"אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ"

מדוע מפגישה אותנו התורה בתחילת היכרותנו עם אברהם אבינו, בסיפור ש'על פניו', מעלה הרבה קושיות על דמותו? אברהם ושרה יורדים למצרים בשל הרעב הכבד בארץ, "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ. וְהָיָה כִּי יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים וְאָמְרוּ אִשְׁתּוֹ זֹאת וְהָרְגוּ אֹתִי וְאֹתָךְ יְחַיּוּ. אִמְרִי […]

"כל שנותיה היו לטובה"

ויהיו חיי שרה מאה שנה ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה.רש"י דורש את התוספת "שני חיי שרה" – ללמדנו שכל שנותיה היו לטובה. אבל לכאורה חיי שרה לא היו קלים" אדרבא היו חיים קשים ומסובכים ומלאי סבל וצרות: היתה עקרה שנים רבות" לא היה לה בית קבוע" נדדה ממקום למקום" היו לה סיבוכים עם […]

כולן שוין לטובה

שני חיי שרה כולן שוין לטובה. פי' שיש כלל ופרט שבכל יום צריך לתקן דבר מיוחד כמ"ש ז"ל שס"ה ימים כל יום נגד לא תעשה מיוחדת שהיום מזכיר האדם הזהר בי ושמור לאו זה. וכן להשיג ידיעת הבורא. רק שצריך להיות שכל השגה שמשיג האדם כל ימי חייו. ישארו קבוע בלבו כל ימי חייו וזה […]

כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה"

פסוק זה בפרשה מעורר בנו סקרנות" איזה שיח חינוכי היה בין אברהם ושרה על חינוך הבנים" מה חשב אברהם? איך הוא פירש וניתח את התנהגות הבנים" מה היתה הגישה שלו? התערבות האלוקית כאן מלמדת אותנו שכנראה אברהם ושרה היו חלוקים ביניהם בגישה או בדרך החינוכית שיש לנקוט עם ישמעאל. הורים רבים נקלעים למאבקי כוח בחינוך […]