להסיר כל ספק
שורש החולי הוא הספק. האדם המאמין הוא אדם מחובר פנימה לכל המתרחש ומחבר אותו לשורשו בעולם האמת. עלינו לדעת שהספק הוא העמלק שבלב וכנגד העמלק יש עמל של תורה. הספק הוא המפריד בין המתרחש במציאות לבין השורש כאילו הכל במקרה:
נרגן מפריד אלוף: זֹאת רָעָתֵךְ כִּי מָר כִּי נָגַע עַד לבך (ירמיה ד” יח)
הרע הזה יורד עד הלב כלומר כמעט נוגע בלב וממית. עלינו לשמור על הלב וזה על ידי עיון בתורה” מרירות של מסירות נפש להבין את התורה גם בעומקה:
‘במחשכים הושיבני כמתי עולם’ (איכה ג” ו) אמר רבי ירמיה זה תלמודה של בבל (סנהדרין כד” א)
יש כאן מוכנות לשבת בחושך ולא להבין שכן העיון לפעמים קשה” ויש שכר לעצם העמל. וזאת היא המנוחה האמתית” ההליכה ממקום למקום” מעמדה נפשית לעמדה נפשית” וכך ללמוד להתגמש” לחשוב על דבר והיפוכו” להכליל תובנות שונות ממקורות שונים.
אמר רבי חייא בר אשי אמר רב תלמידי חכמים אין להם מנוחה לא בעולם הזה ולא בעולם הבא שנאמר ילכו מחיל אל חיל יראה אל אלהים בציון (ברכות סד” א)
מדובר במלחמה של ממש” על מנת להמית את הקליפה הקשה כל כך של הקרירות הרגשית והיא קליפת הספק” העמלק שבלב” על ידי עמל של תורה. להיות בחינה: ‘והגית בו יומם ולילה’ (יהושע א” ח).