פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > “זה לא היה פשוט להיות יהודי בגלות!” – ראיון עם הרב מנחם ליסטמן, ראש המחלקה לדוברי אנגלית ב”מכון מאיר”

“זה לא היה פשוט להיות יהודי בגלות!” – ראיון עם הרב מנחם ליסטמן, ראש המחלקה לדוברי אנגלית ב”מכון מאיר”

הרב מנחם ליסטמן מכהן כראש המחלקה לדוברי אנגלית במכון מאיר מזה למעלה מחמש עשרה שנה. בראיון זה הוא מספר על האנטישמיות אותה חווה בארה"ב, מדוע לא הרגיש בנוח עם תשובתו של הרב ביגון, ומדוע כה הופתע מתאריך עלייתו לארץ?

“נולדתי למשפחה לא דתית בניו יורק”, אומר הרב מנחם ליסטמן, 63, נשוי ואב לתשעה, המכהן כראש המחלקה לדוברי אנגלית במכון מאיר. “אמנם נשלחתי לבית ספר יהודי, אבל זה היה מאוד שטחי מבחינת תורה מצוות. ומעבר לכך, רוחניות לא כל כך העסיקה אותי בנערותי באופן משמעותי, וזה לא היה פשוט להיות יהודי בגלות, באופן גלוי ובכלל. אני זוכר למשל שבאוטובוס בדרך לבית הספר כשהייתי בכיתה ו’ כמה נערים שחורים לקחו לי את הכיפה ושיחקו איתה. הרגשתי פחד גדול, וגם תחושה שמזלזלים בי”.

מתי התחלת להתעניין ביהדות?

“אחרי התיכון למדתי לתואר ראשון במדעי המדינה וכלכלה, מוקף בגויים מכל עבר, ונאלצתי להסתיר את היהודי שבי. לבית הספר הייתי הולך עם כיפה, אבל לאוניברסיטה הלכתי עם כובע. בשנה השנייה ללימודים הכרתי כמה חברים יהודים, וככה התחלתי להתעניין בארץ ישראל אבל לא נמשכתי אחרי תורה ומצוות, זה לא כל כך עניין אותי. הם הזמינו אותי למועדון של ארגוני היהודים באוניברסיטה, וזמן קצר לאחר מכן מוניתי לתפקיד מנהל העסקים של העיתון היהודי הגדול ביותר בצפון אמריקה, ‘האור’, ובזכות כך עוד יותר התחברתי לעניין של ארץ ישראל. בסוף השנה ההיא טסתי לבלות את הקיץ בארץ, ובעקבות כך גם הזהות היהודית שלי התחזקה.

“כשסיימתי את התואר, בגיל 20, הייתי במשבר כי לא ידעתי מה אני רוצה לעשות בחיים אז החלטתי לנסוע לארץ במקום להחליט. כשהגעתי הציעו לי לגור בבארות יצחק, וזה היה עבורי מפגש מאוד מעניין עם ארץ ישראל, התורה והציונות. כשגרתי בקיבוץ התחילו לעלות לי שאלות מהותיות על התורה והחיים, והיה לי רצון להתקרב ליהדות, אבל מה שראיתי בקיבוץ מבחינה דתית לא השביע את רצוני. לא ידעתי אם יש משהו אחר, טוב וגדול שעדיין לא גיליתי, או שהכל בלוף. בתקופה ההיא למדתי באולפן חצי יום ועבדתי חצי יום, וכששאלתי איפה אוכל לקבל תשובות לשאלות שלי כמה אנשים המליצו ללכת למכון מאיר”.

הפתעה מסאטמר

“הגעתי למכון”, ממשיך הרב ליסטמן, “ובשיחה עם הרב ביגון הוא שאל אותי מה התוכניות שלי. אמרתי לו שאני נוסע לארצות הברית לחודשיים כדי להשתתף בגילוי המצבה של סבא שלי אבל אחר כך מתכנן לחזור לארץ ובכוונתי ללמוד במכון, ולכן אני שואל אם אוכל להתקבל. הרב ענה לי: ‘כשתבוא נדבר’. לא הרגשתי בנוח עם התשובה של הרב כי רציתי לדעת אם התקבלתי אז שאלתי שוב והוא ענה את אותה תשובה. זה היה לא פשוט, אבל הבנתי שהרב ענה לי באופן הזה כדי שאתחזק ברצוני לעלות לישראל וללמוד כמו שצריך”.

אני מניח שהחודשיים הללו היו מעין פרידה מהמשפחה.

“עוד לא ידעתי מה יהיה בהמשך חיי, אבל בנקודה ההיא החלטתי שאני חוזר לישראל למשך שנה אחת. כשהייתי בשדה התעופה מלווה בבני משפחתי, שעתיים לפני הטיסה, להפתעתי הגיעו שני קרובי משפחה שלנו מחסידות סאטמר והם ניסו לשכנע אותי להישאר ללמוד בישיבות באמריקה, כמובן ללא הצלחה. הגעתי למכון, והשיעור הראשון ששמעתי בו היה שיעור קצר של הרב ביגון לפני מנחה על ‘אורות התשובה’, ועד היום אני זוכר כמה זה נגע בי. נחשפתי לתורה הגדולה של הרב קוק, ולא הבנתי איך עד עכשיו לא שמעתי דברים כאלה גדולים. בדיעבד התברר לי שהגעתי לארץ בג’ אלול, ושמחתי לראות שהקב”ה סיבב את זה ככה.

“היה לי קושי מסוים ללמוד במכון כי לא ידעתי עברית כל כך טוב, אבל בסך הכל הייתי מאוד מרוצה. אחרי שנתיים במכון עברתי לישיבת בית אל, ולמדתי שם חמש שנים. בתקופה בה למדתי בבית אל התחתנתי והמשכתי ללמוד בישיבה כאברך, עשיתי שירות צבאי מקוצר, ואז חשבתי מה לעשות הלאה והחלטתי ללמוד קורס בהנהלת חשבונות. תוך כדי הקורס אחד החברים הציע לי לבדוק אם מחפשים אנשי צוות במחלקה לדוברי אנגלית במכון מאיר, והחלטתי להקשיב לעצתו. דיברתי עם ראש המחלקה דאז, הרב צבי קליימן זצ”ל, והוא אמר שמה שאפשרי מבחינת המערכת זה שאתחיל ללמד שעה ביום בהתנדבות. ברוך ה’ זה הלך טוב, ואחרי כמה חודשים קיבלתי משרה חלקית שבמהלך הזמן גדלה ונהייתה משמעותית אף יותר.

“אני עובד במכון כ-35 שנה, ובמהלך הזמן שחלף למעשה שימשתי במשך שנים רבות כיד ימינו של הרב קליינמן, וכשהוא הגיע לגיל פרישה ביקשו ממני לנהל את המחלקה, מה שאני עושה כבר כחמש עשרה שנים. יש לנו כ-70 תלמידים בכל שנה, ואנחנו רואים את העשייה שלנו כשליחות אלוקית. אנחנו מסייעים לאנשים לשוב ליהדות בצורה שלמה, על ידי לימודה וקיומה של תורת ארץ ישראל, שמתייחסת גם לכלל וגם לפרט. אנחנו מאוד משתדלים לשרת את עם ישראל, וברוך ה’ רואים ברכה גדולה בעמלנו”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

“הבנתי שמשהו נורא קרה”: אריק לוברסקי מספר בראיון אישי במיוחד על דרכו לחיי תורה ומצוות והבשורה הקשה ששינתה את חייו לעד
Shape-2
אריק ורונן לוברסקי
הרב דב ביגון: “רבים אינם יודעים זאת, אך עולם התשובה בדרך הרב קוק זצ”ל התחיל בסלון ביתה של משפחת דרוקמן”
Shape-2
הרב דרוקמן 2
“פתאום קול פנימי עמוק אמר לי: ‘גמרנו עם המשחקים, אתה לא מוריד את הכיפה יותר’”
Shape-2
מנחם נוביק 3
“זה מאוד הפחיד אותי, התפללתי לא-לוהים שיעצור את זה, אבל הרבה בזכות כך חזרתי בתשובה”
Shape-2
דביר 1
“הקב”ה הזמין אותי להצטרף לעם שלו, ואני לא מפסיק להתרגש מזה ולהודות לו על כך”
Shape-2
בן ציון מנדלה.jpg1
“המילים האלה פירקו אותי. חטפתי נוקאאוט. הרגשתי שזה בדיוק מה שחיפשתי, ולא הצלחתי לעצור את הדמעות”
Shape-2
יואב אגיון
“ממש לא רציתי להגיע למכון מאיר, אבל היום אני יודע שלא הייתי יכול לחזור בתשובה בשום מקום אחר”
Shape-2
יואב אגיון
“הגעתי למכון כדי לברר למה אני שם כיפה, ובסופו של דבר למדתי עשר שנים תורה”
Shape-2
אסף לביא
אביתר כרמי מצא את אמונתו בבורא עולם על חופי סיני
Shape-2
אביתר כרמי
“לא הכרתי את התפילה הזו, בחיים לא שמעתי אותה, אבל בכיתי כמו תינוק כשזה קרה”
Shape-2
ידידיה קיזל

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן