פרשת: ויקרא | הדלקת נרות: 17:12 | הבדלה: 18:29 (ירושלים) 

דף הבית > > שאלה בעניין הנחת תפילין על גבי שעון – הרב אלחנן פרינץ

שאלה בעניין הנחת תפילין על גבי שעון – הרב אלחנן פרינץ

נשאלתי על ידי תלמיד האם מותר לו לכרוך את רצועות התפילין של יד מעל גבי השעון או שמא יש בכך חציצה ואין לכרוך מעל גבי השעון?

המשנה במסכת מגילה (כד, ב) אומרת לגבי הנחת התפילין: “… ונתנה על בית אונקלי שלו – הרי זה דרך חיצוניים”. הרא”ש בתשובותיו (כלל ג, ד) כתב שחציצה בתפילין פוסלת, ודייק זאת מהכתוב: “והיה לאות על ידך”, כלומר: שלא יהא על ידך דבר חוצץ.

הרמב”ם לא הזכיר כלל את עניין החציצה, וכתב על כך דבר-המלך (ד, תפילין ד, ג) שיתכן שהרמב”ם פוסק כרב אשי במסכת מנחות (לז, ב) אשר מפרש את הפסוק “והיה לאות על ידך”, שהתורה לומדת מכאן רק את מקום הנחת התפילין ואינו דורש לעניין חציצה. ועיין בטור שכתב דין חציצה רק לגבי תפילין של יד.

בשו”ת הרשב”א (תתכז) פסק במפורש להתיר להניח הרצועות על גבי דבר (כשעון וכדו’), וזו לשונו: “ולעניין רצועה של יד מסתברא שמותר לכרכה על הבגד, ולא אמרו שצריך שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הבשר, אלא על הקציצה שדינה כתפילין”, וכן פסק הרמ”א (כז, ד) שברצועות אין להקפיד משום חציצה, וכתב המשנה-ברורה (כז, טז) שאין להקל בחציצת הרצועות אלא במקום הכריכות.

הט”ז והמגן-אברהם תמהו כיצד נפסק דין זה ברמ”א, והרי המעיין בדברי הרשב”א יראה כי בסוף תשובתו הוא כתב שלכתחילה יש להימנע מדבר חוצץ? על כן מתרץ המגן-אברהם, שהרשב”א אסר דווקא בבגד חוצץ שהוא דבר גדול מה שאין כן בדברים קטנים שחוצצים.

על כן הכריעו פוסקים רבים שיש להקל ולומר שאין בכריכות על גבי שעון חציצה, וכן פסקו בשו”ת
יד-אליהו מלובלין (ג), שו”ת נטעי-נאמנים (ו), שו”ת יביע-אומר (ב, ב), שו”ת יחוה-דעת (ג, ב) ושו”ת מים-ההלכה (א, ט).

בילקוט-יוסף (כז, יא) פסק: “תפילין של יד מותר להניחם גם מבלי להסיר את השעון יד מעליו, שאין ברצועות דין חציצה לאחר שכרך שבע הכריכות על זרועו והמחמיר תבוא עליו ברכה”.

אולם עיין בשו”ת תשובות-והנהגות (ב, כו) שביאר שהשבע כריכות הינם הידור מדברי קבלה ולא
חיוב מדינא, וידוע שדעת הגר”א להחמיר גם בכריכות וכן דעת שולחן-ערוך הרב.

על כן טוב להסיר את השעון ולא לכרוך על גבי השעון (שו”ת דובב-מישרים ב, לז; שו”ת חשב-האפוד א, כא), אך במקום שיש רטיה ודאי שאין צריך להסירה. וכתב לי הגר”א גרינבלט “ומה שאחד אמר אם השעון הוא
ברצועת עור – מותר, כי זה מין במינו ואינו חוצץ, נראה דזה לא כך והשעון לבד לא עשוי מעור, ולכתחילה טוב להקפיד בזה”.

העולה לדינא, שטוב וראוי למי שיכול להסיר את השעון – שיסירו, אולם אין זה מעכב ועל כן אם חושש ששעונו יגנב וכדו’ ניתן להקל.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האם מותר לתת מתנה בשבת? הרב אלחנן פרינץ עונה
Shape-2
Gift box
הסעת יולדת בשבת על ידי בעלה או באמבולנס? הרב אלחנן פרינץ עונה
Shape-2
young paramedics moving out ambulance stretcher from car
הדעות השונות בהלכה לגבי ביקור בקברי צדיקים – הרב אלחנן פרינץ
Shape-2
640px-Hebron_Tomb_of_the_Patriarchs1
האם מותר לטלטל טלפון סלולרי לצורך צפיה בשעה? הרב אלחנן פרינץ עונה
Shape-2
Panoramic image of male hand holding mobile smart phone
מה מברכים על מרק-ירקות? הרב אלחנן פרינץ עונה
Shape-2
Traditional Russian soup with cabbage - sauerkraut soup.
שאלה בעניין הזזת רכב באמצע תפילה – הרב אלחנן פרינץ
Shape-2
a-van-wrongly-parked-over-the-line-and-in-a-compa-2021-09-04-14-54-27-utc
האם כהן פטור מעמידה בתור? הרב אלחנן פרינץ עונה
Shape-2
People in medical masks waiting in queue in city
האם יש איסור בלבישת כפפות בתפילה? – הרב אלחנן פרינץ עונה
Shape-2
velvet gloves
שאלה בעניין הנחת תפילין על גבי שעון – הרב אלחנן פרינץ
Shape-2
wedding watch
שאלה: מה החשיבות של נתינת מלח על השולחן? הרב אלחנן פרינץ עונה
Shape-2
Sliced bread

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן