פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > “אם הגוי הזה הבין אותי אז בטח גם בשמים מבינים” לכבוד ט’ בתמוז 27 שנה לפטירת הרבי מצאנז קלויזנבורג זצ”ל

“אם הגוי הזה הבין אותי אז בטח גם בשמים מבינים” לכבוד ט’ בתמוז 27 שנה לפטירת הרבי מצאנז קלויזנבורג זצ”ל

הוא איבד אשה ואחד עשר ילדים בשואה. סבל את המחנות ועבר אותם כמלאך טהור במרתפי הגהנום. הקים משפחה מחדש, שיקם ובנה את חסידות צאנז מחדש, יזם והקים את מפעל הש”ס, אהבת ארץ הקודש בערה בו והקים את קרית צאנז בנתניה ובלב ליבה של השכונה יסד את בית חולים לניאדו כפרעון לנדר שנדר בשואה להקים מקום שיתן רפואה טובה לכל אדם.

וזה רק המעטפת ליהודי שנתן את ליבו לאלפי נשמות שחיו בדור החורבן והתקומה.

בדרך הטבע אדם שראה זוועות גדולות כל כך ואיבד את כל היקר לו מפתח עין ביקורתית ופסמית על העולם.

אבל צדיק פלא זה שראה את כל הזוועות דווקא קנה מבט מיוחד על הדור הקודם. הדור שגידל את דורנו הוא ראה אותו כזכאי ולא חייב וידע לדונו לכף זכות.

אולי ביום פטירתו יש לקחת מלא חופניים ממבט זה ולהכניס אותו לתוך הלב שלנו.

כך תיאר לימים בנו:

“ודבר זה שמעתי פעמים אין ספור מכ”ק אדמו”ר זי”ע שאף המלאכים שבשמים לא יוכלו לפסוק בדינם של דור זה , שגם המה המלאכים עצמם לא היו יכולים לעמוד בנסיונות כמו אלו, וכשיבואו לדון את מיש עבר מלחמה זו ומיש סבל בדור זה, יעמדו הבית דין של מעלה ויניחו המשפט, ויאמרו כי המשפט לאלקים היא, שהוא יודע את כל הנסיונות שעבר כל אחד וכמה שעבר וסבל והשי”ת הריהו מלך רחום וחנון מוחל וסולח ויצדיקם במשפטם.

שמעתי מכ”ק מרן אדמו”ר זי”ע שכמה שנים אחר המלחמה, כשערכו בארה”ב משפט לכל מי שסייע בידי המרצחים הנאצים ימ”ש ותפסו יהודי אחר ששימש במחנות כקאפו ושיגרו הזמנה אל האדמו”ר שיבוא להעיבד בבית המשפט כנגד הקאפו, אך לא בה לשמוע כל כך כלל, ושבו שנית לשגר צו התייצבות, שהינו חייב ע”פ חוק להגיע להעיד, אך הרבי בשלו שאינו מוכן ללכת, לאחר שאמרו לשופט שמדובר באדמו”ר נענה השופט לילך לביתו לשמוע עדותו, והרבי כבר לא יכל להשתמט ממנו, והגיע השופט לבית הרבי ושאל השופט האם אכן יכול להעיד נגדו, ונענה הרבי ואמר:

שמע נא לדברי מדוע סרבתי להתייצב  למסור עדות, ועדיין עומד אני בסירוב, שכן האיש אשר לא היה במחנה אושביץ ולא חי את האטמוספרה, וההרגשה הכללית של החיים שם במקום שהפשיטו מהם את הצלם האנושי, הרי לא יוכל לתאר ולשער את מה שנעשה שם, וזה שישב והתגורר והתענג בתענוגים באמריקה בנחת וברוגע, ולא עבר את כל מוראותיה של המלחמה, ולא חוה כל זאת על בשרו, אינו יכול לדון אדם זה אשר היה בגיא צלמות זה, ועל כן הנני מבקש לפטור אותי מליתן ולמסור עדותי בנידון זה.

ונענה ואמר השופט, רבי הנני מבין אתכם, ובכן הנני פוטר אתכם ממסירת העדות בנידון. והיתה זאת תדיר מליצה ישרה בפיו של הרבי באומרו:

“אם גוי זה הבין אותי , אזי בשמים ממעל בוודאי שיבינו את טענתי ומענה לשוני”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

79 שנה להירצחו של הרבי מרדומסק – מאמר מאת הרב זאביק הראל
Shape-2
79
“אם הגוי הזה הבין אותי אז בטח גם בשמים מבינים” לכבוד ט’ בתמוז 27 שנה לפטירת הרבי מצאנז קלויזנבורג זצ”ל
Shape-2
WhatsApp Image 2021-06-16 at 21.13.48
‘תרבחו ותסעדו’ – שורשי חג המימונה בקהילות ישראל
Shape-2
WhatsApp Image 2021-04-01 at 11.05.17

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן