"אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ"

מדוע מפגישה אותנו התורה בתחילת היכרותנו עם אברהם אבינו, בסיפור ש'על פניו', מעלה הרבה קושיות על דמותו? אברהם ושרה יורדים למצרים בשל הרעב הכבד בארץ, "וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ. וְהָיָה כִּי יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים וְאָמְרוּ אִשְׁתּוֹ זֹאת וְהָרְגוּ אֹתִי וְאֹתָךְ יְחַיּוּ. אִמְרִי […]

"לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם" – לפרשת לך לך

פרשה ונפש בחבלי משיחשיחות הרב אלישע וישליצקי שליט"א לפרשת השבוע"לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם" ויסע מקדם"וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו"מקומו של לוט היה יחד עם אברהם באזור בית אל והעי. המקום שאליו הוא הולך הוא סדום. באופן גיאוגרפי, ההליכה הזאת היא ממערב למזרח. סדום נמצאת במזרח. אם כך, היה הכתוב צריך לומר 'לקדם' ולא 'מקדם'. […]

ברכת אברהם לדורות

בעולם הרוח ישנו כלל שבשורש גנוז כל מה שיופיע אח"כ בענפים. ואם כך" כל מה שיתגלה לאורך הדורות בשליחותו המופלאה של עם ישראל" מושרש כבר בברכת ה' לאברהם ובחיי שליחותו. "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". אברהם אבינו מתבקש לעזוב לטובתו את מקום מושבו" כיוון שאיננו תואם […]

מי ייתן טהור מטמא

נאמר בסוף פרשת נח" " ותרח הוליד את אברם". והדבר צריך בירור מדוע אברהם אבינו 'עמודו של עולם' כלשון הרמב"ם צריך להיוולד במקום חשוך כל כך" ובכלל מדוע הסגולה האלוקית שנמצאת באברהם ומופיעה בגלוי ביעקב ובניו" הייתה כל-כך מוסתרת ונתונה בתוך מקום חשוך" כהדורות שלפניהם? איוב שואל שאלה זו" "מי ייתן טהור מטמא לא אחד"" […]

למה הם לא מכירים בנו?

זה באמת תמוה" חוקי המשחק הפוליטי" מעוותים ככל שיהיו" נקבעו כבר מזמן" וכולם מכירים אותם: אילו רק היו מכירים הערבים במדינת ישראל היתה זו בתמורה מוכנה לחתוך מבשרה ולתת להם חבלי ארץ ביד רחבה" ובכל זאת העולם הערבי לא מוכן לומר את הדבר הפשוט" להצהיר שהוא מכיר במדינת ישראל. אפילו הכרה טקטית לא באה בחשבון […]

…וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל…

פרק יב פסוק ב "…וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל… – רש"ילְפִי שֶׁהַדֶּרֶךְ גּוֹרֶמֶת לִשְׁלֹשָׁה דְּבָרִים: מְמַעֶטֶת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה" וּמְמַעֶטֶת אֶת הַמָּמוֹן" וּמְמַעֶטֶת אֶת הַשֵּׁם. לְכָךְ הֻזְקַק לְשָׁלֹשׁ בְרָכוֹת הַלָּלוּ" שֶׁהִבְטִיחוֹ עַל הַבָּנִים וְעַל הַמָּמוֹן וְעַל הַשֵּׁם. ה"דרך" מעמידה את האדם בנסיונות מגוונים ורבים שאינו יכול לצפותם כלל" נסיונות הדורשים כוחות הסתגלות פיזית נפשית ורוחנית" ומכריחתו לחשוף עוד […]

תודעת השליחות הכוללת. לפ' לך לך

ככל שאדם יחיה בתודעת שליחות א-לוהית עליונה" כן תגדל באמת השפעת שליחותו. שערי ההשגה הרוחנית ייפתחו לו וכוחות רעננים יתחדשו בו בהתאם למרכזיות תפקידו. תחילה צריך שיכיר את סדרי המציאות הא-לוהיים" ואת תכלית הבריאה ע"י לימוד התורה" כדי שהשתדלותו תישא פרי. כמו כן לצורך שליחותו במהלך הגאולה עליו לזהות את הכישרונות המיוחדים שחננו ה' יתברך. […]

לֶךְ לְךָ

אנשים רבים תולים את חסרונם ברקע שממנו הם מגיעים. 'אילו רק הייתי מקבל חינוך אחר" או הייתי בן של רב" לו הייתי גדל בשכונה אחרת או במצב סוציו אקונומי אחר" חיי היו מתפתחים אחרת" וודאי הייתי ממוקם במצב הרבה יותר טוב.' אך יש לומר את האמת" זוהי טעות נפוצה. אכן חינוכו של האדם הוא גורם […]

ניצחון אברהם עומד לדורות

בהפטרת פרשת לך לך קוראים ישראל מתוך פרקים מ-מא בישעיהו. פרקים אלו עוסקים בגדלות הקב"ה ועליונותו ביחס לכל כוחות העולם" באשר הם.בפסוקים אלו ישעיהו קורא לגויים לעמוד כביכול למשפט מול ה' כדי להיווכח בעליונותו על אלוהיהם: "הַחֲרִישׁוּ אֵלַי אִיִּים וּלְאֻמִּים יַחֲלִיפוּ כֹחַ יִגְּשׁוּ אָז יְדַבֵּרוּ יַחְדָּו לַמִּשְׁפָּט נִקְרָבָה" (א). יש כאן חידוש עצום ביחס לכלל […]

אור ויקר – שביבי רעיונות ע"פ האוה"ח הקדוש

הקריאה של הקב"ה לאברהם לעלות לארץ ישראל "לך לך מארצך… אל הארץ…" פותחת את ההסטוריה היהודית. והפסוק האחרון של התנ"ך מסיים גם הוא בקריאה לעליה לארץ "מי בכם מכל עמו ה' אלקיו עמו" ויעל" (דבה"י ב לו כג). זהו מראה מקום לכל איש ישראל – אם ברצונו להגיע לפנימיות נפשו ולשלמותה" לך לך – תמצאנה […]