פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה.

מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה.

מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה.
הרב זיו רוה
התנהלותו של יוסף משעה שנעשה שליט על כל ארץ מצרים” אינה מובנת. עד שעלה לגדולה” היה כעבד ואסיר נטול חירות” אולם” בשבע השנים שצובר בּר כמשנה למלך” מדוע אינו שולח אחד מעבדיו לחברון” מרחק ששה ימי הליכה” שיודיע לאביו שהוא חי? בשעת הרעב בארץ ישראל” עשרה מאחי יוסף נאלצים לרדת מצרימה” “כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם” (בר’ מב א). יוסף מעכב את חשיפת זהותו האמיתית” ובנוסף” חוזרים אחיו ליעקב ללא שמעון הנתון בכלא על ידו. מדוע הוא מוסיף צער רב כל כך לאביו? כמשנה למלך” מדוע אינו ממנה פקידים לחלוקת התבואה? האם יעלה על הדעת ששר הביטחון לדוגמא” יעמיד עצמו בדוכן לחלוקת מסיכות אב”כ?
לכל השאלות הללו פתרון אחד. יוסף” מרגע שעלה לגדולה במצרים” מבין שמתקרבת העת להתממשות חלומותיו” וכשותף בידיעת ההתרחשות האלוהית ע”י נבואותיו וחלומות פרעה” הוא אף יוצר את התגשמותם. רעב של שבע שנים לפניו” זהו רק עניין של זמן עד שגם תושבי א”י יזדקקו לכלכלתו” על כן” הוא עצמו מחלק תבואה לכל הארץ” בציפייה לרגע שיופיעו אחיו. והנה” הרגע המיוחל הגיע” “וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת” (בר’ מב). עד עתה היה דמות נפעלת בהתרחשות אלוהית” אירועים ותמורות נכפו עליו בעל כורחו. מעתה הוא התסריטאי” הבמאי” והשחקן הראשי” בעלילה גאונית שמתחיל לטוות. “וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ. וַיִּזְכֹּר יוֹסֵף אֵת הַחֲלֹמוֹת אֲשֶׁר חָלַם לָהֶם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם” (שם). אכן” בנימין אחיו לא ירד עם האחים” והרי בחלומו הראשון כל אחיו אמורים להיות שותפים (רמב”ן שם ט’)” שנא’ “וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶין לַאֲלֻמָּתִי” (לז ז)” על כן” נאלץ ‘להנדס’ בידיו מציאות שתיילד את התגשמות החלום. בעיני רוחו” ההתרחשות העתידית חייבת לכלול עוד עניין מרכזי” את תיקון ‘פגם האחווה’ שהכשיר את ירידתו לבור. יוסף ביצירתיות מופלאה” רוקם סיבוכיות מלאכותית” על מנת לבחון את תשובת אחיו.
בתחילה” יוסף בא על אחיו בעלילה משונה” “מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם” (מב ט). “וַיֶּאֱסֹף אֹתָם אֶל מִשְׁמָר שְׁלֹשֶׁת יָמִים” (שם)” אח”כ הוא משאיר בכלא את שמעון בלבד” עד יראו עיניו שאכן אח נוסף להם” עד יתקיים החלום. אמנם” החרטה של אחיו על העבר לא מאחרת לבוא: “אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת” (שם כב). לכאורה” יש כאן גילוי של תשובה. אולם יתכן כי אין החרטה שלמה עדיין” שמא יראת עונש ספונטנית התגלתה כאן ולא תהליך פנימי עמוק.
אנו נפגשים עם מצב נדיר” שבשר ודם היודע לאן צועדת המציאות” מיילד את התהליך שלב אחר שלב. על פי רוב” זהו עניינו של הקב”ה בלבד. יוסף מלומד בהקשבה לסדרי ההשגחה האלוהית. רבש”ע מקדם את השתלמות המציאות אפילו דרך הרע” ויוסף יודע זאת היטב. הוא חווה ‘על בשרו’ את תולדות ‘פגם האחווה'” ואף על פי כן” במבטו העליון הוא מכיר בהכרחיות ירידתו למצרים” כחלק מתהליך יצירת האומה שתתקן עולם במלכות שדי. ‘כל דעביד רחמנא לטב עביד’ (ברכות ס ב)” וכאן דומה” ש’כל דעביד יוסף לטב עביד'” הוא מביים בירור לתשובה גמורה של אחיו” דרך סיבוך המציאות. אין לך בעל תשובה מעולה כמי שנקלע למצב דומה לזה שנכשל בו בעבר” אך בחר הפעם בטוב.
“וְהָרָעָב כָּבֵד בָּאָרֶץ” (בר’ מג א)” האחים חוזרים ליוסף פעם נוספת” עתה עם בנימין. יוסף דואג להטמנת גביע הכסף אצל בנימין” ובכך בוחן את ערבות האחים זה לזה. “אָמַר רַבִּי חִיָּא בַּר אַבָּא כָּל הַדְּבָרִים שֶׁאַתְּ קוֹרֵא שֶׁדִּבֵּר יְהוּדָה לְיוֹסֵף בִּפְנֵי אֶחָיו עַד שֶׁאַתְּ מַגִּיעַ (בראשית מה” א): וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק” הָיָה בָּהֶם פִּיּוּס לְיוֹסֵף” וּפִיּוּס לְאֶחָיו” וּפִיּוּס לְבִנְיָמִין. פִּיּוּס לְיוֹסֵף” לוֹמַר רְאוּ הֵיאךְ הוּא נוֹתֵן נַפְשׁוֹ עַל בָּנֶיהָ שֶׁל רָחֵל. פִּיּוּס” לְאֶחָיו לוֹמַר רְאוּ הֵיאַךְ הוּא נוֹתֵן נַפְשׁוֹ עַל אָחִיו. פִּיּוּס לְבִנְיָמִין” אָמַר לוֹ כְּשֵׁם שֶׁנָּתַתִּי נַפְשִׁי עָלֶיךָ כָּךְ אֲנִי נוֹתֵן נַפְשִׁי עַל אָחִיךָ” (בראשית רבה צג ט).
“מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה” (משלי כ ה)” “‘מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ'” דא יהודה בשעתא דאתקריב לגביה דיוסף על עסקא דבנימין (תרגום: זה יהודה בשעה שעמד לפני יוסף בעניינו של בנימין). ‘וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה’ דא יוסף” (זוהר ר”א ע”ב). תכנית יוסף הצליחה” נחשפת אל החוץ האחווה השורשית” מעומק מסתרי מחשבת לב יהודה. “כִּי עַבְדְּךָ עָרַב אֶת הַנַּעַר מֵעִם אָבִי לֵאמֹר אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ וְחָטָאתִי לְאָבִי כָּל הַיָּמִים. וְעַתָּה יֵשֶׁב נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַאדֹנִי וְהַנַּעַר יַעַל עִם אֶחָיו. כִּי אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת אָבִי”.
דרך הסיבוכים מתגלית המהות הפנימית” אחדות הנשמה הישראלית. כל רושם העבר נמחק. כל פירוד מזוהה כחיצוני” גם קרע הנראה כבלתי ניתן לאיחוי” מתרפא בהופעה הנאמנת לטבע הסגולי הפנימי. “וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק… וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי…”(בר’ מה).

האלבום ‘צור לבבי’ של ‘גן רוה'” פרוייקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן