פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > כוס חמישי והכרזת עצמאותנו

כוס חמישי והכרזת עצמאותנו

הכרזת עצמאותנו במצרים נאמרה בשבועה על ידי הקב”ה לישראל” כנאמר (שמות ו ו-ז) “והוצאתי… והצלתי… וגאלתי… ולקחתי… והבאתי…”. אך יישומה המלא של גאולתנו תופיע בחמישה שלבים. וכדברי הירושלמי (פסחים י משנה א) “מניין לארבע כוסות? ר’ יוחנן בשם ר’ בניה” כנגד ארבע גאולות שנאמר: לכן אמור לבני ישראל” אני ה’ והוצאתי וכו'”. ואין לשון לכן אלא שבועה.
א. לא נאמר בירושלמי ‘ארבע לשונות גאולה’ כמצוטט ברוב המקומות” כי אם ‘ארבע גאולות’. כי אין טעם לקבוע ארבע כוסות על גאולה אחת” גם אם נאמרה בארבע לשונות של גאולה. אך אם היו במצרים ארבעה סוגי גאולות” שכל אחת מהן היתה בשלב אחר” מחויבים אנו בארבע הודאות נפרדות” וכל כוס מסמלת הודאה נפרדת לכל שלב של גאולה (ועיין תורה תמימה שם).
ב. גם אם עצם היציאה ממצרים נעשתה בחיפזון כי לא יכלו להתמהמה” תהליך השתחררותם מהשעבוד נעשה בשלבים. “וכך גאולתן של ישראל קמעא קמעא”.
ג. מדוע הירושלמי אינו מזכיר כוס חמישי של “והבאתי אתכם אל הארץ”? וכשאלתו של אוה”ח הקדוש: אם לשון ‘לכן’ הוא לשון שבועה” הכיצד לא קיים ה’ את ההבטחה החמישית ‘והבאתי אתכם אל הארץ'” בדור יוצאי מצרים? שהרי כל הבטחה הבאה בשבועה הנה מוחלטת ולא תבוטל גם בנפילה רוחנית. וכלשונו “קשה” כי דברי אל עליון טהור הוא” כי יוצאי מצרים הם הנכנסים לארץ… ולא מצינו שכן היה” אלא את בניהם הביאו שמה. אבל כל דור יוצאי מצרים מבן עשרים שנה” מתו במדבר ותגדל הקושיה למה שאמרנו שנשבע ה’ על כל הדברים באמרו ‘לכן’ ואמרו ז”ל (שמו”ר ו ד) “אין לכן אלא לשון שבועה” – וכן תמצא שאמר יחזקאל (כ ו) “וביום ההוא נשאתי ידי (לשון שבועה) להם להוציאם מארץ מצרים”.
משיב על כך אוה”ח הקדוש: כל ארבע הלשונות הראשונים נאמרו בשבועה וללא התניה. ואילו הלשון החמישית ‘והבאתי אתכם אל הארץ’ ניתנה בהתניה. שנאמר (סוף פס’ ז) “וידעתם כי אני ה’ אלקיכם” המוציא אתכם מתחת סבלות מצרים” ואז: “והבאתי אתכם אל הארץ”.
עצם העובדה שהתורה כתבה את התנאי בין גאולה רביעית לחמישית” באה לומר” שרק הגאולה החמישית מותנית.
ארבעת השלבים בתהליך גאולתם ממצרים הנם לפי אוה”ח כדלקמן:
שלב א. והוצאתי – “נתכוון לסדר סדר הטובות” כי בתחילה יקל עול סיבולם והוא אמרו ‘והוצאתי אותם מתחת סבלות מצרים” שהוא תוקף השעבוד. וזה היה במכת היאור” ובכך בעצם יצאו מעבדות מצרים.
שלב ב. והצלתי – נפש העבד” קשה לה להתנתק מהרגל העבדות ולכן ישראל המשיכו במידת מה לעבוד את המצרים כדברי האוה”ח: “כי אימת המצרים היתה עליהם ומעצמם היו עובדים עבודה קלה”.
שלב ג. וגאלתי – “וגאלתי אתכם – היא יציאתם מארץ מצרים. ובכלל פרט זה קריעת ים סוף” שאם לא כן זו גאולה” שאחריה כליה ח”ו”.
שלב ד’ – “ולקחתי אתכם לי לעם – שהוא מתן תורה” כי שם נתייחדנו לו לעם וייחד שמו עלינו. והוא אמרו: ‘והייתי לכם לאלקים.”
ולכן איננו שותים כוס חמישית לפי שדור יוצאי מצרים לא זכו להגיע לארץ בגלל מחדליהם ולכן אנו מניחים את הכוס החמישית על שולחננו” בתקווה שאליהו הנביא יבשרנו בבוא גאולתנו ופדות נפשנו. ונזכה לאכול מן הזבחים ומן הפסחים בבניין המקדש במהרה בימינו אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

אֶרְאֶנּוּ ו-אֲשוּרֶנּוּ
Shape-2
machon
מניין הלויים
Shape-2
machon
הגמול המושלם (השלום)
Shape-2
machon
כוס חמישי והכרזת עצמאותנו
Shape-2
machon
הלידה והברית
Shape-2
machon
מן המצור(ע) למרחב
Shape-2
machon
מַחְבֶּרֶת הַכְּלָלוּת
Shape-2
machon
הכל תלוי במבט
Shape-2
machon
החטא ותיקונו
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן