"בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי"

בעין אנושית, מה שעשה פנחס עלול להיראות לא טוב. ואכן, חז"ל מציינים ששבט שמעון רצו להורגו לאחר שהרג את נשיאם. כשמתעוררת חמימות של מידת הדין בתוך האומה הישראלית, מלבד שקשה הדבר, מתעורר גם חשד שיש כאן מניע לא טהור. אך התורה מאריכה לבאר שפנחס פעל בהתאם ל'סדרי שמים'. בפנימיות הדין שיצא אל הפועל ע"י פנחס, […]

"אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ"

שיחה לפרשת פינחס התשע"ח איש על העדהאחת הסוגיות שמסעירות את האומה הישראלית מאות ואלפי שנים, ואולי חלק ממנה מתברר השבת, היא סוגיית המנהיגות. לא ניכנס כרגע לשמות, לתפקידים ותדמיות, אלא יותר אל המהות. המהות, מקורה בהתעוררות של משה רבנו, המבקש מהקב"ה "יִפְקֹד ד' אֱ-לֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה ". "אלוקי הרוחות", הוא ביטוי […]

להתקרב אל ה' בכל הדרכים

פרשת פינחס היא אחת הפרשיות שיש בה עסק מרובה בקורבנות ציבור. לכאורה היא אמורה הייתה להיות בספר ויקרא שבו עסקנו בקורבנות שונים בחיי האדם הפרטי. אולם ככל שעם ישראל מתקרב לארץ" הולך ומתחדד הצורך בקורבנות של ציבור" על מנת לנהל חיים חברתיים וממלכתיים.הפרשה עוסקת בקורבנות בכל זמני האדם – ימי חול" שבתות" ראשי חודשים" שלושת […]

חידוש התמיד

בפרשתנו מוזכרים הקורבנות שעלינו להקריב מידי יום ביומו ובחגים. הקורבן הראשון שמוזכר הוא קורבן התמיד" "עלת תמיד העשויה בהר סיני לריח ניחוח אישה לה' ". השבוע ציינו את צום י"ז בתמוז" ואחד הדברים שאנו מצטערים עליו ביום הזה הוא "ביטול התמיד". ביום זה מתחילה תקופת 'בין המצרים' שתפקידה לעורר בנו יותר את תודעת חסרון המקדש. […]

גיור כהלכה

פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי. לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם.הגמרא (סנהדרין פב" א) מספרת שזמרי בן סלוא תפש את כזבי בבלוריתה והביאה אצל משה. אמר לו: בן עמרם! זו אסורה או מותרת? ואם תאמר אסורה […]

תולעת התמיד

דבר תורה קצר לפרשת פנחס בפרשת פנחס אנו לומדים על קורבן התמיד. פעמיים בכל יום" בבוקר ובין הערביים" עם ישראל כולו נדרש להקריב עולת תמיד – שני כבשים בני שנה. למה דווקא כבשים? כבשים מצד עניינם מבטאים שגרה ותמימות; הכבש אינו יכול להגיע למצבים חריגים" כבש לא רץ מהר ולא מזיק באופן מיוחד; בכבשים יש […]

נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו" .המנהיג האידיאלי של עם ישראל איננו נבחר באופן דמוקרטי" וגם איננו לוקח את השלטון בכוח. הוא אינו צריך להיות עסקן פוליטי הנעזר במשרד יחסי ציבור" או בעל הכשרה אקדמאית לגיבוש מדיניותו. הוא נבחר ע"י ה'. תורת ה' […]

לב הפרשה – תולעת התמיד

דבר תורה קצר לפרשת פנחס פעמיים בכל יום" בבוקר ובין הערביים" עם ישראל כולו נדרש להקריב 'עולת תמיד' – שני כבשים בני שנה! למה דווקא כבשים? כבשים מצד עניינם מבטאים שגרה ותמימות. הכבש אינו יכול להגיע למצבים חריגים" כבש לא רץ מהר ולא מזיק באופן מיוחד; בכבשים יש משהו שליו" רגוע ו'בלי הפתעות'. בחיי היומיום […]

משל הרועה והצאן

לא לחינם בחר משה רבנו להשתמש במשל 'הרועה והצאן'" בשעה שביקש מה' מנהיג תחתיו" "וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה ". במשל קצרצר זה" מקופלים קווים רבים לצורת המנהיגות האידאלית באומה הישראלית. כידוע" 'צֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה'" צועדים אחרי תיש ההולך בראש העדר. אולם" אין הוא קרוי מנהיג כי רמת שכלו […]

איש אשר רוח בו

שלהי שנת הארבעים. משה כבר יודע שלא ייכנס לארץ. ריחה של הארץ ונחלתה כבר מכה בנחיריים" הנה" בנות צלפחד באו לתבוע אף הן את חלקן בארץ. הכניסה לארץ ישראל נראית קרובה מתמיד. הגיע הזמן לבקש מנהיג. וַיְדַבֵּר משֶׁה אֶל יְהֹוָה לֵאמֹר: יִפְקֹד ה' אֱלֹקֵי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה: אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא […]