פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן

וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן

וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן. לפ’ וישב/ זיו רוה
שני ממדים נפתחים לפנינו דרך העיון בפרשת וישב” הנגלה והנסתר. הנסתר הוא נשמת הנגלה” הוא הוודאי” והוא השורש” הסיבה והפתרון לכל המאורעות. התהליך האלוהי הפלאי המתרקם לנגד עינינו הנו דבר בלתי הפיך” ויחד עם זאת נבחין כי לאורך כל הפרשה” רבש”ע מסתיר את מהות האירועים הפנימית” ופעמים חושף רק חלק מהניגון האלוהי החרישי דרך דמויות נבחרות כ”מֵצִיץ מִן הַחֲרַכִּים”” (שה”ש ב). לפני יוסף” בעל החלומות הנבואיים” פַּרוש העתיד” היוצר את פיתולי ההווה בצורה סתומה. כל ההתרחשות על כל סיבוכיה והדמויות המורכבות שפועלות” הם נדבך לתכנים השמימיים שמתיילדים בדרך לתכלית הנרצית” בדרך להתגשמות החלום…
יעקב שולח את יוסף לראות את שלום אחיו “וַיִּשְׁלָחֵהוּ מֵעֵמֶק חֶבְרוֹן וַיָּבֹא שְׁכֶמָה”. רש”י שואל כיצד מעמק חברון? “והלא חברון בהר” שנאמר וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן (במדבר יג” כב.)” אלא מעצה עמוקה של אותו צדיק הקבור בחברון” לקיים מה שנאמר לאברהם בין הבתרים” יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה” (בראשית טו” יג. סוטה יא.). נמצאנו למדים כי המניע לכל האירועים הוא הרצון האלקי” שעם ישראל יווצר ויזדכך בכור הברזל של מצרים. ידיעה זו” תסלול דרך ליישובן של רבות מקושיות הפשט.
יוסף הוא צדיק” מדוע אחיו שונאים אותו? “אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב יוֹסֵף בֶּן שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת אֶחָיו בַּצֹּאן וגו'”” מבאר המלבי”ם כי היה מוכיח אותם ביראת ה'” ורעה אותם דעה והשכל. והגם שזה יתראה כגאווה” ראינוהו שהיה עניו ביותר: “וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה וגו'”” היה משרת אותם אע”פ שהיו בני השפחות ופחותים מאחיו. “וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם”” מה שדיברו רעה זה על זה כדי שיוכיחם” וזה היה מצד צדקותו ומידותיו הטובות” מאהבתו אותם” וממידת האמת והשלום. אך בהשגחת ה'” מניעים אלו נסתרו מעיני אחיו” אשר דנו את התנהגותו לחובה” שמנהיגם בעצה מצד גאוותו” דבק בבני השפחות מצד פחיתותו” ורוצה להשפילם בעיני אביהם בדיבתו.
יוסף אוהב את אחיו” ובוטח בהם” “וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו וַיִּגְעַר בּוֹ אָבִיו וַיֹּאמֶר לוֹ מָה הַחֲלוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר חָלָמְתָּ הֲבוֹא נָבוֹא אֲנִי וְאִמְּךָ וְאַחֶיךָ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לְךָ אָרְצָה”. כוונת יעקב היתה להוציא הדבר מלב בניו” להראות שהדברים בלתי אפשריים” כדי שלא יקנאו ביוסף – כשם שאי אפשר שפתרון החלום יתקיים באמך” שהרי נפטרה” כך השאר בטל.
רובד סמוי יותר חושף המהר”ל בגור אריה” שקבלה ביד יעקב משם ועבר” שאין חלום בלא דברים בטלים” גם חלום אמיתי. דבר זה לא היה ידוע לאחים” אולם ליוסף כן” “כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ”” כתרגום אונקלוס “בר חכים הוא ליה” כל מה שלמד משם ועבר מסר לו”. לכן “וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו וְאָבִיו שָׁמַר אֶת הַדָּבָר”. היה ממתין ומצפה מתי יבוא” (ע”פ רש”י)” שכל החלומות הולכים אחר הפה (ברכות נה ב)” מתקיימים לפי פתרון הפותר. אולם” נשים לב כי אופן יציאת הפתרון אל הפועל נסתר אף מעיניו של יעקב עצמו.
