פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ט’, ג’: קדושת הברית ותיקון הברית | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות הקודש ד’, הקדושה שבטבע | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
השימוש בכל כוחות החיים לשם ידיעת ה’ – כוח הדיבור | שמונה פרקים לרמב”ם פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
אורות ישראל ח’, ט’: אחדות העולמות שבישראל | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ג’, ו’ | הרב אורי שרקי

הרב אורי שרקי בהמשך ללימוד ספר המדע לרמב"ם, ממשיך בלימוד הלכות תשובה לרמב"ם, בהרחבה ובתוספות רבות. מיהם אלו שאין להם חלק לעולם הבא?
מילות מפתח:תשובה
Play Video
video
play-rounded-fill
 
‫ללכות תשובה פרק ג' על החוות
‫ואלו הם

‫שאין להם חלק לעולם הבא

‫זה כבר הבנו דברנו ‫שלכאורה יש פה סתירה פנימית

‫עם הביטוי כל ישראל ‫יש להם חלק לעולם הבא

‫ועסקנו בזה

‫עכשיו אנחנו מבינים גם אלו שאין להם חלק ‫לעולם הבא עקרונית למעשה זה קורה משהו אחר

‫אלא נחרטים ועובדים ונדונים על גודל רשעם ‫וחטטם לעולם ולעולמי העולמים מי זה כל אלה

‫המינים

‫והאפיקורסים

‫והקופרים בתורה והקופרים ‫בתחיית המתים ובביית הגואל

‫המומרים

‫ומחתיי הרבים תודה והפורשים בדרכי ‫ציבור ועושה עבירות ביד רמה בפרסיה תיאו

‫יקין והמוסרים ומתילה מעל הציבור שלא ‫לשם שמיים ושופחי דמים ובעלי לשון הרע

‫והמושך אור לטוב

‫כמה קראנו

‫תודה רבה אז בכמה אנשים מדובר

‫עשרים וחמש

‫ארבע עשרה יפה ספרת נכון ארבע עשרה

‫עכשיו מניען המספר ארבע עשרה ברוך ‫אתה אדוני אלוהינו מלך העולם שהכל נביא

‫המספר ארבע עשרה חביב על הרמב״ם

‫רואים את זה למשל בהקדמתו לספר ‫המצוות יש לו ארבעה עשר שורשים

‫כלומר ארבעה עשר עקרונות שעל ‫פיהם הוא קובע איך לספור את המצוות

‫כמו כן בספר מורה הנבוכים

‫הוא מונה ארבעה עשר סוגים של מצוות

‫בספר משנה תורה ארבעה עשר ספרים

‫כבר מתחיל להיות מאוד משמעותי

‫כן ומה

‫כן וגם

‫המספר עיקרי האמונה

‫ארבעה עשר פחות אחד חסר אחד שלוש עשרה עיקרי

‫לא כל כך מובן אם הרמב״ם כל ‫כך אוהב את ארבע עשרה אז למה

‫הוא לא סידר ארבע עשרה עיקרים ‫וגם פה אנחנו רואים ארבעה עשר

‫אנשים שאין להם חלק לעולם הבא

‫זה חוזר יותר מדי כדי לא להיות ‫עקרוני אבל לא ברור מה עם העיקר

‫הארבע עשרה בשלוש עשרה ‫עיקרים יכול להיות שהסיבה היא בגלל

‫שאז יוצא ארבע עשרה ‫עיקרים ולא שלוש עשרה וזה הרי

‫שלוש עשרה עיקרים מה אתה ‫אומר יש אומרים שעיקר מה והוא

‫הוא לא מונה אותו אז גם זה שאלה קודם כל מהו ‫העיקר הארבע עשרה ולמה לא למנות אותו אם כבר

‫כלומר יש פה משהו לא מובן

‫אבל קודם כל המספר ארבע עשרה ‫כנראה חביב עליו עם כל מיני סיבות

‫ייתכן שזה משום שזה פעמיים שבע

‫שבע

‫מה מה מיוחד בשבע התורה מלאה ‫מזה אפילו בריאת העולם שבע ימים

‫ואנחנו רואים שהמספר שבע הוא המספר החביב

‫אז ההכפלה של השבעה אפשר ‫להבין פעמיים שבע כלומר כל

‫דבר חשוב הוא כפול הגמרא ‫אומרת מנה של קודש כפול היה

‫זאת אומרת המנה שבו היו סופרים ‫במקדש היה כפול מן המנה הרגיל

‫והרב ציהודה קוק היה מסביר ‫שכל דבר חשוב הוא כפול כי דנים

‫בו מהצד של עצמו ומצד הופעתו ‫נגיד מהאובייקטיבי והסובייקטיבי

‫אז זאת אומרת כל דבר ניתן התבוננות ‫כפולה אז שבע כפול שניים זה ארבע עשרה

‫יש עוד מספר שהרמב״ם אוהב אותו ‫במיוחד זה המספר ארבע אבל זה לא

‫הנושא שלנו כעת אבל רואים במורה ‫נבוכים שיש למספר הזה משמעות גדולה

‫לפי דעת הרמב״ם

‫כנגד ארבע אותיות שמביאה יוקי ובקה

‫אבל שוב למה בעיקרים יש רק שלוש עשרה ‫אז העיקר ארבע עשרה הוא קיים מה הוא

‫הבחירה החופשית וזאת מנעין לך

‫הרב זאקס אם כן אתה אומר לא ידעתי אומר ‫שהעיקר ארבע עשרה זה הבחירה החופשית

‫זה מעניין איפה הוא הוראה שזה עיקר ‫אני לא נגד אבל צריך לראות שזה עיקר

‫באמת בלכות תשובה יש פרק שלם רק ‫על הבחירה החופשית אולי זה אומר את זה

‫אבל הוא כותב גם שזה מעיקרי התורה אתה צודק

‫אבל יש עוד מקום אחר במצוות עשה ‫בספר המצוות מצוות עשה כופנון גמל

‫כשהוא מסביר שלוח השנה נקבע רק לפי ארץ ישראל

‫ויש כאן שורש משורשי האמונה

‫לא ישיגאו ולא יבינאו אלא מי שדעתו עמוקה

‫זאת אומרת זה שהלוח ‫קבוע על פי ארץ ישראל זה

‫מעיקרי האמונה אז הוא ‫אומר ואינני מוסיף לך באור

‫אם נניח שלא יהיו מבני ישראל שיעדרו בני ‫ישראל מארץ ישראל אין יותר יהודים בארץ

‫ואז הוא מוסיף חליל על האל מעשות זאת שארי ‫כבר הבטיח שלא ימחץ את אותות האומה מכל וחול

‫לא יועילנו חשבוננו זה בשום ‫אופן כי מציונת את זה תורה

‫עכשיו בעצם מה פה העיקר הכל כך עמוק שהרמב״ם ‫אומר רק המעמיקים מבינים שיש קדושה בארץ

‫וקדושת ארץ ישראל זה דבר שאי אפשר ‫לכולם להבין ולכן הוא לא נכתב בעיקרי האמונה

‫זה מאוד אפייני להבדל בין הרב זקס ובין ‫הרב ציהודה איפה הוא רואה את העיקר החסר

‫אבל בכל מקרה יש פה

‫ארבע עשרה עיקרים

‫לא הוא מסביר אין שם היטב אני ‫קיצרתי מפני שזה לא הנושא שלנו

‫אבל אין שם היטב נתתי על זה שיעור גם

‫כן

‫מה זה נחרטים

‫נשון לחתוך זאת אומרת ‫הם כאילו מתתקים מן החיים

‫זה מה שהיה בשיעור שעבר, ‫אחרי השיעור שעבר אנחנו עכשיו

‫בשיעור הזה עכשיו אנחנו ‫רוצים בשיעור הזה להבין מה זה

‫לעיקרת

‫יש בספר יוב פסוק מדהים ‫יש תקווה לעץ כי ייקרת

‫זאת אומרת אתה חותך עץ

‫אז אין עץ אבל יש שורשים ‫והשורשים זה יכול לצמוח שוב זה

‫הרעיון של הגלגול, אדם לא ‫יצליח בגלגול הזה יציע בגלגול הבא

‫זה הרמב״ם לא מדבר ‫על זה לא מצאנו ברמב״ם

‫התנגדות מפורשת לזה ‫אבל גם לא סיוע בכיוון הזה

‫עכשיו הנחת היסוד של הרמב״ם

‫שהנפש

‫איננה מושלמת סליחה הנפש איננה ‫מושלמת כל זמן שהיא לא השיגה את האמת

‫אז אם אדם מחובר אל האמת הוא מחובר אל הנצח

‫אם הוא מתנתק מן האמת הוא מתנתק מן הנצח

‫יוצא לפי זה שאישרות הנפש או נצחיות ‫הנפש לפי הרמב״ם זה מושג פוטנציאלי

‫זה לא מוחלט

‫אתה מבין מה שאני אומר

‫אני רואה בן אדם הוא גבוה מטר תשעים

‫הוא יכול להיות כדורסלן ‫מצטיין זה אומר שהוא יהיה

‫לא הוא צריך להתאמן אם הוא ‫לא יתאמן אז הוא ימשיך להשתזף

‫בחוף וזהו ברור זה אומרת שהיות ‫האדם מושלם בתכונה מסוימת

‫זה פונקציה של מה של השתדלות זה פוטנציאל

‫אותו דבר לגבי אישרות הנפש זה ‫שהנפש נצחית לפי הרמב״ם זה לא

‫מובן מאליו זה דבר שקונים אותו ‫איך קונים אותו על ידי חיבור אל

‫מה שהוא נצחי מה הדבר ‫הנצחי האמת ולכן אם האדם משיג

‫את האמת הוא הופך להיות ‫נצחי לא משיג את האמת הלך הלך

‫בסדר

‫מה

‫גם אם הוא יהודי שמה

‫זו אז כל ישראל יש שם חלק ‫לעולם הבא זה כמעט כולה עכשיו זה

‫מסביר מדוע הרמב״ם ראה לנכון ‫לנסח דבר שאף אחד לא עשה לפניו

‫שלוש עשרה עיקרים

‫למה הרמב״ם כתב שלוש עשרה ‫עיקרים הרי משה רבנו לא כתב התנאים

‫לא כתבו המוראים לא כתבו שלוש ‫עשרה עיקרים מה קרה פתאום שהרמב״ם

‫החליט יום אחד אני כותב שלוש עשרה עיקרים

‫זה מה שאומרים באקדמיה, באקדמיה ‫אומרים הוא רצה להילחם בקראים או

‫השפעה מוסלמית, האסלאם כתב ‫עיקרי אמונה הדוגמות הנוצריות אז צריך

‫לדגים טוב יש להם דוגמות יש להם ‫דוגמת גם אנחנו, זה אפשרות אבל זה

‫לדעתי קטן מדי ביחס לגודל הנפש של ‫הרמב״ם הרמב״ם רצה לעזור לכל אחד

‫מישראל להיות מחובר מבנת ‫רגע זאת או אחרת של הבנה לאמת

‫הוא רצה שכל ישראל יש להם חלק לעולם ‫הבא איך תאמין בשלוש עשרה עיקרים,

‫אבל זה נכון שההמון לא מבין את ‫העיקרים באמת כפי שצריך להבין אותה

‫לא נורא קצת נגיעה יש להם

‫זה גמרה במסכת כתובות

‫מסכת כתובות רבי יוחנן ורשלקיש

‫רבי יוחנן אומר

‫עמי הארצות אינם קמים לתחיית המתים

‫רשלקיש אומר לו וואו ככה ‫אתה אומר כל כך הרבה אנשים

‫אין להם חלק לתחיית המתים ‫אמר לו מה אתה רוצה מקרא אין

‫יידורש כן כיתה לאורות עליך וארץ ‫רפאים תפיל כל המשתמש באור תורה

‫תל תחייה מחייהו אינו משתמש ‫באור תורה אין תל תחייה מחייהו

‫ראה שהוא מצטער אמר לו רבי מצאתי להם תקנה

‫שנאמר ואתם הדבקים בשם ‫אלוהיכם חיים כולכם היום

‫מה זה חיים כולכם חיים כולכם ‫לעולם הבא אבל איך הדבקים איך

‫דבקים כל המסי ביתו לתלמיד ‫חכם ועושה פרגמטיה לתלמיד חכם

‫והוא מהנה את תלמיד חכם ‫מנחסיו כאילו הוא זכה זאת אומרת

‫כולם שותפים ואז יוצא שיש מספיק ‫שיש אדם אחד שהשיג את האמת

‫כל הדבקים בו גם הם שייכים לזה

‫מה שגרם לאחד הרבנים לומר שהרמב״ם היה ‫מייסד תורת החסידות שהאדמור מעלה את הכל

‫זה לא בדיוק מה שהרמב״ם מקרן ‫אבל לא שם משהו שהרמב״ם עשה טיש

‫אבל בכל זאת יש רעיון כזה שנפש ‫אחת היא מרוממת את כל מה ששותף לה

‫כמו שכותב הרמב״ם בעצמו בעצם בהקדמת המשנה

‫שהעולם כדאי להיברע בשביל אדם אחד

‫חכם וטוב אם יש אחד חכם וטוב ‫היה כדאי בשבילו לראות את העולם

‫עכשיו נשארת השאלה אומר ‫הרמב״ם ומציאות שאר ביני העולם

‫לא תהיה לבטלה

‫אלא עכשיו תראו לרמב״ם ‫יש חוש מור ציני חבל על זה

‫הוא אומר אלא להציל את ‫היחידים ההם משממון בדידותם

‫זאת אומרת יש כמה אנשים שבשבילם ‫היה כדאי לראות את העולם אבל הם מעטים

‫אז הם ישתעממו נורא

‫הם ישתוממו נורא

‫זה דבר נורא לכן הקבוצה ‫שחוברה להם מיליארדי טיפשים

‫כדי לשעשע אותם קצת וואי זה מעניין ‫איזה שטוט הוא אמר זה מעניין ואוו שטוט

‫זאת אומרת בסופו של דבר הרמב״ם פה ‫מסביר שיש בכל זאת איזה מגמה להעלות את הכל

‫יותר מזה גם אלה שלא ‫דבקים באופן מפורש

‫הרמב״ם אומר אלמלא ‫המשתגעים לא היה העולם קיים

‫מה זה המשתגעים. הוא אמר ‫הרמב״ם אדם שבונה לו וילה הוא בן

‫תשעים וחמש והוא בונה לו ארמון ‫שיחזיק מעמד שלוש מאות שנה

‫אבל הוא עוד לא נשאר לו הרבה ‫זמן לחיות, אומר הרמב״ם היה

‫יותר טוב שאת המאמצים שלו ‫הוא ישקיע בלבנות ביקטה קטנה

‫שתגן עליו מפני הקור ומפני ‫החום והוא יעסוק בהשגת

‫החוכמה ובמעשים טובים עד ‫סוף ימיו אבל הוא לא עושה את זה

‫הוא בונה לו ארמון

‫מה הארמון הזה יעשה אחרי ‫שלוש מאות שנה הארמון הזה יחרב

‫אבל יישאר ממנו קיר אחד

‫והקיר הזה ייתן צל וביום שערב חזק יעבור שם ‫אדם שהיה כדאי בשבילו לברוא את העולם כולו

‫והוא יחפש צל וינצל ממוות על ידי הקיר הזה ‫הרי שבלי המשתגעים לא היה העולם מתקיים

‫שוב חוש אומור של הרמב״ם ‫אני חושש שיש פה משהו מאוד חזק

‫אבל מה הוא רוצה לומר אנחנו ‫מחפשים דרכים איך להעלות את

‫הכל, זה דומה לרעיון של המקובלים ‫של העלאת הניצוצות ומיתוק הקליפות

‫כל הדברים האלה בסופו של דבר ‫זה ניסוח רציונליסטי של אותו רעיון

‫איך על ידי

‫שמה ש

‫הוא לא רצה מה נכון אז איך הם עושים את זה

‫אבל אתה אומר צריך מעשים

‫אבל אפילו מעשים קטנות אבל מעשים נכון עכשיו

‫עדיין אנחנו כאן אם כן תולים את ‫הנצחיות של הנפש במעשה כלשהו נכון

‫כן או לא הבנתי אותך אבל הרמב״נה ‫למשל הוא הולך בכיוון אחר לגמרי

‫הוא אומר הנפש היא נצחית במהותה גם בלי מעשים

‫אתם מבינים שזה עולם אחר לגמרי

‫לפי הרמב״ן הנפש היא ניצוץ ‫אלוהי, ניצוץ אלוהי אתה לא יכול לבטל

‫אבל

‫אז למה צריך בכלל מעשים וחוכמה ‫וכל הדברים האלה זה כדי להגדיל את

‫הניצוץ כמו שאתה לוקח גחלים ואתה ‫מהווהב אותם ואז הם מוצאים להבה

‫אבל גם אם אתה לא מהווהב את הגחלים, ‫הגחלים העוממות האלה יש בהם אש

‫זו מחלוקת אם כן בין הרמב״ם ובין הרמב״ן

‫אתם ברור מה המחלוקת

‫היא לא התחילה מהם

‫זו מחלוקת בין שני מפרשי אריסטו

‫בפירושם לספר הנפש של ‫אריסטו, לאריסטו זה ספר הנפש

‫בלטינית דה אנימה, הוא לא הגיע ‫אלינו ביוונית, הוא הגיע רק בלטינית

‫ויש שני מפרשים האחד תמיסטיוס

‫והשני אלכסנדר מאפרודיסיה

‫תמיסטיוס אומר

‫כמו הרמב״ן או כמו האמת היא שהוא קדם לרמב״ן

‫שהנפש היא נצחית במהותה אבל היא ‫מוסיפה אור ועוצמה על ידי מעשיה וחוכמתה

‫אלכסנדר מאפרודיסיה אומר למה פתאום

‫אם האדם לא עושה כלום ‫הוא ימות כמו את החתול הנדרס

‫הוא לא ידע על דריסת ‫חתולים אבל אני פשוט מגדים

‫אז מה יעשה אותו נצחי, יש לו ‫רק פוטנציאל מה שנקרא החנה

‫בשפה שלי מהביניים יש לו ‫החנה לחיי הנצח וזה כמו הרמב״ן

‫בסדר את כאן ברור

‫עכשיו מה המקובלים חושבים כמו ‫הרמב״ן או כמו תמיסטיוס או כמו אלכסנדר

‫אני חורק כמו הרמב״ן אבל

‫אז מה שעושה הוא כמו רמב״ן ‫או כמו תמיסטיוס או כמו אלכסנדר

‫עם הרבה הפתעתנו יש בספר זוהר חדש

‫ספר מקובלים לא

‫יש שם תיאור של שיחה מעניינת בין ‫החכמים תלמידי רבי שמעון בר יוחאי

‫לבין ילד צעיר ינוקה

‫הנפש ומה הוא אומר הוא אומר ‫הנפש היא נצחית רק אם היא תתעצם

‫בחוכמה כי יש לה רק החנה לקבלת ‫המושכלות ואז היא הופכת לנצחית

‫כך אומר הילד שם בזוהר

‫עכשיו זה השיטה של הרמב״ן

‫ואז שואלים אותו החכמים ‫ששומעים אותו ומתפלאים זה

‫שילד קטן מדבר ככה על הנפש ‫אומרים לו מאיפה למדת את זה

‫אומר את זה קיבלתי מהרב שלי

‫ואז הוא ומי הרב שלך

‫אומר קוראים לו רבי אלכסנדראי

‫עכשיו ומי אתה לי קוראים אהבה

‫והוא אביו של רבי עדה בר אהבה עכשיו אלכסנדר ‫אהבה אפרודיסיה אפרודיטי זה אילת האהבה

‫זאת אומרת שהזוהר כבר רומז לשיטה ‫הזאת גם כן אז כך שאי אפשר להגיד

‫שרק הרמב״ם אומר ככה המקובלים ‫אומרים ככה רואים שגם בזוהר יש את זה

‫נשאלת השאלה

‫איך מיישבים בין שתי הדעות האלה

‫או שהנפש היא נצחית ומהותה או ‫שהנפש היא נצחית בפוטנציאל צריך להחליט

‫מה

‫בכל אופן היא תזכה אז אתה אומר ‫כמו טמיסטיוס נגד אלכסנדר או כמו

‫הרמב״ן נגד הרמב״ן אתה בחרת עכשיו ‫את המחנה שלך בחרת באחד מהדעות

‫גם לגדל יחסי לעצות משהו ‫זה כנפי, אתה רואה בו אידאד

‫למה, למה שהוא אידאד

‫מה עושים כשהיא יש התלבטות גדולה ‫בנושא של אימונה איפה הוא מסתכל

‫לרב קוק נכון אז מה אומר ‫הרב קוק בעולת ראייה חלק ב

‫יש פעולת ראייה

‫יש

‫אבל יש בעיה אמרו לי באינטרנט ‫שאסור לי לקום מהכיסא בזמן השיעור

‫לכן אם אף אחד לא יביא לי את הספר

‫זה לא, אתה עלה אחד עוד יפה ימינה יפה יפה

‫בסדר לא עלה

‫יש לי

‫איזה הרגחה יש לה

‫עלה חלב

‫זה הזה נכון

‫מצד שני

‫מה זאת אומרת הרי אם אדם הוא מוסרי וחכם ‫או דבק בחוכמה בצורה כלשהי אז הוא כן זוכר

