איך ייתכן שחג החנוכה שהוא חג שחיובו הוא מדרבנן הפך לחג מרכזי וארוך? חג שקוראים בו הלל שלם בברכה? חג שמוזכר בגמרא בשני עמודים וקיבל המון פרטי הלכות ומנהגים? חג שיש בו מצווה אחת עיקרית (נר איש וביתו) וכל כך הרבה דברים מסביב?
כדי לענות על כל השאלות האלה צריך להבין מה היה נס חנוכה. התשובה הרווחת היא שנס חג החנוכה הוא נס המלחמה” שמעטים ניצחו את הרבים ונס פך השמן” שנמצא והספיק שמנו לשמונה ימים. הרמב”ם מסביר כי עיקר הנס הוא שחזרה מלכות ישראל ליותר מ-200 שנה.
מצוות ההדלקה כוללת שני צדדים. חיצוני ופנימי. חיצוני” כלפי העולם בחוץ” פרסום הנס. ופנימי” “נר איש וביתו”. פרסום הנס מתקשר לכלל הניסים שהזכרנו לעיל. אכן” יש עניין בפרסום הנס אולם עיקר המצווה היא “נר איש וביתו”.
ננסה לעמוד על הבנת העניין “נר איש וביתו”. הבעש”ט הקדוש מסביר על הפסוק “צהר תעשה לתיבה” שאדם המשפיע על סביבתו צריך קודם כל לעשות תיבה- בית- משפחה. ומשם לפתוח צוהר- חלון – לעולם כולו” אם חיסר את השלב הראשון הפסיד הכול. שלב ההארה החוצה תלוי בביסוס התיבה פנימה.
היוונים במלחמתם רצו לנפץ את הפנים. להוריד מחיצות של בתים” כפשוטו” ולעשות את הכול פרוץ. לכולם. כולם בני אדם” כולנו נאורים וחכמים” ואין סיבה שיהיה גזע שלא יתחתן עם גזע אחר וגם אין סיבה שאם התחתנת תיעצר בבית עם אישה אחת. יש להסיר חוקים אלוקיים…
בדברים האלו נלחמו חשמונאי ובניו שצעקו (מי לה’ אלי) – מי רוצה לחיות עם ה’ יתברך וע”פ ציוויו? מי רוצה לחיות בבית אמיתי” בית שלם” בית שבונה את ירושלים של מטה ומעלה? חשמונאי ובניו לא ויתרו גם כשכל העולם היה נגדם והם היו מעטים.
על פי זה מובן מדוע המצווה היא “נר איש וביתו” – זה מה שהיוונים ניסו לבטל. ואנו עומדים כנגד.
מתוך כך נבין מדוע יש מצווה בפרסומי ניסא. אנחנו מראים לה’ יתברך” לעולם וגם לנו שאיננו מפחדים” ואפילו יהיה כל העולם בצד אחד” אנחנו נהיה בצד של ה’ יתברך.
למה קיבל חנוכה מעמד מיוחד כל כך? כיוון שזהו היסוד של העם היהודי. הגבולות שה’ הציב” בין אדם לחברו ובביתו.
נותרה שאלה אחת” הרי סמל החג חנוכה הוא אור” וידוע שאור הוא ללא גבול. כעת” התשובה היא פשוטה: אור בלי גבול הופך הכול לאור בלא שנשאר שום דבר אחר לבד מן האור. על כן חייבים כלים שיכילו את האור! ממש כמו השמש שיכולה להחריב את העולם אלמלא היו לה גבולות… שנזכה לאור בגבולות הנכונים לנו.
חנוכה שמח