כיצד שולח יעקב את יוסף לשכם” מקום הסכנה” אל אחיו השונאים אותו? אביו סומך על צדקותו של יוסף” שלא יארע לו רע (הנצי”ב). את אחיו אין יוסף מוצא בשכם” אך את המלאך גבריאל הוא פוגש והוא מכוונו לדותן” “וַיֹּאמֶר אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ הַגִּידָה נָּא לִי אֵיפֹה הֵם רֹעִים”? “וַיֹּאמֶר הָאִישׁ נָסְעוּ מִזֶּה”” הסיעו עצמן מן האחווה (רש”י)” וגזרה ההשגחה שלא יתבונן על דיוק דבריו (הנצי”ב)” וגם לא יחזור אל אביו” “כִּי שָׁמַעְתִּי אֹמְרִים נֵלְכָה דֹּתָיְנָה וַיֵּלֶךְ יוֹסֵף אַחַר אֶחָיו וַיִּמְצָאֵם בְּדֹתָן”. הכל מושגח” כדי שיעקב יירד למצרים” כאביו של משנה המלך” ותיווצר האומה הישראלית המספרת תהילות ה’. א”ר חייא בר אבא א”ר יוחנן ראוי היה יעקב אבינו לירד למצרים בשלשלאות של ברזל אלא שזכותו גרמה לו (שבת פט ב).
על פי זה מתבאר הקושי כיצד חשבו האחים קדושי ה'” שורשי האומה הישראלית” להרוג את יוסף. מבאר האריז”ל “דע” כי חשבו אחי יוסף שהוא שיריים לשיריים” קליפת מה שנפרדה מאברהם ויצחק בצאת מהם ישמעאל ועשיו” ועדיין לא נטהרו” (ספר הליקוטים וישב). חוסר ידיעת האחים את כוונותיו הטהורות של יוסף ואמיתות חלומותיו בתפקידו האלוהי” הוא הגורם בהשגחת ה’ לשנאה ולהתנכלות” המצטיירת בעיני האחים כמעשים לשם שמים” להצלת האומה” ואף הן חלק מהתקדמות התהליך.
יצחק ברוח קודשו ידע שיוסף חי” מדוע לא גילה ליעקב? אמר” היאך אגלה ליעקב” והקב”ה אינו רוצה לגלות לו. (רש”י לג). מכירת יוסף חייבת להישאר נסתרת מיעקב” שאלמלא כן” היה פודהו בכל ממון שבעולם ממצרים. “וַיְמָאֵן לְהִתְנַחֵם וַיֹּאמֶר כִּי אֵרֵד אֶל בְּנִי אָבֵל שְׁאֹלָה וַיֵּבְךְּ אֹתוֹ אָבִיו”” אין אדם מקבל תנחומין על החי (ב”ר פד” כא.)” וסבור שמת” שעל המת נגזרה גזירה שישתכח מן הלב” ולא על החי. (רש”י לה).
ב”ה” זכינו לחיות בתוך תהליך גאולה” לחוות לידת הוויה שלמה הנוצרת לאיטה מתוך העדר. עלינו להיות כמיילדת” ללוות הופעה מוכרחת של חיים חדשים” לעשות כל שביכולתנו” שהקומה החדשה תתגלה בשלמות” לעזור לעודד ולנחם. לדעת שהקשיים” הסיבוכים והייסורים” כצירים המקדמים לידה. אנו” כמי שקוראים את התורה מההתחלה לסוף ולא להפך” אינננו יודעים כיצד יתרחש התהליך” אך אנו אחוזים בחוזקה בחלומות שניבאו לנו נביאי ישראל” בציפייה ובדריכות לראות בהשלמת המפעל האלוהי בגאולת ישראל השלמה. רק בדרך זו נדע להגיב ולפעול נכון.
פרויקט מוזיקלי חדש של המחבר
להאזנה/ רכישה www.Gan-raveh.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

וַיִּזְבַּח זְבָחִים לֵא-לֹהֵי אָבִיו יִצְחָק
Shape-2
machon
בִּרְצוֹת ה’ דַּרְכֵי אִישׁ גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ
Shape-2
machon
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ וּבוֹטֵחַ בַּה’ יְשֻׂגָּב. לפ’ ויצא/ זיו רוה
Shape-2
machon
ווַיֵּעָתֶר לוֹ ה’
Shape-2
machon
כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה
Shape-2
machon
ברכת אברהם לדורות
Shape-2
machon
הִתְחַדְּשׁוּת וְתִקְוָה. ליום הכיפורים
Shape-2
machon
שִׁתּוּף הָרַחֲמִים בַּדִּין. לפ’ בראשית/ זיו רוה
Shape-2
machon
אנחנו בע”ה נצליח
Shape-2
machon
וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן