פרשת: צו | הדלקת נרות: 18:16 | הבדלה: 19:34 (ירושלים) 

דף הבית > > מסר עמוק לפרשת צו: התפקיד המיוחד של שבט לוי

מסר עמוק לפרשת צו: התפקיד המיוחד של שבט לוי

מציאות החיים המורכבת מבלבלת ולעיתים מצוי האדם בהתלבטות. הרב חגי לונדין מדבר על המימד השלישי החושף את השלמות הנובעת מתוך הלבטים.

פרשת ויקרא שקראנו בשבת שעברה, פותחת ב”אדם כי יקריב מכם קרבן לה'” (ויקרא א, ב). כלומר, הנושא בפרשה הוא אדם מישראל המביא קרבן.

פרשת צו לעומתה פותחת ב”צו את אהרון ואת בניו לאמור זאת תורת העולה” (שם ו, ב) – גיבורי הפרשה הם הכהנים. הפרשה כולה מתמקדת בהם: מה תפקידם בקרבן העולה, המנחה, החטאת, האשם, התודה והשלמים; קורבנו המיוחד של אהרון “ביום המשח אותו”; תיאור לבושם של הכהנים וכו’.

מהו תפקידם הייחודי של הכהנים שעבורו ייחדה התורה פרשה שלמה? כדי לעמוד על כך יש לשרטט תחילה קווים לדמותו של שבטם, שבט לוי: לוי הוא השבט השלישי. המהר”ל מקביל את המושג ‘שלוש’ למושג ‘אמצע’ – “השלישי הוא באמצע אינו נוטה מן היושר” (תפארת ישראל יא). האמצעי, על פי המהר”ל, הוא זה שמגלה בחייו את התוכן המאחד.

מציאות החיים המורכבת הינה מבלבלת. לעיתים מצוי האדם בהתלבטות, בספק, באי בהירות – מצב זה מכונה ‘שניות’; לעומת זאת, השלב שבו מתבהרת התמונה ומוכרע הספק – הוא השלב שבו מופיע ה’שלוש’; זהו “החוט המשולש” אשר “לא במהרה ינתק” (קהלת ד, יב), החוט המלפף את שני החוטים הקודמים. קרי, מופיעה הפרספקטיבה השלישית החושפת את המבט השלם; נחשף כיצד שני הצדדים הם למעשה אחדות אחת המתגלה בכמה פנים.

מאז ומקדם היה תפקידו של שבט לוי לחשוף את האחדות הסמויה שבמציאות. בעת בה מגיעים משה ואהרון אל פרעה גוער הוא בהם: “למה משה ואהרן תפריעו את העם ממעשיו? לכו לסבלותיכם!” (שמות ה, ד). מסביר רש”י על אתר: “לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם, אבל מלאכת שעבוד מצרים לא הייתה על שבטו של לוי”. שבט לוי עושה אמנם מלאכה במצרים אבל לא ‘מלאכת שעבוד’ אלא ‘מלאכת בית’.

עניינו של שבט לוי הוא לגלות את ‘הביתיות’, את התוכן הפנימי של העבודה ולכן “לא היה ראוי לצאת הגואל רק משבט לוי הוא השבט השלישי אשר נתקדש” (גבורות ה’, טז).

שבט לוי הוא אף השבט הנענה לקריאתו של משה לאחר חטא העגל: “ויעמוד משה בשער המחנה ויאמר מי לה’ אלי ויאספו אליו כל בני לוי. ויאמר להם כה אמר ה’ אלוקי ישראל שימו איש חרבו על ירכו… והרגו איש את אחיו ואיש את רעהו ואיש את קרבו” (שמות לב, כו-כז). כלומר, שבט לוי הוא השבט המברר את הנאמנות אל המקור האחד. תפקידם של בני לוי הוא לעמוד על המשמר שמא תתפרץ עבודה שלא דרך האחדות האלוקית.

על פי האמור לעיל נבין כעת את תפקידם הייחודי של הכהנים בני לוי בעבודת הקורבנות. קורבנות יש הרבה. כל קרבן מבטא מצב נפשי אחר בו מצוי המקריב: יש מצב נפשי המצריך עולה, יש מצב הטעון שלמים, יש מציאות התובעת חטאת או אשם וישנה חברה הנצרכת לחטאת ציבור. תפקידם של הכהנים איננו רק לספק סיוע ‘טכני’ למקריבי הקרבן השונים, תפקידם הוא לחשוף את מהות הקרבן.

דרכם מתברר כי כל הצדדים הללו, כל ריבוי הפנים הללו – כולם אחד. גלויי החיים לצורותיהם השונות, הזוויות הייחודיות בעבודת ה’ של כל אדם וכל ציבור – כל אלה עוברות ומתנקזות תחת ידיהם של כוהני שבט לוי למקור אחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

האושפיזין – לחג הסוכות | הרב חגי לונדין
פחות זעם , יותר רחמים | הרב חגי לונדין | חודש אלול והתשובה
איפה היה אלוקים בשואה? | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
לחשוב בקווים ארוכים – מדריך לאופטימיות ברגעי משבר | הרב חגי לונדין
Shape-2
הצד השני של התורה | הרב חגי לונדין | פרשה של הנפש – דברים
סדר הווידוי ליום הכיפורים | הרב חגי לונדין
Shape-2
וידוי יום הכיפורים הרב לונדין
פרשת פנחס- יציבות בשעת משבר
Shape-2
machon
שובם של הפחדים
Shape-2
machon
על מרגלים ומעפילים
Shape-2
פריים מיקוד הרב לונדין סופי
להתנשא מעל האכזבות
Shape-2
הרב לונדין
מעט סדר בבלאגן
Shape-2
machon
הרב חגי לונדין: הכל בגלל ירושלים
Shape-2
jerusalem-E9VJ9FX

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן