הרב קוק זצ”ל” בהתייחסו למשברים של דורנו” דור עקבתא דמשיחא” והדרך להתגבר ולהתחזק כותב: “הרבה נפילות הנן סיבות לעליות גדולות והצלחות נעלות. בייחוד מלומדת בזה כנסת ישראל מאז ומעולם ‘אל תשמחי אויבתי לי” כי נפלתי קמתי כי ישבתי בחושך ד’ אור לי’… ‘כי לא יטוש ד’ את עמו בעבור שמו הגדול כי הואיל ד’ לעשות אתכם לו לעם’ (שמואל א’ יב כב)…” (מאמרי הראיה 86).
עצתו של הרב להתמודד עם המשברים הפוקדים אותנו היא – ללמוד אמונה” הן ברמה האישית והן ברמה הציבורית והלאומית. וממי לומדים אמונה? מהנביאים והחכמים – ככתוב: “זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך” (דברים לב ז) כפירוש רש”י – זקניך אלו החכמים” ויאמרו לך הראשונות – דהיינו מה עשה הקב”ה עם הדורות הראשונים. ושאל אביך – אלו הנביאים” הם יגידו לך העתידות להיות בימי המשיח ובעולם הבא (שי למורא” שם). המבט של החכמים והנביאים הוא מבט כללי” מבט אמוני” סקירה מראשית הבריאה” וראשיתו של עם ישראל – עד לאחרית הימים” כאשר כל דור ודור הוא רק חוליה בשרשרת הארוכה והנפלאה של תולדות עם ישראל והעולם שאנו חיים בתוכו.
נכון לעכשיו” בימים אלו אנו נמצאים תחת מתקפה של אויבינו המתנפלים על אנשים נשים וטף” כפי שקין התנפל על הבל” במטרה לרצוח ולשפוך את דמנו. מטרת הרוצחים ושולחיהם היא לדכא אותנו” לייאש אותנו ובטווח רחוק יותר” לנשל אותנו מארצנו ח”ו. זו לא המתקפה הראשונה כידוע” מאז קום המדינה הם מנסים כל הזמן להתנפל עלינו” אך נוחלים תמיד מפלה מוחצת בעוד אנו מנצחים בגדול. במלחמת השחרור זכינו לשחרר את ארץ ישראל” ובמלחמת ששת הימים זכינו להגיע עד נהר מצרים ומבואות דמשק ולהרחיב את ארצנו. וכשהתקיפו אותנו במלחמת יום הכיפורים” בעיצומו של היום הקדוש” הגענו עד מאה ק”מ מקהיר וארבעים ק”מ מדמשק. במלחמת שלום הגליל הראשונה כבשנו את דרום לבנון והגענו לבירות. וגם המלחמה העכשווית בודאי ובודאי תוליד ניצחון גדול על אויבינו” והתוצאה יכולה להיות שיברחו מהארץ” מרצונם או בעל כורחם” כמו שעשו במלחמות קודמות. וכפי שנאמר כבר בתורה “עתה ידעתי כי גדול ד’ מכל אלקים כי בדבר אשר זדו עליהם” (שמות יח יא) כפירוש רש”י – בקדרה אשר בישלו בה נתבשלו! דהיינו המצרים דימו לאבד את ישראל במים והם נאבדו במים – כן יאבדו כל אויביך ישראל.
מהמצפה לישועה השלמה בברכת חורף בריא וטוב