פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל

כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל

אנו רואים בתחילת התורה שלאדם הראשון לא הותר בשר לאכילה ” שנאמר: “וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב… וְאֶת כָּל הָעֵץ… לְאָכְלָה” . אולם לאחר המבול התיר ה’ לנח ולזרעו אכילת בשר” “כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל”. מהו הגורם לכך שאידיאל הצמחונות שכבר הופיע במציאות נסוג לאחור בפרשתנו? אמנם לבני נח הותרה אכילת בשר” אך האם זהו דבר טוב לכתחילה?
למרן הרב קוק זצ”ל ישנה התייחסות מעמיקה ומורכבת לנטיית הצמחונות שבאדם. מעיון בסוגיה זו בכתביו (אפיקים בנגב ז-יא” טללי אורות במאמרי הראי”ה 62- 72) נמצא שזוהי שאלה כבדת משקל” שאי אפשר כלל להכריעה מתוך ‘תחושת בטן'” לא לכאן ולא לכאן. נביא בלשוננו תמצית ממעט דבריו הקדושים עם תוספות.
דבר פשוט הוא” שאי הפגיעה בחיות היא מעלה מוסרית עליונה” שאדם הראשון בקדושתו אכן היה שייך אליה. בשל כך” כשהאנושות איבדה את עדינותה המוסרית בנפילתה בחטאים שהביאו אף למבול” הותרה אכילת הבשר לבני נח. אכן” התורה מכווינה אל חזרת אידיאל עליון זה לכשיגיע הזמן הראוי” ע”י רשמים שהניחה בצוויה” כגון כיסוי הדם” איסור אכילת בשר וחלב” איסור אכילת חלב ואופן השחיטה . מצוות אלו” יחזירו את המאור הא-לוהי השכלי להאיר בדרך ישרה כשתתעלה האנושות” כיוון שיש בהן מעין גערה נסתרת על החרפה שבצורך אכילת בשר. בינתיים” הבנה זו היא נחלת יחידים חסידי עליון” אך לכלל האנושות איסור כולל של אכילת בשר” ע”פ שיקול ה’ ית’ ‘אל דעות'” עלול לגרום נזק גדול. שכן קפיצה אל מידת חסידות שאינה ראויה עדיין לאדם לפי מצבו הרוחני והמוסרי” מביאה לערבוביא בדעות ובהליכות. חלקים גדולים מן האנושות” מצויים עדיין בשפלות מוסרית של שליטת האדם באדם לרע לו ” של שנאת עמים וקנאת לאומים” של שפיכת נחלי דם חינם. עדיין לא עברה מן העולם רשעת האדם” בעושק החלש. על כן יהיה זה דבר מגוחך אם האדם יתנהג בצביעות כל עוד טומאתו בו” ויפנה לו לדרך הצדקה הרחוקה” להתחסד עם בעלי החיים” כאילו כבר תיקן את כל העיוותים הזועקים עד לב השמים בין איש לרעהו. עם זאת” נדמה ש פיטום החיות” תעשיית הבשר ואכילתו הנהוגים היום” בכולם הפרזה גדולה.
דילוג למדרגה שאינה שייכת כלל עדיין אל האנושות” תגרור אחריה בהכרח תקלות רבות. אילו היה כעת איסור דתי ומוסרי של הריגת בעלי חיים” אזי כשהיתה מתגברת התאווה הבהמית לאכול בשר” לא היתה נעשית הבחנה בין בשר אדם לבשר בהמה” כיוון שבכל מקרה מדובר היה בפריצת איסור. הסלידה הטבעית שיש לאנושות המתוקנת מאכילת אדם היתה נחלשת ללא ההבדל הברור בין ההיתר לאכול בשר בהמה לבין האיסור על אכילת בשר אדם. הוויתור הא-לוהי הזמני על חלק מדרכי המוסר” מכשיר את האנושות למצב שבו לא יהיה צורך לוותר על דבר. לאחר תקופת המעבר” יהיה אפשר לעולם לעמוד במידת הדין” כמו שעלה במחשבת הבורא לבראו בתחילה” “בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱ-לֹהִים” . ישנן הרבה דעות נפסדות המשוטטות באוויר העולם” אשר דורשות אידיאל שאינו מתאים כלל לתקופה” ובכך מחריבות ולא בונות דבר. לדרוש בחזקה מהעולם דבר שאין הוא יכול לעמוד בו” גורם לשבירת הכלים הקיימים” ולא לשכלולם.
לו היו חובות מוסריות נוהגות בשפע בין האדם לבעלי החיים” כמו בין אדם לחברו” גם בזמן העדר השלמות האנושית” היה בזה עיכוב גדול להתפתחות המוסר האנושי. שהרי גם רשעים מוכרחים לתת ביטוי לרגש טוב שלעיתים מייסר את כליותיהם. לכן היינו מוצאים המוני רשעים המתנהגים כחיות טרף” אף רוצחי אדם ומיני מבולבלים קיצוניים” מוצאים אפיק לשחד נפשם בהתחסדות עם בעלי חיים. כך מצאנו את הנאצים יש”ו שורפים בני אדם ובד בבד מפנקים את כלביהם בדאגה יתרה.
רק אחרי ההתרוממות העתידית” בזמן שהאנושות תגיע אל אושרה וחירותה בקץ הימים” בבואה אל דעת א-לוהים הצרופה ואל קדושת החיים” יש מקום לדבר על מה שלא יחשב עוד אז למידת חסידות. לאחר שהתורה לא תהיה עוד כהערה והדרכה לאדם מבחוץ” אלא האדם יזהה את הציווי הא-לוהי כדרך החיים והטוב החרוט בנשמתו” אשר בהזדהות מוחלטת חפץ הוא ללכת בה מתוך נאמנות לעצמו” ויתקיים מה שכתוב “נָתַתִּי אֶת תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה” ” “וְכָל בָּנַיִךְ לִמּוּדֵי ה’ וְרַב שְׁלוֹם בָּנָיִךְ” ” אז יכיר האדם שאין זקוק הוא עוד לוויתורים. כך היא המידה” הערת התורה היא הקודמת” ואחריה תבוא הערת השכל מתוך הזדהות” כלומר שהאדם יבין מעצמו שאין זקוק הוא עוד לוויתורים של דוחק” לצירוף של מידת הרחמים עם מידת הדין” לוויתורים ש’לא דיברה בהם תורה אלא כנגד יצר הרע’ . אז ילך האדם מעצמו באורח טוב מוחלט” “וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית בַּיּוֹם הַהוּא עִם חַיַּת הַשָּׂדֶה וְעִם עוֹף הַשָּׁמַיִם וְרֶמֶשׂ הָאֲדָמָה וְקֶשֶׁת וְחֶרֶב וּמִלְחָמָה אֶשְׁבּוֹר מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁכַּבְתִּים לָבֶטַח” .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן