בפרשת בראשית אנו מבחינים בשלוש מדרגות בהופעת הטוב והרע. בשלב הראשון” במעשה בראשית מוזכר רק ‘טוב'” בעוד שבסופו ב’טוב מאד'” “וירא אלקים והנה טוב מאד” (א לא). זה מרמז לנו כי שיא הבריאה היא גילוי האדם הטוב” אותיות ‘מאד’ הן אותיות ‘אדם’.
במהלך הפרשה” השלב האמצעי מורכב מטוב ורע “עץ הדעת טוב ורע”” ובסוף הפרשה מוזכר רק ‘רע’. אלו שלוש בחינות של הארת פנים והסתר פנים שאדם עלול להימצא בהן בהתאם להנהגתו והתנהגותו. ככל שאדם מרבה בטוב” במחשבות טובות” בדיבורים טובים ובמעשים טובים” בתורה ובמצוות” הוא מאיר את נשמתו ואת עולמו” וזוכה להארת פנים” כל אחד כפי מדרגתו. וככל שהאדם ממעט במחשבות טובות” בדיבורים ובמעשים טובים” הוא שרוי בהסתר פנים עד כדי מצב עגום של הסתר בתוך הסתר” מצב שבו הוא חושב כל היום רק רע ח”ו.
נכון לעכשיו” לא רק האדם הפרטי נמצא במצבים משתנים של טוב ופחות טוב ח”ו” אלא גם מבחינה לאומית ישנם מצבים של הופעת הטוב והאור בעולמנו. מצב של הארת פנים כללית הוא כאשר עם ישראל זוכה לשוב ולהתקבץ בארץ ישראל” כפי שאנו זוכים בימינו” ולעצמאות מדינית על כל מרכיביה. ויש מצבים של הסתר פנים ח”ו הוא כפי שהיינו אלפיים שנה בגלות.
אמנם היום אנו עדים למגפה עולמית” שמטילה את צלליה גם עלינו” אבל לא ירחק היום ונזכה כולנו” כל האנושות כולה” שהמגפה כענן תחלוף וכרוח נושבת” והטוב יתגלה לעין כל כי טוב ה’ לכל ורחמיו על כל מעשיו. ותתקיים בקשתנו ל”אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו לאורו”” ומציון לאנושות כולה” ואין אור אלא טוב” ככתוב “וירא א-להים את כל אשר עשה והנה טוב מאד”.