עד כאן עסקנו בַּזהירות ובַזריזות” על פי סדר הלימוד בברייתא של רבי פנחס בן יאיר. הן הקדמה” שני דברים המוקדמים בסדר החינוך וההדרכה. אחריהן יש מקום לעצם הדברים: הנקיות” לעצם המעשים הטובים” אבל יש לברר תחילה מהי נקיות.
“מִדַּת הַנְּקִיּוּת הִיא” הֱיוֹת הָאָדָם נָקִי לְגַמְרֵי מִכָּל מִדָּה רָעָה וּמִכָּל חֵטְא” . קודם כל יש לקיים “סור מרע”” להיות נקי מלכלוך” נקי ממומים” נקי מפגמים” נקי מפגעים” נקי מחטאים. יש חטאים ממש” ששייכים לכל היהודים” על זה אין מה לדבר” אלא נקיות היא כמו ניקוי בגד שלא יהיה בו אפילו כתם כלשהו.
“פְּרָטֵי מִדַּת הַנְּקִיּוּת רַבִּים הֵם מְאֹד וְהִנָּם בְּכָל הַפְּרָטִים שֶׁבְּכָל הַשְּׁסָ”ה מִצְווֹת לֹא תַעֲשֶׂה. כִּי אָמְנָם עִנְיַן הַמִּדָּה כְבָר אָמַרְתִּי שֶׁהוּא לִהְיוֹת נָקִי מִכָּל עַנְפֵי הָעֲבֵרוֹת” . לפני שהאדם צדיק” עליו להיות נקי” זה הכרחי לפני הצִדקות: סור מרע ועשה טוב. להיות נקי מרע ומקלקול” זו דרישה יסודית אלמנטרית של חינוך לתורה” בין אדם לחברו ובין אדם לבורא. כך צריך להיות כל מהלך החיים שלנו: מעשים של ישרות וצדקות” מעשים של מצוות. בפרק י נמצאת ההגדרה הכללית של הנקיות מן העבירות” ואחר כך מופיעה התפרטות” בעיקר בדברים שיש להם נטייה למצוא היתר. פרק יא הוא פרק רב תוכן” בו יש הדגשה גדולה של התפרטות ושכלול בכל השטחים” במעשים ובמידות. תיקון המידות מסובך יותר מאשר תיקון המעשים.
“לֹא דַי מִמַּה שֶׁהַחֵטְא בּוֹ מְפֻרְסָם וְגָלוּי”” שעל זה אין צורך בטיפול של נקיות” “אֶלָּא גַם כֵּן מִמַּה שֶּׁהַלֵּב נִפְתֶּה בּוֹ לְהוֹרוֹת הֶתֵּר בַּדָּבָר”” לפעמים” מתוך עצלות ובקשת נוחיות. “שֶׁכַּאֲשֶׁר נַחְקֹר עָלָיו בֶּאֱמֶת נִמְצָא שֶׁלֹּא הָיָה הַהֶתֵּר הַהוּא נִרְאֶה לוֹ אֶלָּא מִפְּנֵי הֱיוֹת הַלֵּב עֲדַיִן נָגוּעַ קְצָת מִן הַתַּאֲוָה”” לכן יש חשק להתעצל” לסדר נוחיות ולמצוא היתר” “כִּי לֹא טָהַר מִמֶּנָּה”” מן התאווה המקולקלת” “מִכֹּל וָכֹל” עַל כֵּן תִּמְשְׁכֵהוּ לְהָקֵל לוֹ”.
וְכַלָּשׁוֹן הַזֶּה אָמְרוּ חֲכָמִים עַל הַשְּׁלֵמִים הַמְטַהֲרִים מַעֲשֵׂיהֶם טָהֳרָה רַבָּה שֶׁלֹּא יִהְיֶה בָהֶם אֲפִלּוּ נִדְנוּד דָּבָר רָע” ‘נְקִיֵּי הַדַּעַת שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם'” . זהו תואר מיוחד בגמרא שמתאים עם המושג של נקיות שנפגשנו בו עכשיו. אלו צדיקים מיוחדים” עדינים” ישרים מאוד” המדקדקים בסדר החיים שלהם. הם אנשים של נקיות” המרבים בנקיות .