"שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר"

"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי." "אמר לו, גנב אתה או קוביוסטוס אתה שמתיירא מן השחר? אמר לו, מלאך אני, ומיום שנבראתי לא הגיע זמני לומר שירה […]

"ויותר יעקב"

"ויותר יעקב" רש"י "שכח פכים קטנים וחזר עליהם" (חולין צא א)"מכאן שצדיקים ממונם חביב עליהם מגופם וכל כך למה? לפי שאין פושטים ידיהם בגזל" הזהירות בגזל מעלה את ערכו של הממון בעיני הזהיר, כי מייחס הממון לזולתו ולא פוגם זיקתם. כי זיקת האדם לממונו מלמדת על היחס הערכי ביניהם, לומר שבכוח הממון יכול האדם להרבות […]

"וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי"

פרשה ונפש בחבלי משיחשיחות הרב אלישע וישליצקי שליט"א לפרשת השבוע "וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי"שיחה לפרשת וישלחמהו עומק הקרב בין יעקב אבינו לבין עשו? יעקב אבינו אומר את האמת; יש לי מה שאני צריך ואני הולך לאיטי . כדברי רש"י: אני הולך 'לאט שלי' . אנחנו לא מואסים במי השילוח ההולכים לאט, לעומת תיאור נבואת ישעיהו בפרק […]

בִּרְצוֹת ה' דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ

"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי" . מאבק ממשי זה בין יעקב לשרו של עשו" המשמש גם כנבואה לדורות " טומן בחובו נמשל. נמשל זה מתבאר בשני […]

ענווה ורוממות

פרשת וישלח" פרשה שבה אנחנו מקבלים את השם הלאומי שלנו. 'לא יקרא עוד שמך יעקב כי אם ישראל יהיה שמך'. ואף על פי ששם 'ישראל' הוא השם החדש" ואף כי נאמר שלא לקרוא לנו יותר יעקב" ממשיך השם יעקב להופיע" ואפילו מופיע הרבה.יש קשר" אומר המהר"ל בהקדמתו לנצח ישראל" בין השם יעקב לשם ישראל. לא […]

וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר

הרבה יש להתבונן בתוכן התמציתי של ציווי יעקב אל המלאכים" אע"פ שבמבט ראשוני לא נראה שיש בהם חשיבות מיוחדת" מן הסתם דברים אלו נבחרו בקפידה: "וַיְצַו אֹתָם" לֵאמֹר" כֹּה תֹאמְרוּן" לַאדֹנִי לְעֵשָׂו: כֹּה אָמַר" עַבְדְּךָ יַעֲקֹב" עִם-לָבָן גַּרְתִּי" וָאֵחַר עַד-עָתָּה" וַיְהִי-לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר" צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי" לִמְצֹא-חֵן בְּעֵינֶיךָ. ." "עִם לָבָן גַּרְתִּי […]

המתמודד האמיתי

המתמודד האמיתי / הרב חגי לונדיןדבר תורה קצר לפרשת וישלח בפרשת וישלח אנו פוגשים שני שמות של יעקב שנראים סותרים זה את זה.מצד אחד השם 'יעקב' – שם שמבטא שפלות וענווה. עקב הרגל הוא האבר הנמוך ביותר בגוף.לעומת זאת יעקב אבינו מקבל בפרשה שם נוסף – ישראל; שם שמבטא התמודדות ומאבק. 'שרית עם אלוקים ואנשים […]

אל תירא עבדי יעקב – שיחה לפרשת וישלח

פרשה ונפש בחבלי משיחשיחות הרב אלישע וישליצקי שליט"א לפרשת השבוע אל תירא עבדי יעקבשיחה לפרשת וישלח וירא יעקב מאדכדי להבין את מעלת אמונתו וגבורתו של יעקב אבינו" ומתוך כך להבין גם את הדור שלנו" יש מקום להתבונן בפסוק: "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ" (בראשית לב" ח). מה מקומה של היראה? למושג היראה משמעויות שונות בדברי […]

קטונתי מכל החסדים

דבר תורה קצר לפרשת וישלח בפרשת וישלח אנו פוגשים שני שמות של יעקב שנראים סותרים זה את זה. מצד אחד 'יעקב' – שם שמבטא שפלות וענווה. סוג של קבלת הדין. 'עקב הרגל' הוא ביטוי לאבר הנמוך ביותר בגוף האדם.לעומת זאת יעקב אבינו מקבל בפרשה שם נוסף – ישראל. שם שמבטא התמודדות ומאבק. 'שרית עם א-לוהים […]

ישרות

לא יעקב יאמר עוד שמך כי-אם ישראל מבאר רש"י" "לא יאמר עוד שהברכות באו לך בעקבה ורמיה" כי אם בשררה וגלוי פנים". והשם ישראל נידרש כ-ישר-אל" שמלמד שיעקב נהג בישרות בקבלת הברכות" כמו שביארנו במאמרנו על מידת האמת.התורה מצוה אותנו להיות ישרים ולהתנהג בישרות" כנאמר "ועשית הישר והטוב בעיני ה'" (דברים ו" יח). ההגדרה של […]