"מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל"

שיחה לפרשת בלק התשע"ח מתלמידיו של אברהם אבינולקראת שלושת השבועות, ימי 'בין המיצרים', אנו פוגשים בפרשת בלק. פרשה שלמה שעוסקת בפן השורשי של האומה, של אבותינו שהיו ישרים, "ישרים בהליכות עולמים" . אנו פוגשים את המידות. אין זה מקרי שבפרקי אבות , בחרו חז"ל במידות כדי לאפיין את תלמידיו של אברהם אבינו: עין טובה, נפש […]

האם אנחנו בכיוון הנכון? / הרב ליאור לביא

בשביל הנשמה לפעמים" אנחנו מנסים להבין למה בני אדם הורסים לעצמם וזה לזה את החיים; למה הם מעבירים את חייהם במריבות" במחלוקות" ובשלל דרכים והתנהגויות שמסבים לעצמם ולאחרים סבל וכאב. והמסקנות" לא נעים לומר" עגומות. מסתבר שלפעמים" גם אנשים טובים והגונים" שנאמנים לערכים" ומבקשים לחיות את חייהם עם עומק ומשמעות" הופכים לשותפים למחלוקות קשות" דווקא […]

בא לקלל ונמצא מברך

התורה משתמשת במספר מונחים כדי לתאר את שאיפותיהם של בלק ובלעם כלפי עם ישראל: 'לקלל' – מלשון קל – לעשות משהו חסר חשיבות; 'לקב' – לנקב ולחורר את מי שמולך; 'לזעום' – להפוך דבר לקטן וזעום. המכנה המשותף לכולם הוא מבט קטנוני ומלא שנאה לאחר. לעיתים דווקא מי שהוא אינטלקטואל ו'יודע דעת עליון' מפתח עין […]

פנחס לעומת בלעם

בפרשתנו אנו מגיעים ל"קצה המדבר"" לתסבוכת רוחנית עמוקה ביותר. קודם היו טרגדיות פנימיות שלנו בפרשיות בהעלותך" שלח וקורח. ב"חוקת" היתה ראשית פגישתנו עם הגויים במישור הגשמי" ועכשיו שני סיבוכים רוחניים נוראים ומזעזעים: בלעם" ואחר כך בנות מואב. כאן אנו נפגשים עם חלק של תורה מן השמים (אין פסוק אחד מ"בראשית" עד "לעיני כל ישראל" שאיננו […]

ואת צנועים חכמה

בלעם מנסה לקלל את עם ישראל ולא מצליח" ה' אינו כועס באותם ימים: "מה אזעם לא זעם ה'?"" וה' הופך לו את הקללה לברכה. אבל כאשר הוא מצליח לפרוץ את גדרי הצניעות בעם ישראל פורצת מגיפה ומפילה עשרים וארבעה אלף מישראל. בלעם שהיה גאון ברשעות" ידע לזהות את נקודת התורפה של עמנו ואמר לבלק: "אלוקיהם […]

ללמוד מהאתון

בפרשת בלק אנו נפגשים בבלעם ההולך לקלל" ונמצא מברך" את עם ישראל.בדרכו לעם ישראל עובר בלעם כמה וכמה מאורעות שכולם סביב האתון. שלש פעמים האתון 'עושה בעיות' לבלעם והוא מכה אותה עד שמתגלה אליו המלאך. חז"ל מקבילים בין שלש הפעמים ('רגלים') שמכה בלעם את אתונו לשלשת הרגלים בהם עולה עם ישראל לירושלים בזמן שבית המקדש […]

מה בין משה רבינו לבלעם הרשע?

בהתבוננות ראשונית נראה שעבדו עלינו" בלעם לא היה כזה רשע הרי הוא אומר "אם יתן לי בלק מלא ביתו כסף וזהב לא אוכל להמרות פי ה' א-לוקי לעשות קטנה או גדולה"" ממש צדיק… מי יכול היום להגיד דבר מעין זה" שכל הזהב העצום שאפשר לתאר לא יזיז אותו מאמונתו ובאמת אינו נכנע להבלי העולם הזה?! […]

תמצית התורה כולה

מיכה הנביא שולל דרך של עבודת ה'" השמה לעיקר את העבודה החיצונית" הטכנית: "בַּמָּה אֲקַדֵּם ה' אִכַּף לֵאלֹהֵי מָרוֹם? הַאֲקַדְּמֶנּוּ בְעוֹלוֹת בַּעֲגָלִים בְּנֵי שָׁנָה? הֲיִרְצֶה ה' בְּאַלְפֵי אֵילִים בְּרִבְבוֹת נַחֲלֵי שָׁמֶן?…" (מיכה ו" ו-ז).במספר מדרשי חז"ל מתבאר שהדרך הנשללת כאן היא דרכו של בלעם הרשע. בלעם דימה 'לשכנע' את הקב"ה להסכים לדרכו ולקלל את ישראל" […]

מעלת הצניעות באיש ובאישה

שלוש פעמים מנסה בלעם הרשע לקלל את בני ישראל" וה' הופך לו את הקללה לברכה. ה' אינו כועס באותם ימים "מה אזעם לא זעם ה' "" ומביט עלינו במבט פנימי "לא הביט אוון ביעקב ולא ראה עמל בישראל".אבל כאשר בלעם מצליח בעצתו הרעה לפרוץ את גדרי הצניעות בעם ישראל" פורצת מגפה ומפילה עשרים וארבעה אלף […]

וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים

צלולים היו מימי הבריכה" כמימי הפשרת השלגים בראשי ההרים. את קרקעיתה העמוקה אפשר היה לראות כמבעד לזכוכית. לאן שמביט היית כמעיין חלום זך ראית" ועם זאת לא רבים ידעו על פינת חן זו" כגן סודי אשר ברכו ה'. ברווזים שטו בנחת" שולים דגים קטנטנים למחייתם. עופות המים השבים מדי שנה ממרחקים" מצאו להם מרחב קינון […]