יום הכיפורים
– יום הטהרה, כדברי רבי עקיבא "אמר רבי
עקיבא אשריכם ישראל! לפני מי אתם מיטהרין,
מי מטהר אתכם? אביכם שבשמים שנאמר 'וזרקתי
עליכם מים טהורים וטהרתם (יחזקאל לו כה),
ואומר 'מקוה ישראל ד' (ירמיה יז יד), מה מקוה
מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל"
(יומא פה ב), ובמיוחד ביום הכיפורים כדברי
הרמב"ם: "יום הכיפורים הוא זמן תשובה
לכל, ליחיד ולרבים והוא קץ מחילה וסליחה
לישראל" (הלכות תשובה ב ז). אמנם עצם יום
הכיפורים מכפר, ככתוב "כי ביום הזה יכפר
עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם לפני ד' תטהרו"
(ויקרא טז ל), אבל יחד עם זאת אנו מצווים,
כדברי הרמב"ם: "לפיכך חייבים הכל לעשות
תשובה ולהתוודות ביום הכיפורים (שם). כשם
שלהיטהר במקווה טהרה אנו צריכים לעשות
מעשה, להיכנס למקווה, כך גם ביום הכיפורים
אנו מצווים להתוודות ומתוך כך אנו זוכים
ומיטהרים בס"ד. והוידוי כל כולו בלשון
רבים "ובכן יהי רצון מלפניך ד' אלקינו
ואלקי אבותינו שתסלח לנו על כל חטאותינו
ותמחל לנו על כל עוונותינו, ותכפר לנו על
כל פשעינו: על חטא שחטאנו לפניך באונס וברצון
וכו', ובהמשך פירוט החטאים על פי האלף בית.
נכון לעכשיו,
יש לכוון בוידוי לא רק על עצמנו באופן פרטי,
אלא על כולנו. כי כל ישראל הם כגוף אחד בלב
אחד. כשמישהו חוטא ח"ו זה לא רק הוא! אלא
זה גם אני, כי כולנו עם אחד, נשמה אחת. עלינו
ללמוד מגדולי ישראל בכל הדורות מראשית
היותנו לעם ועד היום, שעם ישראל כולו, על
פרטיו, היה תמיד בלבם, ככהן הגדול ביום הכיפורים
שהיה מתודה על עוונות ישראל ככתוב: "וסמך
אהרן את שתי ידיו על ראש השעיר החי והתודה
עליו את כל עוונות בני ישראל ואת כל פשעיהם
וכל חטאותם" (ויקרא טז כא), ומתוך שכאב
את כאב הכלל והפרט ושפך את ליבו והתפלל
לפני השי"ת זכה, "ועל כל העם הקהל יכפר".
לא ירחק היום
ונזכה לבניין בית המקדש השלישי ולראות
כהנים בעבודתם ולויים בדוכנם וישראל במעמדם,
ובראש כולם את הכהן הגדול מאחיו בקודש הקודשים
– המתפלל ומכפר על כל עמו ישראל ומברך אותם
באהבה.
בציפייה לישועה
השלמה
ובברכת שנה טובה
וחתימה טובה
דב ביגון