פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים)
הקדשות שיעורים
חדשים מהרב
ש”ח
headoffice@emeir.org.il ערוץ מאיר תורני: torah@meirtv.co.il
מכון מאיר משרד ראשי: 02-6511906
פקס: 02-6514820
ערוץ מאיר תורני:
073-2379800
ערוץ מאיר לילדים:
073-2379860
headoffice@emeir.org.il
מכון מאיר בטלפון:
02-6511906
פקס: 02-6514820
ערוץ מאיר לילדים:
073-2379860
ערוץ מאיר שיעורים:
073-2379840
torah@meirtv.co.il
5 תגובות
רבי יצחק אברבנל כותב במפורש “ולכן צריך לכל אשר בשם ישראל יכונה שיאמין ספור מעשה בראשית כפשוטו” (ספר “מפעלות אלוקים”, מאמר א’, פרק ד’)
וכן כותב הרמב”ן: “ודע, כי הימים הנזכרים במעשה בראשית היו בבריאת השמים והארץ ימים ממש, מחוברים משעות ורגעים, והיו ששה כששת ימי המעשה, כפשוטו של מקרא” (בראשית א’, ג’)
“ודע והאמן כי גן עדן בארץ, ובו עץ החיים ועץ הדעת, ומשם יצא הנהר ויפרד לארבעת הראשים הנראים לנו, כי פרת בארצנו ובגבולנו, ופישון הוא נילוס מצרים כדברי הראשונים. אבל כאשר הם בארץ כן, יש בשמים דברים יקראו כן, והם לאלה יסוד… והנחש אין בו היום נפש מדברת” (שם ג’, כ”ב)
וכן אפשר להבין זאת מרש”י הראשון על התורה “אמר ר׳ יצחק: לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחדש הזה לכם… ומה טעם פתח בבראשית, משום: כח מעשיו הגיד לעמו… שאם יאמרו אומות העולם: לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, והם אומרים להם: כל הארץ של הקב״ה היא, הוא בראה והוא נתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו” ואם אין זה כפשוטו איך ניתן לטעון טענה כזאת?!
שלום ותודה רבה,
האם יש קשר בין זה ל”מאימתי מזכירין גבורות גשמים”?(יש גם שבעה ימי חג ואולי זה קשור לשבעת ימי הבריאה)אולי יש איזשהו מקור למשהו כזה?
רבי יצחק אברבנל כותב במפורש “ולכן צריך לכל אשר בשם ישראל יכונה שיאמין ספור מעשה בראשית כפשוטו” (ספר “מפעלות אלוקים”, מאמר א’, פרק ד’)
וכן כותב הרמב”ן: “ודע, כי הימים הנזכרים במעשה בראשית היו בבריאת השמים והארץ ימים ממש, מחוברים משעות ורגעים, והיו ששה כששת ימי המעשה, כפשוטו של מקרא” (בראשית א’, ג’)
“ודע והאמן כי גן עדן בארץ, ובו עץ החיים ועץ הדעת, ומשם יצא הנהר ויפרד לארבעת הראשים הנראים לנו, כי פרת בארצנו ובגבולנו, ופישון הוא נילוס מצרים כדברי הראשונים. אבל כאשר הם בארץ כן, יש בשמים דברים יקראו כן, והם לאלה יסוד… והנחש אין בו היום נפש מדברת” (שם ג’, כ”ב)
וכן אפשר להבין זאת מרש”י הראשון על התורה “אמר ר׳ יצחק: לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחדש הזה לכם… ומה טעם פתח בבראשית, משום: כח מעשיו הגיד לעמו… שאם יאמרו אומות העולם: לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, והם אומרים להם: כל הארץ של הקב״ה היא, הוא בראה והוא נתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו” ואם אין זה כפשוטו איך ניתן לטעון טענה כזאת?!
מתי התורה מפסיקה לדבר על מהויות רוחנייות ומתחילה לדבר על מהויות גשמיות? אבקהם זה משהו רוחני? משה הוא משהו רוחני או שהיה משה גשמי?
אי אפשר להדפיס את דף המקורות.