העין הטובה

כאשר עולה במחשבתו של השי"ת להיפרע מסדום ולכלותם נאמר "וד' אמר המכסה אני מאברהם אשר אני עושה? ואברהם היו יהיה לגוי גדול ועצום" ונברכו בו כל גויי הארץ". רש"י מפרש "לא יפה לעשות דבר זה שלא מדעתו… קראתי אותו אברהם – אב המון גויים" ואשמיד את הבנים ולא אודיע לאב שהוא אוהבי?" אמנם אנשי סדום […]

כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה

ב'מדרש הנעלם' בספר הזוהר מודגש כי התורה איננה מסתכמת אך ורק ברובד החיצוני של סיפוריה: "רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר" אוֹי לְאוֹתוֹ אִישׁ שֶׁאָמַר שֶׁתּוֹרָה זוֹ בָּאָה לְהַרְאוֹת סִפּוּרִים בְּעָלְמָא וְדִבְרֵי הֶדְיוֹטוֹת… אֶלָּא כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה דְּבָרִים עֶלְיוֹנִים הֵם וְסוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים… טִפְּשֵׁי הָעוֹלָם לֹא מִסְתַּכְּלִים" רַק בְּאוֹתוֹ לְבוּשׁ" שֶׁהוּא סִפּוּר הַתּוֹרָה" וְלֹא יוֹדְעִים יוֹתֵר" וְלֹא מִסְתַּכְּלִים בְּמַה […]

רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹקִים

עקב הרעב בא"י נאלץ אברהם לרדת לגרר" ולמי ששואלו הוא אומר ששרה היא אחותו. "וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ אֶל אַבְרָהָם מָה רָאִיתָ כִּי עָשִׂיתָ אֶת הַדָּבָר הַזֶּה? וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין יִרְאַת אֱלֹקִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל דְּבַר אִשְׁתִּי." מה ראה אברהם לומר ששרה היא אחותו? בתשובת אברהם אנו מוצאים יסוד כללי חשוב ביותר. יתכן […]

קריקטורות אנטישמיות ולידתו של פלא

לכאורה דבר לא מצחיק בדמותו של יצחק. ובכל זאת האיש שמבטא את מידת הגבורה" האיש שמרוב רוממותו נופלת אשתו המיועדת מן הגמל" הנעקד בהסכמה בן השלושים ושבע" זכה לשם המפתיע יצחק.לידתו עטופה בצחוק מתחילה ועד סוף. אברהם נופל על פניו וצוחק. שרה צוחקת בקרבה" היא מכחישה אך המלאך מקפיד לומר שצחקה. כשנולד מתברר שכל העולם […]

גן העדן האבוד

דבר תורה קצר לפרשת וירא בפרשה שלנו מתואר" שכאשר מגיעים שלושת המלאכים אל אברהם – 'ואל הבקר רץ אברהם'. אברהם אבינו מזדרז להביא להם אוכל. המדרש בפרקי דרבי אליעזר מתאר שבן הבקר ברח ואברהם רץ אחריו ואותו בן בקר הוביל אותו למערה נסתרת שהיה לה ריח גן עדן ונרות דולקים – מערת המכפלה. במערה היו […]

בית ספר לראיית מלאכים

ביתו של אברהם אבינו: בית ספר לראיית מלאכיםבתנ"ך מתוארים מפגשים רבים בין בני אדם למלאכים. בחלקם" בני האדם לא הבינו שמדובר במלאכים" בחלק אחר מהמפגשים בני האדם הבינו שמדובר במלאכים והתייראו מהם" דוגמת מנוח שאמר לאשתו "מוֹת נָמוּת כִּי אֱלֹקִים רָאִינוּ" (שופטים יג" כב). אך בחלק מהמפגשים הבינו בני האדם שמדובר במלאכים ולא התייראו מהם" […]

ההשתחוויה לאבק הרגליים"

וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם – כַּסָּבוּר שֶׁהֵם עַרְבִיִּים שֶׁמִּשְׁתַּחֲוִים לַאֲבַק רַגְלֵיהֶם" וְהִקְפִּיד שֶׁלֹּא לְהַכְנִיס עֲבוֹדָה זָרָה לְבֵיתוֹ…." פרק יח פס דרשי "ההשתחוויה לאבק הרגליים" מרמזת על התמכרות לנדידה בדרכים כאילו היא תכלית ומטרה לעצמה" הפרזה נפשית חולנית של "ויסעו" מבלי "ויחנו"" פיזור שאיננו נפתר לכינוס והשתרשות.כדוגמת עשיו "איש הציד איש השדה" שיש בו את תכונת השיטוט החיפוש […]

ישמעאל וליצני הדור

ככלל" סיפורי התורה אין מטרתם להיות סיפורים יפים" כך כתוב במדרש הנעלם בספר הזוהר. מי שמחפש את ההתרחשות האסטטית והמרגשת" ימצא בסיפורי העמים סיפורים מעניינים ויפים יותר. גם ברמה ההיסטורית" התורה אינה מבקשת לתאר באופן רציף את קורות הימים" אלא בוחרת סיטואציות שהיא רוצה להדגיש. סיפורי התורה חושפים את אופן התגלות ה' והשגחתו על בריותיו" […]

לֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה

מפני מה ניסה ה' ית' את אברהם אבינו" בניסיון העקידה? והלא מראש לא היתה כוונת ה' שיזבח את יצחק בנו לעולה" כפי שעולה מדברי חז"ל במד"ר פ' וירא: הִתְחִיל אַבְרָהָם תָּמֵהַּ…אֶתְמוֹל אָמַרְתָּ (בראשית כא" יב): כִּי בְיִצְחָק יִקָּרֵא לְךָ זָרַע" חָזַרְתָּ וְאָמַרְתָּ (בראשית כב" ב): קַח נָא אֶת בִּנְךָ" וְעַכְשָׁיו אַתְּ אָמַר לִי (בראשית כב" […]

אבק כפות הרגליים…

עובדי עבודה זרה יכולים לפתח הרבה יצירתיות בהמצאת אלילים. אבל להשתחוות לאבק שבכפות הרגליים – זאת נראית בחירה מטורפת. אין דבר יותר קטן מאבק ויותר נמוך מכפות הרגליים. זה גם מריח רע. אי אפשר היה למצוא משהו יותר אסתטי ומכובד כדי לעבוד אותו? נראה שזאת בדיוק הייתה הכוונה. אם האליל שלי קטן" נמוך ומריח רע" […]