פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > תעלומה ופתרונה: מה עושות ארנבות שבורחות מהציד על גביעים והגדות של פסח?

דף הבית > ליל הסדר > תעלומה ופתרונה: מה עושות ארנבות שבורחות מהציד על גביעים והגדות של פסח?

תעלומה ופתרונה: מה עושות ארנבות שבורחות מהציד על גביעים והגדות של פסח?

אחת התעלומות המרתקות הקשורות לחג הפסח היא הימצאותם של תחריטים על גביעים ואיורים על הגדות פסח בדמות ארנבות שבורחות מציד וממלכודות, או כאלו שבהם נראים כלבים שרודפים אחריהן
צילום: הגדת ברצלונה. הספרייה הלאומית

את אחת הדוגמאות לעניין זה ניתן לראות ב’כוס של אליהו הנביא’ מגרמניה מהמאה ה-18. הגביע הנו בעל צורה גלילית, שהולך ומתרחב כלפי השפה. הוא מעוטר בקרטושים גדולים בהם משולבים בעלי חיים: שתי ציפורים, אריה חורץ לשון שאוחז בעמוד שבראשו מתנוסס דגל, אַיָּל, ובצורה מוזרה גם כלב שרודף אחרי ארנבת. בנוסף, סביב כל בעל חי ישנם עיטורי עלים מפוארים שמשמשים כמסגרת. סמוך לשפה חקוק הכיתוב “זה הכוס של אליהו זכור לטוב”.

בנוסף לכך, גביע אחר מהמאה ה-17 מעוטר בצורה מיוחדת במינה בחריטות אומנותיות של בעלי חיים: ציפורים, אריה מניף דגל, אייל, ושוב – כלב צד ארנבת. בנוסף, מוטיב הארנבת הנצודה על ידי כלב מופיע גם במספר כתבי-יד מאוירים של הגדות לפסח שיצאו באשכנז. כך למשל, בכמה הגדות שנדפסו בפראג יש תופעה מעניינת שבעמודים שמציגים את הברכה על היין יש איורים רבים: בתחתית העמוד הראשון נראה אדם שבוחן את ציפורניו לאור נר ההבדלה שאותו מחזיק ילד קטן. בעמוד ליד, עם סדר ברכות ההבדלה בליל פסח שחל במוצאי שבת יש ציור של ציד (פרש) שרודף אחרי ארנבות. בדפוס פראג ש”ן – המדפיס הגדיל לעשות והדפיס ליד התמונה את המילים “צורת הציד שהולך לצוד ציד”

כוסות של אליהו הנביא. קרדיט: בידספיריט

 

כוסות של אליהו הנביא. קרדיט: בידספיריט

ובכן, המקור לדברים האלו הוא בראשי התיבות יקנה”ז (יין, קידוש, נר, הבדלה, זמן). מדובר על סדר נדיר שמתרחש לעיתים רחוקות שלפיו נעשית ברכת ההבדלה כאשר ליל חג הפסח חל במוצאי שבת.

מתברר שהמילה יקנהז דומה בצלילה למושג ביידיש שמסמל ציד ארנבות (יאגן האז). הצירוף “יקנה”ז” מזכיר בצלילו את המלים הגרמניות “יאגן האז”, שפירושן “ציד ארנבת”. הצליל “יֵקנְהַ”ז” משמעותו בגרמנית “מען יאגט נאך דער האזע” (רודפים אחר השפן). לכן באיורים שבהגדות רודפים הכלבים והארנבים זה את זה על גבי דפי כתב היד.

המצב הנדיר הזה נובע מכך שמצד אחד בגלל שמדובר בחג יש לומר קידוש של חג, אבל מצד שני כיוון שמדובר במוצאי שבת יש לומר גם הבדלה. לכן כאמור יש סדר מיוחד שנהוג במצב כזה, והוא שילוב של קידוש עם הבדלה יחד. לעומת זאת, אגב, אם החג חל ביום שישי והשבת היא במוצאי החג לא עושים הבדלה בקידוש של ליל שבת.

אם כן, סדר הברכות הנכון הוא: ברכת היין, ברכת הקידוש, ברכת האש, ברכת הבדלה בנוסח מיוחד, וברכת שהחיינו. ראשי התיבות יקנה”ז מייצגים סדר זה: יין, קידוש (=ברכת הקידוש), נר (ברכת האש), הבדלה (ברכת ההבדלה), זמן (ברכת שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה).

נוסח ברכת ההבדלה בסדר יקנה”ז:

“בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל וּבֵין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, וּבֵין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים וּבֵין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה. בֵּין קְדֻשַׁת שַׁבָּת לִקְדֻשַׁת יוֹם טוֹב הִבְדַּלְתָּ, וְאֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה הִקְדַּשְׁתָּ. הִבְדַּלְתָּ וְהִקְדַּשְׁתָּ אֵת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל בִּקְדוּשָׁתְךָ. בָּרוּךְ אַתָּה ה’ הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְקֹדֶשׁ”.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

למרות הקורונה: עלייה בהגעה וירטואלית לכותל באמצעות הפתקים שנשלחו מרחבי העולם
Shape-2
image
תעלומה ופתרונה: מה עושות ארנבות שבורחות מהציד על גביעים והגדות של פסח?
Shape-2
unnamed (4)

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן