פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > בין ניסן לסיוון: זהו סודו של חודש הגאולה

בין ניסן לסיוון: זהו סודו של חודש הגאולה

הרב חגי לונדין משרטט קווים לדמותו ומשמעותו של חודש אייר שהולכת ומתחזקת מאז הקמת מדינת ישראל

איתרע מזלו של חודש אייר ליפול בתווך בין שני חודשי הרגלים הגדולים של עם ישראל – חודש ניסן וחודש סיון – הנדמים כמאפילים עליו בהיותו שומם ממועדים. עם זאת” מבט מעמיק יותר מגלה כי בחודש זה גנוזה איכות רוחנית רבת משמעות ההולכת ונחשפת במהלך הדורות.
בעין איה (שבת” פרק תשיעי פסקה נה) כותב הרב קוק כי חודש אייר שהוא “הממצע בין הופעת יציאת מצרים (ניסן) להופעת מתן תורה (סיוון)” – איננו רק חודש מעבר בין שני המאורעות האדירים הללו” אלא מכיל בתוכו “כוח מורכב שמכשיר לקלוט שני אורות והופעות גדולות שמפני גֹדלם ובהיקותם מוכרחים להיות מופסקים זה מזה הפסק זמני”. כלומר” חודש אייר מכליל את שתי המדרגות שהתגלו כל אחת בנפרד בחודשים ניסן וסיוון.
מה אירע בחודשים הללו?
הופעתו של עם ישראל על במת ההיסטוריה נבנתה בשני שלבים: השלב הראשון התרחש בחודש ניסן: חג הפסח – יציאת מצרים” בניית הקומה החומרית-לאומית או במילים אחרות הופעת מימד החול. שישים ריבוא יהודים (מספר משמעותי כשלעצמו בגאולת ישראל – כדוגמת שש מאות אלף היהודים שמנה הישוב היהודי בארץ עם קום המדינה)” התגבשו לכלל גוף לאומי ישראלי “בעצם היום הזה יצאו כל צבאות ד’ מארץ מצרים” (שמות יב” מא).
השלב השני נוצר בחודש סיוון: חג השבועות – מעמד הר סיני” בניית הקומה הרוחנית-תודעתית” קרי” הופעת מימד הקודש. לאחר התעלות של ארבעים ותשעה ימים” אשר על פי המהר”ל (תפארת ישראל” כה) זהו מספר המבטא את ההתעלות המוחלטת מעל עולם הטבע (המספר שבע מכיל את שבעת מימדי המציאות הטבעית: ימין ושמאל” קדימה ואחורה” למעלה ולמטה” בנוסף לנקודת האמצע המאגדת את הכל; ואילו שבע כפול שבע” ארבעים ותשע – זוהי הטוטאליות של עולם הטבע) – אנו מגיעים ליום החמישים” ו’ בסיון; ביום זה הגיע העם להתוודעות הכרתית עם ייעודו” “אנכי ד’ אלהיך” (שמות כ” ב).
בתווך כאמור – אייר; חודש המצוין בספרות הפנימית של עם ישראל כחודש אשר “קלט בו את ההכשר המורכב של העצמות הטיפוסית הישראלית (הגוף הלאומי שנולד בפסח) והקליטה עליונה של אור התורה (התודעה הלאומית שעוצבה בשבועות)” (עין איה שם). היינו” חודש אייר הוא החוליה האמצעית המקשרת והמכלילה את שני הקטבים הללו – הגוף והרוח” הקודש והחול.
משפטים אלו” שנכתבו על ידי הרב קוק לפני כמאה שנה ונותרו סתומים” קיבלו הארה מחודשת בדורנו כאשר זכה חודש אייר ונקבעו בו שני מועדים: יום העצמאות – המקביל לפסח: היום בו החלה בניית הקומה החומרית-לאומית של מדינת ישראל” ויום ירושלים – המקביל לשבועות: כיבוש ירושלים והר הבית” קומת הקודש הנבנית על קומת החול. הדברים אף מתחברים למסורת מופלאה של תלמידי הגר”א (מדרש שלמה לרבי שלמה ריבלין” הודפס בספר דורש לציון” עמ’ עב) שנכתבה שנים רבות לפני קום המדינה הקובעת כי הימים “כ’ לעומר” (ה’ באייר – יום הכרזת המדינה) ו”מב’ לעומר” (כז’ אייר – היום בו החל כיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים) הינם “ימים המיוחדים לבניין הארץ” (זוהי אף הסיבה כי תלמידי הגר”א בעלותם לארץ קבעו את יום יסוד בית מדרשם בכז’ באייר דווקא).
הטבעי והעל טבעי; הקודש והחול; החומר והרוח; ציון וירושלים; ארץ ישראל והמקדש – כולם מתאגדים כולם בחודש זה” חודש הגאולה.

תגיות: חודש אייר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן