יש להתבונן בסדר האלוהי של התורה מן השמים. יש ביטוי גדול וקדוש של המהר”ל: “יש סדר לנסים”” סדר נסי וסדר אלוהי. לכאורה” הנס הוא היפוכו של הטבע. בטבע קיימים חוקים וסדרים” והנס נראה כהתפרצות החורגת מן הסדר. על זה באה אמרתו המפורסמת של המהר”ל: גם לנסים יש סדר. יש סדר מדעי וטכנולוגי” ולעומתו יש סדר נסי” שהוא יותר גדול ויותר עמוק. גם בתורה מן השמים קיים סדר” סדר אלוהי.
יש אנשים המכוּנים מדענים ב”מדע המקרא”” שחושבים שהם “עושים סדר” בתוך התורה. זה מזכיר את המעשה שאירע לחוקר גדול ברפואה שישב ושוחח עם חברו. לפתע הבחין כי בנו הקטן קורע כתבי יד חשובים. הפרופסור התרגש וצעק: “געוולד! מה עשית? עשית חורבן!” ענה הילד: “עשיתי סדר”. כך אנשים אלה” המשוללים ומרוקנים מהבנה אמיתית בתורה” קורעים אותה לחתיכות חתיכות” פירורים פירורים” וחושבים שעושים סדר.
יש בודאי סדר בדברים האלוהיים הגדולים” אבל הכול תלוי איזה מין סדר! החילוק הוא מתוך מה נעשה הסדר הזה: האם מתוך מדע אמת” חכמת אמת והבנה בגדלות” או מתוך קטנות מוח. לסדר דברים ענקיים ונצחיים על פי אותו סדר לוגי וטכני של דברים קטנים – זו הגשמה ופראות.
הסדר של “מכתב אלהים… חרות על הלוחות” הוא סדר אלוהי ועליון. את הסדר האלוהי מבינים רק מתוך התגדלות והתרוממות ממרום הדעת” ממקור “אתה חונן לאדם דעת”. היתה אשה גדולה מהמשפחה שלנו שהיתה מדגישה: “מאתך דעה בינה והשכל”. יש לזכור שדעת אמיתית היא ממקור חונן הדעת. אם הדעת מקושרת לרבונו של עולם אז יש טעם לדעת הזו” אבל כשהדעת היא מתוך ניתוק מרבונו של עולם” מתוך שכחה” אז יש לה ערך אחר לגמרי” של ריקנות” קטנות ודלות. “מבקשי ד’ יבינו כל”. רק מתוך שייכות לד’ ולאמונה” אפשר להפיץ אור על הסידוריות של התורה במובן הגדול ביותר [1].
מקורות:
[1] ע”פ שיחות הרצ”י שמות עמ’ 337-8.