פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > דרכו החינוכית של הרב צבי יהודה זצ”ל (א)

דרכו החינוכית של הרב צבי יהודה זצ”ל (א)

חלפו כמעט שלושים שנה מאז הסתלקותו של מו”ר הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ”ל לגנזי מרומים (י”ד אדר תשמ”ב)” אבל עדיין ממשיכה דמותו המיוחדת להשפיע על תלמידיו. מדוע? – מפני שהרב צבי יהודה הצטיין כמחנך. המספר הרב של תלמידים שדבקו בו ובתורתו מעיד על כך כאלף עדים. ואכן כל מי שזכה להתקרב אל הרב צבי יהודה זיהה מיד את כשרונו החינוכי המופלא להשפיע על עיצוב אישיות תלמידיו” להנחיל להם השקפת עולם ולהקנות להם דרך במידות.
א. אמיתיות ועקביות
מה מקורה של הצלחתו החינוכית? – מקורה בשתי מידות שהרב צבי יהודה הצטיין בהן: אמיתיוּת ועקביוּת.
אמיתיוּת. איש אמת הוא מי שתדמיתו החיצונית חופפת את עולמו הפנימי” ומסריו הרוחניים והמוסריים אינם מן השפה ולחוץ. אדם רגיש השומע את זולתו או לומד ממנו” יכול להבחין אם מסריו משקפים את עולמו הפנימי ואם תדמיתו החיצונית היא אמיתית או מזויפת. “ניכרים דברי אמת” (סוטה ט ב). מי שפגש את הרב צבי יהודה” חש שהוא פגש ב”חתיכה” של אמת. הרב מעולם לא “הציג” ואף לא ניסה להציג” לא באורח חייו ולא בשיעוריו. כולו אמת. “כי סמכו רבנן לרבי זירא שרו ליה הכי: לא כחל ולא שרק ולא פרכוס ויעלת חן” (כתובות יז א). פירוש: בשעה שסמכו רבנן את רבי זירא” הִללו אותו כפי שמהללים את הכלה – ‘את יפה גם בלא איפור’. רבי זירא לא נעזר בתכסיסים חיצוניים ולא ייפה בצורה מלאכותית את תדמיתו החיצונית” ולמרות זאת מצאה תורתו חן בעיני כל רואיה. תיאור זה מאפיין גם את מו”ר הרב צבי יהודה זצ”ל. הוא הקרין אמת” ואמת זו שבתה את לבבות תלמידיו.
עקביות. הרב לא השמיע מסרים סנסציוניים” פיקנטריה וחידודים” כדי לרתק את שומעיו אלא הורה את משנתו הרוחנית בעקביות רבה” וחזר עליה בלא הרף” שנה אחר שנה. לעיתים” שבוע אחר שבוע. השדרה המרכזית של שיעוריו בפרשת שבוע” שבהם השמיע את מסריו העיקריים” היתה זהה כל השנים. הוא חזר על שיעוריו מידי שנה כמעט באותה לשון” עד שתלמידיו הוותיקים – בשומעם את תחילת המשפט – היו מסוגלים לנחש את סיומו. הרב התמיד בחזרות עד שהדברים חלחלו בנפש התלמידים והופנמו על ידם. הרב דגל בשיטתיות רוחנית.
הרב סלד מסקרנות אינטלקטואלית חיצונית (כאשר חשד שחלק מהתלמידים נוהרים לשיעוריו בגלל “סקרנות” בלבד” הוא ביטל את שיעוריו במשך תקופה ארוכה). פעם הוא התבטא שהוא בעצמו נאבק עם מידת הסקרנות עד שניצח אותה. השפעתו החינוכית התבססה על עקביות ולא על גירוי הסקרנות של תלמידיו. כאשר נשאל מדוע הוא חוזר על אותם דברים שנה אחר שנה” הוא השיב שאין התלמידים נוהגים לחזור על דבריו” לכן הוא חוזר עליהם במקומם!
ב. דבר ה’
הרב השקיע רבות בחינוך ליחס נכון אל התורה. הכרת התכנים חשובה מאוד” אבל קביעת היחס הנכון אליהם חשובה עוד יותר. את שיעוריו בפרשת שבוע” היה פותח במטבע לשון קבוע: “מהו דבר ה’ המגיע אלינו בפרשה זו?”. הרב היה מדגיש שצריך לדעת כיצד לגשת אל כתבי הקודש” ועל כן חינך להכרה עמוקה באלוקיותה של התורה. כך גם ביחס לדמותם של האבות” של גדולי האומה ושל חכמי ישראל לדורותיהם. כאשר הרב הזכיר את שמותיהם או ציטט מדבריהם” הוא היה מתרגש” מתפעל ומתלהב. מנגד” הוא מחה בחריפות במי שפגע בכבודם – בכבוד האבות או בכבוד חכמי ישראל.
וכך כתב הרב צבי יהודה ביחס ללימוד “תנ”ך” תלמוד ואגדה”: ההעמקה בהם מתחילה מ”נקודת מוצא שלפנינו תורת אמת” אמת ממש” אמת שאינה ניתנת לערעור” אמת משמים ולא מפי בני אדם”” וכל מטרת הלימוד היא “לגלות את האמת” להבין את האמת” תוך היותנו מאמינים ומשוכנעים שאמת לפנינו” שלעת עתה היא נסתרת מעינינו”. לעומת זאת” הרב פסל “גישה שאינה יודעת להתייחס לכתבי הקודש” ששכחה את היסוד הראשון שבאמונה – שדברי תורה הם משמים” שאינה מבדילה בין כתבי שמים לכתבי בני אדם” ויחסה לשניהם שווה הוא… (ו)כל רעיון הנראה לה כבלתי מובן הוא פסול לפי שהכל נמדד בקנה מידה אנושי” (לנתיבות ישראל” ב” עמ’ רמג).
לתגובות: aviner@neto.net.il . לב אבות – קו חם (חינם) להורים של מתבגרים. המשיבים בקו: רבנים” פסיכולוגים ויועצים. טל’: 02-9973232. אתר “לב אבות” – evavot.org.ill אתר – מאמרים ושיעורי וידיאו מפי אנשי חינוך” רבנים ופסיכולוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תפילת נעילה – על מה אנחנו ננעלים?
Shape-2
machon
כיצד מחזירים ילדים בתשובה? הרב אלישע אבינר
Shape-2
אלישע אבינר
חינוך יחידני או קבוצתי? (ב)
Shape-2
machon
קשיי תקשורת עם מתבגרים: הרב אלישע אבינר
Shape-2
tin-can-238488_640
חוזרים לבית הספר בשמחה
Shape-2
machon
חינוך יחידני או קבוצתי ?
Shape-2
machon
דמי כיס והיחס לכסף (ב)
Shape-2
machon
חינוך לאבלות על חורבן המקדש בדור של גאולה – הרב אלישע אבינר
Shape-2
הכותל
בין הזמנים והחופש הגדול חלק ב’ הרב אלישע אבינר
Shape-2
beach-814679_640
דמי כיס והיחס לכסף (א)
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן