שאלה: הבן שלנו אינו סובל מגע” ומאובחן כסובל מרגישות יתר למגע. זה גורם לדעתנו לריחוק מאתנו. מה עושים?
יש ילדים שאצלם כל מגע גורם לאי נוחות וזה יכול להביא אותם לבכי” לקושי חברתי” לסף תסכול נמוך” לקשיי ריכוז ועוד. עלינו ללמוד יחד אתו מה הוא המגע המתאים לו.
לפעמים כשהילד גדל הוא אינו זוכר דבר מהוריו לאחר שנים” אלא את המגע בלבד” האם היה נעים” חזק מדי או מרוחק…
עלינו כהורים להכיר את אחד מעיקרי החינוך והוא – לדעת להיות ולא להיות” לגעת ולא לגעת. ילד צריך נוכחות אבל גם שנעביר לו את האחריות” ילד זקוק לטוב אבל גם שיידע מה טוב לנו” ילד זקוק להוצאה כספית אך לפעמים הוא זקוק ל’לא’… כך בדיוק נראה הליטוף” לגעת ולא לגעת” נגיעה שנותנת לגוף של הילד מקום אך מאידך היא מגע של נוכחות. עלינו להתאים את עצמנו אל הילד כי יש ילד שזקוק לחיבוק חזק ויש ילד שאינו זקוק כלל למגע. אפשר לשאול את הילד מה נכון לו” ורק לכבד את הריחוק-קרבה המתאים לו. יש ילד שנולד עם מוכנות ורצון לעצמאות ולרוב בורח מכל ניסיון לגעת בו” אך לעיתים בא להתחבק” ויש ילד שכל עולמו תלוי בתשומת לב” מגע ונוכחות. יש ילד שייהנה מאוד ממסג’ לפני שינה ויש ילד שירצה סיפור.
אבל לדעת לגעת בילד זו אומנות הקשורה ליכולתנו לפנות מקום של נעימות לעצמנו (למשל כבני זוג) ומאידך לפנות מקומות שאנחנו זקוקים ללבדיות בונה.
גם תהליך הגאולה של העם שלנו מלמד אותנו את אומנות המגע – איך עם תוכן קדוש ועליון כל כך ניתן לגעת נכון במציאות הריאלית. המדע” הרפואה או הטכנולוגיה” לא תמיד סובלניים להסברים עמוקים כי הם עסוקים בעיקר בתועלת. לעומת זאת הפוליטיקה” הלחימה” הפסיכולוגיה והחינוך” מבינים שעליהם לאפשר גם לתוכן רוחני לכוון אותם בלי להתבטל לגמרי.
‘והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם'” על אנשי רוח ללמוד איך להתחבר אל הראיה האידיאלית העמוקה ומתוך כך לגשת את המציאות הריאלית של מדינתנו הקדושה. המטרה אינה לחדור בצורה בוטה בתחומים השונים או להחליף את החומר ברוח” וגם לא להעלים את התוכן המקודש של עמנו אלא כמו ליטוף” ללמוד לגעת ולא לגעת…
אנשי רוח צריכים לפעמים לגעת באומנות של אנשי מעשה” לעצור אותם” לזרז אותם” ובעיקר להרים אותם אל על” והעיקר” מתוך חיבוק וליווי…
‘כמה אומללה היא הריאליות” בשעה שהיא מתגדרת בעצמה… המגמה הנצחית החיה בקרבנו” תכריחנו בשביל כך להיות חושקים אל התוכן האידיאלי” ולא תיתן לנו מנוחה בריאליות מוגבלת ויבשה’ (שמונה קבצים” קובץ א” ריח'” הראי”ה קוק).