‫אז מה שאומר כל ישראל יש שם חלק לעולם הבא

‫עכשיו

‫מה

‫אם יש ספירת רובורי ומנוסה לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע ‫לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע

‫לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע ‫לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנ

‫נסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע ‫לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע

‫לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע ‫לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנסוע לנ

‫בסדרי הנשמות ומדרגותיהן יש שני אופנים כאלה

‫יש מציאות נפש כוחנית כוחנית ‫בשפה של הרב קוק משמעותו

‫פוטנציאלית לא כמו בכוח לא כוחני ‫כמו בעברית מודרנית שזה עוצמתי

‫ועל הלפח כוחני הכוונה בכוח פוטנציאלי מאיפה ‫הוא לקח את הביטוי הזה מאלכסנדר מפודיסיה

‫כתואר נקודה בלתי פרצופית ‫והיא רק החנה שוב זה הביטוי

‫הימי בנאימי היא רק החנה המשתלמת ‫בקבלתה המושכלות בשלמות הדעת והמעשים

‫ולעומת זה הנשמות האצולות ממקור הקודש ‫בשלמות תוכנן כתואר פרצוף שלם כעניין המלאכים

‫אלא שעל ידי עבודתם הנכונה בעולם ‫המעשה יש להם להוסיף חייל ואומץ

‫ומבוהרים הדברים בזה בדברי ‫הרשבי והמקובלים הבאים

‫אחריו ובדברי הרמבן ‫בשער הגמול ובספר מלקיאל

‫ספר מלקיאל זה של רבי ברכיה המקובל ‫מאיטליה במאה החמשת זה לא משנה

‫ולפיכך מבוהר גם החילוק בערך הנצריות ‫הנצריות שבין שני הדברים הצדדיים האלה

‫כי מציאותה של הנפש הכוחנית הנפש שהיא ‫פוטנציאל חשובה היא רק בהשתלמה בדעת ובמעשה

‫אוכ שחסרה השתלמות הזאת הרי אין ‫חוקה נותן לה הוויה גמורה כלומר הלך עליה

‫אבל הנפש השלמה בפרצופה ‫ביסודה אין עצם הוויתה עבודה

‫אף אם תחסר לה השתלמות ‫המפורטת ובתיקון התשובה

‫והמירוק הראוי הרי ‫חלק הווייתה מזומן איתה

‫כלומר נפש שהיא במהותה נצחית גם אם בעל ‫הנפש הזאת יעשה את הכל כדי להתנהג כמו קוף

‫בסוף יבואו עליו מירוקים ‫ויסורים כאלה שיחריכו

‫אותו להוציא אל הפועלת ‫מהותו האלוהית אפשר לומר

‫ואז זה יכול להיות על ידי גלגולים על ‫קצת גהינם פה קצת גהינם שם בסוף הוא יגיע

‫עכשיו אומר הרב שזה ההבדל ‫בין ישראל לעמים בואו נראה

‫הוא מבואר מזה שבאנהל עליון גואימא

‫בהפרידו בני אדם יצב ‫גבולות עמים למספר בני ישראל

‫כשהיה אתם מסתכלים בספר כאילו שאני ‫קורא מהספר של לפניכם זה פשוט לא יאומן

‫כן בהפרידו בני אדם יצב ‫גבולות עמים למספר בני ישראל

‫כשהיה רצון ה' לסדר נפשות האדם ‫בדרך קליפה וסגולה שבחר בישראל

‫להיקבע בזרע אברהם יצחק ויעקב ‫נפשות נאצלות גמורות בפרצופן

‫ונפשותם של צדיקים נמלך ‫עם המלך וממלכתו ישבו שם

‫וליתר גויי הארץ זווד האל הטוב ברוך הוא

‫זווד טוב של הנפש הכוחנית בכוחה ‫לקבלת מעלת המושכלות והמעשים הטובים

‫להנחילה בזה בראות טוב חיים נצחיים

‫עכשיו נשאלת השאלה לפי זה ‫מה יותר כדאי להיות יהודי או גויי

‫ממש לא כי אם אני יהודי ואני לא רוצה ‫עולם הבא לא יעזור לי לא יעזור בדין

‫יכריחו אותי רגע רגע יכריחו ‫אותי וזה יעלה לי בייסורים אדירים

‫לעומת זה הגויי רוצה עולם ‫הבא אין בעיה תעשה מה שצריך

‫שבעה מצוד בני נוח סך הכל לא ‫מסובך כל כך תהיה חכם וטוב אתה מגיע

‫אתה לא רוצה עוזב אותך בשקט

‫ברור אבל למי יותר טוב ‫לגויי יותר טוב כלומר הגויי

‫מגיע לזה בלי ייסורים ‫ואם הוא לא רוצה לא צריך

‫עכשיו תראו מה מה

‫אני לא יודע פה הרב קוק לא עושה חילוק ‫בסוגי עולם הבא איפה הוא כן נראה אולי

‫הוא עושה חילוק זה בעגרות ‫ראייה כרך א' עמוד כוף עיין שם

‫כן מה

‫גם אני לא הבנתי עד הסוף אתה חושב ‫שהבנתי את הכל אבל דבר אחד אומר כאן הרב

‫אם אתה יהודי

‫אז יש לך נפש שחייבת להגיע ‫לעולם הבא כתוב כל ישראל

‫יש לך עם כל עולם הבא ‫אז אתה לא יכול להימלט מזה

‫יכריחו אותך

‫יכריחו אותך וזה עולה ‫בכל מיני ייסורים ומירוקים

‫לעומת זה עגוי רוצה עולם ‫הבא יש לו לא רוצה אין לו

‫כן זה רגוע יותר

‫עכשיו זה אומר הרב

‫על כן בישראל אשר בהתיבם דרכם יעלו ‫ויתרוממו ובהתרפותם מתפקידם יענשו מאוד

‫נאמר אתם בני יעקב לא חיליתם

‫כלומר היה סכנה לומר אנחנו נכלה

‫כלומר כי לא תכלה הנפש הגמורה בצורתה

‫רק תתאמץ לעלות למכון מעלתה וכפי ‫התעקבותה כן יגדל מירוקה עד כאילו תראה אותה

‫ויישר תובע דבק בחיי עולם

‫לעומת זה אומות העולם שחסידיהם המשלימים ‫חוק נפשם ודאי יש להם חלק לעולם הבא

‫ואלה שאינם משלימים דת ‫ומעשים טובים עלו נקודת הוויית

‫המשוללת עם היציאות עצמית ‫מתולדתם והרשעה כאשן תכלה

‫ועל כן כל ישראל יש להם חלק ‫לעולם הבא כי עמך כולם צדיקי

‫מה

‫הוא כן

‫נכון לא הוא פשוט לא יחיה לעולם הבא

‫לא לא

‫עכשיו אז אם כן פה הרב קוק עושה פשרה ‫או הייתי אומר סינתזה בין הרמב״ם לרמב״ן

‫הוא חלק בין ישראל לעומות העולם

‫עכשיו עולה פה שאלה

‫זה לכאורה לא פייר

‫למה אגב אבל לפני כן לפי מה שלמדנו עד ‫עכשיו יותר כדאי להיות גוי מאשר יהודי נכון

‫נשארת שאלה אז למה

‫וזה מסביר מדוע רוב הנשמות בעולם דיברנו ‫על זה רוב הנשמות בעולם בחרו להיוולד גויים

‫אבל בכל עוד יש מיעוט שבחר להיוולד ‫יהודים כי הם אידאליסטיים כן מה אתה אומר

‫כן

‫כן שבחרתי להיות מי שאני

‫מי שאני

‫כן כלומר לפני ההתפצלות בעולם הנשמות ‫אז אני יכול להחליט להיות יהודי או גוי

‫כלומר להיות בעל נפש נצחית במהותה ‫או להיות בעל נפש נצחית בפוטנציאל

‫נכון והבחירה הזאת היא קדומה להיוולדי

‫זה מה שהרב כאן אומר ‫כאלה בהמשך ועניין צדקתם זו

‫הוא בסוץ שקל משפט האמת של הבחירה הכמוסה

‫שבארנו במקום אחר מה זה הבחירה הכמוסה

‫שיש בחירה ראשיתית במעמקי ההוויה ‫ואחר כך אני מופיע בעולם מתוך הבחירה הזאת

‫אותו הדבר

‫עיין בעגרות ראייה עיגרת רשפי ג'

‫בסדר מה אתה אומר

‫מה השאלה

‫למה לא

‫יש לנו עניין שכל המציאות תתעלה ‫כל העולם כולו יהיה דבק בשם

‫אנחנו גם רוצים לרומם את ‫בעלי החיים למדרגת האדם

‫ואת כל ההוויה כולה להעלות ‫אותה בעולמות עולמות

‫למה להשאיר משהו הרי כתוב ‫שלא נהיה כמה אם אני גרים ארצה

‫אשר לא יהיה הספר וחשב מה ‫חשבות לבלתי יידח ממנו נידח

‫מי אמר את זה

‫האישה החכמה מתכוע אמרה לדוד התכועית

‫אז כתוב אומר שהיא אמרה האישה בחוכמתה

‫כנראה שיש עניין כזה

‫להשיג את החכמה הזו לפי ‫הרמב״ם הכוונה לדעת מה האמת

‫לדעת מה האמת זה לא דבר פשוט, ‫זה לא מספיק לדקלם, כלומר להגיד

‫אני מאמין שכך וכך וכך אתה ‫מבין על מה אתה מדבר לא כל כך

‫אז מה שצריך בשביל זה חכם אחד לפחות שיעשים, ‫בשביל זה כתב הרמב״ם את מורה הנבוכים וכתב

‫אני כותב את זה בשביל מספיק לי אדם אחד ‫שיבין אותי גם אם שלושים אלף לא יבינו אותי

‫כן

‫אז מה

‫השאלה היא מה ההבדל בין יהודי לגוי ובנשמה

‫זאת השאלה

‫לפי הכוזרי כן, לפי הרמב״ם לא

‫צריך להבין את המדרש האחרת

‫מה המבדיל בין יהודי לגוי לפי הרמב״ם

‫הגורל ההיסטורי שאליו אתה ‫שייך והחכמה כלומר הרמב״ם

‫במובן הזה הוא גזעני הוא ‫חושב שהיהודים יותר חכמים

‫מה אתה אומר

‫כן

‫לפי הרמב״ם אם אתה חכם ‫באמת אתה מוכרח להיות מוסרי

‫טוב

‫כן בדיוק, היה יהודי אחד הרב ‫נפתלי הרץ וייזל כתב ספר שבו הוא

‫מוכיח שכל מקום שהתנ״ך אומר ‫את המילה חכם הכוונה לחכם וצדיק

‫אגב יש מקום אחד בישעיהו ‫שבו הוא טמע חכמים הם על הערה

‫איך יכול להיות שהוא חכם ואומר אה, כלומר ‫הנחת היסוד הבסיסית שאם הוא חכם זה לטוב

‫כן אפשר שאדם יהיה מוסרי אף על ‫פי שאין הוא חכם כי הוא דווקא חכמים

‫כי הוא דווקא חכמים

‫אני עניתי לך ואתה לא הקשפת, עמדתי ‫לך פעמיים ובינתיים חזרת על השאלה

‫האם אתה שמת לב שעניתי לך ‫פעמיים על השאלה, לא, אתה

‫יודע למה לא שמת לב כי בזמן ‫שעניתי אתה חזרת על השאלה

‫כן אז עכשיו אני אבקש שתשתוק לי שנייה כדי ‫שאני אספיק לענות שוב פעם שלישית את התשובה

‫הוא מוסרי כי הוא דווקא בחכם

‫עכשיו אתה יכול להמשיך לדבר

‫לא הוא דווקא בחכם והדווקאות ‫שלא בחכם זה סוג של חוכמה

‫סוג של חוכמה

‫מה

‫חילון

‫החוכמה, עליון החוכמה

‫לא לא לא לא לא הרמב״ם כותב על זה ‫בסוף מורה נבוכי פרק שלם על תכלית חיי האדם

‫והוא מביא ארבע תכליות. ‫יש אנשים שרוצים שיהיה להם

‫כסף אומר הרמב״ם זה שלימות ‫מאוד שטחית מדוע בגלל שאין

‫שום קשר בין הריכוש לביני

‫כלומר זה רק משהו נומינלי, ‫פורמלית אומרים זה שלך

‫אבל אני לא השתניתי הדבר ‫שהוא ריכושי לא השתנה

‫לכן זה דמיון אומר ‫הרמב״ם. יש מי שאומר העיקר

‫הבריאות זה כבר יותר ‫טוב כי זה נוגע לגוף האדם

‫אבל אומר הרמב״ם כמה שאדם יהיה חזק ‫לא יגיע לכוחו של פרד אחד חזק או לפיל

‫יוצא לפי זה שזאת שלימות לאדם ‫באשר הוא בעל חיים לא באשר הוא אדם

‫שלימות שלישית אומר ‫הרמב״ם וזה השאלה שלך, אנשים

‫אומרים יחסי אנוש טובים ‫הוא בן אדם טוב הוא מוסרי

‫בין אמנש כמו שאומרים בערבית צריכה

‫ועל זה אומר הרמב״ם זה יפה אבל זה ‫שלימות שתלויה בזולתו, מה בינו לבין חברו

‫זאת לא שלימות עצמית, ‫מה שאין כנשגת האמת שהיא

‫מיוחדת לאדם עצמו באשר הוא ‫אדם ואין לאחרים שותפות בה

‫לכן היא העדיונה יותר

‫מה לא כי מה יעשה אותו אדם ‫עם נדיבות ליבו אם הוא באי בודד

‫זה אפשר להקשות אבל זה ‫שאם הוא היה באי בודד לא

‫היה לו מה לעשות זה מראה ‫שזה לא התכלית האחרונה

‫זה הכוונה עכשיו ממשיך ‫הרמב״ם כי הוא שמע את הביקורת

‫שלך הרמב״ם ממשיך ואומר ‫אבל גם אחרי השגת החוכמה

‫יש תכלית פנימית להשגה הזאת ‫וזה לעשות צדק חסד ומשפט

‫זאת אומרת שבסופו של דבר יש עניין של ‫גילוי ההשגחה האלוהית בעולם דרך תיקון המידות

‫אבל יש הבדל בין תיקון המידות ‫הראשון לתיקון המידות השני,

‫שתיקון המידות הראשון הוא ‫רק הקדמה כדי להגיע לחוכמה

‫ותיקון המידות השני הוא תולדה של החוכמה

‫בסדר אפשר להתווכח עם הרמב״ם ‫אני אומר לו זה מה שהוא אומר

‫מה

‫לפי זה ההשגה היא בסכל עכשיו יש ‫מגדולי ישראל שלא הלכו בכיוון הזה מה

‫לא דרך רד זה לא אומר שזה ‫יותר חשוב זה אומר שזה קודם

‫בזמן כלומר אתה צריך קודם כל ‫להיות אדם מוסרי אחר כך לעשות

‫בתורה אם אדם הוא לא מוסרי ‫ועוסק בתורה התורה מזיקה לו

‫בסדר זה משהו שדרך עץ קדמה

‫כן מה אתה אומר

‫אדם המוסרי דווקא מה

‫פשוט מאוד אם האדם הוא מוסרי זה ‫סימן שמה שחשוב לו זה מעבר להנאות

‫המידיות שמעסיקות את בני האדם ‫אם כן יש לו בטיחות אלה חכמים

‫חלק מן המוסר זה גם לדבוק בחכמים

‫ואז החכמים משפיעים מחוכמתם על אותם הפשוטים

‫העין בפרק שלפני האחרון במורה ‫נבוכים הוא מסביר את זה למשל ההרמון

‫נכון

‫זה כן קשור לתורה

‫כי התורה לפי הרמב״ם היא נותנת לנו ‫כיוון לאן החוכמה הולכת, אומר הרמב״ם

‫החוכמה היא הביאור בראיות לעמיתות ‫שנתגלו בתורה שנתגלו לנו בתורה בקבלה

‫או בחכמים יכול להיות גוי חכם

‫יש גוי חכם שמשיג את האמת גם בלי ישראל

‫בלי התורה כן מה

‫אז אין לו גישה לתורה אז מה קרה אבל ‫יש לו גישה אל האמת אז מה מפריע לך

‫מקור האמת היחידי זה הקדוש ‫ברוך הוא שהוא לבדו האמת

‫עכשיו כלל גדול אמר ‫פרנס רוזנצוויג עליו השלום

‫אמר אלוהים לא ברא את הדת הוא ברא את העולם

‫בסדר כלומר התורה זה דבר מאוד ‫חשוב אבל זה לא הקדוש ברוך הוא

‫השגת האמת זה מאוד ‫עוזר שיש לנו תורה אבל אמר

‫רבנו סעדיה גאון גם בלי ‫התורה היינו מגיעים לזה

‫אז זה לוקח אלפי שנים כל ‫כך הרבה זמן שהקדוש ברוך

‫הוא ריחם על עולמו יקדים ‫נתן את התורה מוקדם יותר

‫אבל אנחנו שואלים על זה מחיר יש איזה נזק ‫מסוים בזה שהתורה ניתנה לפני שהעולם בשל

‫ואז ייוצר כל מיני בעיות של עזה פנים ‫שבדור וכדומה כן הגמרא אומרת שהתורה

‫הייתה צריכה להינתן רק אחרי ‫אלף דורות והיא ניתנה אחרי

‫עשרים ושש דורות אז מה קורה ‫לכל התשע מאות שבעים וארבע דורות

‫אז הם קומטו

‫מה זה קומטו כווץ כלומר יש ‫נשמות מקומטות שסובלות מזה בעולם

‫זה בעולם

‫נכון

‫נכון נכון

‫לפי הרמב״ם האמת היא אחת

‫נכון זה בדיוק השיטה של הרמב״ם שאלת ‫אותי מה דעת הרמב״ם דעת הרמב״ם היא

‫שהאמת היא אחת ולכן כל אדם אם ילך ‫בדרכי ההיגיון הישרים יגיע לאותה אמת

‫נכון זה דעת הרמב״ם אפשר להתווכח ‫על זה שוב אני לא אומר שהדעה

‫של הרמב״ם היא מחייבת והיא ‫מוחלטת אבל זה דעתו של הרמב״ם

‫דעתו של הרמב״ם כן משהו כזה ‫אבל יש שם לדון מה מבדיל בין יהודי

‫לגוי לפי הרמב״ם זה נושא רחב ‫יש מקורות לזה בהלכות עבודה זרקס

‫דיברנו על זה וגם בהלכות ‫יסודי התורה ראינו וגם בהגרת

‫תימן יש דיון של הרמב״ם על ‫זה בסדר בסדר אז יש מה לדבר

‫מה לא מעשי למה זה לא מעשי להשיג את ‫האמת בלי התורה מה כן אברהם אבינו למשל

‫לא היה לו תורה זה הכוונה שהוא יכול בלי קבלת התורה ‫לקיים מצוות זה מעניין כתוב על האבות שקימו את

‫התורה אף על פי שלא ניתנה סימן שלא צריכה להתנתן ‫התורה כדי להגיע לאמת עד רבא זה רעייה מה שאמרתי

‫בסדר אז מה אז גם בשר וחלב

‫בסדר מה

‫לא כלומר כיוון שאדם עשיג ‫קצת אז הוא מחובר לאילן גדול

‫של נשמות, מבחינת כל המלבנת ‫בין חברו תורה כאילו ילדו

‫אבל זה נושא שגם הרמב״ם ממעט ‫נדבר עליו ונדבר ברמיזה אני רק פה

‫עכשיו קצת דילגתי על מסקנה אפשרית ‫ברמב״ם במורה הנבוכים אבל לא הכרחי

‫בסדר אז יש לנו פה ארבע עשרה ‫חבר'ה שהרמב״ם זורק אותם לקנטים נכון

‫אז זה מתחיל מהמינים והאפיקורסים והכופרים ‫בתורה והכופרים בתחיית המיתים ובביית הגואל

‫עכשיו מה זה מינים בוא נראה ‫עכשיו יש באמת שאלה גדולה כיצד

‫מקבילים בין מה שכתוב כאן בפרק ‫הזה לבין שלוש עשרה העיקרים כמו

‫שהוא כתב בהקדמה לפרק חלק כתבו ‫על זה הרבה גם הרב זקס כתב על זה

‫בוא נראה חמישה הם הנקראים מינימה

‫וואו זה הרבה מתחיל להגדיל את הרשימה

‫האומר שאין שם אלוהה ואין ‫לה עולם מנהיג כלומר אתאיסט

‫ואומר שיש מנהיג אבל הם ‫שניים או יותר הוא דואליסט ואומר

‫שיש שם ריבון אחד אבל שהוא ‫גוף הוא בעל תמונה הוא מגשים

‫וכן האומר שאינו לבדו ראשון וצור לכל ‫אלא שקדם איזושהי מציאות קדומה לידו וכן

‫מה זה לא דואליסטי זה לא דואליזם ‫של אלוהות אלא דואליזם של אלוהות ועוד

‫מציאות וכן העובד כוכב ומזל בזולתו ‫כדי להיות מליץ בינו ובין ריבון העולמים

‫נשאל לנצרות

‫כל אחד מחמישה אלו מין

‫כן ממלג גם אין השגחה כי ‫אין מי שישגיח זאת אומרת

‫לפי הרמב״ם יש הכרתה מן ‫העולם הבא על ידי דעות נפסדות

‫עכשיו צריך להבין מה היגיון בדברים ‫האלה כי עצם זה שהוא לא מחובר אל

‫האמת אז הלך עליו נשאלת השאלה מה ‫יקרה אם הוא היה אנוס לא הייתה לו ברירה

‫הוא נולד ככה בחברה ‫שבה הדעות האלה מה דעות

‫המצויות למה שאדם יחשוב ‫אחרת מהחברה שבה הוא גדל

‫כן אז השאלה היא האם יש האם ‫אפיקורוס זה רק במזיד או גם בשוגל

‫דחורה גם בשוגל נכון אבל האמת ‫היא שעל זה התווכחו גדולי ישראל זה

‫כאב להם הדברים האלה היחיד מבין ‫החכמים היותר מאוחרים שאומר את זה

‫זה רבנו יצחק אברבנל

‫שאומר שיש אפיקורוס גם בשוגל

‫אבל אנחנו כדי לדון בזה צריך לדון בדבריו ‫של הרעבד על המקום הרעבד מי שיש לו

‫רעבד יעיין ברעבד פה במהדורה של מוסד ‫הרב קוק הביאו את דברי הרעבד בעמוד רשקף

‫בית

‫לא רשקף א'

‫רשקף א'

‫בהערה מה אתה רוצה

‫מה זה משנה

‫אם הוא עשה תשובה אם הוא ‫עשה תשובה אז הוא כבר לא כזה מה

‫אם הוא לא עשה תשובה הוא ממשיך ‫להיות אתאיסט כל ימיו ולפי הרמב״ם הלך עליו

‫כמו שאמרת כפות

‫מה זה כפות

‫ראש בגרמנית

‫אז בהערה ת'

‫אחרי ארבע שורות הוא ‫מביא כאן והרעבד משיג על זה

‫ושואל למה קרה לזה מין

‫וכמה הגדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה

‫לפי שראו במקראות ויותר מה שראו ‫בדברי האגדות המשבשות את הדעות

‫כלומר מה אומר לנו הרעבד אם אנחנו נלך ‫לפי השיטה שלך שמי שאומר שיש לה אלוה הגוף

‫שזה השלישי נכון השלישי מבין החמישה

‫זאת אומרת שמי שאומר ‫שיש לה אלוה הגוף הוא מין

‫אז אתה מכניס בוכתה עצומה ‫של רבנים טובים לתוך הגיהינום

‫כי יש רבנים ולא מין הקטנים הוא ‫אומר הרעבד אפילו גדולים ממנו

‫שהלכו במחשבה הזאת וחושבים שיש לה אלוה הגוף

‫אזור אז הרמב״ם זה לא אכפת לו אזור ‫בסדר אז הרבנים ייכנסו לגיהינום מה קרה

‫מה מה מה מה מה מה קרה

‫זה האמת מה אתה רוצה אבל ‫הרעבד הוא לא טיפש הרעבד

‫יודע למה הוא אומר את ‫זה אבל בוא נראה מה הכוונה

‫יש שאלה מתי אדם הוא אפיקורס מתי הוא לא. ‫למשל אם אדם אומר מה מין

‫נגיד אדם אומר דעה מינית ‫או אפיקורסית לא משנה

‫הוא אומר את זה כי הוא ‫חושב שזו דעת התורה

‫אז הוא בתוך בית המדרש בתוך בית המדרש ‫הוא אומר דעתי היא שהתורה אומרת כך וכך

‫אז אומר הרעבד אז הוא מהחברה

‫אם הוא מהחברה בוא נקבל אותו

‫כלומר אפשר לדון עכשיו ‫לעומת זה מי שיאמר אני יודע מה

‫התורה אומרת ואני חולק על ‫התורה אז אפשר להבין אז הוא מין

‫הוא מתנגד למשל ספינוזה

‫הוא יודע מה התורה אומרת ‫ואומר אני חולק עליה אני

‫חולק על הרבנים בסדר אז ‫אמרו הרבנים יאללה אתה מוכרם

‫אבל אם הוא בתוך בית המדרש והוא ‫חושב שזו דעת התורה אז הוא כמין אנוס

‫כן הוא חושב

‫בספר העיקרים היה דיון לגבי ‫המשיח למשל הרמב״ם כותב שאחד

‫משלוש עשרי עיקרים זה אמונה ‫בביית המשיח אז מי שאומר אין משיח

‫הוא בחוץ. הגמרא מביא את דברי רבי הלל ‫רבי הלל אחד ההמוראים אמר אין משיח לישראל

‫אני לא יודע אני עכשיו דן על ההמורה כן אל ‫תעלילי את החרדן אני מדבר על המורה עכשיו

‫ההמורה הזה הוא הבין את הבדיחה לא משנה

‫רבי הלל אמר שאין משיח לישראל. ‫והגמרא כתוב שרב יוסף אומר יסלח לו השם

‫אז יסלח לו תוציא אותו מבית המדרש ‫בכלל אל תקרא לו רבי אבל ממשיכים

‫לקרוא לו רבי אומר מכאן העיקרים ‫בעל העיקרים אומר רבי יוסף אלבור

‫שמי שאומר דעה לא נכונה אבל הוא ‫חושב שזו דעת התורה הוא לא אפיקורוס

‫כן זו דעת. זהו אז הוא חושב ‫באונס שהתורה לא נכונה אז גם אפשר

‫להרחיב את זה נקרא לזה תינוק ‫שנשבע וכדובי כן מה אתה אומר

‫אתה צודק לפעמים הרמב״ם ‫יגיד זה יותר מסוכן אתה צודק

‫נכון נכון נכון

‫אפשר גם לומר את זה כן ‫אבל אנחנו רואים שהסוגיה

‫היא לא היא לא היא לא ‫פשוטה היא סבוכה מכל הצדדים

‫כן אז יוצא לפי זה שאנחנו נקרא אפיקורוס מי ‫שלא מהחברה מי שבפנים הוא בסדר הוא מי שלנו

‫זאת אומרת שכל זמן שאפשר ‫לדבר ברגע שאי אפשר לדבר

‫אדם שם את עצמו מבחוץ. ‫עכשיו השאלה היא להלכה מי צודק

‫האם הדעה הזאת או הדעה הזאת על זה ‫כותב הרב קוק במאמר בספר מאמרי הראייה

‫במאמרי הראייה יש מאמר ‫הנקרא פרק בעלכות ציבור מתוך

‫קונטרס ישוב משפט על מה ‫מדובר מדובר שמה היה רב אחד

‫בעיר ניקולשבורגלו

‫זה אחת היערות בסלובקיה שכחתי את ‫השם רב גדול והוא הרב אברהם שמואל גלזנר

‫הוא נתן דרשה בבית הכנסת והוא אמר שהוא ‫מקווה לשבת בגן עדן למרגלותיו של דוקטור הרצל

‫וואה דבר הזה עשה סקנדל ופיתרו את הרב

‫ומינו את הבן שלו

‫והבן שלו הרב אקיבה גלזנר ‫אחרי השואה כתב וידוי ואומר

‫טעינו כולנו כל רבני הונגריה ‫טעינו שהתנגדנו לציונות

‫והוא מתוודה שעשו טעות אגב ‫הבן של הרב אקיבה גלזנר הוציא

‫לאור מחדש את החידושים של הבא ‫שלו אבל השמיט את ההקדמה הזאת

‫כלומר הנכד עשה לבן מה ‫שהוא עשה לסבא טוב לא

‫משנה עכשיו שם הרב קוק ‫נחלץ לטובתו של הרב המפוטר

‫כן הוא אמר זה לא בסדר ‫שפיתרתם אותו והוא דן שמה בשאלה

‫האם הרב שפוטר על ידי העסקנים ‫של הקהילה הוא הפיקורוסולום

‫עכשיו את זה הוא כותב בהרחבה בספר ‫מאמריריה עכשיו הייתי קורא לכם מתוך הספר

‫אבל הבעיה היא שיש לי הוראה מהצוות ‫של האינטרנט שלא לקום להביא ספר

‫מה

‫אה יש

‫מה מוריריה

‫למטה למטה שמאלה שמאלה שמאלה ‫שמאלה שמאלה למטה למטה חם חם

‫אזו כי הוא היה ציוני וציונות זה ‫הפיקורסות לפי השיטה הזאת אז כאן הוא אומר

‫אז עכשיו כותב הרב קוק על זה

‫אומר ככה

‫והדבר יפלא איך יוכלות ‫על מידי חכמים לשקוט

‫במכונם לראות בזילות ‫הדאורה איתה אפילו אם יאהיבנה

‫להו טעותיו כלומר אפילו אם נסכים ‫איתם עם הטעות שלהם שדעת אדרת

‫גאונו סבירה לאי כוותה היא דעה ‫שהיא חס ושלום נגד המיטתה של תורה

‫כלומר אפילו אם נניח שבאמת מה שהרב קוק ‫לא חושב אבל אם נניח שהציונות היא כפירה

‫אך יש להם רשות לדבר עליו עתה כלו דברי הרדבז ‫בתשובה חלק ד' סימן קוף בזעין הם מפורשים

‫שאפילו מי שטועך חס ושלום בדבר ‫מעיקרי התורה מרחמת עיונו פתור מאונש

‫אז זה הוא סובר כמו הרמא מואר עבד

‫כמו הרבא שמפני שחושב שמה ‫שעלה בעיונו הוא אמת אם כן ענוס הווה

‫הוא מביא ראייה מרבי הלל ‫שאמר אין להם משיח לישראל

‫שכבר אכלו בימי חזקאו והוא ‫טעות בדבר של עיקרי הדת

‫ומכל מקום לא חדדו מלומר ‫שומוה משמו ונראה שסבירה

‫לו להרדבז דדמה לשבוע ‫דיאלפינן מאדם בשבוע פרט לענוס

‫ואוקמינן לה בה דה רב קהנה ‫ורבי עבד דווה משתה בה כל אחד

‫נדע אחי אמר רב ובכל טוב זה אני אדלג על זה ‫כי צריך להסביר מה זה ונראה שדברי הרדבז הללו

‫הם שלא כדברי בעל העיקרים ‫במאמר ראשון שמוכיח מאד רבי

‫הלל שאין ביית המשיח בכלל ‫לעיקרים ולא כדברי הרמב״ם

‫ולדעת הרדבז אין צריך לזה ‫שכל שטועה בעיונו אין עליו

‫עונש וחלילה לבזותו אפילו ‫אם הטעות היא בעניין של עיקר

‫וגם בעל העיקרים יש לומר ‫שמודה לספרת הרדבז אלא

‫שמסתבר לו שכל חכמי הדור ‫כולם היו מזהירים ברבי הלל

‫לחזור מספרתו אם נאמר שהוא ‫בעיקר התורה ובכהי גבנה בדבר

‫שאין בו מחלוקת וכל חכמי ‫הדור הוא מזהירים על זה יש לומר

‫שאין זה טעות בעיון כלומר אם ‫כל הרבנים ללא יוצאים מן הכלל

‫חולקים על אותו רב אחד זה ‫סימן שוטה ואפילו אם יהיה ככה

‫עלו אין זה שייך רק בדבר שאין ‫בו שום מחלוקת על זה בין כל

‫חכמי הדור שיחש ושלום חוץ מהלל ‫לא פיקפק על זה שום חכם בישראל

‫אבל בדעות שהרבנים עללו חלוקים ‫ביניהם פשיטה דלו שייך שום עונש

‫אפילו למי שטועה בעיונו ועלו ‫רבים וגדולים מחכמי הדור וגאוני

‫ישראל בין בדור הזה בין בדור ‫שלפנינו נוחי נפש ספירה להוא שהם

‫הם גופי תורה ומצוות רבה כלומר ‫יש לך הרבה רבנים גם בדור הזה וגם

‫בדור הקודם שהם דווקא ‫חושבים שהציונות זה קודש קודשים

‫אז איך אתה יכול על פי זה ‫להעניש את הרב הציוני ובאיזה

‫אופן יש להם רשות לתקוע עצמם ‫בדבר הלכה ולשתוק על זילות המחכם

‫גדול הדור אפילו לפי דעתם ובאמת ‫גם דעת בעל העיקרים היא כדעת הרדבס

‫בזה והוא גם כן דעת הרעבד הנה ‫מה שנוגע אלינו בהשגתו על הרמב״ם

‫בפרק שלישי מלכות תשובה על ‫החזין ונשאר לפי זה הרב אברה בנאל

‫דלוס ויראלי הוא אחי בספרו ראש ‫המנה פרק יותבט יחיד לגבי רבים

‫וגדולי אפוסקים ואפילו לפי דבריו ‫של הרב אברה בנאל לא שייך כלל עניין

‫זה בדבר שיקרו במחלוקת הוא ‫תלוי ולא אוכלל ידי חכמי הדור כלל

‫ולא שייך לומר כאן אחרי רבים ‫לעטות כן אז יש טענה רוב הגדולים או

‫כל הגדולים הם אומרים שהציונות זה ‫טרף כן כי הרי יש הגדרה מה זה גדול

‫מי שנגד הציונות אז ברגע שאם אתה ‫בעד הציונות אז אתה כבר במיעוט אתה לא

‫בגדולים כן ולא שייך לומר ‫כאן אחרי רבים לעטות מי יודע

‫מי הם הרבים המתנגדים לעדות ‫הללו המחזיקים אותה מקדושות

‫והרי כל זמן שלא נתקבצו בעלי ‫הדעות במעמד אחד כדין סנדרין ברובה

‫דעיתק אמן אין שייך בזה דין של אחרי ‫רבים לעטות ובפרט שבוודאי כל אחד

‫מבעלי הדעות המנגדים יש להם טעם מיוחד

‫וכו׳ וכו׳ טוב אז הרי ‫הוא מביא עוד דברים אבל

‫מכיוון שהגיע הזמן של ‫סוף השיעור נעצור כאן שלום
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/768014182″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]
מספר פרק בסדרה : 5
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ג', ה' | הרב אורי שרקי
הלכות תשובה לרמב"ם פרק ג', ח' | הרב אורי שרקי
אורך השיעור: 57 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/768014182″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הלכות תשובה לרמב”ם פרק ג’, ו’ | הרב אורי שרקי

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן