פרשת: מצרע | הדלקת נרות: 18:31 | הבדלה: 19:50 (ירושלים) 

דף הבית > > ישראל ותורה

ישראל ותורה

“אלה תולדות השמים והארץ בהבראם” ” אמרו חז”ל: “אל תִקרי בהבראם אלא באברהם”” זה היסוד של ישראל. “מחשבתם של ישראל קדמה לכל”. נשמת האומה” הערך המיוחד של האומה” היא תוכן מיוחד” יצירה מיוחדת” שכל מציאות האומה הממשית נמשכת ממנה. התורה – נשמת העולם – היא נשמתם של ישראל” שמתגלה אחר כך בפרטי הפרטים. התורה בכלל” כלליותיה ופרטיותיה” היא עצם המהות של ישראל.
לכאורה” בליל פסח” ב”דיינו”” סדר הדברים נראה אחרת: “אילו קרבנו לפני הר סיני ולא נתן לנו את התורה”. מה הערך של מעמד הר סיני ללא קבלת התורה? אבל האמת היא שמעמד הר סיני מתגלה בקבלת התורה” ומגלה את מה שיש בתחילת היצירה. מעמד הר סיני מגלה את המעלה הגדולה היסודית של סגולת ישראל. לכן מובן סגנון הדברים” שמעמד הר סיני קודם” ומתוך כך יש חיובים: חוקים” תורה ומצוות. מתוך תורה מתחייבות מצוות. התורה היא עצם הנשמה של ישראל. מתוך עניינה של תורה” מתוך ‘תורה קדמה לעולם’ ו’ישראל קדמו לעולם'” מתחייבים כל פרטיה ודקדוקיה של תורה. צריך להבין מתוך כך שאין כאן שני דברים – זו מהות אחת! הוויה אחת! יצירה אלוהית אחת” “עם זוּ יצרתי לי” אחד!
מיציאת מצרים והלאה חל בנו הענין האלוהי בתור עם. נכנסנו למצרים כמשפחה ויצאנו כעם. “והייתם לי סגולה מכל העמים” . עָם זה מגיע למעמד הר סיני ומתן תורה ומקבל השראת שכינה בתוכו” מאז ועד עולם” “כימי השמים על הארץ”.
הבחירה היא בכללות האומה הישראלית שכוללת את כל הכשרים והפסולים שבישראל” כל הצדיקים וכל הרשעים; כדברי חז”ל שאם היתה חסרה שפחה אחת” היה בכך עיכוב למתן תורה. ויש להתבונן היטב בדברי קודשם. לא נאמר צדקת אחת או חסידה אחת” אלא שפחה אחת שהיא המדרגה הפחותה ביותר – בכל זאת זה היה מהווה עיכוב” כמו שלפעמים היה נהוג בקהילות ישראל הענין של “עיכוב קריאה”. במתן תורה היה “עיכוב קריאה”” אילו היתה חסרה שפחה אחת. כי המובן האמיתי של “אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו”” שייך לעם כולו .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

חדשים מהרב

תקופת בית שני – נחמיה
Shape-2
machon
ישראל ותורה
Shape-2
machon
Shape-2
machon
תקופת בית שני. עזרא הסופר
Shape-2
machon
עזרא הסופר
Shape-2
machon
?מבט אל העבר תקופת בית שני – עזרא הסופר
Shape-2
machon
תקופת בית שני
Shape-2
machon
מבט אל העבר – חלק ב
Shape-2
machon
עם ישראל בראי ההסטוריה – תקופת בית שני (א)
Shape-2
machon
אורות השמים בחיי הארץ
Shape-2
machon

הרשמה חינם
דרך חשבונך בגוגל יתן לך:

  1. דף בית מותאם עם רבנים וסדרות מועדפים
  2. היסטוריית צפיות וחזרה למיקום אחרון שצפית
  3. הורדת וידאו ושיפורים אינטראקטיביים בנגן
  4. ועוד הטבות מתפתחות בהמשך השדרוג של הערוץ!
דילוג לתוכן