נרגע

‫החפץ חיים כשקרה מקרה

‫שהיו יהודים

‫במוסקבה

‫שמוסקבה הייתה

‫אסורה בישיבת יהודים, זה היה מחוץ

‫לתחום המושב, היה אסור ליהודים לגור

‫במוסקבה

‫אבל היו כמה יהודים

‫שאומנם היו מחלל לשבתות בפרסיה

‫אבל הם עדיין

‫הוגדירו כיהודים

‫והם היו חיים במוסקבה

‫בשביל העסקים

‫והם היו נותנים שוחד לשלטון

‫כדי שלא יזרקו אותם

‫אבל באיזשהו שלב

‫השוחד כבר לא הספיק

‫ואז הגויים מימידו אותם בפני

‫שתי אפשרויות

‫או שאתם מתנצרים

‫ואז אתם יכולים לשבת במוסקבה

‫כשהמשמעות של התנצר

‫זה היה משהו פורמלי לחלוטין

‫לקבל כמה טיפות מים, ‫אחרי זה עוזבים אותך בשקט

‫או

‫שאתם חוזרים

‫לתחום המושב

‫אבל משאירים את כל הממון

‫שלכם

‫והם העדיפו

‫לוותר על ממונם

‫ולחזור לתחום המושב

‫אמר רחפץ חיים

‫מי שמוכן לוותר על כל ממונו

‫כדי להיקרא

‫ישראל

‫לא עליו נאמר הדין של מחלל שבן פרסי

‫הדין הוקגוי

‫עכשיו תחשבו לרגע

‫אדם שיש לו פנקס מילואים

‫הוא מוכן למסור

‫את חייו

‫נכון?

‫כדי להיקרא ישראל

‫עד כאן ליהיו
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/773244681″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 6
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ג', ו' | הרב אורי שרקי
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ג', י"ג | הרב אורי שרקי
אורך השיעור: 55 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/773244681″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ג’, ח’ | הרב אורי שרקי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן