פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > נָבִיא מִקִּרְבְּךָ

נָבִיא מִקִּרְבְּךָ

“נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי יָקִים לְךָ ה’ אֱלֹקֶיךָ אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן” .
מדוע הנביא צריך להיות “נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ”” ולא גוי הבא מאומות העולם” או להבדיל מלאך שמימי? הרי עניינו של הנביא הוא למסור את דבר ה'” והקב”ה יכול לעשות שליחותו בדרכים רבות?
נביאי הגויים” אופי נבואתם שונה משל ישראל” ונשלחו רק עבור אומות העולם ולא עבור ישראל” ככתוב: “שבעה נביאים נתנבאו לאומות העולם ואלו הן: בלעם” ואביו” ואיוב” אליפז התימני” ובלדד השוחי” וצופר הנעמתי” ואליהוא בן ברכאל הבוזי” . אולם אחרי בלעם איבדו הגויים כליל את היכולת להעמיד נביאים” ככתוב: “ונביאי אומות העולם היו במידת אכזריות” שזה (בלעם) עמד לעקור אומה שלמה חנם על לא דבר. לכך נכתבה פרשת בלעם” להודיע למה סילק הקדוש ברוך הוא רוח הקדש מאומות העולם” שזה עמד מהם” וראה מה עשה”.
הנבואה אם כן” הופיעה מסוף ימי משה רק בקרב ישראל. תקופת הנבואה נמשכה מימי האבות עד תחילת בית שני” מאות רבות של שנים” כתופעה לאומית. הנביא היטיב בכישרונו הרוחני לחשוף את הסגולה הישראלית הקיימת בכל בני האומה ” והגיע בכוחותיו לפסגת המדרגה האנושית ברוחניות” ספוג חכמת ה'” מוסר אלוקי” ומידות מתוקנות שרכש בעמלו. על גבי כל אלה זכה הנביא למדרגה אלוקית שאין בכוח האדם לקנות אלמלא חננו ה’.
נביאים רבים היו בעלי שליחות כללית. תפילת הנביא נובעת מהכרת סדרי העולם הרזי” “כִּי נָבִיא הוּא וְיִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ וֶחְיֵה” . חכמת החלום מתפתחת בנביא עם גידול השפע הרוחני” וכוח המדמה המפותח שהזדכך בקרבו משמש כר למפגש עם המסר האלוקי” כצינור המקשר בין שמים לארץ” המדריך את המלך ואת העם.
כאשר אדם שגדל בתוך האומה זוכה למדרגה עליונה כנבואה” דבר זה גורם ליראת רוממות פנימית מדבריו. שהרי הוא ילוד אישה” גדל במסגרות מוכרות” ואעפ”כ שגבה מעלתו כל כך עד שה’ ית’ פונה אליו. העולם הרוחני נעשה אצלו בהיר ביחס להשגת שאר החכמים” ומתוך כך יש ביכולתו להדריך. דבר יקר זה הוא סימן לעבודה פנימית וטהרה אמתית” וגורם להתבטלות טבעית מפניו” דבר התואם לצווי “אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן”. הקושי של כל אדם להתעלות מעל חומריות העולם” גורם להערכה ואף להערצה אל מי שהצליח בכך בגבורתו. זה שה”נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ”” מאפשר לבטוח בו שרוצה בטובת העם ” אפילו אם דבריו אינם קלים לשמיעה ויש בהם תוכחה. שהרי” אלמלא היה מלא וגדוש באהבת ישראל לא היה זוכה לשום מדרגה.
סיבה נוספת לכך שהנביא צריך לגדול מתוך מערכת טבעית רגילה” ולא ‘לנחות מן השמים'” קשורה להתפתחות כוח הדמיון הנצרך לנבואה. כוח המדמה מתפתח מהקישור עם העולם החושי” ותהליך זה מתחיל כבר בילדותו של האדם. את מה שקולטים החושים כוח המדמה צובר ואוגר כרשמים המדריכים את האדם במפגשו עם החיים . דמיון רגיל הוא כוח חומרי היורד בערכו משכל האדם. אך עם עילוי החכמה” המוסר וטהרת הנפש” מתעלה כוח הדמיון לשאוב רשמים מהחזון האלוקי” עד שאצל הנביא השכל נעשה תלמיד קטן של הדמיון . כוח דמיונם העליון והזך של הנביאים היה משמש לפענח את המסר האלוקי שבחלומותיהם. “וְאָנֹכִי חָזוֹן הִרְבֵּיתִי וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה” . גם יכולת הביטוי היצירתית למסרים השמימיים ספוגה היתה בדמיון עליון מרופד במשלים מהעולם הקרוב אל השומעים. כושר המנהיגות והכריזמה של הנביא קשורים אף הם לכישרון כוח המדמה .
עולם שיש בו נבואה הוא עולם שונה לחלוטין מעולם שאין בו נבואה” יהא זה אפילו ע”י נביא אחד בלבד מקרבנו. הדרכה אלוקית חיה” המתייחסת לאירועי הדור והדרכתו” ומדייקת את ההנהגה שתהיה מתאמת לרצון ה'” יש בכוחה להציל מכל סברות ושיבושי השכל האנושי. הנביא הוא כוח המאחד את העם” ועיני כל חכמי ישראל אליו נשואות. “נָבִיא אָקִים לָהֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיהֶם כָּמוֹךָ וְנָתַתִּי דְבָרַי בְּפִיו וְדִבֶּר אֲלֵיהֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּנּוּ. וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמַע אֶל דְּבָרַי אֲשֶׁר יְדַבֵּר בִּשְׁמִי אָנֹכִי אֶדְרשׁ מֵעִמּוֹ”. קשה להבין כיצד האומה הישראלית החיה את דבר ה'” מצליחה לשרוד בלא נבואה זמן רב כל כך” בעולם מלא דעות עצמאיות והשפעות זרות לרוח ישראל. כותב הרב קוק “באמת חסרון רוח הקודש בישראל הוא לא חסרון שלמות כי אם מום ומחלה” ובארץ ישראל היא מחלה מכאבת” שהיא מוכרחת להרפא. ‘כי אני ד’ רופאך’.”
הנבואה מוכרחת להתחדש” והנהגת האומה תתחדש בפנים מאירות עמה. בתחילה “הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא” ” ובשלב מאוחר יותר: “וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנוֹתֵיכֶם זִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיֹנוֹת יִרְאוּ” .
יהי רצון שנזכה במהרה בימינו” אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן