אחרי הדיבור עם אישה” מתברר עניין השמיעה . “וּבַשְּׁמִיעָה אָמְרוּ ” ‘קוֹל בְּאִשָּׁה עֶרְוָה'”. “עוֹד בְּעִנְיַן זְנוּת הַפֶּה וְהָאֹזֶן”” יש גם זנות האוזניים. על הפסוק “ויתד תהיה לך על אזנך”” אומרים חז”ל: “שאם ישמע אדם דבר שאינו הגון” יניח אצבעו באזניו”. אין לשמוע מה שלא צריך” כגון לשון הרע.
“בְּעִנְיַן הַמַּחֲשָׁבָה” כְּבָר אָמְרוּ בִּתְחִלַּת הַבָּרַיְתָא שֶׁלָנוּ: ‘וְנִשְׁמַרְתָּ מִכֹּל דָּבָר רָע’ – ‘שֶׁלֹּא יְהַרְהֵר אָדָם בַּיּוֹם’ וְכוּ'”” ויבוא לידי קלקול בלילה. המחשבה משפיעה והיא עבירה ממש. “וְאָמְרוּ עוֹד ” ‘הִרְהוּרֵי עֲבֵרָה קָשִׁים מֵעֲבֵרָה'”. זהו ביטוי נורא של חז”ל! יש חטאים במעשה ויש חטאים במחשבה. אין הכוונה שיהיה ממש יותר חמור” שהרי יש מדרגות בחומרת המעשים. הרמב”ם מסביר שחטא במעשה הוא בצד החומרי הגופני של האדם” וחטא במחשבה הוא בצד הרוחני שלו” לכן הוא חמור יותר במידה מסוימת. הצד הרוחני הוא עיקרו של האדם” הפנימיות. אפשר להסביר על ידי משל. כל חטא הוא מרידה במלכות” מרידה בסדר האלוהי. יש מקום להבין שמרידה של השרים הקרובים למלכות” חמורה יותר מאשר מרידה של השומר בפתח. השכל והמחשבה הם קרובים למלכות. חטא ברוחניותו של אדם הנו חמור יותר.
“וּנְדַבֵּר עַתָּה עַל הַחֲטָאִים הַמְדִינִיּים הַנּוֹלָדִים מֵחֶבְרַת בְּנֵי הָאָדָם וְקִבּוּצָם”. יש רשימה של חטאים בין אדם לחברו שנגרמים במצב החברתי: הונאת דברים” רכילות” לשון הרע וכולי – כתשעה-עשר דברים. חמורה הונאת דברים. ההגדרה ההלכתית של הונאת דברים היא אמירת דבר” אפילו לא ברבים” שגורם לאדם בושה והוא מצטער. כל שכן ברבים” שהפגיעה הנפשית של הבושה גדולה יותר.
“וכולם בלשון הרע” . כולם נכשלים ומסובכים בזה. ה’חפץ חיים’ עשה מפעל גדול נגד לשון הרע” וכתב שולחן ערוך מיוחד ללשון הרע. בגמרא יש מאמר נורא ואיום שלשון הרע שקולה כנגד עבודה זרה” גילוי עריות ושפיכות דמים. אך אין די בכך! אחר כך מובא פסוק מתהילים לגבי הקלקולים שבדיבור: “אשר אמרו ללשוננו נגביר” שפתינו אתנו” מי אדון לנו”. זו כפירה! הפקרות! “כל המספר לשון הרע” כאילו כפר בעיקר” . וכן יש פסוק במשלי: “כמתלהלה היורה זיקים חיצים ומות”. הוא נמצא בחברה” אומר ‘חכמות'” מלבין פני חברו ברבים וחושב שזה משחק. חז”ל אומרים: “וכולם בלשון הרע… באבק לשון הרע”” בניגון של זלזול וביטול כלפי חברו” פגיעה בחברו תוך כדי שיחה. כל הפטפוטים האלה הם כפירה בעיקר” אפיקורסות! צריך לימוד קבוע בשמירת הלשון .