פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

הקדשות שיעורים

להקדשות אתם מוזמנים ליצור קשר בטלפון :02-6461328

חדשים מהרב

נפש החיים | הרב דב ביגון
play3
שיעור נפש החיים הרב ביגון
פלא יועץ | הרב דב ביגון
play3
הרב-דב-ביגון-מנחה
“ככה יעשה לאיש”: סיפור הסוס במגילת אסתר | הרב אורן טרבלסי
play3
הרב אורן טרבלסי
נתיבות עולם, נתיב התשובה – פרק ה’ | הרב אורי שרקי
play3
הרב אורי שרקי
שיחות הרצי”ה על ספר אורות התחיה | הרב דב ביגון
play3
תפקיד הכהן הגדול | הרב דב ביגון | פרשת מסעי
הלכה יומית | הרב דב ביגון
play3
הרב דב ביגון7

“לא יאומן” – כתיבת מגילת אסתר במחנה בוכנוולד בעיצומה של השואה!

Play Video
video
play-rounded-fill
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/515324502″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:01′, fwdevp_time_to_hold_add:’0′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

לא יאמן אבל יעקב שוורץ כתב מגילת אסתר בשואה. יעקב, שהיה חסיד גור מפולין, נלקח בזמן השואה למחנה הכפייה זוננברג. הוא איבד קרובים וחברים, אבל לא את אמונתו. בחג החנוכה אחרי שהדליקו נרות מחוטים שתלשו מהבגד, הציע לו חברו מה דעתו על כתיבת מגילת אסתר. יעקב לא האמין שיחיה עד פורים, אבל התחיל במלאכה. הוא זכר שנשאר לו דיו מהתקופה שבה כתב את מספרי האסירים על לוחות העץ שעליהם ישנו. הוא לקח חתיכת קש ממזרן ישן, והשתמש בו ככלי כתיבה. גם את גליל הנייר השיג בדרך לא דרך ממפעל התחמושת שבו עבדו. אחרי שעות של עבודת פרך והליכת קילומטרים בשלג הוא היה חוזר לצריף וכותב את פסוקי המגילה על “שולחן” מקרש שהרכיב ליד החלון, בעוד חברו מעיר אותו כשראשו נשמט מרוב עייפות. אותו חבר גם ניגב את גלידי השלג שהצטברו על החלון, כדי שטיפות לא ייפלו על המגילה. לקראת פורים סיים יעקב שורץ את כתיבת המגילה והשמועה עברה בקרב האסירים – יש במחנה מגילת אסתר! רב שהיה ביניהם התבקש לעשות הגהה ובהחזיקו אותה בידיו פסק, וידיו רועדות, שזו המגילה הכשרה ביותר שראה בכל חייו. ההתרגשות הייתה עצומה והאסירים קראו בערב ובבוקר את סיפור ההשמדה וההצלה, הדאגה והשמחה.
“לא יכולנו לדפוק ולהרעיש בעת קריאת ‘המן’, אבל ידענו בדיוק מיהו המן בדורנו”, סיפר יעקב. המגילה נשמרה בקופסת מתכת קטנה, שהכין בהכרת תודה אחד מאסירי המחנה ויעקב, שלא האמין שישאר בחיים כדי לספר, חרט על הקופסה למען הדורות הבאים שימצאו אותה: “מחנה שבויי חינם זוננברג שנת תש”ה, מגילת אסתר, נכתבה על ידי יצחק יעקב שוורץ מלודז'”.
יעקב שרד, עלה ארצה באניית מעפילים, הקים משפחה בתל אביב, וכל נכד שלו קיבל ממנו במתנה לבר המצווה מגילת אסתר מהודרת, שהוא בעצמו כתב.

מדור: מגזין
אורך השיעור: 2 דקות

רוצה להיות שותף בהפצת שיעורי תורה? בחר סכום!

סכום לתרומה

ש”ח 

כיצד נוח לך להמשיך?

No data was found
[fwdevp preset_id=”meirtv” video_path=”https://vimeo.com/515324502″ start_at_video=”1″ playback_rate_speed=”1″ video_ad_path=”{source:’https://meirtv.com/wp-content/uploads/2022/02/logomeir2.mp4′, url:”, target:’_blank’, start_time:’00:00:00′, fwdevp_time_to_hold_add:’7′, fwdevp_add_duration:’00:00:07′}”]

“לא יאומן” – כתיבת מגילת אסתר במחנה בוכנוולד בעיצומה של השואה!

Play Video

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן